logo
logo
تبلیغ کلیکی تاپ سایت 98

جستجوی پیشرفته اینترنت

جستجوی پیشرفته اینترنت
هدایت عباسی اینترنت

برای جستجو در اینترنت روش های مختلفی وجود دارد. می توانید در یک سایت ، از جستجوی آن استفاده کنید تا فقط در همان سایت جستجو کند یا می توانید از موتورهای جستجو مانند گوگل ، بینگ و غیره استفاده کنید. همچنین در بعضی کشورها مثل روسیه از موتور جستجوی Yandex استفاده می کنند.

در ایران بیشتر جستجوها با گوگل میباشد که واقعا عالی جواب می دهد.

جستجوی پیشرفته گوگل

یکی از روش های جستجوی اینترنت ، استفاده از موتور جستجوی گوگل است. برای این کار وارد سایت گوگل google.com شوید. در بخش جستجو میتوانید متن خود را تایپ کنید.

گوگل امکان جستجو متن، عکس ، ویدئو و غیره را دارد.

همچنین امکان جستجوی پیشرفته را در اختیار شما می گذارد. برای استفاده از جستجوی پیشرفته گوگل می توانید در سمت راست روی چرخ دنده کلیک کرده و روی عبارت Advanced Search کلیک کنید.

جستجوی پیشرفته اینترنت

در قسمت پایین می توانید گزینه های پیشرفته زیادی را مشاهده کنید مثلا می توانید در بخش Language زبان خاصی را انتخاب کنید برای انتخاب زبان فارسی گزینه Persian را انتخاب کنید.

در بخش region فقط کشور خاصی را انتخاب کنید کشور ایران نیز وجود دارد.

در بخش last update  می توانید زمان را محدود کنید مثلا اگر دنبال مطلب جدیدی می گردید می توانید یک هفته یا ماه گذشته را انتخاب نمایید.

جستجوی پیشرفته اینترنت

اگر قصد جستجو در سایت خاصی دارید می توانید آن را در بخش site domain بنویسید.

در بخش terms appearing می توانید مشخص کنید متن در کدام قسمت صفحه قرار داشته باشد فقط در عنوان باشد یا متن یا url و غیره.

حتی می توانید در بخش File type نوع فایل را مشخص کنید مثلا اگر فقط قصد استفاده از pdf یا ورد doc دارید می توانید آن را مشخص کنید.

بخش های بالایی نیز کاربرد خاص خود را دارد مثلا در بخش any of these words من گزینه ماشین خانه را قرار دادم و دکمه advance search را در پایین کلیک کردم.

نتیجه پیدا کردن عبارت ماشین و خانه بود. یعنی بجای دو جستجو، یکی را جستجو کردم. این گزینه معادل or (جستجوی بولی) است که در قسمت پایین توضیح خواهیم داد و معادل (ماشین OR خانه)  است. or به معنی "یا" است و همان معنی که در فارسی استفاده می کنیم است یعنی ماشین یا خانه.

یکی دیگر از گزینه های پیشرفته گوگل ، گزینه none of these words است.

می توانید در قسمت all these words مطلب خود را تایپ کرده و در قسمت none of these words عبارتی که می خواهید جستجو نشود را تایپ کنید.

مثلا من می خوام عکس خودروهای سفید بجز پژو و پراید را ببینم پس در قسمت all these words عبارت "ماشین سفید ایرانی" را تایپ می کنم و در قسمت none of these words عبارت "پژو پراید " را تایپ می کنم پس از فشار دکمه advance search در قسمت پایین ، روی images کلیک می کنم که فقط تصاویر را ببینم.

مشاهده می کنید همه عکس ها بجز پژه و پراید را نشان می دهد.

جستجوی پیشرفته تصویر در اینترنت

برای جستجوی پیشرفته تصویر در اینترنت می توانید از سایت گوگل و دیگر موتورهای جستجو استفاده کنید.

به سایت اصلی گوگل google.com بروید و در قسمت متن ، متنی را تایپ کنید.

در حالت پیش فرض All می باشد که در همه سایت ها ، تصاویر و ویدئوها جستجو می کند. برای جستجو در سایت از همین گزینه استفاده کنید که بیشترین استفاده را دارد.

جستجوی پیشرفته اینترنت

اگر قصد جستجوی عکس دارید روی دکمه Images کلیک کنید.

اگر قصد جستجوی ویدئو دارید روی دکمه Videos کلیک کنید. دقت کنید بیشتر ویدئوها از یوتیوب است.

اگر قصد جستجوی خبر دارید روی دکمه news کلیک کنید که این گزینه بیشتر برای جستجوی انگلیسی کاربرد دارد.

برای جستجوی حرفه ای تر و پیشرفته تر تصاویر و عکس ها می توانید روی دکمه Tools کلیک کنید.

در این صورت کادری باز می شود و گزینه های بیشتری در اختیار شما قرار می دهد که توضیح خواهیم داد.

در بخش size می توانید تصاویر را با اندازه مشخص جستجو کنید مثلا کوچک ، بزرگ یا متوسط. خیلی مواقع این گزینه به ما کمک می کند چون تصاویر اولیه اکثرا کوچک هستند.

نکته : سعی کنید روی عکس کلیک راست کرده و آن را به تب جدید ببرید و سپس ذخیره کنید چون در حالت پیش فرض عکس ها را با سایز کوچک ذخیره می کند که جالب نیست.

حتی گاهی لازم است وارد سایت شویم و عکس را از آنجا دانلود کنیم تا با سایز واقعی و بزرگ دانلود کند.

در بخش color  می توانید رنگ عکس را مشخص کنید ک می تواند عکس های مرتبط تر و بهتری را به ما نشان دهد.

در بخش type می توانید نوع تصویر ار مشخص کنید.

در بخش time می توانید عکس های جدیدتر یا قدیمی تر را مشخص کنید مثلا اگر به دنبال عکسی می گردید که در یک هفته گذشته آپلود شده است می توانید آن را روی past weak قرار دهید.

جستجوی عکس های باکیفیت و رایگان در اینترنت

خیلی از مواقع عکس هایی که برای ما پیدا می کند کیفیت بالایی ندارد. اما سایت هایی هستند که عکس های رایگان زیادی را با کیفیت عالی در اختیار ما می گذارند.

برای جستجوی عکس های باکیفیت و رایگان در اینترنت می توانید عبارت Image free را جستجو کنید.

توجه داشته باشید بعضی از سایت ها برای ایرانی ها فیلتر است و حتما باید با تغییر ip آنها را دانلود کنید.

جستجو ویدئو در اینترنت

امروزه استفاده از ویدئو بسیار رایج است و بسیاری از سایت ها از جمله تاپ سایت 98 ، برای مطالب خود ویدئو نیز تهیه می کنند.

برای جستجوی ویدئو می توانید در گوگل عنوان را جستجو کنید و روی Videos کلیک کنید.

تمام ویدئوهای مرتبط با موضوع ، پیدا می شوند تعدادی از آنها از یوتیوب و بقیه از آپارات ، سایت های اشتراک ویدئو و سایت های دیگری که ویدئو را در آن وجود دارد  را پیدا می کند.

برای مشاهده ویدئو میبایست روی ویدئو یا لینک کلیک کنید و وارد سایت شود.

توجه کنید بعضی مرورگرها مثل فایرفاکس برای پخش ویدئوها بهتر است.

همچنین در یوتیوب یا آپارات ، نماشا و دیگر سایت های اشتراک ویدئو می توانید از قسمت جستجوی سایت نیز استفاده نمایید.

تکنیک های جستجوی پیشرفته اینترنت

حال به سراغ تکنیک های جستجوی پیشرفته اینترنت می رویم.تکنیک های توضیح داده شده در این صفحه به شما کمک می کند تا جستجوی سریع و موثرتری داشته باشید که به منابع اطلاعاتی آنلاین دسترسی پیدا کنید.

همه تکنیک های پوشش داده شده در اینجا توسط بیشتر موتورهای جستجو کاربرد دارد اما اگر از یک موتور جستجوی خاص استفاده می کنید می توانید راهنمای جستجوی آن را مطالعه کنید. اما مواردی که در این مقاله توضیح می دهم بسیار مفید است و در گوگل آنها را تست می کنیم.

جستجوی بولی چیست؟

اکثر جستجوها رکوردهای بسیار زیاد یا بسیار کمی را برمی گردانند. نگاه کردن به صدها رکورد زمان زیادی می برد. با کمی تلاش برای ایجاد رشته های جستجو (آنچه را که در کادر جستجو تایپ می کنید) می توانید زمان زیادی را ذخیره کنید. اگر زحمت اضافه کردن کمی پیچیدگی به رشته های جستجوی خود را بردارید ، پایگاه داده می تواند کارهای زیادی برای شما انجام دهد.

برای انجام این کار با پایگاه داده ها ، باید در مورد سیستم بولی بدانید. با استفاده از چند کلمه پیوند دهنده ساده ، که عملگر نامیده می شوند ، می توانید جستجوهای خود را بسیار دقیق تر کنید.

تنگ کردن جستجوها

اگر جستجوی شما رکوردهای زیادی را بر می گرداند ، می توانید با افزودن عبارات جستجوی بیشتر ، جستجوی خود را محدود کنید. برای اطمینان از اینکه همه رکوردهایی که جستجوی شما یافته است شامل تمام عبارت های جستجو است ، آنها را با اپراتور و عملگر پیوند دهید. به عنوان مثال ، فرض کنید شما فقط به اتومبیل های قرمز علاقه داشتید. برای اجتناب از غربالگری سوابق در اتومبیل های آبی ، ماشین های سبز و غیره ، از رشته جستجوی زیر استفاده کنید:

‘قرمز و ماشین’ یا 'red and cars'

گزینه and این دو یا چند عبارت را بهم پیوند می دهد و نتیجه بهتری را به ما می دهد.

در مواردی که تعداد موارد پدا شده بسیار زیاد است هر چه جستجوی شما از عبارت بیشتری استفاده کند موارد پیدا شده محدودتر می شود و احتمال رسیدن به نتیجه بیشتر است.

گسترده کردن جستجوها

اگر جستجوی شما تعداد کمی یا هیچ رکوردی را نشان نمی دهد ، اگر بتوانید به جستجوی واژه های جایگزین فکر کنید ، موفقیت بیشتری کسب خواهید کرد. این می تواند شامل موارد زیر باشد:

سایر اصطلاحات مربوط به موضوع شما

مترادف (کلمات با معنی یکسان)

ختم کلمات مختلف (به عنوان مثال اشکال مفرد و جمع)

املای مختلف (به عنوان مثال املای انگلستان در مقابل املای آمریکا)

برای جستجوی پرونده هایی که یک یا چند عبارت جستجوی شما را برمی گردانند ، آنها را با اپراتور یا اپراتور پیوند دهید. به عنوان مثال ، cars به جای automobiles که هر دو معنی خودرو را می دهد و بنابراین برای به دست آوردن هرچه بیشتر رکوردهای مرتبط در جستجوی خود ، از موارد زیر استفاده کنید:

'cars or automobiles'

عبارت بالا یعنی cars یا automobiles است. عبارت or معنی "یا" می دهد.

نزدیک به ، کوتاه کردن

قدرت جستجوی بولی را می توان با اپراتورهای نزدیک ، کوتاه کردن بیشتر گسترش داد. جستجوی مجاورت به شما این امکان را می دهد که سوابق یافت شده توسط جستجوی شما دارای یک عبارت جستجو در کنار دیگری باشد. اگر به عنوان مثال به اتومبیل های قرمز علاقه دارید ، یک رشته جستجو مانند

'red and cars'

ممکن است سوابق بی ربط را برگرداند زیرا قرمز یک صفت بسیار کلی است و می تواند بسیاری از موارد دیگر را در یک پرونده توصیف کند. اپراتور نزدیک مستلزم این است که یک رکورد دارای اصطلاحات نزدیک به هم در متن باشد ، و به احتمال زیاد پیوند معنی داری بین اصطلاحات موجود در رکورد وجود دارد. بنابراین می توان از رشته جستجو استفاده کرد:

'red near cars'

نحو مورد استفاده برای کوتاه کردن بین پایگاه های داده متفاوت است. به عنوان مثال، گاهی از next بیشتر استفاده می شود تا near - شما باید صفحات راهنمای پایگاه داده را بررسی کنید تا بدانید که چگونه می توان از مجاورت استفاده کرد.

Truncation به شما امکان می دهد همه انواع یک کلمه را بدون نیاز به تعیین همه آنها در رشته جستجوی خود جستجو کنید. در نظر گرفتن اشکال جمع و مفرد یک اسم بسیار مفید است. مثلا،

'car*'

از کامپیوتر می خواهد هم ماشین یا هر کلمه ای را که با ماشین شروع می شود مانند واگن یا کاربراتور جستجو کند. بنابراین ، مانند اپراتور نه ، هنگام استفاده از این اپراتور باید مراقب باشید وگرنه ممکن است سوابق بی ربط زیادی دریافت کنید. به این فکر کنید که چند کلمه ممکن است با ریشه ای مانند car قبل از استفاده از اختصار شروع شود. اگر به سادگی می خواهید هر دو شکل مفرد و جمع یک اسم را در جستجوی خود وارد کنید ، بهتر است از عملگر یا عملگر استفاده کنید:

'car or cars'

اگر عبارت کامل را نمی دانید می توانید از ستاره مانند مثال زیر استفاده کنید. من به دنبال عبارت motherboard هستم. با جستجوی زیر همه مادربوردها پیدا می شوند.

'motherb*rd'

در مثال بالا ، هر نویسه می تواند بین b و rd ظاهر شود. باز هم ، گاهی اوقات نحو ممکن است بین پایگاه های داده متفاوت باشد؟

همه اش را بگذار کنار هم

با استفاده از عملگرهای بولی می توان رشته های پیچیده ای از اصطلاحات جستجو ایجاد کرد. برای اطمینان از اینکه کامپیوتر دقیقاً چگونه عمل می کند.

اگر می خواهید ، باید از براکت (پرانتز) برای روشن ساختن ساختار رشته جستجوی خود استفاده کنید. بگذارید مثال خود را ادامه دهیم. ما تصمیم گرفته ایم که بهتر است از " car or cars" استفاده کنیم. ما همچنین می خواهیم مشخص کنیم که کلمه red در نزدیکی ماشین یا اتومبیل ظاهر می شود. می توانید از رشته جستجو استفاده کنید:

'red near car or cars'

این عبارت یعنی خودروهایی را پیدا کن که نزدیک به قرمز است و نتیجه ان پیدا کردن خودرهای قرمز است.

نتیجه

بهترین گزینه برای جستجوی پیشرفته در اینترنت، گوگل است که در ایران نیز بسیار محبوب است. مخصوصا قسمت جستجوی پیشرفته که توضیح دادیم که می توانید جستجوها را اختصاصی تر کنید. همچنین امکان جستجو در سایت ، تصاویر ، ویدئو و غیره وجود دارد.

موفق باشید.

این سایت بفروش می رسد با سئو عالی و بازدید بالا. تماس بگیرید

اگر سوال یا نظری دارید در بخش کامنت ها بنویسید.اگر موضوع خاصی مد نظر شماست که در سایت موجود نیست در بخش کامنت ها بنویسید

دوره ارز دیجیتال تاپ سایت 98
دوره های آموزشی دوره های آموزشی

نظرات کاربران

از دیدگاه مرتبط با موضوع استفاده نمایید.

از تبلیغ سایت یا شبکه اجتماعی خودداری فرمایید.

برای پاسخ گویی بهتر در سایت ثبت نام نمایید و سپس سوال خود را مطرح فرمایید.