logo
logo
تبلیغ کلیکی تاپ سایت 98

آموزش مقدماتی برنامه نویسی مبتدی تا حرفه ای + فیلم آموزش برنامه نویسی

آموزش مقدماتی برنامه نویسی مبتدی تا حرفه ای + فیلم آموزش برنامه نویسی
هدایت عباسی برنامه نویسی

آموزش مقدماتی برنامه نویسی مبتدی تا حرفه ای

در عصر دیجیتال و کامپیوتری که در آن زندگی می‌کنیم مشاغل و کارهای زیادی هستند که در زمینه‌ی IT و سیستم‌های کامپیوتری می‌باشد که در حال حاضر با زندگی خیلی از افراد عجین شده است. دنیای برنامه نویسی به‌عنوان یکی از بخش‌های مهم علوم رایانه شناخته می‌شود که افراد زیادی در این دوره به آن علاقه‌مند شده‌اند. با استفاده از برنامه نویسی می‌توانیم برای هر کسب و کاری برنامه ریزی خوبی ارائه کنیم و با زبان‌های مختلف برنامه نویسی می‌توانیم فرآیندها را کامل‌تر و بهینه‌تر کنیم. در این مطلب می‌خواهیم در مورد آموزش مقدماتی برنامه نویسی بیشتر بدانیم و با پیش نیازهای یادگیری آن آشنا شویم.

آموزش مقدماتی برنامه نویسی مبتدی تا حرفه ای

اهمیت لزوم یادگیری برنامه نویسی

مشاغل و کسب و کارهای مربوط به علوم کامپیوتری مخصوصاً برنامه نویسی به نیاز هر روزه و فزاینده‌ی شرکت‌ها و کارفرمایان و البته صنایع تبدیل شده است و بسیاری و کسب و کارها برای حوزه‌ی تخصصی خود نیاز به کسانی را دارند که به برخی از زبان‌های برنامه نویسی کاملاً مسلط باشند که این این موضوع خیلی هم از ذهن ما دور نیست. چون در حال حاضر با استفاده‌های وسیعی که از برنامه نویسی در برخی زمینه‌های تخصصی شده است نیاز جامعه را به استفاده از علم برنامه نویسی بیشتر کرده است. در ظاهر شاید بگوییم که کامپیوترها بسیار باهوش هستند و می‌توانند سخت‌ترین کارها را در کسری از ثانیه انجام دهند بله درست هست ولی باید این مورد را در نظر داشته باشیم که بدون برنامه نویسی سخت افزار و نرم افزار نمی‌توانیم بگوییم یک کامپیوتر توسط خودش تصمیم به انجام کاری بگیرد و خود هم آن را اجرا کند. باید با استفاده از دستورات و قواعد مشخصی این کارها را به رایانه اطلاع بدهیم و آن‌هم بلافاصله انجام دهد.

در این بین در جامعه‌ی کاربری استفاده از زبان‌های برنامه نویسی مشاهده می‌کنیم که در حال حاضر برنامه نویسی به‌عنوان یک علم نوظهور توانسته است در بیشتر زمینه‌های مختلف ورود کند و باعث افزایش بهره‌وری در کسب و کارها و مشاغل افراد شود. البته مؤسسات آموزش عالی و دانشگاه‌های معتبر سراسر دنیا اهمیت آموزش مقدماتی برنامه نویسی را درک کرده‌اند که باید به وسیله یادگیری مطمئن و تضمین شده تمام نکات مورد نظر را فرا بگیریم.

یکی از دلایل مهمی که برای یادگیری برنامه نویسی می‌توانیم نام ببریم تعداد مشاغل زیادی هست که برای این تخصص موجود است و نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان به این دانش نیازمند هستند. البته میزان درآمد برنامه نویسان را هم باید اضافه کنیم که سالانه به‌طور متوسط برابر با بیش از 80 هزار دلار است که نسبت به سال‌های قبل نیز افزایش قابل توجهی داشته است و این درآمد برای گروه‌های نخست توسعه دهنده بالغ بر 130 هزار دلار در سال می‌شود. در صورتی که تمایل دارید تا برنامه نویسی را با استفاده از فیلم های آموزشی یاد بگیرید پیشنهاد ما دریافت مجموعه آموزش برنامه نویسی فرادرس است؛ برای دریافت این مجموعه آموزش کاربردی روی لینک زیر کلیک کنید:

پیش نیازهای آموزش زبان های برنامه نویسی

برای اینکه شروع به یادگیری و آموزش مقدماتی برنامه نویسی کنیم باید به‌صورت کلی با برخی از پیش نیازهای مورد نیاز برای ورود به این حوزه آشنا شویم. در حالت کلی آموزش زبان‌های برنامه نویسی مانند زبان‌های خارجی است که برخی از آنها دارای قواعد و دستور زبان مشترک با زبان‌های انسانی است و از کلمات زبان انگلیسی نیز در خود استفاده می‌کند. پس می‌توان وجه مشترک زبان‌های برنامه نویسی و زبان‌های انسانی را در این دانست که به واسطه آنها، محتوایی از ذهن گوینده به ذهن شونده منتقل خواهد شد.

آموزش مقدماتی برنامه نویسی مبتدی تا حرفه ای

برخی از افرادی که هیچ آشنایی با زبان‌های برنامه نویسی ندارند گمان می‌کنند یادگیری آنها نیاز به تخصص بالایی دارد و آنها نمی‌توانند آن را فرا بگیرند و آموزش‌های موجود برای آن تنها برای عده‌ای خاص با سطح دانش بالایی از علوم رایانه‌ای امکان‌پذیر است ولی در واقع چنین چیزی نیست و هر کسی که هیچ اطلاعاتی از هیچ از زبان‌های برنامه نویسی ندارد می‌تواند شروع به یادگیری زبان‌های برنامه نویسی کند البته به شرطی که این را بخواهد انجام دهد.

از لحاظ تئوری هر کسی که توانایی لازم برای درک زبان‌های انسانی را دارد و می‌تواند به آن زبان‌ها صحبت کند یا بنویسد می‌تواند زبان‌های برنامه نویس را هم یاد بگیرد، پس به هیچ وجه نگران نباشید و آن‌طور که در ظاهر نشان می‌دهد برنامه نویسی آن قدرها هم سخت نیست. باید بدانیم که مزیت یادگیری زبان‌های برنامه نویسی این است که سن خاصی برای شروع آموزش آن مورد نظر نیست و بسیاری از کودکان می‌توانند از برخی زبان‌های برنامه نویسی شروع کنند و از طرفی افراد میان‌سال نیز که توانایی درک لازم برای استدلال و منطق را دارند می‌توانند با سعی و تلاش به یادگیری زبان‌های برنامه نویسی بپردازند.

از نظر نوع تحصیلات هیچ نیازی نیست که حتماً تحصیلات مرتبط با علوم کامپیوتر مانند مهندسی نرم افزار و سخت افزار داشته باشید و هرکسی با هر رشته‌ی تحصیلی می‌تواند مباحث مورد اشاره در زبان‌های برنامه نویسی را به صورت مقدماتی تا پیشرفته بدون اینکه اطلاعی از آنها داشته باشد یاد بگیرد. حال در واقع باید به شرایط مورد نیاز جهت یادگیری ابتدایی برنامه نویسی اشاره کنیم که برای آموزش زبان‌های برنامه نویسی به چه مواردی نیاز است؟

  • فهم و منطق

تمامی سیستم‌های کامپیوتری بر پایه‌ی اصول منطقی مشخصی کار می‌کنند و فارغ از اینکه با چه زبانی با آنها صحبت می‌کنیم باید دقت داشته باشیم که منطقی صحبت کنیم. برای منطقی بودن نیز باید با اصول منطق ریاضی آشنایی داشته باشیم. شاید برخی از افراد از یادگیری ریاضی گریزان باشند ولی منظور ما در این بخش این است که باید برای حل بسیاری از مسائل در زبان‌های برنامه نویسی منطق ریاضی را دخیل کنیم.

  • علم ریاضیات (ریاضیات گسسته)

در آموزش مقدماتی برنامه نویسی، درک صحیح از مفاهیم ریاضی از ساده‌ترین مباحث و البته اصولی‌ترین موارد است که برای یادگیری بسیاری از زبان‌های برنامه نویسی مهم است. افراد زیادی هستند که این موضوع را جدی نمی‌گیرند و بعدها در هنگام کار با زبان‌های برنامه نویسی به مشکل می‌خورند اما آموزش کامل ریاضیات بخصوص ریاضیات گسسته به ما درک بهتری از یادگیری برنامه نویسی می‌دهد.

  • آموزش زبان انگلیسی

آگاهی داشتن از زبان انگلیسی در حد درک کلمات و مفاهیم اولیه جهت آموزش زبان برنامه نویسی بسیار مهم است چرا که اگر معنی و کاربرد برخی از کلمات و توابع برنامه نویسی را بدانیم بهتر می‌توانیم دستورات را بنویسیم. باید بدانیم که دانش برنامه نویسی رشد بسیار زیادی دارد و برای اینکه از این نظر عقب نمانیم باید به یادگیری زبان انگلیسی نیز اهمیت دهیم. البته بسیاری از زبان‌های برنامه نویسی به زبان انگلیسی نوشته و طراحی شده‌اند و برگرداندن آنها به زبان‌های دیگر اصلاً جالب نیست و چندان قابل استفاده نیست، پس زبان انگلیسی یکی از مهارت‌های مهم و کلیدی در برنامه نویسی به‌حساب می‌آید. در نتیجه می‌توانیم استنباط کنیم که پیش نیازهای مورد نظر برای یادگیری برنامه نویسی شامل آموزش ریاضیات، زبان انگلیسی و همچنین خود زبان برنامه نویسی است.

آموزش مقدماتی برنامه نویسی مبتدی تا حرفه ای

برای آموزش برنامه نویسی از کجا باید شروع کنیم؟

برای اینکه به دنیای برنامه نویسی وارد شویم نیاز است تا قبل از هر کاری زبان برنامه نویسی مورد نظرمان را که دوست داریم با آن کار کنیم انتخاب کنیم تا در ادامه بتوانیم آموزش‌های کار کردن با آن را شروع کنیم. اما قبل از انجام این کار هم باید به‌صورت مقدماتی از منطق، الگوریتم‌ها، فلوچارت و ساختار زبان‌های برنامه نویسی بدانیم. هرکدام از اینها مواردی هستند که در جای خود باید به‌صورت مفصل در موردشان بحث کنیم ولی در اینجا فقط به ذکر نام آنها بسنده می‌کنیم. تمامی این موارد به‌صورت کاملاً مستقل از هر زبان برنامه نویسی است و یکی از مشکلات پیش روی کاربران این است که اغلب بدون داشتن دانش کافی در مورد هرکدام از آنها سریعاً به سراغ یادگیری زبان‌های برنامه نویسی می‌روند که اتفاقاً تمامی بخش‌های زبان‌های برنامه نویسی را خوب می‌آموزند اما وقتی که قرار شد به‌صورت مستقل کار را انجام بدهند به مشکل خواهند خورد که می‌توانیم ریشه مشکل را در عدم آموزش صحیح الگوریتم و فلوچارت برنامه نویسی دانست. پس برای اینکه یک زبان برنامه نویسی را شروع کنیم ابتدا باید با ساختار برنامه نویسی آشنایی کامل پیدا کنیم. آموزش زبان برنامه نویسی و ساختار آن با یادگیری مهارت برنامه نویسی کاملاً متفاوت است به‌طوری که یادگیری زبان برنامه نویسی مانند یادگیری مهارت املا و نوشتن و همچنین یادگیری حروف الفبا می‌باشد اما باید بدانیم که هر نوشتنی لزوماً به معنای یک انشای صحیح نیست.

به همین صورت تفاوت بین تسلط بر زبان برنامه نویسی با مسلط بودن بر مهارت‌های برنامه نویسی نیز مانند تفاوت دو مبحث املاء و انشاء است. برای نوشتن یک انشاء خوب علاوه بر اینکه باید مهارت نگارش و املاء را در خود تقویت کنیم بلکه باید درک درستی از ساختار جمله و تمامی اجزای آن داشته باشیم. زبان برنامه نویسی هم همانند زبان انگلیسی و فارسی به همین صورت است و باید به این شکل ابتدا با قواعد و قوانین نگارش دستورات آن آشنا شویم و پس از آن به ترکیب بندی دستورات و توابع آن به‌صورت مفهومی تسلط پیدا کنیم. البته در آخر باید بدانیم که چطور باید این مفاهیم را در شکل و ساختار جملات بیان کنیم تا زمینه‌ی انتقال درست نقطه به نقطه‌ی آن به خواننده و مخاطب ما فراهم شود که این موضوع همان مهارتی است که ازش صحبت می‌کنیم و به آن مهارت برنامه نویسی می گوییم و در اصل برنامه نویسی را می‌توانیم انشاء نویسی برای کامپیوترها دانست.

آموزش مقدماتی برنامه نویسی مبتدی تا حرفه ای

برای آموزش برنامه نویسی کدام زبان بهتر است؟

قبل از اینکه به این سؤال پاسخ دهیم باید یک نکته مهم را بدانیم که اساساً طرح اینکه چه زبانی از زبان دیگر برتر و بهتر است مطرح نیست چون برخی از زبان‌های برنامه نویسی برای اهداف و مقاصد خاصی استفاده می‌شود و کار کردن با آنها نیاز است تا در شرایط خاصی مکانی و شغلی مورد نظر قرار داشته باشیم و این یعنی که کاربرد عمومی برای سایر افراد ندارند. پس به‌طور قطع می‌توان گفت که هیچ زبان برنامه نویسی نیست که از سایر زبان‌ها به‌صورت مطلق بهتر و برتر باشد.

در آموزش مقدماتی برنامه نویسی شاید باید این‌گونه از خودمان سؤال کنیم که بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع یادگیری مناسب است؟ و یا اینکه مثلاً بهترین زبان برنامه نویسی برای طراحی وبسایت چیست؟ که پاسخ دادن به آنها خود نیاز به نگارش چندین مقاله مجزا می‌باشد. این نکته را به یاد داشته باشید اگر بخواهید یک برنامه نویسی حرفه‌ای شوید احتمالاً نیاز داشته باشید که چند زبان برنامه نویسی را که هرکدام برای حوزه‌های مختلفی است یاد بگیرید. مثلاً برای طراحی اپلیکیشن های موبایلی زبان برنامه نویسی اندروید، برای طراحی وبسایت زبان برنامه نویسی PHP و برای توسعه نرم افزارهای تحت ویندوز زبان برنامه نویسی سی شارپ را یاد بگیرید.

اگر بخواهیم برای کودکان و نوجوانان زبان برنامه نویسی خاصی را معرفی کنیم بدون شک زبان اسکرچ (Scratch) که محصولی از دانشگاه MIT است را نام می‌بریم. این زبان برنامه نویسی با استفاده از طرح و المان‌های گرافیکی و جذابی که دارد می‌تواند برای کودکان از سنین 7 سال به بالا مناسب باشد تا با رسم کردم اجزا بجای نوشتن کدهای طولانی و خسته کننده درک بهتری از یادگیری یک زبان برنامه نویسی را به کودکان منتقل کند.

اگر بخواهیم برای افرادی که کاملاً با زبان‌های برنامه نویسی بیگانه بوده و مبتدی هستند یک زبان خاص را معرفی کنیم می‌توانیم از زبان برنامه نویسی اسمال بیسیک (Small Basic) نام ببریم که از محصولات غول نرم افزاری مایکروسافت است. که در این زبان نیز می‌توانیم بجای ترسیم دستورات و توابع از نوشتن کدهای برنامه نویسی می‌توانیم شروع کنیم. اگر از دانشجویان رشته‌های فنی و مهندسی هستید یکی از زبان‌هایی که می‌توانیم به شما پیشنهاد کنیم زبان برنامه نویسی متلب (Matlab) است که از جمله زبان‌های آسان جهت یادگیری می‌باشد و می‌توان از آن به‌عنوان نقطه شروع خوبی جهت یادگیری و آموزش مقدماتی برنامه نویسی استفاده کرد.

زبان برنامه نویسی قدیمی که جزء با سابقه ترین زبان‌های برنامه نویسی معرفی می‌شود زبان سی (C) است که بسیاری از زبان‌های برنامه نویسی مدرن و جدیدی که می‌شناسیم از این زبان اقتباس شده‌اند که می‌توانیم به زبان‌های سی شارپ، سی پلاس پلاس، جاوا، پی اچ پی و جاوا اسکریپت اشاره کنیم که تمامی آنها از جمله زبان‌های برنامه نویسی بسیار پرکاربرد می‌باشد. البته زبان‌های برنامه نویسی بسیار متنوع و کاربردی هستند و هرکدام از آنها می‌تواند برای دسته خاصی از مخاطبین مناسب باشد که برای بررسی کاربردهای انواع زبان‌های برنامه نویسی نیاز به نگارش مطالب تخصصی دیگری می‌باشد. برای یادگیری زبان برنامه نویسی C پیشنهاد می‌کنیم آموزش برنامه نویسی C فرادرس را دریافت کنید؛ برای دریافت این آموزش روی لینک زیر کلیک کنید:

کلام آخر در مورد آموزش مقدماتی برنامه نویسی

در این مطلب سعی کردیم درباره لزوم یادگیری و اهمیت آموزش برنامه نویسی بحث کنیم و با پیش نیازهای مورد نظر برای شروع یادگیری زبان‌های برنامه نویسی آشنا شدیم. برای اینکه آموزش مقدماتی برنامه نویسی را شروع کنیم برخی از زبان‌های برنامه نویسی که برای اهداف و دسته‌ی خاصی از مخاطبین هست را معرفی کردیم. امیدوارم از این مقاله نهایت استفاده را برده باشید.

این سایت بفروش می رسد با سئو عالی و بازدید بالا. تماس بگیرید

اگر سوال یا نظری دارید در بخش کامنت ها بنویسید.اگر موضوع خاصی مد نظر شماست که در سایت موجود نیست در بخش کامنت ها بنویسید

دوره ارز دیجیتال تاپ سایت 98

منبع: nashrila

تگ:

دوره های آموزشی دوره های آموزشی

نظرات کاربران

از دیدگاه مرتبط با موضوع استفاده نمایید.

از تبلیغ سایت یا شبکه اجتماعی خودداری فرمایید.

برای پاسخ گویی بهتر در سایت ثبت نام نمایید و سپس سوال خود را مطرح فرمایید.