logo
logo
تبلیغ کلیکی تاپ سایت 98

آموزش فرهنگ سازمانی از صفر تا صد

آموزش فرهنگ سازمانی از صفر تا صد
نشریلا کسب و کار

آموزش فرهنگ سازمانی، برای موفقیت هر تجارتی، ضروری است. فرهنگ سازمانی، بر کار تیمی، خلاقیت و بهره‌وری تأثیرگذار است و رضایت شغلی و انگیزه کارمندان را افزایش می‌دهد. در این مقاله، ابتدا بررسی می‌کنیم که فرهنگ سازمانی چیست، و سپس درباره آموزش فرهنگ سازمانی صحبت خواهیم کرد. قبل از اینکه به سراغ ادامه مقاله برویم مایلم آموزش های فرادرس را به شما معرفی کنم؛ برای دریافت آموزش های فرادرس در زمینه آموزش کارکنان به لینک زیر مراجعه کنید:

فرهنگ سازمانی چیست؟

امروزه بحث‌های زیادی بر سر فرهنگ سازمانی وجود دارد. اول این که الان می‌دانیم فرهنگ سازمانی وجود دارد و دیگر این که می‌دانیم فرهنگ سازمانی، نقشی اساسی در رفتار سازمانی ایفا می‌کند. البته هنوز این سؤال وجود دارد که فرهنگ سازمانی در واقع چیست. تعریف فرهنگ سازمانی از این جهت اهمیت دارد که تا وقتی آن را تعریف نکرده باشیم، نمی‌توانیم ارتباطش با دیگر عناصر کلیدی درون سازمان را بدانیم. علاوه بر آن، این تعریف برای آنالیز فرهنگ، ضروری است. وقتی بدانیم فرهنگ سازمانی چیست، می‌توانیم مشکلات آن را بشناسیم، آن را آموزش دهیم و فرهنگ بهتر را ترویج دهیم. می‌توان گفت فرهنگ سازمانی، به نحوه انجام کارها در سازمان اشاره دارد. فرهنگ، یک الگوی پایدار و قابل بررسی از رفتارهای درون سازمان است. به گفته ارسطو: "ما آنچه هستیم که مکرراً انجام می‌دهیم." طبق این گفته، رفتارها یا عادات تکرار شده، هسته یک فرهنگ هستند و این‌ها احساس، اندیشه و باور افراد را کاهش می‌دهد. علاوه بر آن، توجه با ما را به سمت نیروهایی می‌برد که رفتارهای درون سازمان‌ها را شکل می‌دهد.

فرهنگ توسط انگیزه‌ها شکل می‌گیرد. انسان‌ها کاری را انجام می‌دهند که انگیزه‌اش را دارند. منظور از انگیزه، در واقع مجموعه‌ای از انگیزه‌ها است؛ پاداش مالی یا پاداش غیرمالی، مثل ارتقای وضعیت شغلی یا اجتماعی. انگیزه‌ها از کجا می‌آیند؟ رابطه بین انگیزه و رفتار، مثل رابطه بین مرغ و تخم مرغ است. یعنی معلوم نیست که آیا الگوهای رفتاری، محصول انگیزه هستند، یا این که انگیزه‌ها، به صورتی مبتنی بر باورها و ارزش‌ها هستند؟ فرهنگ نه تنها پرسش "چه چیزی" را در برمی‌گیرد بلکه پرسش "چرا" را نیز پوشش می‌دهد. از یک نگاه، فرهنگ سازمانی داستان افراد درون سازمان و ارزش‌های درونی آن جا را شامل می‌شود. علاوه بر آن، در فرهنگ، به نمادها اهمیت داده می‌شود. این نمادها ممکن است نحوه خاصی از کاربرد زبان در آن سازمان باشد.

در یک تعریف از فرهنگ سازمانی گفته شده که به معنای تمدن در محیط کاری است. فرهنگ، یک سیستم کنترل اجتماعی است. نقش فرهنگ، ترویج اندیشه و رفتار درست و جلوگیری از اندیشه و رفتار غلط است. این تعریف از فرهنگ سازمانی، بر هنجارهای رفتاری توجه دارد. این دیدگاه، بر این که تکامل سازمان، چگونه فرهنگ آن جا را شکل داده و این که این هنجارها در گذشته نجات‌بخش سازمان بوده تمرکز می‌کند. فرهنگ سازمانی می‌تواند به عنوان سیستم محافظتی سازمان عمل کند. فرهنگ سازمانی نوعی محافظ است که از ورود افراد نامناسب به درون سازمان جلوگیری می‌کند، چون یک کارمند جدید حتی در مصاحبه نیز متوجه فرهنگ محیط می‌شود و می‌فهمد که آیا قوانین و فضا مناسب او است یا خیر.

فرهنگ سازمانی، با فرهنگ یک ملت همپوشانی دارد و از آن تأثیر می‌پذیرد. بنابراین رهبران با این چالش روبرو هستند که چگونه فرهنگ سازمانی را در حالتی متعادل نگه دارند و این کار با آموزش فرهنگ سازمانی ممکن می‌شود. فرهنگ‌های درون سازمان، هرگز نمی‌توانند یکپارچه باشند. فرهنگ‌ها، پویا هستند. فرهنگ، در واکنش به تغییرات داخل و بیرون سازمان، تغییر می‌کند. پس آموزش فرهنگ سازمانی، یعنی آموزش چیزی که در حال حرکت است. اما این طور نیست که همیشه تغییرات به صورت ناگهانی رخ دهند. حتی این امکان وجود دارد که فرهنگ سازمانی هیچ‌وقت به نقطه ایدئال نرسد، اما این به این معنی نیست که نباید برای آن تلاش کرد. فرهنگ سازمانی باید همیشه یاد گرفته شود و توسعه یابد.

آموزش فرهنگ سازمانی از صفر تا صد

انواع فرهنگ سازمانی

برای این که آموزش فرهنگ سازمانی را شروع کنیم، باید انواع فرهنگ سازمانی را بشناسیم. صدها نوع فرهنگ سازمانی داریم، اما فقط چند عدد از آن‌ها هستند که اکثر صنعت‌ها را تسخیر کرده‌اند. فرهنگ قبیله‌ای، بر اتصالات بینا فردی و برنامه‌های نظارتی تمرکز دارد و قصد دارد حس خانواده را شکل دهد. فرهنگ بازار، بر رقابت و پاداش به برندگان متمرکز است. فرهنگ ادهاکراسی، به سمت ابداع حرکت می‌کند و قصد دارد ساختارهای سنتی یک سازمان را حذف کند. فرهنگ سلسله مراتبی نیز بر تصمیمات تجاری از بالا به پایین تمرکز دارد. هرچند که این نوع فرهنگ سازمانی، در گذشته پاسخگو بوده است و در تجارت‌های امروزی نیز رایج است، اما امروزه بسیاری از افراد، دیگر این نوع فرهنگ سازمانی را قبول ندارند. هر سازمان می‌تواند ترکیبی از چندین فرهنگ باشد و در عین حال یک رویکرد کلی داشته باشد.

رابطه بین فرهنگ سازمانی و تیم رهبری

گفته شده که فرهنگ سازمانی، یکی از شاخص‌های تأثیرگذار است که موفق بودن یا موفق نبودن یک تجارت را تعیین می‌کند. برای این که مطمئن شوید در مسیر موفقیت هستید، لازم است که فرهنگ سازمانی، با استراتژی شما هماهنگ باشد. تیم‌های رهبری، این فرصت را دارند که با آموزش فرهنگ سازمانی، آن را شکل داده و یا از بین ببرند. رفتار کارمندان و مدیران باید هماهنگ باشد و ارتباطات باید برای کارکنان سازمان باز باشد. این مسئله به ساخت فرهنگی قوی‌تر کمک می‌کند، چون در این فرهنگ قوی، کارکنان شنیده می‌شوند و ارزشمند هستند.

چرا فرهنگ سازمانی اهمیت دارد؟

آموزش فرهنگ سازمانی، از چند جهت بسیار اهمیت دارد.

استخدام افراد مناسب

یافتن افراد با استعداد، سختی‌های خود را دارد، مخصوصاً اگر شرکت شما در شرایط چالش‌برانگیزی قرار داشته باشد. بیش از یک سوم کارمندان گفته‌اند اگر فرهنگ یک سازمان مناسب آن‌ها نباشد، حاضرند پیشنهاد شغل مورد علاقه خود را رد کنند. با داشتن فرهنگ سازمانی قوی، می‌توانید افراد بهتری را جذب کنید. البته باید به این مسئله نیز توجه کرد که فرهنگ سازمانی مورد علاقه یک شخص، ممکن است برای شخصی دیگر مطلوب نباشد. مثلاً برخی افراد، یک فضای سریع با فرهنگ کارآفرینی را ترجیح می‌دهند، در حالی که ممکن است برخی دیگر ترجیح دهند با سرعتی متوسط و پایدار پیش روند.

آموزش فرهنگ سازمانی از صفر تا صد

شروع به کار روان‌تر

سازمان‌هایی که فرهنگ قوی‌تری دارند، کارمندان تازه‌کارشان بهتر می‌توانند با محیط و قوانین آن خو بگیرند. چون آموزش‌هایی در سازمان وجود دارد که کارمندان جدید بتوانند با فرهنگ سازمانی آشنا شوند. اگر کارمند، فرآیند شروع به کار دلنشینی را تجربه کند، وفاداری و ماندگاری او افزایش می‌یابد.

افزایش مشارکت کارمندان

منظور از مشارکت کارمندان، این است که هر کدام از آن‌ها شخصاً تا چه میزان نسبت به شغل خود در سازمان، احساس تعهد و اشتیاق دارند. این مشارکت، یک اتصال معنادار بین افراد و سازمان برقرار می‌کند و تأثیرات مثبت بلند مدت خواهد داشت. قطعاً مشارکت، به نوع فرهنگ سازمان بستگی دارد، اما در هر حال، پتانسیل مثبت بودن آن، بسیار بالا است. برای مثال، سازمان‌هایی که فرهنگ قوی‌تری دارند، مشارکت کارمندان آن‌ها، 72% بیشتر از سازمان‌هایی است که فرهنگ ضعیف دارند.

افزایش بهره‌وری

وقتی کارمندان از شغل خود، شاد و راضی باشند، تلاش بیشتری از خود نشان خواهند داد. حتی اگر فرهنگ سازمانی، چندان برای کارمندان، واضح نباشد، اما همچنان بر کار آن‌ها تأثیرگذار است. با ساخت یک فرهنگ سازمانی قوی و آموزش فرهنگ سازمانی می‌توانید بهره‌وری را افزایش داده و در نهایت، خروجی کار را بالا ببرید. اکثر شاغلان در ایالات متحده بر این باورند که فرهنگ سازمانی، یکی از پراهمیت‌ترین عوامل مؤثر بر کارکرد آن‌هاست. در واقع در سال 2019 میلادی، یک بررسی انجام شد که طبق آن، کارمندان بر این باور بودند که فرهنگ سازمانی به آن‌ها کمک می‌کند کار خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهند.

هویت بهتر برند

این که برند شما چه ظاهری داشته باشد، برای بازاریابی اهمیت دارد. برند شما، توسط عموم دیده می‌شود. هرچند که می‌توانید برخی از فاکتورهای برند را توسط عوامل خارجی کنترل کنید، اما اکثر آن ناشی از فرهنگ سازمانی و هر نوع ارتباطی است که بین افراد، کارمندان و مدیران شکل می‌گیرد. هرچه فرهنگ سازمانی قوی‌تر باشد، هویت برند شما نیز قدرتمندتر می‌شود.

آموزش فرهنگ سازمانی از صفر تا صد

آموزش فرهنگ سازمانی

اگر می‌خواهید حس اشتیاق و یادگیری کارمندان را افزایش دهید، آموزش فرهنگ سازمانی، یک روش عالی برای این کار است. می‌توان فرهنگ سازمانی را در دوره‌های مختلف، در اختیار کارمندان قرار داد. این دوره‌ها، نه تنها برای کارمندان سمت‌های مختلف مناسب است، بلکه مدیران و تیم منابع انسانی نیز حتماً به این دوره‌ها نیاز دارند. با تعیین محتوای دوره آموزش فرهنگ سازمانی، همه افراد درون سازمان خواهند دانست که اهداف سازمان چیست. البته اگر می‌خواهید کارمندان، مشارکت بیشتری در دوره‌ها داشته باشند، بهتر است آن را به صورت آنلاین برگزار کنید. چند نکته که می‌تواند برای آموزش فرهنگ سازمانی مهم باشد را در ادامه آورده‌ایم.

از روش تکرار آموزش استفاده کنید

یک نوع آموزش وجود دارد که طبق آن، فرآیند یادگیری را در بازه‌های زمانی مختلف تکرار می‌کنید تا اطلاعات کلیدی آن، ملکه ذهن کارمندان شود. آموزش فرهنگ سازمانی، از اهمیت بالایی برخوردار است و از این رو، نکات آن باید در حافظه کارمندان باقی بماند. با هر بار تکرار، کارمندان، نکات قبلی را به یاد می‌آورند و این‌ها در حافظه بلند مدت آن‌ها باقی خواهد ماند.

درباره داستان‌های سازمانی صحبت کنید

داستان‌های سازمانی معمولاً خاطراتی از وقایع گذشته هستند که بارها بین کارمندان درباره آن‌ها صحبت شده و از موارد جذابی است که با تازه‌کاران نیز به اشتراک گذاشته می‌شود. این داستان‌ها ممکن است درباره موفقیت‌ها، شکست‌ها یا وقایعی باشد که درون سازمان اتفاق افتاده است. وقتی که این داستان‌ها بازگو می‌شوند، ارزش‌های نهفته در آن تقویت می‌شوند و کارمند متوجه می‌شود که تکرار چه چیزهایی خوب است و باید از تکرار چه اشتباهاتی جلوگیری کند. به این صورت کارمندان با مثال‌های واقعی آشنا می‌شوند.

آموزش فرهنگ سازمانی از صفر تا صد

به تشریفات اهمیت بدهید

وقتی که سازمان، به موفقیتی دست پیدا کرد یا یکی از کارکنان دستاوردی داشت، می‌توانید با پاداش دادن به آن‌ها، ارزش‌های سازمان را یادآور شوید. این موفقیت‌ها حتماً نباید مادی باشد، بلکه ممکن است در پی عمل نیک یک کارمند، از او قدردانی کرد و این طرف فرهنگی خاص را رواج داد. مثلاً می‌توانید با هدیه‌ یا کوپن قهوه، کارمندی را خوشحال کنید و یا این که به صورت ماهانه، ناهار گروهی داشته باشید تا از کارکرد آن‌ها در ماه گذشته قدردانی کنید. با این موارد می‌توانید آموزش فرهنگ سازمانی را به شکلی ناخودآگاه به پیش ببرید.

قهرمان سازمانی داشته باشید

شما می‌توانید کارمندی را به عنوان قهرمان سازمان یا شرکت خود انتخاب کنید. این فرد ممکن است رفتاری شایسته یا اخلاق کاری خوبی داشته باشد. این فرد، نماینده فلسفه و فرهنگ سازمان شماست. با وجود فرد نمونه، بقیه افراد می‌دانند برای این که طبق فرهنگ سازمان باشند، باید چگونه عمل کنند.

آموزش فرهنگ سازمانی از صفر تا صد

کلام آخر در مورد آموزش فرهنگ سازمانی

می‌توان گفت که فرهنگ سازمانی، همه باورها و ارزش‌های سازمان را شامل می‌شود و می‌گوید که این فرهنگ چگونه بر رفتار کارمندان تأثیرگذار است. فرهنگ سازمانی، بر تجربه افراد در سازمان تأثیرگذار است. فرهنگ سازمانی را می‌توان در سیاست‌هایی مثل نحوه پوشش، ساعت کاری، طراحی محیط یا رفتار کارکنان دید. این فرهنگ معمولاً توسط مدیران یک شرکت تنظیم می‌شود. عموماً این طور نیست که سازمان‌ها، فرهنگ خود را واضحاً بیان کنند، بلکه به جای آن ترجیح می‌دهند که آن در نحوه فکر و رفتار کارمندان دیده شود. یک فرهنگ تعیین می‌کند که آیا یک رفتار قابل قبول است یا خیر. با آموزش فرهنگ سازمانی می‌توان ارزش‌ها و اساس رفتار در سازمان را آموزش داد. در پایان مایلم پلتفرم آموزش سازمانی فرارس را به شما معرفی کنم؛ در این طرح مدیران شرکت ها و سازمان ها میتوانند با هزینه ناچیزی شرایطی را فراهم کنند که کارکنان شرکت بتوانند به راحتی از آموزش های فرادرس استفاده کنند و به این شکل گام موثری در زمینه ارتقای توانایی های کارمندان بردارند. در صورتی که تمایل دارید تا با شرایط پلتفرم آموزش سازمانی فرادرس بیشتر آشنا شوید می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

این سایت بفروش می رسد با سئو عالی و بازدید بالا. تماس بگیرید

اگر سوال یا نظری دارید در بخش کامنت ها بنویسید.اگر موضوع خاصی مد نظر شماست که در سایت موجود نیست در بخش کامنت ها بنویسید

دوره ارز دیجیتال تاپ سایت 98

منبع: nashrila

تگ:

دوره های آموزشی دوره های آموزشی

نظرات کاربران

از دیدگاه مرتبط با موضوع استفاده نمایید.

از تبلیغ سایت یا شبکه اجتماعی خودداری فرمایید.

برای پاسخ گویی بهتر در سایت ثبت نام نمایید و سپس سوال خود را مطرح فرمایید.