logo
logo
تبلیغ کلیکی تاپ سایت 98

استارتاپ چیست

استارتاپ چیست
هدایت عباسی کسب و کار

در این مقاله از بخش کسب و کار از تاپ سایت 98 به سراغ  مبحث استارتاپ می رویم و توضیح می دهیم که استارپ چیست؟

واژه ی استارتاپ (startup) طی چند سال اخیر بر سر زبان ها افتاده تا سرمایه گذار خطر پذیر جوان، اپلیکیشن ها و شرکت های فناوری بزرگ را توصیف کند. اما واقعا معنای آن چیست؟

نیل بلومنتال، بنیان گذار و یکی از مدیر عامل های واربی پارکر می گوید، "استارتاپ یک شرکت است که کار می کند تا مشکلی را حل کند که راه حل آن مشخص نیست و موفقیت آن تضمین شده نیست".

کسانی که در این راه کار می کنند، آن را فرهنگ و ذهنیت تازه کردنِ یک ایده ی موجود برای حل موارد اساسی تعریف می کنند.

آدورا چیونگ، یکی از بنیان گذاران و مدیر عامل هوم جوی می گوید " استارتاپ یک چیز ذهنی است". زمانی است که افراد به شرکت شما ملحق می شوند و تصمیم های واضحی برای افزایش ثبات به امید رشد هنگفت و هیجان تاثیر سریع، می گیرند.

بر اساس دیکشنری مریام وبستر، استارتاپ به معنای " اقدام یا رویداد چیزی در عملیات یا حرکت یا سرمایه گذاری کسب و کار نوظهور است". در امریکن هریتیج اینگونه معنا شده است" کسب و کاری که تازه شروع کرده است".

گرچه به علت اینکه سود، درآمد و تعداد کارمندان در شرکت های مختلف استارتاپی به شدت متفاوت هستند، قوانین و تعاریف کاملا مشخصی برای آنها وجود ندارد، اما ما دسته ای از آنها را در زیر گلچین کرده ایم.

ترویج یافته

پاول گراهام، رئیس بخش تسریع شرکت وای کامبینیتر می گوید " یک شرکت پنج ساله هنوز میتواند یک استارتاپ (startup) باشد و یک شرکت ده ساله کم کم شروع به بلوغ می کند.

من به طور حتم می گویم که بعد از سه سال کسب و کار، اکثر استارتاپ ها دیگر استارتاپ نیستند. این اغلب با عوامل دیگری همراه می شود: تصاحب توسط یک شرکت بزرگتر، بیشتر از یک دفتر، درآمد بیشتر از 20 میلیون دلار، بیش از 80 کارمند، بیش از 5 نفر در هیئت مدیره و بنیان گذارانی که سهام شخصی را فروخته اند. هنگامی که استارتاپ سودمند می شود، دیگر به آن استارتاپ نمی گویند.

ویژگی اصلی استارتاپ، توانایی آن برای رشد است. بنا بر گفته ی گراهام، شرکت استارتاپی باید بتواند سریعا رشد کند. تمرکز بر رشد که حد و مرز جغرافیایی ندارد، باعث تمایز استارتاپ نسبت به سایر کسب و کار ها می شود. یک رستوران، استارتاپ محسوب نمی شود.

در سال های اخیر، تصور عامه ی مردم این بوده است که استارتاپ به معنای شرکت های فناوری است، گویی این دو را نمیتوان از هم جدا کرد.

آیا اوبر که اپلیکیشن خودرو است و 307 میلیون دلار به طور برای بودجه جذب کرده است و ارزش گذاری آن 3.5 میلیارد دلار است، هنوز یک استارتاپ است؟ خب نه، اوبر یک شرکت چند ملیتی است که امسال 213 میلیون دلار درآمد ایجاد کرده است.

بی شک استارتاپ ها اغلب با فناوری سازگار هستند تا مشکلات را حل کنند و همه جا بودن آن فناوری به رشد کمک می کند. گرچه اغلب اینطور است اما لزوما استارتاپ نیازی نیست فناوری گرا باشد. و زمانی که یک استارتاپ فناوری سود های چند میلیون دلاری خود را ایجاد کرد، باید آن را یک استارتاپ رشد کرده بدانیم.

هنگامی که برترین استارتاپ های 2013 را بررسی می کردم متوجه شدم که برخی سازمان ها از بنگاه املاک گرفته تا سازمان های غیر انتفاعی، به علت ابداعاتی که در آنها وجود دارد، خود را استارتاپ نامیده اند.

برای اینکه چیزی استارتاپ باشد، باید جدید باشد و به آینده کمک کند. این حتی میتواند به شرکت ها هنگام استخدام افراد کمک کند تا از طریق آنها کسب درآمد کند و بتواند کارمندان واجد شرایطی را بیابد که به آینده امیدوارند.

با این حال بنیان گذاران عقیده دارند که استارتاپ (startup) سن و اندازه ی مشخصی ندارد.

راسل دی سوزا، یکی از بنیان گذاران موتور جستجو گر بلیط سیت گیت می گوید، " زمانی که مردم حس کنند کاری که انجام می دهند تاثیری ندارد، دیگر استارتاپ نیست"

مت سالزبرگ، مدیر عامل و یکی از بنیان گذاران بلو آپرون بیان کرد " اما وجود چنین فرهنگی در شرکت روز به روز دشوار تر می شود.

بسیاری از بنیان گذاران مخالف هستند که تصاحب، باعث خنثی شدن وضعیت استارتاپ می شود. گرچه شرایط تصاحب متفاوت است، اما یک استارتاپ تصاحب شده، به بخشی از یک شرکت بزرگتر تبدیل می شود و هویت متفاوتی دارد.

به طور مشابه، شرکتی تصمیم دارد عمومی شود یا عرضه ی عمومی اولیه را در نظر دارد، استارتاپ نیست و اگر وضعیت مالی خیلی خوبی دارید، استارتاپ نیستید.

اگر کمتر از 20 میلیون دلار درآمد دارید، زیر 80 نفر کارمند دارید و کنترل شرکت را در دست دارید، احتمالا استارتاپ دارید. به همین نحو، اگر سرمایه گذاری کوچکی کرده اید و تصمیم دارید آن را گسترش دهید و جهانی کنید، احتمالا بنیان گذار استارتاپ هستید.

موفق باشید.

این سایت بفروش می رسد با سئو عالی و بازدید بالا. تماس بگیرید

اگر سوال یا نظری دارید در بخش کامنت ها بنویسید.اگر موضوع خاصی مد نظر شماست که در سایت موجود نیست در بخش کامنت ها بنویسید

دوره ارز دیجیتال تاپ سایت 98

منبع: forbes

تگ: استارتاپ

دوره های آموزشی دوره های آموزشی

نظرات کاربران

از دیدگاه مرتبط با موضوع استفاده نمایید.

از تبلیغ سایت یا شبکه اجتماعی خودداری فرمایید.

برای پاسخ گویی بهتر در سایت ثبت نام نمایید و سپس سوال خود را مطرح فرمایید.