logo
logo
تبلیغ کلیکی تاپ سایت 98

هارد فورک چیست | ارز دیجیتال Hard Fork

هارد فورک چیست | ارز دیجیتال Hard Fork
هدایت عباسی ارز دیجیتال

در این مقاله از تاپ سایت 98 قصد داریم به بحث هارد فورک ارز دیجیتال بپردازیم.

فورک هارد و نرم در ارز دیجیتال چیست؟

ارزهای رمزنگاری شده (ارز دیجیتال) مانند بیت کوین ( BTC ) و اتریوم ( ETH ) از یک نرم افزار منبع باز غیرمتمرکز به نام بلاک چین پشتیبانی می کنند. 

فورک تغییر پروتکل زیربنایی بلاک چین است.  بلاک چین فورک یک ارتقاء مهم در شبکه است و می تواند نشان دهنده یک تغییر اساسی یا جزئی باشد و می تواند توسط توسعه دهندگان یا اعضای جامعه آغاز شود.

برای ارتقاء به آخرین نسخه پروتکل ، اپراتورهای گره ، ماشین های متصل به بلاک چین که به تأیید تراکنش ها در آن کمک می کند ، نیاز دارد. 

هر گره یک کپی از بلاک چین دارد و اطمینان حاصل می کند که تراکنش های جدید با تاریخ آن مغایرت ندارد. 

هارد فورک (hard fork) یک ارتقاء اساسی است که می تواند معاملات قبلی را مسدود کرده و یا معتبر یا نامعتبر کنند و به تمام اعتبارسنج های موجود در شبکه نیاز دارد تا به نسخه جدیدتر ارتقاء دهند.

نرم فورک ارتقاء نرم افزاری است که سازگار با گذشته است و دارای اعتبارسنج ها در نسخه قدیمی تر زنجیره است که نسخه جدید را معتبر می داند.

به طور موثر ، یک هارد فورک ، بیشتر اوقات ، منجر به جداسازی دائمی زنجیره می شود ، زیرا نسخه قدیمی دیگر با نسخه جدید سازگار نیست. 

به کسانی که در زنجیره قدیمی توکن دارند ، در مورد جدید نیز توکن تعلق می گیرد ، زیرا تاریخ مشابهی دارند.

هارد فورک(فورک سخت) می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد. 

هارد فورک

درک هارد فورک

برای درک اینکه هارد فورک چیست ، ضروری است ابتدا فناوری بلاک چین را بشناسید. 

بلاک چین در اصل زنجیره ای است که از بلوک های داده تشکیل شده و به عنوان دفتر کل دیجیتال عمل می کند و در آن هر بلاک جدید تنها پس از تأیید بلوک قبلی توسط اعتبارسنجان شبکه معتبر است. 

اطلاعات مربوط به بلاک چین را می توان تا اولین معامله در شبکه دنبال کرد. به همین دلیل است که ما هنوز می توانیم اولین بلاک را در بلاک چین بیت کوین ببینیم . 

هارد فورک در اصل یک واگرایی دائمی از آخرین نسخه بلاک چین است که منجر به جدایی بلاک چین می شود ، زیرا برخی از گره ها دیگر با اجماع روبرو نیستند و دو نسخه مختلف شبکه به طور جداگانه اجرا می شوند.

این اساساً به این معنی است که یک فورک در بلاک چین ایجاد می شود که در آن یک مسیر از قوانین فعلی خود پیروی می کند ، در حالی که مسیر دوم مجموعه جدیدی از قوانین را دنبال می کند. 

هارد فورک با گذشته سازگار نیست ، بنابراین نسخه قدیمی دیگر نسخه جدید را معتبر نمی داند.

هارد فورک ها اغلب به دلیل شکاف زنجیری که اغلب اتفاق می افتد خطرناک تلقی می شوند. 

اگر شکافی بین ماینرهایی که شبکه را ایمن می کنند و گره هایی که به تأیید تراکنش ها کمک می کند رخ دهد ، خود شبکه کمتر ایمن شده و در برابر حملات آسیب پذیرتر می شود.

یک روش متداول برای انجام اقدامات مخرب علیه بلاک چین ، انجام 51٪ حمله است ، یعنی زمانی که گروه استخراج کنندگان یا ماینرها موفق می شوند بیش از 51٪ از قدرت محاسباتی را داشته باشند که شبکه را ایمن می کند و از آن برای تغییر تاریخ بلاک چین استفاده می کند. 

برخی از شبکه هایی که در نتیجه هارد فورک ایجاد شده اند ، در واقع 51 درصد حملات زیادی را متحمل شده اند که بازیگران بد مبلغ یکسان را دو برابر خرج کرده اند. 

این حملات باعث می شود که قدرت محاسباتی برتر خود در شبکه برای سازماندهی مجدد بلوک ها به کار گرفته شود و به آنها این امکان را بدهد که دو برابر هزینه کنند.

آسیب پذیری دیگری که با استفاده از هارد فورک امکان پذیر است حملات بازپخش است حملات بازپخش زمانی رخ می دهد که یک موجود مخرب یک تراکنش را در یک شبکه فورک شده رهگیری کرده و این داده ها را در زنجیره دیگر تکرار کند. 

هارد فورک ها بدون حفاظت از حملات replay هر دو تراکنش معتبر هستند ، بدین معنی که شخصی می تواند وجوه کاربران دیگر را بدون کنترل آنها جابجا کند.

چرا هارد فورک ها اتفاق می افتند؟

اگر هارد فورک ها می توانند امنیت بلاک چین را به شدت کاهش دهند ، چرا این اتفاق می افتد؟ 

پاسخ ساده است: هارد فورک ها ارتقاهایی هستند که برای پیشرفت شبکه با پیشرفت فناوری بلاک چین ضروری هستند. 

دلایل متعددی می تواند پشت هارد فورک باشد ، اما همه آنها منفی نیستند:

  • قابلیت ها را اضافه می کند
  • خطرات امنیتی را اصلاح می کند
  • اختلافات موجود در جامعه ارزهای رمزنگاری شده (ارز دیجیتال) را برطرف می کند
  • معاملات معکوس در بلاک چین

هارد فورک ها نیز می توانند به طور تصادفی اتفاق بیفتند. اغلب ، این حوادث به سرعت برطرف می شود .

به طور مشابه ، هارد فورک ها با افزودن قابلیت ها و ارتقاء شبکه معمولاً به کسانی که از اجماع خارج شده اند اجازه می دهند تا به زنجیره اصلی بپیوندند.

هارد فورک تصادفی

زمانیکه چندین ماینر یک بلاک جدید را در زمان تقریبا یکسانی استخراج می کنند ممکن است کل شبکه در مورد بلاک جدید به توافق نرسند.

بلاک چین بیت کوین در طول تاریخ خود شاهد هارد فورک های تصادفی زیادی بوده است. اینها بیشتر از آنچه فکر می کنید رایج هستند و اغلب آنقدر سریع حل می شوند که به سختی قابل توجه هستند.

بیشتر هارد فورک های تصادفی زمانی اتفاق می افتند که دو ماینر بلاک یکسانی را تقریباً همزمان پیدا کنند. 

با توزیع اجماع بر روی شبکه ، هر دو در ابتدا بلوک را معتبر می دانند و قبل از اینکه یک ماینر دیگر بلوک بعدی را اضافه کند ، عملیات استخراج را در زنجیره های مختلف ادامه می دهند.

آن بلوک بعدی حکم می کند که کدام زنجیره طولانی تر می شود ، به این معنی که دیگری برای حفظ اجماع رها می شود. 

ماینرها به طولانی ترین زنجیره می روند ، زیرا رها شده دیگر برای استخراج بیت کوین سودآور نیست ، زیرا آنها یک فورک شبکه را استخراج می کنند.

هنگامی که این فورک ها اتفاق می افتند ، ماینر که بلوک متروکه را پیدا کرده است پاداش هزینه کوین بیس و تراکنش را از دست می دهد. 

با این حال ، هیچ معامله ای باطل نمی شود زیرا هر دو بلوک یکسان و دارای تراکنش های یکسان هستند.

تفاوت بین فورک هارد و نرم

هارد فورک تنها راه ارتقاء نرم افزار پشت رمز ارز نیست برعکس ، نرم فورک ها به عنوان یک جایگزین امن تر و سازگار با گذشته در نظر گرفته می شوند ، به این معنی که گره هایی که به نسخه های جدید ارتقا نمی دهند ، همچنان زنجیره را معتبر می بینند.

از یک فورک نرم می توان برای افزودن ویژگی ها و عملکردهای جدیدی استفاده کرد که قوانین را که بلاک چین باید رعایت کند تغییر نمی دهد.

فورک های نرم اغلب برای پیاده سازی ویژگی های جدید در سطح برنامه نویسی استفاده می شوند.

برای درک بهتر تفاوت بین هارد فورک و نرم فورک ، می توان آن را به عنوان یک ارتقاء اساسی سیستم عامل در دستگاه تلفن همراه یا رایانه در نظر گرفت. 

پس از ارتقاء ، همه برنامه های کاربردی دستگاه همچنان با نسخه جدید سیستم عامل کار می کنند. در این سناریو ، هارد فورک یک تغییر کامل در سیستم عامل جدید خواهد بود.

هارد فورک

نمونه های هارد فورک قابل توجه

نمونه های تاریخی متعددی از هارد فورک در دنیای ارزهای رمزنگاری شده وجود دارد که همه آنها با بلاک چین بیت کوین اتفاق نیفتاده است. در اینجا برخی از محبوب ترین هارد فورک های تاریخ و نحوه تأثیر آنها بر صنعت ذکر شده است.

Bitcoin Cash

در یک فورک ، بلاک چین بیت کوین کش با حجم بلوک هشت مگابایت ایجاد شد که از آن زمان به 32 مگابایت افزایش یافته است. 

هارد فورک بیت کوین کش امکان ورود هارد فورک را به کانون توجه قرار داد و کمی بعد ، تعداد زیادی فورک دیگر بیت کوین ایجاد شد. اینها شامل Bitcoin Gold (BTG) ، Bitcoin Diamond (BTCD) و سایر موارد است. 

هک DAO

یکی دیگر از هارد فورک های مهم تاریخی مربوط به سازمان غیر متمرکز (DAO) بود که در سال 2016 در شبکه اتریوم راه اندازی شد. 

اتریوم مجموعه ای از قراردادهای هوشمند را اجرا می کند که اساساً قطعاتی از کد هستند که در صورت برآورده شدن مجموعه ای از معیارها به طور خودکار اجرا می شوند. 

این قراردادها پول را قابل برنامه ریزی می کند و پشت برنامه های مالی غیرمتمرکز (DApps) قرار دارد.

در آن زمان DAO، 150 میلیون دلار ETH در یکی از اولین تلاش های تأمین سرمایه جمعی در رمزنگاری ، قبل از شوق اولیه عرضه سکه (ICO) در سال 2017 ، جمع آوری کرد.

این اساساً یک تکرار اولیه از مدل های حکمرانی غیر متمرکز بود که پروتکل های DeFi استفاده می کردند ، که در آن دارندگان توکن به آینده پروتکل رای می دهند.

پس از راه اندازی ،DAO  به ارزش 60 میلیون دلار ETH از 11000 سرمایه گذار هک شد. 

در آن زمان ، اتریوم زیر 10 دلار معامله می شد ، بنابراین حدود 14 درصد از تمام اترهای در گردش در DAO  سرمایه گذاری شد و این هک ضربه بزرگی برای اعتماد به شبکه بود.

در داخل جامعه اتریوم بحثی پیش آمد ، زیرا همه در تلاش بودند تا بفهمند چگونه به این حمله پاسخ دهند. 

در ابتدا ، ویتالیک بوترین ، بنیانگذار اتریوم ، یک فورک نرم پیشنهاد کرد که آدرس مهاجم را در لیست سیاه قرار می داد و از انتقال وجوه آنها جلوگیری می کرد.

مهاجم یا کسی که خود را به عنوان خود معرفی می کند - به جامعه پاسخ داد که ادعا می کند این وجوه به شیوه ای قانونی و مطابق با قوانین قرارداد هوشمند به دست آمده است. 

آنها ادعا کردند که آماده هستند تا علیه هر کسی که قصد تصرف این وجوه را دارد ، اقدامات قانونی انجام دهند. 

تنش ها در حالی افزایش می یابد که مهاجم می گوید با رشوه دادن به ماینرهای ETH با بودجه ، تلاش های فورک نرم را خنثی می کند.

بار دیگر بحث ادامه یافت تا اینکه یک هارد فورک پیشنهاد شد. هارد فورک در نهایت اجرا شد و تاریخ شبکه Ethereum را به قبل از حمله DAO بازگرداند و وجوه سرقت شده را به یک قرارداد هوشمند اختصاص داد که در آن سرمایه گذاران می توانند وجوه خود را برداشت کنند.

این حرکت بسیار بحث برانگیز بود و از نظر برخی بر مقاومت در برابر سانسور و تغییرناپذیری بلاک چین تأثیر گذاشت.

از نظر آنها سرمایه گذاران نجات پیدا کردند. کسانی که همه چیز را به این شکل دیدند ، هارد فورک را رد کردند و از نسخه قبلی شبکه ، که اکنون با نام Ethereum Classic ( ETC ) شناخته می شود ، پشتیبانی می کنند. 

از اینکه دقایقی را در کنار ما بودید از شما سپاسگذاریم.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

موفق باشید.

 

این سایت بفروش می رسد با سئو عالی و بازدید بالا. تماس بگیرید

اگر سوال یا نظری دارید در بخش کامنت ها بنویسید.اگر موضوع خاصی مد نظر شماست که در سایت موجود نیست در بخش کامنت ها بنویسید

دوره ارز دیجیتال تاپ سایت 98

منبع: cointelegraph

تگ:

دوره های آموزشی دوره های آموزشی

نظرات کاربران

از دیدگاه مرتبط با موضوع استفاده نمایید.

از تبلیغ سایت یا شبکه اجتماعی خودداری فرمایید.

برای پاسخ گویی بهتر در سایت ثبت نام نمایید و سپس سوال خود را مطرح فرمایید.