logo
logo
تبلیغ کلیکی تاپ سایت 98

آموزش نمودار های شمعی پایه

آموزش نمودار های شمعی پایه
فرجام خانی بورس

در این بخش از آموزش تحلیل تکنیکال از مباحث بورس به سراغ آموزش نمودار های شمعی پایه می رویم.

نمودار های شمعی بیش از 100 سال قبل از اینکه غربی ها نمودار های میله ای و نقطه و شکل را ایجاد کنند، در ژاپن استفاده می شدند.

در دهه ی اول 1700، یک مرد ژاپنی به نام هوما کشف کرد که در حالیکه ارتباطی بین قیمت و عرضه و تقاضای برنج وجود دارد، بازار ها به شدت تحت تاثیر احساسات معامله کننده ها هستند.

نمودار شمعی این احساسات را با ارائه ی تصویریِ اندازه ی قیمت که با رنگ های مختلف حرکت می کند، نمایش می دهد.

معامله کننده ها از نمودار شمعی برای گرفتن تصمیماتی بر اساس الگوهایی که به طور منظم رخ می دهند، استفاده می کنند که به آنها کمک می کنند مسیر کوتاه مدت قیمت را پیشبینی کنند.

مفاهیم کلیدی

  • معامله کننده ها از نمودار های شمعی برای مشخص کردن حرکت قیمت بر اساس الگوهای گذشته استفاده می کنند.
  • نمودار های شمعی به این دلیل در هنگام معامله مفید هستند که در بازه ی زمانی که معامله کننده مشخص می کند، چهار نقطه ی قیمت (قیمت باز شدن، قیمت بسته شدن، بالاترین قیمت، پایین ترین قیمت) را نشان می دهند.
  • در نمودار های شمعی الگوهای بسیاری که بر اساس اطلاعات قیمت یکسان هستند، وجود دارند.
  • معامله کردن اغلب تحت تاثیر احساسات است که میتوان آن ها را بر اساس نمودار های شمعی تفسیر کرد.

قسمت های مختلف نمودار شمعی

یک نمودار شمعی روزانه، دقیقا مانند یک نمودار میله ای قیمت باز شدن، بسته شدن، بالاترین قیمت و پایین ترین قیمت را در یک روز نشان می دهد. شمع، یک بدنه ی گسترده دارد که به آن بدنه ی اصلی می گویند.

این بدنه ی اصلی، دامنه ی بین  قیمت باز و بسته شدن در روز معامله را نشان می دهد.

زمانی که بدنه ی اصلی پر یا سیاه باشد، به این معنا است که قیمت بسته شدن، پایین تر از قیمت باز شدن بوده است.

اگر بدنه ی اصلی خالی باشد، به این معنا است که قیمت بسته شد بالاتر از قیمت باز شدن بوده است.

نمودار های شمعی

معامله کننده ها میتوانند این رنگ ها را در پلتفرم معاملاتی خود تغییر دهند. به طور مثال، شمع منفی (پایین) ، اغلب به جای سیاه، به رنگ قرمز است و شمع مثبت (بالا) اغلب به جای سفید، به رنگ سبز است.

مقایسه ی نودار شمعی و میله ای

بالا و پایین بدنه ی اصلی شمع "سایه ها" یا فتیله ها قرار دارند. سایه ها بالاترین و پایین ترین قیمت در آن روز معاملاتی را نشان می دهند.

اگر سایه ی بالایی روی یک شمع منفی کوتاه باشد، نشان می دهد که قیمت باز شدن در آن روز، نزدیک به بالاترین قیمت در آن روز بوده است.

سایه ی بالا ی کوتاه روی شمع مثبت نشان می دهد که قیمت بسته شدن نزدیک به بالاترین قیمت بوده است.

ارتباط بین بالاترین و پایین ترین قیمت روز و قیمت باز و بسته شدن روز، نمای شمع روزانه را مشخص می کند. ممکن است بدنه ی اصلی شمع کوتاه، بلند، سیاه یا سفید باشد. ممکن است سایه ها کوتاه یا بلند باشند.

نمودار های میله ای و شمعی، اطلاعات مشابه را به شیوه های مختلف در اختیار شما قرار می دهند.

نمودار های شمعی نمای بهتری دارند، چون میله ها رنگی هستند و بدنه های اصلی ضخیم تر هستند که باعث می شوند بهتر بتوانید قیمت های باز شدن و بسته شدن را از هم تمایز دهید.

نمودار های شمعی

هر دو نموداری که در بالا مشاهده می کنید، صندوق قابل قبول در بورس مشابهی را در یک برهه ی زمانی نشان می دهند.

نمودار پایین از میله های رنگی استفاده کرده است در حالی که نمودار بالایی شمعی است. برخی معامله کننده ها ترجیح می دهند ضخامت و بدنه های اصلی را مشاهده کنند، در حالیکه دیگران نمای تر و تمیز تر و خلوت تری از میله ها را ترجیح می دهند.

الگو های شمعی پایه ای

نمودار شمعی از حرکت های قیمت به سمت بالا و پایین تشکیل می شود.

در حالیکه این حرکت ها گاهی اوقات تصادفی هستند، اما در زمان های دیگر، الگو هایی را شکل می دهند که معامله کننده ها میتوانند از آنها برای تحلیل یا اهداف معاملاتی خود بهره بگیرند.

الگو های شمعی بسیاری وجود دارند. در اینجا نمونه هایی را مشاهده می کنید تا با آنها آشنا شوید.

الگو ها به دو دسته ی گاوی و خرسی تقسیم شده اند. الگو های گاوی نشان می دهند که قیمت احتمال دارد بالا رود، در حالیکه الگو های خرسی نشان می دهند که قیمت احتمال دارد پایین بیاید.

هیچ الگویی همیشه کارایی ندارد، زیرا الگو های شمعی بیانگر تمایل ها در حرکت قیمت هستند، نه تضمینی برای حرکت آنها.

الگوی پوشاننده نزولی

​الگوی پوشاننده نزولی (Bearish Engulfing Pattern ) در یک روند صعودی رخ می دهد که فروشندگان بیش از خریداران هستند. این عمل با یک بدنه ی قرمز بلند که یک بدنه ی کوتاه سبز را در بر می گیرد، منعکس می شود.

این الگو نشان می دهد که فروشندگان دوباره کنترل را در دست گرفته اند و قیمت میتواند به کاهش ادامه دهد.

نمودار های شمعی

 الگوی پوشاننده صعودی

 الگوی پوشاننده صعودی (Bullish Engulfing Pattern ) در سمت گاویِ بازار، زمانی رخ میدهد که خریداران جایگزین فروشندگان می شوند.

این موضوع به وسیله ی یک بدنه ی اصلی سبز رنگ بلند که یک بدنه ی قرمز کوتاه را در بر می گیرد، در نمودار منعکس می شود. در صوتی که گاو ها کنترل خود را برقرار کنند، قیمت میتواند بالاتر رود.

نمودار های شمعی

ستاره ی عصرگاهی نزولی

​ستاره ی عصرگاهی (Bearish Evening Star )، یک الگوی رأسی است. در این الگو، آخرین شمع، پایین تر از بدنه ی اصلی کوتاه در روز قبل باز می شود. بدنه ی اصلی کوتاه میتواند قرمز یا سبز باشد. آخرین شمع درون بدنه ی اصلی شمع مربوط به دو روز بسته می شود. این الگو افت خریداران را نشان می دهد و پس از آن فروشندگان کنترل را در دست می گیرند. فروش بیشتری می توان شکل بگیرد.

نمودار های شمعی

الگوی Harami نزولی

​ الگوی Harami نزولی (Bearish Harami ) یک بدنه ی اصلی کوتاه قرمز است که به طور کامل درون بدنه ی اصلی شمع مربوط به روز قبل قرار دارد. این الگویی نیست که بتوان زیاد روی ان مانور داد اما میتواند الگوی باشد که آن را مشاهده کنیم. این الگو بیانگر تردید در طرف خریداران است. اگر قیمت بعد از این بالاتر رود، همه ممکن است با روند صعودی خوب باشند اما یک شمع منفی بعد از این الگو، به معنای نزول بیشتر است.

نمودار های شمعی

الگوی Harami صعودی

الگوی Harami صعودی (Bullish Harami ) برعکس هارامی خرسی است. روند نزولی در حال بازی است و یک بدنه ی اصلی کوتاه سبز درون یک بدنه ی اصلی بلند قرمز مربوط به روز قبل شکل می گیرد. این اتفاق بیانگر این است که روند در حال توقف است. اگر یک روز مثبت دیگر بعد از آن شکل بگیرد، روند صعودی بیشتری را میتوان پیشبینی کرد.

نمودار های شمعی

الگوی Harami Cross نزولی

الگوی Harami Cross نزولی یا خرسی (Bearish Harami Cross ) در یک روند صعودی رخ می دهد، زمانی که بعد از یک شمع مثبت، دوجی تشکیل شود- قسمتی که قیمت باز و بسته شدن شمع برابر باشد. دوجی درون بدنه ی اصلی بخش قبلی است. مفهوم آن مانند هارامی خرسی است.

نمودار های شمعی

الگوی Harami Cross صعودی

الگوی Harami Cross صعودی (Bullish Harami Cross ) در روند نزولی رخ می دهد که دوجی بعد از شمع منفی تشکیل می شود. دوجی درون بدنه ی اصلی بخش قبلی است. مفهوم آن مانند هارامی گاوی است.

نمودار های شمعی

اکنون چند الگوی دیگر را بررسی می کنیم.

Bullish Rising Three

الگو Bullish Rising Three  با چیزی شروع می شود که آن را روز سفید بلند می نامند. سپس، در بخش های معاملاتی دوم، سوم و چهارم، بدنه های اصلی کوتاه، قیمت را پایین تر می آورند اما هنوز در بازه ی قیمتِ روز سفید بلند (روز اول در الگو) قرار دارند. روز پنجم و آخر الگو، یک روز سفید بلند است.

نمودار های شمعی

گرچه الگو به ما نشان می دهد که قیمت به مدت سه روز پایین می آید، اما قیمت پایین جدید مشاهده نمی شود و معامله کننده های گاو خود را برای یک حرکت رو به بالای دیگر آماده می کنند.

نوع دیگری از این الگو زمانی رخ می دهد که دومین روز کمی بعد از روز اول بلند، یک شکاف خفیف رو بالا دارد. همه چیز های الگو مانند قبلی است. کمی متفاوت به نظر می رسد. زمانی که تغییر رخ دهد، به آن مت هولد گاوی می گویند.

Bearish Falling Three

الگو Bearish Falling Three  با یک روز منفی قوی شروع می شود. بعد از آن سه بدنه ی اصلی کوتاه شکل می گیرند که رشد بخ سمت بالا دارند اما در بازه ی اولین روز منفی بزرگ قرار می گیرند. این الگو زمانی کامل می شود که پنجمین روز، یک حرکت رو به پایین بزرگ دیگر داشته باشد. این الگو نشان می دهد که فروشنده ها کنترل را دوباره در دست گرفته اند و قیمت میتواند پایین تر رود.

نمودار های شمعی

نکته ی آخر

همانطور که دلالان ژاپنی برنج قرن ه قبل کشف کردند، احساسات سرمایه گزاران که داد و ستد یک دارایی را احاطه کرده است، تاثیر زیادی روی حرکت دارایی دارد. نمودار شمعی به معامله کننده ها کمک می کند احساسات اطراف یک سهام یا دارایی های دیگر را ارزیابی کنند و به آنها کمک می کند پیشبینی های بهتری در مورد جایی که سهام قرار برود، داشته باشد.

این سایت بفروش می رسد با سئو عالی و بازدید بالا. تماس بگیرید

اگر سوال یا نظری دارید در بخش کامنت ها بنویسید.اگر موضوع خاصی مد نظر شماست که در سایت موجود نیست در بخش کامنت ها بنویسید

دوره ارز دیجیتال تاپ سایت 98
دوره های آموزشی دوره های آموزشی

نظرات کاربران

از دیدگاه مرتبط با موضوع استفاده نمایید.

از تبلیغ سایت یا شبکه اجتماعی خودداری فرمایید.

برای پاسخ گویی بهتر در سایت ثبت نام نمایید و سپس سوال خود را مطرح فرمایید.