logo
logo
تبلیغ کلیکی تاپ سایت 98

تفاوت هارد دیسک hdd و ssd چیست؟

تفاوت هارد دیسک hdd و ssd چیست؟
هدایت عباسی سخت افزار

اگر در چند سال گذشته یک لپ تاپ قابل حمل خریداری کرده اید ، به احتمال زیاد یک درایو حالت جامد (SSD) به عنوان درایو اصلی بوت دریافت کرده اید. لپ تاپ های بازی بزرگتر به درایوهای بوت SSD نیز منتقل شده اند ، در حالی که تنها زیر مجموعه ای از ماشین های مقرون به صرفه هنوز از هارد دیسک (HDD) حمایت می کنند.

درایوهای بوت در رایانه های رومیزی از پیش ساخته شده ، در حال حاضر ، بیشتر SSD هستند ، مگر در ارزان ترین مدل ها. در برخی موارد ، دسکتاپ با هر دو همراه است ، SSD به عنوان درایو بوت و HDD  به عنوان یک مکمل ذخیره سازی با ظرفیت بیشتر است.

تفاوت هارد دیسک hdd و ssd

اگر مجبور باشید فقط یکی را انتخاب کنید ، چگونه انتخاب می کنید؟ بیایید به تفاوت های SSD و HDD  بپردازیم و مزایا و معایب هریک را برای تصمیم گیری به شما معرفی کنیم.

توضیح هاردیسک HDD و SSD

هارد دیسک HDD برای ذخیره سازی اطلاعات در کامپیوتر است و برخلاف داده های ذخیره شده در RAM ، هنگام خاموش کردن سیستم ، اطلاعات موجود در آن از بین نمی رود.

هارد دیسک در اصل یک بشقاب فلزی با روکش مغناطیسی است که اطلاعات شما را ذخیره می کند ، خواه گزارش آب و هوا در قرن گذشته یا مجموعه موسیقی دیجیتال شما.

هد خواندن/نوشتن در حالی که صفحات در حال چرخش هستند به داده ها دسترسی پیدا می کند.

SSD همان عملکرد اولیه هارد دیسک را انجام می دهد ، اما داده ها در عوض روی تراشه های فلش مموری متصل به یکدیگر ذخیره می شوند.

این تراشه های فلش که غالباً "NAND" نامیده می شوند نوع متفاوتی نسبت به نوع مورد استفاده در درایوهای انگشت شست USB دارند و معمولاً سریعتر و قابل اطمینان تر هستند. در نتیجه SSD ها گرانتر از درایوهای USB انگشت شست با همان ظرفیت هستند.

هر چند SSD ها مانند فلش های معمولی در بازار بسیار کوچکتر از HDD هستند و به همین دلیل انعطاف پذیری بیشتری را در تولید رایانه به تولیدکنندگان ارائه می دهند.

در حالی که آنها می توانند جای هارد دیسک های 2.5 اینچی یا 3.5 اینچی سنتی را بگیرند ، می توانند در شکاف توسعه PCI Express نصب شوند یا حتی مستقیماً روی مادربرد نصب شوند ، پیکربندی که اکنون در لپ تاپ های رده بالا رایج است.

توجه: ما در این قسمت در ابتدا در مورد درایوهای داخلی صحبت خواهیم کرد ، اما تقریباً همه چیز درایوهای خارجی نیز صدق می کند. درایوهای خارجی هم به صورت رومیزی بزرگ و هم به صورت فشرده قابل حمل هستند و SSD ها به تدریج به بخش بزرگی از بازار درایوهای خارجی تبدیل می شوند.

تاریخچه HDD و SSD

فناوری هارد دیسک نسبتاً قدیمی است (به هر حال از نظر سابقه کامپیوتر)، عکسهای شناخته شده ای از هارد IBM 650 RAMAC در سال 1956 وجود دارد که از 50 بشقاب به عرض 24 اینچ برای ذخیره 3.75 مگابایت فضای ذخیره سازی عظیم استفاده کرده است.

البته این اندازه یک فایل MP3 به طور متوسط ​​128Kbps امروزه است که در فضای فیزیکی ذخیره شده و می تواند دو یخچال تجاری را در خود جای دهد. RAMAC 350 محدود به مصارف دولتی و صنعتی بود و تا سال 1969 منسوخ شد. چقدر پیش رفته ایم!

رابط داخلی کابل در طول سالها از IDE به SATA تغییر کرده است. اما هرکدام اساساً یک کار را انجام می دهند: هارد دیسک را به مادربرد رایانه وصل کنید تا داده های شما به این سو و آن سو بسته شوند.

درایوهای 2.5 و 3.5 اینچی امروزه عمدتا از رابط های SATA (حداقل در اکثر رایانه ها و مکینتاش ها) استفاده می کنند ، اگرچه بسیاری از SSD های پرسرعت داخلی در حال حاضر به جای آن از رابط سریعتر PCI Express استفاده می کنند.

ظرفیت ها از چند مگابایت به چندین ترابایت افزایش یافته است که بیش از یک میلیون برابر افزایش یافته است. هارد دیسکهای 3.5 اینچی کنونی در حال حاضر در ظرفیتهای بیش از 10 ترابایت در دسترس هستند.

SSD دارای سابقه بسیار کوتاه تری است ، اگرچه ریشه های آن به چندین دهه در گذشته می رسد.

فلش مموری فعلی همان ایده است ، زیرا برای حفظ داده هایی که روی آن ذخیره می کنید نیازی به قدرت ثابت ندارد.

اولین درایوهای اولیه که ما به عنوان SSD می شناسیم در اواخر دهه 2000 در ظهور نوت بوک ها ظاهر شد. در سال 2007 ، OLPC XO-1 از 1 گیگابایت SSD و سری Asus Eee PC 700 از 2 گیگابایت SSD به عنوان حافظه اصلی استفاده کردند. تراشه های SSD در این لپ تاپ ها به طور دائم به مادربرد لحیم شدند.

تفاوت هارد دیسک hdd و ssd

با افزایش توان نت بوک ها و دیگر لپ تاپ های قابل حمل ، ظرفیت SSD افزایش یافته و درنهایت بر اساس فرم نوت بوک 2.5 اینچی استاندارد شد.

به این ترتیب ، شما می توانید یک هارد دیسک 2.5 اینچی را از لپ تاپ یا رومیزی خود بیرون بیاورید و به راحتی آن را با SSD جایگزین کنید و تولید کنندگان می توانند فقط یک نوع درایو طراحی کنند.

با گذشت زمان ، سایر فاکتورهای فشرده تر SSD ظاهر شد ، مانند کارت SSD mSATA Mini PCIe و فرمت SSD M.2 (در انواع SATA و PCI Express).

M.2 به سرعت در دنیای SSD لپ تاپ گسترش یافته است و امروزه SSD هایی که هنوز از فرم 2.5 اینچی استفاده می کنند بیشتر برای ارتقاء رایانه های رومیزی و لپ تاپ های قدیمی تر استفاده می شوند. SSD ها در اندازه 2.5 اینچی که برای رایانه های شخصی طراحی شده اند در حال حاضر 8 ترابایت هستند.

مزایا و معایب SSD و HDD

هارد دیسک ها هنوز در سیستم های مقرون به صرفه و قدیمی وجود دارند ، اما SSD ها اکنون در سیستم های اصلی و لپ تاپ های رده بالا مانند Apple MacBook Pro حکمروایی هستند که حتی به عنوان یک گزینه قابل تنظیم هارد دیسک را ارائه نمی دهند. از سوی دیگر ، رایانه های رومیزی و لپ تاپ های ارزان تر ، حداقل تا چند سال آینده به ارائه هارد دیسک ادامه خواهند داد.

با این وجود ، SSD ها و هارد دیسک ها کار یکسانی را انجام می دهند: آنها سیستم شما را بوت می کنند و برنامه ها و پرونده های شخصی شما را ذخیره می کنند. اما هر نوع ذخیره سازی ویژگی های منحصر به فرد خود را دارد. تفاوت آنها چگونه است و چرا می خواهید یکی را بر دیگری برتری دهید؟

قیمت SSD در مقابل HDD

SSD ها گران تر از هارد دیسک ها هستند. هارد داخلی 1 ترابایتی 2.5 اینچی داخلی بین 40 تا 60 دلار قیمت دارد ، اما تا زمان نگارش این مقاله ، ارزان ترین SSD های با همان ظرفیت و شکل از حدود 100 دلار شروع می شوند.

این مقدار به 4 تا 6 سنت در هر گیگابایت برای هارد دیسک تبدیل می شود در مقابل 10 سنت در هر گیگابایت برای SSD. اگر به هارد دیسک های 3.5 اینچی با ظرفیت بالا نگاه کنید ، تفاوت ها شدیدتر است. به عنوان مثال ، یک هارد دیسک 12 ترابایتی 3.5 اینچی که حدود 300 تا 350 دلار به فروش می رسد می تواند هزینه هر گیگابایت را به زیر 3 سنت برساند.

تفاوت هارد دیسک hdd و ssd

از آنجایی که هارد دیسک ها از فناوری قدیمی تر و قدیمی تر می شوند ، احتمالاً در آینده نزدیک ارزان تر خواهند بود.

ظرفیت SSD در مقابل HDD

SSD های مصرفی به ندرت در ظرفیت های بیشتر از 2 ترابایت یافت می شوند و گران هستند. به احتمال زیاد شما 500 گیگابایت تا 1 ترابایت واحد را به عنوان درایوهای اصلی در سیستم ها پیدا خواهید کرد.

در حالی که این روزها 500 گیگابایت به عنوان یک هارد دیسک اصلی برای لپ تاپ های درجه یک در نظر گرفته می شود ، نگرانی از قیمت می تواند این میزان را برای سیستم های SSD با قیمت کمتر به 128 یا 256 گیگابایت کاهش دهد.

کاربرانی که دارای مجموعه های رسانه ای بزرگ هستند یا در زمینه تولید محتوا کار می کنند ، به درایوهای 1 ترابایت تا 8 ترابایت در سیستم های رده بالا دسترسی بیشتری خواهند داشت.

در واقع ، هرچه ظرفیت ذخیره سازی بیشتر باشد ، می توانید موارد بیشتری را در رایانه خود ذخیره کنید. ذخیره سازی مبتنی بر ابر ممکن است برای نگهداری فایل هایی که قصد دارید بین تلفن های هوشمند ، رایانه لوحی و رایانه خود به اشتراک بگذارید مفید باشد ، اما ذخیره سازی محلی هزینه کمتری دارد و شما باید آن را فقط یک بار خریداری کنید ، نه اینکه مشترک آن شوید.

تفاوت هارد دیسک hdd و ssd

سرعت SSD در مقابل HDD

اینجاست که SSD ها می درخشند. رایانه مجهز به SSD در کمتر از یک دقیقه و اغلب در چند ثانیه بوت می شود. هارد دیسک برای سرعت بخشیدن به مشخصات کارکرد زمان می برد و در حالت عادی کندتر از SSD عمل می کند. رایانه شخصی یا Mac با SSD سریعتر راه اندازی می شود ، برنامه ها را سریعتر راه اندازی و اجرا می کند و فایل ها را سریعتر منتقل می کند. خواه از کامپیوتر خود برای سرگرمی ، مدرسه یا مشاغل استفاده می کنید.

تفاوت هارد دیسک hdd و ssd

یک مسئله ثانویه در این باره: هارد دیسک ها به دلیل سطوح ضبط دوار ، با فایل های بزرگتر که در بلوک های مجاور قرار گرفته اند بهتر کار می کنند. به این ترتیب ، هد درایو می تواند خواندن خود را با یک حرکت پیوسته شروع و به پایان برساند. هنگامی که هارد دیسک ها شروع به پر شدن می کنند ، تکه هایی از فایل های بزرگ در اطراف صفحه دیسک پراکنده می شوند و باعث می شوند که درایو دچار مشکل "تکه تکه شدن" شود و هنگام خواندن اطلاعات هد باید به چندین بخش مراجعه کند. با این وجود ، SSD ها نمی توانند ، زیرا فقدان هد خواندن فیزیکی به این معنی است که داده ها می توانند در هر مکانی ذخیره شوند. این به ماهیت ذاتاً سریعتر SSD کمک می کند.

دوام SSD در مقابل HDD

SSD هیچ قطعه متحرکی ندارد ، بنابراین در صورت افتادن کیف لپ تاپ یا تکان خوردن سیستم هنگام کار ، اطلاعات شما را ایمن نگه می دارد. اکثر هارد دیسک ها هنگام خواندن/خاموش بودن سیستم هد خواندن/نوشتن خود را پارک می کنند ، اما هنگام کار ، هدها در فاصله چند نانومتری بر روی صفحه درایو حرکت می کنند. علاوه بر این ، حتی ترمزهای پارک نیز محدودیت هایی دارند. اگر در مورد تجهیزات خود خشن هستید ، SSD توصیه می شود.

تفاوت هارد دیسک hdd و ssd

اندازه SSD در مقابل HDD

از آنجا که هارد دیسک ها بر روی صفحات چرخان متکی هستند ، نمی توان اندازه آنها را براحتی کوچک کرد. سالها پیش ، ابتکاری برای ساخت هارد دیسک های کوچکتر 1.8 اینچی وجود داشت ، اما این میزان در حدود 320 گیگابایت متوقف شد.

SSD ها چنین محدودیتی ندارند ، بنابراین می توانند با گذشت زمان به کوچک شدن خود ادامه دهند. با این حال ، آنها به طور فزاینده ای به سمت عامل M.2 حرکت می کنند و طول این درایوها در طولهای 42 میلی متر ، 60 میلی متر ، 80 میلی متر و 120 میلی متر است.

سر و صدا ، قدرت و طول عمر SSD در مقابل HDD

حتی بی صدا ترین هارد دیسک هنگام استفاده کمی سر و صدا تولید می کند. (صفحات درایو می چرخند و بازوی خوانده شده به جلو و عقب تیک می زند.) هارد دیسک های سریعتر نسبت به آنهایی که کندتر هستند ، سر و صدای بیشتری ایجاد می کنند. SSD ها اصلاً سر و صدا ایجاد نمی کنند. آنها غیر مکانیکی هستند.

به علاوه ، یک SSD نیازی به صرف برق برای چرخاندن یک بشقاب از حالت سکون ندارد. در نتیجه ، هیچ یک از انرژی مصرف شده توسط SSD به عنوان اصطکاک یا سر و صدا هدر نمی رود و آنها را کارآمدتر می کند. روی میز کار یا سرور ، این امر منجر به کاهش هزینه برق می شود. در یک لپ تاپ یا رایانه لوحی ، می توانید دقیقه (یا ساعت ها) بیشتر از عمر باتری استفاده کنید.

سپس مسئله طول عمر مطرح می شود. در حالی که SSD ها به مرور زمان از بین می روند (به لطف فرمان TRIM می توان هر سلول را در یک بانک حافظه فلش به تعداد محدودی نوشت و پاک کرد ، که توسط سازندگان SSD به عنوان "ترابایت نوشته شده" یا TBW اندازه گیری می شود). فن آوری ای که به طور پویا این چرخه های خواندن/نوشتن را بهینه می کند ، به احتمال زیاد قبل از اینکه با SSD با خطاهای خواندن/نوشتن روبرو شوید ، سیستم را از رده خارج می کنید. اگر واقعاً نگران هستید ، اگر به پایان عمر رانندگی نزدیک می شوید ، چندین ابزار می توانند به شما اطلاع دهند. در نهایت ، هارد دیسک ها نیز از استفاده مداوم فرسوده می شوند ، زیرا از روش های ضبط فیزیکی استفاده می کنند.

ذخیره سازی SSD در مقابل HDD

هارد دیسک ها از نظر قیمت و ظرفیت برنده می شوند. SSD ها بهترین عملکرد را دارند اگر سرعت ، ناهمواری ، فاکتور شکل ، نویز یا تکه تکه شدن (از نظر فنی ، زیر مجموعه ای از سرعت) عوامل مهمی برای شما باشند. اگر مسائل مربوط به قیمت و ظرفیت نبود ، SSD ها برنده نهایی بودند.

اما آیا SSD یا HDD (یا ترکیبی از این دو) با نیازهای شما مطابقت دارد؟ بیایید آن را تجزیه کنیم:

HDD ها

کاربران چند رسانه ای مشتاق و بارگیری کننده های سنگین: جمع کننده های ویدئو به فضا احتیاج دارند و شما می توانید به راحتی با هارد دیسک به 8 ترابایت یا فضای بسیار بیشتر دسترسی پیدا کنید.

بودجه خریداران: SSD ها برای خریداران رایانه های 300 دلاری بسیار گران هستند.

متخصصان هنرهای گرافیکی و مهندسی: ویرایشگران فیلم و عکس سریعتر از سایر افراد فضای ذخیره سازی را پر کرده و فرسوده می کنند. تعویض یا افزودن یک هارد دیسک 2 ترابایتی ارزان تر از جایگزینی SSD 500 گیگابایتی خواهد بود ، اگرچه این فاصله در حال برطرف شدن است.

کاربران عمومی: کاربرانی که ترجیح می دهند حجم زیادی از فایلهای رسانه خود را به صورت محلی دانلود یا ذخیره کنند ، همچنان به یک هارد دیسک با ظرفیت بیشتر نیاز دارند. SSD ها به سرعت برای مجموعه های بزرگ ویدیو و موسیقی گران هستند. اما اگر بیشتر موسیقی و ویدئوهای خود را بصورت آنلاین پخش کنید ، خرید SSD کوچکتر با همان پول ، تجربه بهتری را برای شما به ارمغان می آورد.

SSD ها

اگر سرعت انجام کارها برایتان اهمیت دارد ، پول بیشتری را برای SSD برای راه اندازی سریع برنامه ها هزینه کنید. در صورت نیاز به فضای اضافی ، یک SSD یا هارد دیسک ذخیره کنید.

متخصصان هنرهای گرافیکی و مهندسی: بله ، می دانیم که گفتیم آنها به هارد دیسک نیاز دارند ، اما سرعت SSD نیز دارای اهمیت است پس این کاربران می توانند از هر دو هارددیسک استفاده کنند.

مهندسان و نوازندگان صدا: اگر در حال ضبط موسیقی هستید ، نمی خواهید صدای خراشیده از هارد دیسک وارد شود. سراغ SSD های آرام تر بروید.

درایوهای ترکیبی و سیستم های دو درایو

در اواسط دهه 2000 ، برخی از تولید کنندگان هارد دیسک ، از جمله سامسونگ و Seagate ، این نظریه را مطرح کردند که اگر چند گیگابایت تراشه فلش را به یک هارد دیسک در حال چرخش اضافه کنید ، می توانید یک درایو به اصطلاح "ترکیبی" ایجاد کنید.

این می تواند ظرفیت ذخیره سازی زیاد یک هارد دیسک را با عملکرد SSD ترکیب کند ، اما قیمت آن کمی بالاتر از هارد دیسک معمولی است.

حافظه فلش به عنوان یک بافر برای فایل های مکرر استفاده می شود ، بنابراین سیستم شما این پتانسیل را دارد که مهمترین برنامه های شما را بوت کرده و سریعتر راه اندازی کند ، حتی اگر خودتان به طور مستقیم نتوانید چیزی را در آن فضا نصب کنید.

در عمل ، درایوهای هیبریدی کار می کنند ، اما با کاهش قیمت SSD این مفهوم در حال محو شدن است. جایی که می توانید آنها را پیدا کنید ، هنوز گران تر و پیچیده تر از هارد دیسک های معمولی هستند.

آنها برای افرادی که به ذخیره سازی زیاد و زمان بوت سریع نیاز دارند ، بهترین کار را می کنند. از آنجا که آنها یک محصول بینابینی هستند ، درایوهای هیبریدی لزوماً جایگزین هارد دیسک های اختصاصی یا SSD نمی شوند.

راه حل بهتر برای بسیاری از افراد سیستم دو درایو خواهد بود. در این مورد ، سازنده کامپیوتر یا سازنده یک SSD را به عنوان درایو اصلی (C :) برای سیستم عامل و برنامه ها نصب می کند و یک هارد دیسک با ظرفیت بیشتر برای ذخیره فایل ها اضافه می کند.

این از نظر تئوری خوب عمل می کند. در عمل ، شما می توانید یک ssd برای نصب ویندوز و برنامه ها استفاده کنید و برای ذخیره سازی نیز یک هارددیسک HDD با حجم بالا خریداری نمایید که این کار برای کامپیوترهای روزمیزی قابل اجرا است.

ذخیره سازی در آینده

هنوز مشخص نیست که آیا SSD ها به طور کامل جایگزین هارد دیسک های چرخان سنتی می شوند یا خیر ، به ویژه با ذخیره سازی مشترک ابر .

 قیمت SSD ها در حال کاهش است ، اما هنوز گران هستند تا بتوانند ترابایت داده هایی را که برخی از کاربران در رایانه های شخصی و مکینتاش خود برای ذخیره سازی انبوه که نیازی به سرعت ندارد ، به طور کامل جایگزین کنند.

ذخیره سازی ابری نیز رایگان نیست: تا زمانی که می خواهید ذخیره سازی شخصی در اینترنت داشته باشید ، باید هزینه پرداخت کنید.

امیدواریم این مقاله از تاپ سایت 98 مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد.

موفق باشید.

این سایت بفروش می رسد با سئو عالی و بازدید بالا. تماس بگیرید

اگر سوال یا نظری دارید در بخش کامنت ها بنویسید.اگر موضوع خاصی مد نظر شماست که در سایت موجود نیست در بخش کامنت ها بنویسید

دوره ارز دیجیتال تاپ سایت 98
دوره های آموزشی دوره های آموزشی

نظرات کاربران

از دیدگاه مرتبط با موضوع استفاده نمایید.

از تبلیغ سایت یا شبکه اجتماعی خودداری فرمایید.

برای پاسخ گویی بهتر در سایت ثبت نام نمایید و سپس سوال خود را مطرح فرمایید.