logo
logo
تبلیغ کلیکی تاپ سایت 98

چگونه نیازهای آموزشی کارکنان یک سازمان را تشخیص دهیم؟

چگونه نیازهای آموزشی کارکنان یک سازمان را تشخیص دهیم؟
نشریلا کسب و کار

این روزها با توجه به تغییر و تحولاتی که در تکنولوژی ها و سطح اطلاعات در اینترنت رخ می دهد، نیازمند یک سری از آموزش ها برای کارمندان هستیم. اما قبل از این کار، بایستی نیازهای آموزشی کارکنان یک سازمان را بررسی کنیم تا ببینیم در چه حوزه هایی قرار است به کارمندان آموزش داده شود. اگر شما نیز کنجکاو هستید که بدانید چه آموزش هایی در یک سازمان مورد نیاز است و راه کار رفع این نیازها چیست، با ما همراه باشید.

مقدمه

یکی از مهم ترین بخش های آموزش یک کارمند در سازمان، بررسی نیازهای اوست. شاید برای شما معنای خاصی نداشته باشد، اما این مورد در سازمان ها بسیار حائز اهمیت است. شاید در زندگی روزمره نیز با این مورد مواجه شده باشید، برای حل یک مسئله ای نباید صورت مسئله را پاک کرد، بلکه باید به ریشه آن مسئله رفته، و برای مشکل به وجود آمده دنبال راه حل گشت. در بررسی نیازهای آموزشی کارکنان یک سازمان نیز همین مورد صدق دارد. به جای اینکه کارمند را مجبور کنیم چند آموزش را دنبال کند که ممکن است حتی یک کلمه هم از آن نفهمد، نیازهای او را بررسی کنیم و یک آموزش متناسب با نیاز او ارائه دهیم تا از آن استفاده مفید کند. همانطور که در ابتدای مطلب گفتیم، امروزه کارمندان باید آموزش هایی را دنبال کنند تا بتوانند در فعالیت های شغلی خود موثر رفتار کنند.

چگونه نیازهای آموزشی کارکنان یک سازمان را تشخیص دهیم؟

در این بخش از مطلب مایل هستیم یک آموزش برای مدیریت زمان جهت بهره وری بیشتر از فرادرس به شما معرفی کنیم، زیرا این آموزش یکی از آموزش هایی است که کارمندان بایستی طبق آن عمل کنند تا بتوانند زمان خود را در موقعیت های مختلف مدیریت کنند و به بهره وری بیشتر برسند. برای اطلاعات بیشتر درمورد این آموزش و دریافت بر روی لینک زیر کلیک کنید.

نیاز و نیاز سنجی

در معنای لغوی، نیاز به معنای چیز مشخصی است که انسان با استفاده از آن بتواند به زندگی خود ادامه دهد. در واقع همه ما به چیزهایی در زندگی نیاز داریم تا بتوانیم زنده بمانیم. برای مثال از جمله این نیازها می توان به آب و غذا اشاره کرد. اما برخی از نیازها هم هستند که داشتن آن برای انسان لازم است، اما چندان اهمیت زیادی ندارد و می توان حتی بدون آن نیز زنده ماند، مانند عزت نفس. اما این نیازها در معنای لغوی و ساده به کار گرفته می شوند. در اینجا منظور ما نیازهای آموزشی کارکنان یک سازمان می باشد که بایستی برای پیدا کردن این نیازها آن ها را دنبال کرده و سپس راه حل های متناسب با برفع آن نیاز را به کار خواهیم برد.

نیاز سنجی به عملی گفته می شود که در آن از روش های مختلفی استفاده می کنند تا خواسته های یک فرد را مشخص کرده و همچنین برای آن دنبال راه حل بگردند. به تعریفی دیگر، نیاز سنجی عملی سازمان یافته و مشخص است که برای تعیین کردن اهداف استفاده می شود و در نهایت دنبال راه حل برای پیاده سازی آن اهداف می گردد. نیاز سنجی در حوزه های مختلف ممکن است معانی مختلفی داشته باشد. برای مثال در یک خانه، نیازها ممکن است شامل مواد غذایی باشند، اما در جای دیگری مانند کتابخانه این گونه نیست.

تشخیص نیازهای آموزشی کارکنان یک سازمان

از جمله کارهای مهمی که در یک سازمان صورت می پذیرد، آموزش به کارکنان است، همانطور که در ابتدای مطلب گفتیم، با توجه به تغییر و تحولات فناوری و بروز شدن اطلاعات در قرن جدید، کارمندانی که در چند سال قبل فارغ التحصیل شده اند، برای بهره وری در کار و بهتر انجام دادن وظایف شغلی خود، به آموزش نیاز دارند تا مهارت هایشان را بتوانند بروز کنند. مبحثی که در این قسمت به آن اشاره می کنیم، پیش نیاز یک سیستم آموزشی است؛ برای اینکه بتوانیم با روش درست تر به آموزش کارکنان بپردازیم، ابتدا بایستی نیازهای آنان را بررسی کنیم و سپس اقدام به تهیه آموزش برای آنان باشیم. استفاده از منابع آموزشی در جهت آموزش کارمندان به صورت خودسرانه نه تنها به پیشرفت کمکی نخواهد کرد، بلکه می تواند به پسرفت منجر شود. پس بایستی پیش از هر چیزی به تشخیص نیازهای آموزشی کارکنان یک سازمان بپردازیم. این روش هم می تواند با استفاده از روش های خاصی صورت بگیرد که در ادامه توضیح خواهیم داد، و هم به صورت چند راهکار ساده باشد که استفاده از آن ها پاسخ هایی سریع و در عین حال دقیق به ما می دهد.

چگونه نیازهای آموزشی کارکنان یک سازمان را تشخیص دهیم؟

تهیه فرم نیاز سنجی

در این روش همانند نظرسنجی، فرمی تهیه می شود که در آن در مورد نیازهای کارمندان صحبت شده است و به کارمندان داده می شود تا آن را پر کنند. برای مثال از آن ها پرسیده می شود که در مورد چه چیزهایی نیاز دارند اطلاعات جدید یاد بگیرند یا در چه مهارت هایی ضعف دارند و می خواهند آن را تقویت کنند. طبق این فرم، می توان نیازهای کارمندان را بررسی کرد و برای آنان آموزش های متناسب تهیه نمود.

مشاهده توسط خود مدیر یا کارفرما

مدیران می توانند خودشان با حضور در بین کارکنان متوجه شوند که آنان در چه قسمت هایی مهارت بالایی دارند و کدام بخش نیازمند آموزش است. بدین ترتیب بدون هیچ ابزاری نیز می توان نیازها و مشکلات را سنجید.

مصاحبه با کارمندان

مصاحبه کردن با کارمندان برای پیدا کردن مشکلات آن ها می تواند یکی از روش های تشخیص نیاز باشد. این مصاحبه می تواند به صورت گروهی مانند یک گروه 7 تا 10 نفره باشد و یا می تواند به صورت مصاحبه با کارمندانی خاص در سازمان باشد. چنانچه مصاحبه به صورت گروهی باشد، در این روش یک نفر به عنوان سرگروه انتخاب می شود و موضوع به سرگروه توضیح داده می شود تا او به بقیه اعضای گروه مبحث را منتقل کند و در گروه شروع به بحث کنند. سرگروه بایستی مواظب باشد بحث و گفت و گو از موضوع خارج نشود؛ در نهایت می تواند کل بحث را جمع بندی کرده، و پاسخ نهایی را به مدیر یا کارفرما ابلاغ کند.

چگونه نیازهای آموزشی کارکنان یک سازمان را تشخیص دهیم؟

تحلیل و ارزیابی وظایف تحویل داده شده

این روش نیز همانند روش مشاهده مستقیم توسط کارفرما یا مدیر است با این تفاوت که در این روش تشخیص نیازهای آموزشی کارکنان یک سازمان، نیازی نیست کارفرما در بین کارمندان بگردد و به چشمان خود ضعف های آنان را تشخیص دهد. در این روش کارفرما بایستی هر وظیفه ای که کارمند تحویل میدهد بررسی و تجزیه و تحلیل کند تا بتواند متوجه شود کدام قسمت از کار اشکار دارد. بنابراین می تواند آن را به عنوان یک ضعف در آن کارمند نتیجه گیری کند و در نهایت پس از آن آموزش مورد نیاز برای رفع آن ضعف تهیه نماید.

استفاده از آمار و نمودار پیشرفت

در ادامه روش قبلی می توان گفت که، استفاده از داده های آماری نیز یکی از روش های تشخیص نیازهای آموزشی کارکنان یک سازمان است و می تواند در عین ساده بودن، اطلاعات زیادی به شما دهد. کارفرما قادر خواهد بود با مقایسه نمودار پیشرفت در دوره های مختلف، متوجه پیشرفت یا پسرفت شود و در صورتی که آمار نشان دهنده پسرفت باشد، می توان قضیه را جدی تر دنبال نمود.

چگونه نیاز سنجی کنیم؟

راه های مختلفی برای انجام نیاز سنجی وجود دارد، این روش ها با نام تکنیک شناخته می شوند که با عنوان تکنیک های نیاز سنجی آموزشی معروف شده اند. استفاده از این تکنیک ها باعث می شود راحت تر بتوانیم در یک محیط و یا سازمان نیاز سنجی کنیم. هرکدام از این تکنیک ها شرایط و اهداف خاص خود را دارند، پس نمی توان گفت که از همه آن ها ی توانیم در حوزه نیازهای آموزشی کارکنان یک سازمان استفاده کنیم. با توجه به تکنیک هایی که در ادامه معرفی خواهیم کرد می توانید از هر تکنیکی که احساس می کنید قرار است نتایج معتبرتر و بهتری داشته باشد استفاده کنید.

تکنیک دلفی

این تکنیک برای اولین بار توسط آمریکا برای اهداف نظامی در مقابل شوروی استفاده شد. در این تکنیک گفته می شود که نیازها بر اساس نظرات و نگرش های افراد مختلف تشخیص داده می شود. برای انجام این کار نیز پرسشنامه ای طراحی می شود سپس پاسخ هایی که به این پرسشنامه داده می شود جمع آوری شده و یک نقطه نظر تعیین می شود. در توضیحی مفصل تر تکنیک دلفی بدین گونه تعریف می شود: برای شروع کار با تکنیک دلفی به یک پرسشنامه احتیاج خواهیم داشت. این پرسشنامه با پرسیدن سوالات اساسی از کارمندان بایستی طراحی شود. این پرسشنامه به کارمندان ارسال می شود و کارمندان نیز موظف به پاسخ دادن یا رد کردن آن هستند. سپس این پرسشنامه ها جمع آوری می شوند و و پاسخ هایی که داده شده اند تجزیه و تحلیل می شوند تا توسط آن پاسخ ها موضوعات اصلی که در مورد آن ها صحبت شده مشخص شود. در نهایت توسط همان پاسخ ها نیازها تعیین می شود.

چگونه نیازهای آموزشی کارکنان یک سازمان را تشخیص دهیم؟

تکنیک فیش باول

این تکنیک ممکن است توسط بسیاری از افراد مورد استفاده قرار بگیرد اما تا به حال متوجه نشده باشید که این روش واقعاً چیست و چه ماهیتی دارد. چنانچه افراد محدودی را دور هم جمع کنیم و جلسه ای تشکیل دهیم تا درباره نیازهاو مشکلات صحبت شود، در واقع از تکنیک فیش باول استفاده کرده ایم. به تعریفی دیگر می توان گفت که تکنیک فیش باول به گروه های تخصصی گفته می شود که در یک مکانی مانند کارگاه جمع می شوند و درباره نیازهای آموزشی کارکنان یک سازمان به تبادل نظر می پردازند. معمولاً این تکنیک زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که تعداد افراد کمی برای جمع آوری اطلاعات در نظر گرفته شود و چون امکان انجام کارهای تیمی بزرگ با تعداد کم وجود ندارد، پس می توان با صحبت کردن و تبادل نظر درمورد نیازهای آموزشی به نتایجی واحد رسید. البته در نهایت این پاسخ ها جمع آوری می شوند و کارشناسان آن را بررسی خواهند کرد. این روش هم سریع و هم ارزان است، به همین دلیل ممکن است بارها توسط شرکت ها و سازمان ها مورد استفاده قرار بگیرد. اما عیب این روش عدم دقیق بودن پاسخ به دست آمده است زیرا امکان این که در جلسه گفت و گو و تبادل نظر، نیازهای واقعی بیان نشده باشند وجود دارد.

یافتن منبع مناسب برای آموزش های سامانی

پس از آن که نیازهای آموزشی کارکنان یک سازمان را بررسی کردیم، حال نوبت آن است که منابع مناسبی را پیدا کرده و از آن برای آموزش کارمندان استفاده کنیم. خوشبختانه در عصر حاضر که همه کارها از طریف اینترنت انجام می شود، پیدا کردن منبع آموزشی خوب کار سختی نیست. کارمندان حتی می توانند به خودآموزی بپردازند و با تهیه ویدیوهای آموزشی یا مشابه آن، به یادگیری مهارت های جدید بپردازند. مجموعه آموزشی که در این بخش می خواهیم به شما معرفی کنیم، از جمله مجموعه های آموزشی معتبر در سطح کشور است که تا به الان بیش از 20000 ساعت آموزش در مجموعه منتشر کرده است. مجموعه آموزشی فرادرس با داشتن آموزش های عمومی و اختصاصی خود تبدیل به یکی از برترین مراکز آموزش آنلاین کشور شده است که مورد اعتماد بسیاری از سازمان ها و برندها شده است.

چگونه نیازهای آموزشی کارکنان یک سازمان را تشخیص دهیم؟

فرادرس با ایجاد طرح جدیدی با عنوان آموزش سازمانی فرادرس، به صورت هدفمند قصد کمک به سازمان ها برای تهیه ویدیوهای آموزشی را دارد تا کارفرمایان بتوانند با خیال راحت از پلن های مالی فرادرس استفاده کرده و از آموزش عقب نمانند. برای مشاهده این طرح و دریافت اطلاعات بیشتر درمورد آن می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید.

اگر شما نیز صاحب یک شرکت یا سازمان هستید و قصد دارید آموزش های سازمانی برای آموزش دادن به کارمندان تهیه کنید، حتماً از آموزش های فرادرس استفاده نمایید، زیرا فرادرس آموزش هایی در زمینه های مختلف مانند کامپبوتر، برنامه نویسی، برق، حسابداری، مدیریت و بسیاری حوزه های دیگر دارد که مورد نیاز تمامی سازمان ها می باشد. این فرصت را از دست ندهید.

سخن آخر درمورد نیازهای آموزشی کارکنان یک سازمان

در این مطلب سعی کردیم درمورد مفهوم نیاز و روش های تشخیص نیاز و همچنین نیازسنجی به صورت جامع توضیح دهیم، زیرا صحبت کردن درباره این موضوع کمی فراتر از یک پست می طلبد و اگر این امکان مقدور بود، می توانستیم به صورت مفصل درمورد این موضوعات صحبت کرد. امیدواریم از این مطلب استفاده مفید داشته باشید. موفق باشید.

این سایت بفروش می رسد با سئو عالی و بازدید بالا. تماس بگیرید

اگر سوال یا نظری دارید در بخش کامنت ها بنویسید.اگر موضوع خاصی مد نظر شماست که در سایت موجود نیست در بخش کامنت ها بنویسید

دوره ارز دیجیتال تاپ سایت 98

منبع: nashrila

تگ:

دوره های آموزشی دوره های آموزشی

نظرات کاربران

از دیدگاه مرتبط با موضوع استفاده نمایید.

از تبلیغ سایت یا شبکه اجتماعی خودداری فرمایید.

برای پاسخ گویی بهتر در سایت ثبت نام نمایید و سپس سوال خود را مطرح فرمایید.