logo
logo
تبلیغ کلیکی تاپ سایت 98

ترافیک ربات چیست؟ | چگونه جلوی ترافیک ربات ها را بگیریم

ترافیک ربات چیست؟ | چگونه جلوی ترافیک ربات ها را بگیریم
هدایت عباسی طراحی سایت

در این مقاله از تاپ سایت 98 قصد داریم به بحث ترافیک ربات که یک معضل برای مدیر وبسایت است بپردازیم. چگونه می توان جلوی ترافیک ربات ها را بگیریم؟ ربات های مخرب می تواند تاثیر بدی روی سایت بگذارد به همین دلیل یکی از دغدغه های مهم مدیران وبسایت ها است.

نکته : طبق قانون هرگونه هک سایت در ایران جرم محسوب می شود و زندان و جریمه نقدی در پی دارد.

ترافیک ربات چیست؟

ترافیک بات هرگونه تردد غیر انسانی به یک وب سایت یا یک برنامه را توصیف می کند. اصطلاح ترافیک ربات ها بار منفی دارد ، اما در حقیقت ترافیک ربات لزوماً خوب یا بد نیست. همه چیز بستگی به هدف ربات ها دارد.

برخی از ربات ها برای خدمات مفید مانند موتورهای جستجو و دستیاران دیجیتال (به عنوان مثال Siri ، Alexa) ضروری هستند. اکثر شرکت ها از این نوع ربات ها در سایت خود استقبال می کنند.

سایر ربات ها می توانند مخرب باشند ، برای مثال مواردی که برای پر کردن اطلاعات ، حذف داده ها و راه اندازی حملات DDoS استفاده می شوند. حتی برخی از رباتهای "بد" خوش خیم تر ، مانند خزنده های وب غیر مجاز ، می توانند مزاحم باشند ، زیرا می توانند تجزیه و تحلیل سایت را مختل کرده و کلاهبرداری با کلیک ایجاد کنند.

اعتقاد بر این است که بیش از 40 درصد از کل ترافیک اینترنت را ترافیک ربات ها تشکیل می دهد و بخش قابل توجهی از آن ربات های مخرب است. به همین دلیل است که بسیاری از سازمان ها به دنبال راه هایی برای مدیریت ترافیک ربات هایی هستند که به سایت های خود می آیند.

ترافیک ربات

چگونه می توان ترافیک ربات ها را شناسایی کرد؟

مهندسان وب می توانند به طور مستقیم به درخواست های شبکه از سایت های خود نگاه کرده و ترافیک احتمالی ربات ها را شناسایی کنند. یک ابزار تجزیه و تحلیل وب یکپارچه ، مانند Google Analytics یا Heap ، همچنین می تواند به تشخیص ترافیک ربات ها کمک کند.

ناهنجاری های تحلیلی زیر مشخصه های ترافیک ربات ها هستند:

تعداد مشاهده صفحات به طور غیر عادی: اگر سایتی ناگهان ، بی سابقه و غیر منتظره در بازدید صفحات مشاهده شود ، به احتمال زیاد ربات هایی روی سایت کلیک می کنند.

نرخ پرش غیرعادی بالا: نرخ پرش تعداد کاربرانی را مشخص می کند که به یک صفحه در یک سایت می آیند و سپس قبل از کلیک روی هر چیزی در صفحه ، سایت را ترک می کنند. افزایش غیرمنتظره نرخ پرش می تواند نتیجه هدایت ربات ها به یک صفحه باشد.

مدت زمان جلسه به طرز شگفت آوری بالا یا پایین: مدت زمان جلسه یا مدت زمانی که کاربران در یک وب سایت می مانند ، باید نسبتاً ثابت بماند. افزایش غیر قابل توضیح در مدت زمان جلسه می تواند نشانه ای از مرور ربات ها در سایت با سرعت غیر معمول باشد. برعکس ، کاهش ناگهانی مدت زمان جلسه می تواند ناشی از ربات هایی باشد که خیلی سریعتر از یک کاربر انسانی روی صفحات سایت کلیک می کنند.

تبدیل ناخواسته: افزایش تبدیل های جعلی ، مانند ایجاد حساب با استفاده از آدرس های ایمیل عجیب و غریب یا فرم های تماس ارسال شده با نام و شماره تلفن جعلی ، می تواند نتیجه ربات های پر کننده فرم یا ربات های اسپم باشد.

افزایش ترافیک از یک مکان غیرمنتظره: افزایش ناگهانی کاربران از یک منطقه خاص ، به ویژه در منطقه ای که بعید است تعداد زیادی از مردم به زبان مادری سایت مسلط باشند ، می تواند نشان دهنده ترافیک ربات ها باشد.

چگونه ترافیک ربات می تواند به تجزیه و تحلیل آسیب برساند؟

همانطور که در بالا ذکر شد ، ترافیک غیر مجاز ربات ها می تواند بر معیارهای تجزیه و تحلیل مانند نمایش صفحات ، نرخ بازگشت ، مدت زمان جلسه ، موقعیت جغرافیایی کاربران و تبدیل ها تأثیر بگذارد. این انحراف در معیارها می تواند ناامیدی زیادی را برای صاحب سایت ایجاد کند. اندازه گیری عملکرد سایتی که مملو از فعالیت ربات است بسیار دشوار است. تلاش برای بهبود سایت مانند آزمایش A/B و بهینه سازی نرخ تبدیل نیز با نویز آماری ایجاد شده توسط ربات ها فلج می شود.

ترافیک ربات

چگونه می توان ترافیک ربات را از Google Analytics فیلتر کرد

Google Analytics گزینه ای برای "حذف همه بازدیدها از ربات ها و عنکبوت های شناخته شده" ارائه می دهد (عنکبوت ها ربات های موتور جستجو هستند که صفحات وب را خزنده می کنند). اگر بتوان منبع ترافیک ربات را مشخص کرد ، کاربران همچنین می توانند لیست خاصی از IP ها را که توسط Google Analytics نادیده گرفته می شود ، ارائه دهند.

در حالی که این اقدامات مانع از اختلال در تجزیه و تحلیل برخی ربات ها می شود ، اما همه ربات ها را متوقف نمی کند. علاوه بر این ، اکثر ربات های مخرب هدفی را در کنار ایجاد اختلال در تجزیه و تحلیل ترافیک دنبال می کنند و این اقدامات هیچ کاری برای کاهش فعالیت های مضر ربات خارج از حفظ داده های تجزیه و تحلیل انجام نمی دهند.

ترافیک ربات چگونه می تواند به عملکرد آسیب برساند؟

ارسال حجم عظیمی از ترافیک ربات یک راه بسیار متداول برای حمله به DDoS برای مهاجمان است. در طی برخی از انواع حملات DDoS ، آنقدر ترافیک حمله به یک وب سایت هدایت می شود که سرور مبدا بیش از حد بارگیری می کند و سایت برای کاربران قانونی کند و یا به طور کلی در دسترس نمی شود.

چگونه ترافیک ربات می تواند برای تجارت بد باشد؟

برخی از وب سایت ها می توانند از نظر ترافیک مخرب ربات ها از نظر مالی فلج شوند ، حتی اگر عملکرد آنها تحت تأثیر قرار نگیرد. سایتهایی که بر تبلیغات تکیه می کنند و سایتهایی که اجناس را با موجودی محدود می فروشند به ویژه آسیب پذیر هستند.

برای سایت هایی که تبلیغات را ارائه می دهند ، ربات هایی که در سایت قرار می گیرند و روی عناصر مختلف صفحه کلیک می کنند می توانند باعث ایجاد تبلیغات جعلی شوند. این به عنوان کلاهبرداری با کلیک شناخته می شود. در حالی که این امر ممکن است در ابتدا منجر به افزایش درآمد از تبلیغات شود ، شبکه های تبلیغاتی آنلاین در تشخیص کلیک های ربات بسیار خوب عمل می کنند. اگر آنها مشکوک باشند که یک وب سایت در حال انجام کلاهبرداری با کلیک است ، معمولاً به شکل ممنوعیت آن سایت و مالک آن از شبکه خود اقدام می کنند. به همین دلیل ، صاحبان سایت هایی که تبلیغات را میزبانی می کنند باید همیشه مراقب تقلب در کلیک بات باشند.

سایتهایی با موجودی محدود می توانند توسط رباتهای احتکار موجودی مورد هدف قرار گیرند. همانطور که از نامش پیداست ، این ربات ها به سایت های تجارت الکترونیک و dum مراجعه می کنند.

تعداد زیادی کالا در سبد خرید آنها وجود دارد ، که باعث می شود این کالا برای خریداران قانونی قابل خرید نباشد.

در برخی موارد ، این امر می تواند باعث انبار مجدد غیر ضروری موجودی یک تامین کننده یا سازنده شود. ربات های احتکار موجودی هرگز خرید نمی کنند. آنها به سادگی طراحی شده اند تا موجودی را مختل کنند.

چگونه وب سایت ها می توانند ترافیک ربات ها را مدیریت کنند؟

اولین قدم برای توقف یا مدیریت ترافیک ربات به یک وب سایت ، شامل یک فایل robots.txt است.

این فایلی است که دستورالعمل هایی را برای ربات های خزنده در صفحه ارائه می دهد و می توان آن را طوری پیکربندی کرد که از بازدید یا تعامل کامل ربات ها با صفحه وب جلوگیری کند. اما باید توجه داشت که فقط ربات های خوب قوانین robots.txt را رعایت خواهند کرد. این مانع از خزیدن یک وب سایت از ربات های مخرب نمی شود.

تعدادی از ابزارها می توانند به کاهش ترافیک سوء استفاده از ربات ها کمک کنند. یک راه حل محدود کننده نرخ می تواند ترافیک ربات ها را که از یک آدرس IP واحد سرچشمه می گیرد شناسایی کرده و از آن جلوگیری کند ، اگرچه این امر همچنان بسیاری از ترافیک مخرب ربات ها را نادیده می گیرد.

علاوه بر محدودیت نرخ ، یک مهندس شبکه می تواند ترافیک یک سایت را بررسی کرده و درخواست های مشکوک شبکه را شناسایی کرده و لیستی از آدرس های IP را که توسط یک ابزار فیلتر مانند WAF مسدود می شوند ، ارائه دهد. این یک فرایند بسیار پر کار است و هنوز بخشی از ترافیک مخرب ربات ها را متوقف می کند.

جدا از محدودیت نرخ و مداخله مستقیم مهندس ، ساده ترین و موثرترین راه برای جلوگیری از ترافیک بد ربات ها ، راه حل مدیریت ربات است.

یک راه حل مدیریت ربات می تواند از هوش استفاده کرده و از تجزیه و تحلیل رفتاری برای جلوگیری از ربات های مخرب قبل از رسیدن به وب سایت استفاده کند.

به عنوان مثال ، مدیریت ربات Cloudflare از اطلاعات بیش از 25،000،000 ویژگی اینترنت استفاده می کند و از یادگیری ماشینی برای شناسایی و جلوگیری از سوء استفاده از ربات استفاده می کند.

Super Super Fight Mode ، که در برنامه های حرفه ای و تجاری موجود است ، دید و کنترل مشابهی بر ترافیک ربات های خود به سازمان های کوچکتر ارائه می دهد.

نکاتی که به شما کمک می کند از ترافیک نامعتبر تبلیغات خود جلوگیری کنید

از Google Analytics برای به دست آوردن اطلاعات دقیق درباره بازدیدکنندگان سایت خود استفاده کنید و مراقب رفتارهای مشکوک کاربران باشید. (کاربران من از نظر جغرافیایی یا وب از کجا آمده اند؟ کدام صفحات را در سایت من مشاهده می کنند؟). یاد بگیرید چگونه ترافیک خود را درک کنید.

گوگل آنالیتیکس لوگو

بعضی مدیران سایت ، روی تبلیغاتی که در سایت خودشان است کلیک می کنند گوگل می گوید:

حتی اگر به آگهی علاقه دارید یا به دنبال URL مقصد آن هستید ، کلیک بر روی آگهی های خود همچنان ممنوع است.

به خاطر داشته باشید که حتی وقتی روی تبلیغات شما کلیک ها را فیلتر می کنیم ، این کلیک ها را به طور کامل نادیده نمی گیریم.

اگر به نظر می رسد که ناشری روی تبلیغات خود کلیک کرده است تا درآمد خود را افزایش دهد یا هزینه تبلیغ کننده را افزایش دهد ، ممکن است حساب را برای محافظت از تبلیغ کنندگان خود غیرفعال کنیم.

امیدواریم این مقاله برای شما عزیزان مفید باشد.سوال یا نظری دارید کامنت کنید.

موفق باشید.

این سایت بفروش می رسد با سئو عالی و بازدید بالا. تماس بگیرید

اگر سوال یا نظری دارید در بخش کامنت ها بنویسید.اگر موضوع خاصی مد نظر شماست که در سایت موجود نیست در بخش کامنت ها بنویسید

دوره ارز دیجیتال تاپ سایت 98

منبع: cloudflare

تگ:

دوره های آموزشی دوره های آموزشی

نظرات کاربران

از دیدگاه مرتبط با موضوع استفاده نمایید.

از تبلیغ سایت یا شبکه اجتماعی خودداری فرمایید.

برای پاسخ گویی بهتر در سایت ثبت نام نمایید و سپس سوال خود را مطرح فرمایید.