logo
logo
تبلیغ کلیکی تاپ سایت 98

آموزش زبان ترکی سطح مقدماتی a1 و a2 + فیلم آموزش زبان ترکی

آموزش زبان ترکی سطح مقدماتی a1 و a2 + فیلم آموزش زبان ترکی
هدایت عباسی آموزش زبان

زبان ترکی استانبولی، نه فقط زبان اصلی کشور ترکیه است، بلکه محبوب‌ترین زبان ترکی در سطح جهان محسوب می‌شود. این زبان، در قرن هشتم، در منطقه مغولستان به وجود آمد و در حال حاضر، علاوه بر ترکیه، زبان رسمی قبرس نیز است. ترک زبان‌ها، همچنین در کشورهای بلغارستان، مقدونیه، بریتانیا و آلمان ساکن هستند. بیشتر از 80 میلیون نفر در جهان، به زبان ترکی استانبولی سخن می‌گویند و یکی از پرطرفدارترین زبان‌ها در قرن بیستم است. کشور ترکیه، از نظر تاریخ، طبیعت بکر و غذای اصیل، بسیار غنی است و از این رو، توریست‌های زیادی را به خود جذب می‌کند. مردم ترکیه نیز بسیار مهمان‌نواز هستند و این مسئله باعث شده که مقصدی ایدئال برای مسافران و مهاجران باشد. علاوه بر آن، امروزه فرصت‌های شغلی زیادی در ترکیه وجود دارد که برای آن‌ها باید حداقل آموزش زبان ترکی سطح مقدماتی a1 و a2 را طی کرده باشید.

باتوجه به اینکه آموزش زبان ترکی در قالب یک مقاله امکان پذیر نیست پیشنهاد میکنم برای یادگیری سریعتر زبان ترکی از فیلم های آموزشی استفاده کنید؛ یکی از بهترین مجموعه های آموزشی که فیلم های آموزش زبان ترکی را منتشر کرده است مجموعه آموزشی فرادرس است؛ در صورتی که تمایل دارید تا به فیلم آموزش زبان ترکی فرادرس دسترسی داشته باشید روی لینک زیر کلیک کنید:

سطح بندی زبان ترکی استانبولی

زبان ترکی نیز همانند هر زبان دیگری، توسط استاندارد بین‌المللی CEFR سطح‌بندی شده است.

سطح مقدماتی زبان ترکی

سطح A1: در این سطح، زبان آموز قادر است کلمات و عبارات کوتاه و ساده را بخواند و درک کند. علاوه بر آن او می‌تواند این عبارات هنگام شنیدن متوجه شود. این زبان آموز، خود را با استفاده از جملات کوتاه و ساده معرفی می‌کند و توانایی صحبت در موقعیت‌های خیلی ساده را دارد.

سطح A2: زبان آموز این سطح، می‌تواند تابلوهای آدرس را بخواند و یا منوی رستوران‌ها یا بروشورها را متوجه شود. همچنین او از پس کلمات و اصطلاحات پراستفاده مربوط به محیط کاری، خانواده و خرید برمی‌آید و درباره آن‌ها مکالمه می‌کند. زبان آموز سطح A2 می‌تواند نامه ساده، غیررسمی و کوتاه بنویسد.

آموزش زبان ترکی سطح مقدماتی a1 و a2

سطح متوسط زبان ترکی استانبولی

سطح B1: این زبان آموز، توانایی توصیف محیط اطراف و اتفاقات جاری را دارد و می‌تواند پس از شنیدن یک مکالمه، مفهوم اصلی آن را درک کند. علاوه بر آن، او می‌تواند درباره موضوعات اجتماعی ساده، متن بنویسد و همچنین موقع تماشای اخبار از تلویزیون و یا شنیدن اخبار از رادیو، درک نسبی از آن داشته باشد. این زبان آموز هنگام سفر به ترکیه، نیازهای اصلی‌اش را برطرف نموده و درباره علایق و سرگرمی‌هایش، محیط کاری یا رستوران و غذا مکالمه می‌کند.

سطح B2: زبان آموزان این سطح، می‌توانند با خیال راحت به ترکیه مهاجرت کنند، چون در هر چهار مهارت، پیشرفت کرده‌اند و از پس موقعیت‌های اجتماعی مختلف برمی‌آیند. زبان آموز B2، مکالمات توصیفی و ادبی را متوجه می‌تواند و توانایی شرکت در کنفرانس و شنیدن سخنرانی رسمی درباره موضوعات آشنا را دارد.

سطح پیشرفته زبان ترکی استانبولی

سطح C1: زبان آموز سطح پیشرفته قادر است متون دشوار علمی، ادبی و فلسفی را بفهمد و درک شنیداری بالایی نسبت به تلویزیون و رادیو دارد. این فرد، نامه پیچیده رسمی می‌نویسد و یا آن را تصحیح می‌کند و از نظر مکالمه نیز همانند یک بومی است.

سطح C2: این زبان آموز، در بالاترین سطح قرار دارد و نه تنها متون پیشرفته ترکی را می‌خواند بلکه در نوشتن نیز، از دامنه وسیعی از لغات درباره موضوعات مختلف استفاده نموده و از ساختارهای زبانی دشوار بهره می‌برد. زبان آموز C2 می‌تواند درباره موضوعات آشنا و همچنین موضوعات جدید، مکالمه و استدلال کند.

چگونه زبان ترکی یاد بگیریم؟

تسلط به زبان دوم، زمان‌بر خواهد بود و باید برای آن تلاش کنید. هرچه در این راه، انگیزه و صبر بیشتری داشته باشید، زبان را بهتر یاد خواهید گرفت. در ادامه می‌خواهیم مسیرهایی که برای آموزش زبان ترکی سطح مقدماتی a1 و a2 باید طی کنید را آورده‌ایم.

یادگیری الفبای ترکی استانبولی

الفبای زبان ترکی، مشابه الفبای انگلیسی است و فقط چند حرف جدید دارد. البته از نظر گرامر و کلمات، کاملاً متفاوت است. الفبای زبان ترکی، 29 حرف دارد که 21 حرف بی‌صدا و 8 حرف صدادار را شامل می‌شود. 6 حرف الفبای ترکی ç، ĝ، ş، ı، ő و ű، جدید هستند. علاوه بر آن، این زبان، حروف w، x و q را ندارد.

آموزش زبان ترکی سطح مقدماتی a1 و a2

تلفظ حروف در زبان ترکی استانبولی

برای آموزش زبان ترکی سطح مقدماتی a1 و a2، باید تلفظ حروف در این زبان را یاد بگیرید. تلفظ حروف ترکی، کار سختی نیست. تنها لازم است هر آنچه نوشته شده را به همان صورت تلفظ کنید. زبان ترکی، همانند انگلیسی، اصوات دو حرفی مثل sh و ch ندارد. حروف جدید در زبان ترکی عبارت‌اند از:

c، صدایی شبیه j انگلیسی دارد. مثلاً cam که جَم خوانده می‌شود.

ç، صدای شیسه چ انگلیسی دارد. مثلا çam که چَم خوانده می‌شود.

ğ، این حرف همیشه پس از حرف صدادار قرار می‌گیرد، زیرا خود آن به تنهایی دارای صدا نیست. اگر این حرف را بعد از حروف صداداری همچون u، i، o یا a ببینیم، باید آن را به صورت کشیده تلفظ کنیم، مثل  yağmurکه یامور خوانده می‌شود و یا ağaç که آااچ خوانده می‌شود. از طرفی اگر پس از حروف بی‌صدایی مثل e، ő، ű یا i قرار بگیرد، صدایی شبیه y در انگلیسی خواهد داشت. مثلاً اگر yellow در انگلیسی، یِلو خوانده شود، iğne در ترکی، اینه خوانده خواهد شد.

ş یا şe، صدایی شبیه sh انگلیسی دارد. مثلا şarap، شارَپ خوانده می‌شود.

i/ıصدایی شبیه i/i انگلیسی دارد. حرف کوچک، برخلاف i انگلیسی، نقطه ندارد و به صورت i نوشته می‌شود. صدای این حرف، به صورت /ə/ است. یعنی ılık، اِلِک خوانده می‌شود و ısı نیز اِسِ است.

در زبان ترکی، یک حرف i نیز وجود دارد که مثل دو e پشت سر هم در انگلیسی است اما کوتاه‌تر خوانده می‌شود. مثلاً تلفظ iğne، اینه است.

ö و ü تلفظی مشابه ö و ü در زبان آلمانی دارند. یعنی حالت کشیده و به داخل هستند.

یادگیری کلمات ترکی استانبولی

برای افزایش دامنه لغات ترکی، ابتدا کلمات و عباراتی را یاد بگیرید که در زندگی روزمره، پرکاربردترند. مزیتی که کلمات ترکی دارند، این است که شباهت زیادی به کلمات در انگلیسی، فرانسوی و زبان‌های دیگر دارند. حتی خیلی از کلمه‌ها، عربی هستند. توجه بفرمایید که املای برخی کلمات ترکی، با هم مشابه است. برای این که در تشخیص این کلمات، سر در گم نشوید، باید به آهنگ و تلفظ کلمات دقت کنید. مثلا:

کلمه hala به معنی عمه و کلمه hâlâ به معنی هنوز

کلمه Kar به معنی برف و کلمه kâr به معنی سود

یادگیری گرامر زبان ترکی

گرامر زبان ترکی، با یک ساختار روان و منطقی جلو می‌رود و البته چندین ساختار استثنا نیز دارد که در پایین آورده‌ایم. برخلاف زبان انگلیسی، در زبان ترکی، فعل to be نداریم. به جای این نوع افعال، زبان ترکی از یک سری پسوند استفاده می‌کند. در ساختار این زبان، پنج نوع پسوند را می‌بینیم که مربوط به ضمایر اول، دوم و سوم شخص مفرد و همچنین اول، دوم و سوم جمع هستند. مثلاً جمله Ben öğretmenim یعنی من معلم هستم. توجه بفرمایید که زبان ترکی، برای سوم شخص مفرد، پسوند ندارد.

برای این که جملات زبان ترکی را بسازید، باید از ضمیر ساده و پسوند مناسب استفاده کنید. شاید این کار در ابتدا شما را گیج کند، اما پس از کمی تمرین، قلق آن دستتان می‌آید. در زبان ترکی (همانند فارسی) نیازی نیست حتماً ضمایر را در جملات بیاورید، چون افعال، پسوند ضمیر مورد نظر را دارند. از این رو، به طور معمول، ضمایر به کار رفته نمی‌شود. مثلا öğretmenim یعنی من معلم هستم یا همان معلم هستم. در این زبان، با اضافه کردن یک یا چندین پسوند به فعل اصلی و ریشه، قادر خواهید بود ساختار پیچیده‌تر و جملات را شکل دهید. این پسوندهای گرامری ممکن است برای جمع، منفی، مجهول، مالکیت و یا ساختارهای دیگر باشد. شما این پسوندها را در کلمات طولانی و پیچیده خواهید دید و شاید برایتان عجیب به نظر برسد. راه حل این است که کلمات پیچیده را به چند قسمت تقسیم نمایید. مثلاً اگر کلمه شما Nerelisin است؛ تقسیم بندی، به این صورت خواهد بود:

sin (شما) + -li (از) + -re (پسوند مکان) + ne (کجا) = Where are you from?

مورد دیگری که لازم است درباره گرامر ترکی بدانید این است که فاعل، مفعول و فعل، چه ترتیبی در جمله دارند. فعل همانند فارسی، همیشه در انتهای جمله آورده می‌شود.

آموزش زبان ترکی سطح مقدماتی a1 و a2

اهمیت در معرض زبان بودن

تمرین روزانه و استفاده از زبان ترکی به صورت مستمر، بر روند یادگیری شما، تاثیر زیادی دارد. برای این کار پیشنهاد می‌کنیم:

  • آهنگ و پادکست ترکی گوش دهید تا با صداها و تلفظ‌های مختلف و ترکیب‌های جدید آشنا شوید.
  • کتاب‌های کودکانه زبان ترکی می‌توانند برای آموزش زبان ترکی سطح مقدماتی a1 و a2، بسیار مفید باشند، چون کلمات و جملات آسانی دارند و معمولاً تصویری هستند. وجود تصاویر به شما کمک می‌کند بهتر با روند داستان جلو بروید.
  • اخبار ترکی را دنبال کنید. چه این اخبار به صورت متنی باشند و چه صوتی یا تصویری، می‌تواند به تقویت مهارت‌های مختلف شما کمک شایانی کند. پیشنهاد می‌کنیم فقط به یک موضوع در اخبار بسنده نکنید تا با کلمات جدید در حوزه‌های مختلف آشنا شوید.
  • به ترکیه یا قبرس سفر کنید تا بتوانید با مردم بومی ترک‌زبان تعامل داشته باشید. وقتی در محیط قرار بگیرید، مجبور خواهید شد برای رفع نیازهای روزانه، زبان را به کار ببرید.

نکات تاثیرگذار بر سرعت یادگیری زبان ترکی

اگر قصد آموزش زبان ترکی سطح مقدماتی a1 و a2 را دارید، لازم است عواملی که بر روند یادگیری شما موثر هستند را بدانید.

اول از همه باید ببینید که به چه دلیلی می‌خواهید زبان ترکی یاد بگیرید؟ با مشخص شدن هدف یادگیری می‌توانید زمان و نحوه مطالعه را بهتر تنظیم کنید تا به هدف دلخواه برسید. این هدف ممکن است، مهاجرت تحصیلی یا کاری یا سفر تفریحی به ترکیه، روابط تجاری، نوشتن مقالات به زبان ترکی یا خرید از سایت‌های ترکی باشد. به این صورت مثلاً اگر لازم است در زمانی مشخص، به سطح خاصی از زبان ترکی برسد، حتماً باید طبق آن برنامه‌ریزی کنید. اگر هم از نظر زمانی، محدودیتی نداشته باشید، قادر خواهید بود با انعطاف بیشتری برنامه‌ریزی نمایید.

محل یادگیری شما بسیار اهمیت دارد. باید تصمیم بگیرید که قرار است به صورت خودخوان ترکی یاد بگیرید، در کلاس‌های حضوری یا آنلاین شرکت کنید و یا این که دوره‌های آموزش زبان ترکی سطح مقدماتی a1 و a2 را تهیه نمایید. میزان فشردگی دوره‌ها نیز، مهم است.

این که زبان مادری و زبان اول شما چیست، در مدت زمان آموزش شما تاثیرگذار است. چون مهم است که آیا خط، نحو و دستورشناسی، واج شناسی و دیگر ویژگی‌های زبانی شما، چقدر با زبان ترکی، مشابهت دارد. هرچه این تفاوت، بیشتر باشد، آموزش زبان ترکی سطح مقدماتی a1 و a2 نیز، زمان‌برتر خواهد بود. علاوه بر آن شایان ذکر است که موسسه خدمات خارجی ایالات متحده (FSI)تمام زبان‌های دنیا را در مقایسه با انگلیسی، در رده‌های 1 تا 4 قرار داده که رده اول، آسان‌ترین زبان‌ها را شامل می‌شود. ترکی، در رده سوم قرار گرفته است. زبان آموزان، برای رسیدن به سطح حرفه‌ای در زبان‌های رده سوم، به 1100 ساعت یا 44 هفته نیاز دارند.

اگر قبلاً زبان دوم دیگری را فرا گرفته باشید، یادگیری زبان جدید، خیلی سریع‌تر خواهد بود. دلیلش هم این است که شما با راهکارهای مطالعه آشنایی دارید و می‌دانید که باید از چه روش‌هایی برای تمرین و حفظ لغات استفاده کنید. فرد بیش از یک زبانه، دوره آموزش ترکی سطح مقدماتی a1 و a2 را راحت و سریع‌تر طی خواهد کرد.

باید این را قبول کنیم که بعضی از افراد، در یادگیری زبان جدید، استعداد بیشتری از خود نشان می‌دهد. این استعداد ممکن است طبیعی و یا ناشی از علاقه بیشتر آن‌ها نسبت به فراگیری زبان باشد.

کلام آخر در مورد آموزش زبان ترکی سطح مقدماتی a1 و a2

محبوبیت زبان ترکی، روز به روز در حال افزایش است. اگر شما نیز از علاقه‌مندان این زبان هستید، باید با آموزش زبان ترکی سطح مقدماتی a1 و a2 را شروع کنید. در این مقاله سعی کردیم پس از معرفی سطوح مختلف زبان ترکی، اطلاعات مختصری درباره ساختار آن، در اختیار شما قرار دهیم و سپس راهکارهایی برای یادگیری بهتر و سریع‌تر ارائه دهیم. امیدواریم با یادگیری زبان ترکی بتوانید به اهداف مد نظر خود، نزدیک‌تر شوید. در پایان مایلم آموزش زبان ترکی فرادرس را به شما معرفی کنم؛ برای دریافت این آموزش روی لینک زیر کلیک کنید:

اگر به دنبال کار پاره وقت هستید با ما تماس بگیرید.

اگر سوال یا نظری دارید در بخش کامنت ها بنویسید.اگر موضوع خاصی مد نظر شماست که در سایت موجود نیست در بخش کامنت ها بنویسید

دوره ارز دیجیتال تاپ سایت 98

منبع: nashrila

تگ:

دوره های آموزشی دوره های آموزشی

نظرات کاربران

از دیدگاه مرتبط با موضوع استفاده نمایید.

از تبلیغ سایت یا شبکه اجتماعی خودداری فرمایید.

برای پاسخ گویی بهتر در سایت ثبت نام نمایید و سپس سوال خود را مطرح فرمایید.