logo
logo
تبلیغ کلیکی تاپ سایت 98

تاریخچه گوگل | تاریخچه شرکت گوگل

تاریخچه گوگل | تاریخچه شرکت گوگل
هدایت عباسی اینترنت

در این مقاله قصد داریم به تاریخچه گوگل بپردازیم.

از گاراژ تا Googleplex

داستان گوگل در سال 1995 در دانشگاه استنفورد شروع می شود.

لری پیج استنفورد برای تحصیل در مقطع دبیرستان و سرگئی برین ، دانش آموزی که در آنجا بود ، با یکدیگر آشنا شدند.

طبق برخی گزارشات ، آنها در مورد اولین ملاقات در مورد همه چیز اختلاف نظر داشتند ، اما در سال بعد آنها با یکدیگر همکاری کردند.

آنها با کار در اتاق خوابگاه خود ، یک موتور جستجو ایجاد کردند که از پیوندها برای تعیین اهمیت صفحات جداگانه در شبکه جهانی وب استفاده می کرد. آنها این موتور جستجو را Backrub نامیدند.

کمی بعد ، Backrub به Google تغییر نام داد (phew). این نام نمایشی از عبارت ریاضی برای شماره 1 بود که به دنبال آن 100 صفر بود و به درستی مأموریت لری و سرگی را "در سازماندهی اطلاعات جهان و در دسترس قرار دادن و استفاده جهانی از آنها" نشان داد.

طی چند سال آینده ، گوگل نه تنها توجه جامعه دانشگاهی ، بلکه سرمایه گذاران سیلیکون ولی را نیز به خود جلب کرد.

در آگوست 1998 ، بنیانگذار Sun ، اندی بختولشیم ، چکی به مبلغ 100000 دلار برای لری و سرگئی نوشت و Google Inc رسماً متولد شد.

با این سرمایه گذاری ، تیم تازه تأسیس شده از خوابگاه به اولین دفتر خود ارتقا داد: یک گاراژ در حومه Menlo Park ، کالیفرنیا ، متعلق به سوزان ووجیچی (کارمند شماره 16 و در حال حاضر مدیرعامل YouTube).

رایانه های رومیزی سخت ، میز پینگ پنگ و فرش آبی روشن صحنه آن روزهای اولیه و اواخر شب را رقم زد.

حتی در ابتدا ، همه چیز غیر متعارف بود: از سرور اولیه گوگل (ساخته شده از لگو) تا اولین "Doodle" در 1998: یک شکل چوبی در لوگو که به بازدیدکنندگان سایت اعلام می کرد که تمام کارکنان در جشنواره Burning Man بازی می کنند.

"شرور نباش" روح روشهای عمداً غیر متعارف ما را تسخیر کرد.

در سالهای بعد ، شرکت به سرعت توسعه یافت - مهندسین را استخدام کرد ، تیم فروش ایجاد کرد و اولین سگ شرکت ، یوشکا را معرفی کرد.

گوگل از گاراژ خارج شده و سرانجام به دفتر مرکزی فعلی خود (معروف به "Googleplex") در Mountain View ، کالیفرنیا نقل مکان کرد. روح انجام متفاوت کارها این حرکت را ایجاد کرد. یوشکا هم همینطور.

جستجوی بی وقفه برای پاسخهای بهتر همچنان در مرکز همه کارهایی است که انجام می دهیم.

امروزه گوگل صدها محصول را که میلیاردها نفر در سراسر جهان از YouTube و Android گرفته تا Gmail و البته جستجوی Google استفاده می کنند ، تولید می کند.

اگرچه ما سرورهای لگو را کنار گذاشته ایم و فقط چند شرکت اضافه کرده ایم ، اما علاقه ما به ایجاد فناوری برای همه با ما باقی مانده است - از اتاق خوابگاه ، تا گاراژ و تا به امروز.

تاریخچه شرکت گوگل

تاریخچه شرکت گوگل

گوگل ، به طور کامل Google LLC قبلاً Google Inc(1998–2017) ، شرکت موتورهای جستجوی آمریکایی ، تأسیس شده در 1998 توسط سرگئی برین و لری پیج ، که زیرمجموعه شرکت هلدینگ Alphabet Inc است.

بیش از 70 درصد جستجوی آنلاین در سراسر جهان درخواست ها توسط گوگل انجام می شود و در قلب اکثر کاربران اینترنت قرار می گیرد. دفتر مرکزی آن در Mountain View ، کالیفرنیا است.

گوگل به عنوان یک شرکت جستجوی آنلاین شروع به کار کرد ، اما اکنون بیش از 50 سرویس و محصول اینترنتی را ارائه می دهد ، از ایمیل و ایجاد اسناد آنلاین گرفته تا نرم افزار برای تلفن های همراه و رایانه های لوحی.

علاوه بر این ، خرید موتورولا در سال 2012 آن را در موقعیت فروش سخت افزار در قالب تلفن های همراه قرار داد.

مجموعه گسترده محصولات و اندازه گوگل ، آن را به همراه اپل ، آی بی ام و مایکروسافت به عنوان یکی از چهار شرکت تأثیرگذار در بازار فناوری پیشرفته معرفی کرده است.

با وجود این بی شمار محصولات ، ابزار اصلی جستجوی آن هسته اصلی موفقیت آن است.

در سال 2016 ، Alphabet تقریباً تمام درآمد خود را بر اساس درخواست جستجوی کاربران از تبلیغات Google به دست آورد.

تاریخچه شرکت گوگل

جستجو برای کسب و کار

برین و پیج ، که به عنوان دانشجوی کارشناسی ارشد در دانشگاه استنفورد ملاقات کرده بودند ، از ایده استخراج معنا از انبوه داده های انباشته شده بر روی اینترنت بسیار شگفت زده شدند.

آنها از اتاق خواب پیج در استنفورد شروع به کار کردند تا نوع جدیدی از فناوری جستجو را ایجاد کنند ، که آن را BackRub نامیدند.

نکته اصلی این بود که با ردیابی "پیوندهای پشتیبان" هر وب سایت، یعنی تعداد صفحات دیگر پیوند داده شده به آنها، از قابلیت های رتبه بندی خود کاربران وب استفاده کنید.

اکثر موتورهای جستجو به سادگی لیستی از وب سایت ها را با توجه به تعداد دفعاتی که عبارت جستجو در آنها ظاهر می شود ، باز می گردانند.

برین و پیج تعداد پیوندهای هر وب سایت را در تابع جستجو گنجانده اند. به عنوان مثال ، یک وب سایت با هزاران پیوند از نظر منطقی ارزشمندتر از آن است که تنها چند پیوند داشته باشد ، و بنابراین موتور جستجو سایت بسیار پیوندی را در لیست امکانات بالاتر قرار می دهد.

علاوه بر این ، پیوند از یک وب سایت بسیار پیوندی "رای" ارزشمندتری خواهد بود تا پیوندی از یک وب سایت مبهم.

در اواسط سال 1998 برین و پیج دریافت منابع مالی خارجی را آغاز کردند (یکی از اولین سرمایه گذاران آنها اندی بختولشیم ، بنیانگذار Sun Microsystems ، Inc بود).

آنها سرانجام حدود 1 میلیون دلار از سرمایه گذاران ، خانواده و دوستان خود جمع آوری کردند و مغازه ای در Menlo Park ، California ، تحت نام Google ایجاد کردند که از غلط املایی نام اصلی برنامه ریزی شده پیج ، googol ، مشتق شده بود (یک اصطلاح ریاضی برای شماره 1 با 100 صفر).

در اواسط سال 1999 ، هنگامی که گوگل مبلغ 25 میلیون دلار از سرمایه خود را دریافت کرد ، روزانه 500000 درخواست را پردازش می کرد.

فعالیت در سال 2000 شروع شد ، هنگامی که گوگل موتور جستجوی مشتری یکی از محبوب ترین سایت های وب ، یاهو شد.

تا سال 2004 ، زمانی که Yahoo! با عدم استفاده از خدمات گوگل ، کاربران روزانه 200 میلیون بار در گوگل جستجو می کردند.

این رشد فقط ادامه داشت: تا پایان سال 2011 گوگل روزانه حدود سه میلیارد جستجو انجام می داد.

نام شرکت آنقدر فراگیر شد که به عنوان فعل در فرهنگ لغت وارد شد: گوگل به عنوان یک عبارت رایج برای جستجو در اینترنت تبدیل شد.

برای جابجایی این حجم بی سابقه از داده ها ، گوگل 11 مرکز داده در سراسر جهان ایجاد کرد که هر کدام شامل چند صد هزار سرور (اساساً رایانه های شخصی چند پردازنده و هارد دیسک های نصب شده در رک های مخصوص ساخته شده بودند) بودند.

تعداد رایانه های متصل گوگل احتمالاً چند میلیون است. با این حال ، قلب عملکرد Google بر اساس سه قطعه کد رایانه ای اختصاصی ساخته شده است: Google File System (GFS) ، Bigtable و MapReduce.

 GFS ذخیره سازی داده ها را در "قطعات" در چندین ماشین انجام می دهد.

Bigtable برنامه پایگاه داده شرکت است. و MapReduce توسط Google برای تولید داده های سطح بالاتر استفاده می شود (به عنوان مثال ، جمع آوری فهرست صفحات وب حاوی کلمات "شیکاگو" ، "تئاتر" و "مشارکت کننده").

رشد فوق العاده گوگل منجر به مشکلات مدیریت داخلی شد. تقریباً از ابتدا ، سرمایه گذاران احساس کردند که برین و پیج به یک مدیر با تجربه در رأس آنها نیاز دارند و در سال 2001 با استخدام اریک اشمیت به عنوان رئیس و مدیر اجرایی (مدیرعامل) شرکت موافقت کردند.

اشمیت ، که قبلاً در شرکت نرم افزاری Novell Inc. دارای سمت های مشابه بود ، دارای دکترای علوم کامپیوتر بود و به خوبی با انگیزه های تکنوکراتیک بنیانگذاران آمیخته شد.

در زمان اشمیت به عنوان مدیرعامل ، پیج به عنوان رئیس محصولات و برین رئیس فناوری بود.

این سه نفر شرکت را به عنوان "سه گانه" اداره می کردند تا اینکه پیج در سال 2011 نقش مدیر عامل را بر عهده گرفت ، اشمیت رئیس اجرایی شد و برین عنوان مدیر پروژه های ویژه را به خود اختصاص داد.

عرضه اولیه اولیه شرکت (IPO) در سال 2004 مبلغ 1.66 میلیارد دلار برای این شرکت جمع آوری کرد و برین و پیج را میلیاردرهای فوری کرد.

در واقع IPO ، 7 میلیاردر و 900 میلیونر از سهامداران اولیه ایجاد کرد.

عرضه سهام نیز به دلیل شیوه غیرمعمول آن خبرساز شد.

سهام در حراج عمومی فروخته شد تا سرمایه گذاران معمولی در موقعیت برابر با متخصصان صنعت مالی قرار گیرند.

گوگل در سال 2006 به شاخص سهام استاندارد و پورز 500 (S&P 500) اضافه شد.

در سال 2012 سرمایه بازار گوگل آن را به یکی از بزرگترین شرکت های آمریکایی تبدیل کرد که در میانگین صنعتی داوجونز قرار نداشت.

گوگل در آگوست 2015 خود را سازماندهی کرد و به شرکت زیرمجموعه شرکت هلدینگ Alphabet Inc تبدیل شد.

جستجوی اینترنتی ، تبلیغات ، برنامه ها و نقشه ها ، و همچنین سیستم عامل تلفن همراه Android و سایت اشتراک ویدیو YouTube ، تحت گوگل باقی ماند.

مشاغل جداگانه Google ، مانند شرکت تحقیقاتی طولانی مدت Calico ، شرکت تولیدات خانگی Nest و آزمایشگاه تحقیقاتی Google X ، تحت شرکت Alphabet به شرکت های جداگانه تبدیل شدند.

پیج مدیر عامل آلفابت ، برین رئیس آن و اشمیت رئیس اجرایی آن شد.

سوندار پیچای ، معاون ارشد محصولات ، مدیرعامل جدید گوگل شد. Alphabet در سال 2017 دوباره سازماندهی شد تا یک شرکت هلدینگ واسطه ، XXVI Holdings ایجاد کند و گوگل را به یک شرکت با مسئولیت محدود (LLC) تبدیل کند.

اشمیت در سال 2018 به عنوان رئیس اجرایی کناره گیری کرد. تغییرات بیشتری در سال 2019 انجام شد زیرا هر دو برین و پیج به ترتیب رئیس و مدیرعامل خود را ترک کردند.

با این حال ، هر دو آنها در هیئت مدیره Alphabet باقی ماندند. پیچای در حالی که این سمت را در گوگل حفظ کرده بود مدیر عامل شرکت هلدینگ شد.

رشد تبلیغات

نتایج مالی قوی گوگل نشان دهنده رشد سریع تبلیغات اینترنتی به طور کلی و محبوبیت گوگل به طور خاص است.

تحلیلگران بخشی از این موفقیت را ناشی از تغییر هزینه های تبلیغات به سمت اینترنت و دور از رسانه های سنتی ، از جمله روزنامه ها ، مجلات و تلویزیون دانستند.

به عنوان مثال ، تبلیغات روزنامه های آمریکایی از اوج 64 میلیارد دلار در سال 2000 به 20.7 میلیارد دلار در سال 2011 کاهش یافت ، در حالی که تبلیغات آنلاین جهانی از تقریباً 6 میلیارد دلار در سال 2000 به بیش از 72 میلیارد دلار در سال 2011 رسید.

از زمان تأسیس ، گوگل مبالغ هنگفتی را صرف تأمین مزایای قابل توجه بازاریابی اینترنتی کرده است.

به عنوان مثال ، در سال 2003 گوگل 102 میلیون دلار برای خرید Applied Semantics ، سازندگان AdSense هزینه کرد ، سرویسی که صاحبان وب سایت ها را ثبت کرد تا انواع مختلف تبلیغات را در صفحات وب خود اجرا کنند.

در سال 2006 ، گوگل مجدداً 102 میلیون دلار برای تجارت دیگر تبلیغات تحت وب ، dMarc Broadcasting ، پرداخت کرد و در همان سال اعلام کرد که 900 میلیون دلار در مدت سه سال و نیم برای فروش تبلیغات در MySpace.com پرداخت خواهد کرد.

در سال 2007 گوگل بزرگترین خرید خود را تا به امروز انجام داد و شرکت تبلیغاتی آنلاین DoubleClick را به قیمت 3.1 میلیارد دلار خرید.

دو سال بعد ، این شرکت با یک معامله 750 میلیون دلاری برای خرید شبکه تبلیغاتی تلفن همراه AdMob ، به رشد انفجاری بازار برنامه های تلفن همراه پاسخ داد.

همه این خریدها بخشی از تلاش گوگل برای گسترش فعالیت های موتورهای جستجو در تبلیغات با ترکیب پایگاه های اطلاعاتی شرکت های مختلف به منظور تطبیق تبلیغات با اولویت های فردی مصرف کنندگان بود.

Google Video و YouTube

توسعه گوگل ، که عمدتاً از تبلیغات مبتنی بر کلمات کلیدی در اینترنت تأمین می شود ، زمینه مناسبی را برای رقابت برای تسلط بر خدمات وب جدید فراهم کرد.

یکی از این موارد ارائه محتوای ویدئویی بود. در ژانویه 2005 ، گوگل ویدئو را راه اندازی کرد که به افراد امکان می داد متن زیرنویس پخش شده تلویزیونی را جستجو کنند.

چند ماه بعد ، گوگل شروع به پذیرش ویدئوهای ارسال شده توسط کاربر کرد ، و فرستندگان قیمت بارگیری و مشاهده ویدیوها را برای دیگران تعیین کردند.

در ژانویه 2006 ، فروشگاه ویدیویی گوگل افتتاح شد که شامل محتوای ممتاز از شرکت های رسانه ای سنتی مانند CBS Corporation (نمایش های تلویزیونی) و Sony Corporation (فیلم ها) بود.

در ژوئن 2006 گوگل شروع به ارائه محتوای برتر به صورت رایگان اما با تبلیغات کرد.

با وجود همه مزایای بازاریابی خود ، گوگل نتوانست از پیشتاز فیلم های آنلاین ، یوتوب ، پیشی بگیرد.

پس از معرفی آن در سال 2005 ، YouTube به سرعت به سایت مورد علاقه کاربران برای بارگذاری فایل های ویدئویی کوچک تبدیل شد ، که برخی از آنها میلیون ها بیننده را به خود جلب کردند.

گوگل که نتوانست چیزی نزدیک به تعداد بارگذاری و بیننده ایجاد کند ، در سال 2006 یوتیوب را به قیمت 1.65 میلیارد دلار خریداری کرد.

با این حال ، به جای ادغام وب سایت ها ، Google فعالیت YouTube را به عنوان یک نهاد جداگانه ادامه داد.

در سال 2012 گوگل ویدئو را تعطیل کرد و فیلم ها را از آنجا به YouTube منتقل کرد.

در همان سال ، علیرغم درآمدهای تخمینی بیش از 1 میلیارد دلار ، گوگل گفت که یوتیوب همچنان "سرمایه گذاری" است و نگفت که این بخش سودآور است.

جیمیل

در سال 2004 ، گوگل شروع به ارائه یک حساب ایمیل رایگان مبتنی بر وب برای انتخاب آزمایشکنندگان "بتا" کرد (یک محصول بتا محصولی است که هنوز در شکل نهایی خود نیست).

این سرویس که با نام Gmail شناخته می شود ، در سال 2007 در حالی که هنوز به طور رسمی در مرحله بتا قرار دارد ، برای عموم مردم باز شد.

یکی از جذابیت های اصلی Gmail این بود که به کاربران یک آدرس ایمیل مستقل از هر ارائه دهنده خدمات اینترنتی (ISP) می داد ، بنابراین حفظ آدرس دائمی را آسان می کرد.

علاوه بر این ، این سرویس یک گیگابایت (یک میلیارد بایت) فضای ذخیره ایمیل رایگان ارائه می دهد ، اگرچه تبلیغات بر اساس کلمات کلیدی که موتور جستجوی گوگل در پیام های آنها پیدا کرده است نیز به کاربران ارائه می شود.

بعداً گوگل میزان فضای ذخیره سازی رایگان که به کاربران داده می شود را به هفت گیگابایت افزایش داد و به کاربران اجازه داد تا فضای بیشتری را اجاره کنند.

در سال 2007 ، شرکت Postini ، یک شرکت خدمات پست الکترونیکی ، را به قیمت 625 میلیون دلار به منظور بهبود امنیت Gmail ، به ویژه در تلاش های گوگل برای ثبت نام مشاغل ، خریداری کرد.

در سال 2009 گوگل وضعیت بتا Gmail را حذف کرد و جذابیت آن را برای کاربران تجاری افزایش داد.

در ژانویه 2010 گوگل اعلام کرد که مجموعه ای از حملات پیچیده هکری را که از چین سرچشمه گرفته است ، متوجه حساب های جیمیل فعالان حقوق بشر چینی و روزنامه نگاران خارجی شاغل در چین کرده است. در برخی موارد ، حسابها مجدداً پیکربندی شده بودند تا همه ایمیلهای ورودی و خروجی را به آدرسهای ناآشنا ارسال کنند.

واکنش فوری گوگل تغییر پروتکل Gmail از استاندارد وب HTTP به HTTPS رمزگذاری شده بود ، که امنیت را با هزینه افزایش می دهد.

این حملات همچنین باعث شد گوگل تهدید به تغییر موضع خود کند ، که به دولت چین اجازه داد سایت Google.cn خود را سانسور کند و به کاربران چینی اجازه دهد نتایج جستجوی بدون فیلتر را دریافت کنند.

این امر باعث درگیری این شرکت با دولت چین شد و احتمال خروج کلی گوگل از بازار چین را افزایش داد. در ماه مارس ، Google با هدایت خودکار کاربران چینی Google.cn به سایت بدون فیلتر هنگ کنگ خود ، Google.com.hk ، از درگیری مستقیم جلوگیری کرد.

این ترتیب ادامه داشت تا زمانی که مجوز دولتی گوگل برای فعالیت در چین برای تمدید سالانه در پایان ماه ژوئن اعلام شد.

در آن زمان گوگل Google.cn را تغییر داد تا کاربران بتوانند از سایت سانسور شده چینی برای خدماتی مانند جستجوی موسیقی استفاده کنند یا به صورت دستی بر روی پیوند به Google.com.hk برای جستجوی وب کلیک کنند. این اقدام دولت چین را متقاعد کرد ، که مجوز گوگل را در ژوئیه 2010 تمدید کرد.

کتابهای گوگل

قبل از اینکه گوگل حتی به عنوان یک شرکت راه اندازی شود ، بنیانگذاران آن در پروژه های کتاب دیجیتالی در استنفورد کار کرده بودند و همیشه روزی را پیش بینی می کردند که کاربران اینترنت بتوانند محتویات کتاب ها را جستجو کنند.

در سال 2004 ، شرکت گوگل پرینت را اعلام کرد ، پروژه ای با چندین کتابخانه بزرگ در سراسر جهان که قرار بود دارایی های خود را آزادانه در اینترنت در دسترس قرار دهد.

این شرکت با اسکن کتابهای حوزه عمومی از مجموعه کتابخانه ها ، با استفاده از تجهیزات پیشرفته شروع به کار کرد.

سپس فایلهای دیجیتالی به فایلهای سند قابل حمل (PDF) تبدیل شدند که کاملاً قابل جستجو ، بارگیری و چاپ بودند.

آثاری که هنوز دارای حق چاپ هستند فقط در قالب قطعه ظاهر می شوند. در سال 2005 این شرکت نام پروژه را به Google Books تغییر داد و سالانه حدود یک میلیون کتاب در سالهای اولیه فعالیت آن اسکن می شد. تا سال 2012 ، گوگل بیش از 15 میلیون کتاب را اسکن کرده بود.

در همین حال ، گروهی از نویسندگان و ناشران شکایتی را مطرح کردند تا شرکت را از انتشار قطعاتی از کتابهای دارای حق چاپ خود در اینترنت منع کنند.

در سال 2008 گوگل به یک توافق قانونی رسید که در آن شرکت موافقت کرد 125 میلیون دلار برای تخلفات گذشته به گروه ها بپردازد ، اگرچه کاربران می توانند تا 20 درصد از هر کار اسکن شده توسط Google را به صورت رایگان مطالعه کنند.

نویسندگان و ناشران در ازای اجازه خواندن بخشهایی از آثار خود به صورت آنلاین ، 63 درصد از کل درآمد حاصل از تبلیغات را که از طریق نمایش صفحات مطالب خود در وب سایت Google ایجاد می شود ، دریافت می کنند.

از اینکه دقایقی را در کنار ما بودید از شما سپاسگذاریم.

موفق باشید.

این سایت بفروش می رسد با سئو عالی و بازدید بالا. تماس بگیرید

اگر سوال یا نظری دارید در بخش کامنت ها بنویسید.اگر موضوع خاصی مد نظر شماست که در سایت موجود نیست در بخش کامنت ها بنویسید

دوره ارز دیجیتال تاپ سایت 98
دوره های آموزشی دوره های آموزشی

نظرات کاربران

از دیدگاه مرتبط با موضوع استفاده نمایید.

از تبلیغ سایت یا شبکه اجتماعی خودداری فرمایید.

برای پاسخ گویی بهتر در سایت ثبت نام نمایید و سپس سوال خود را مطرح فرمایید.