logo
logo
تبلیغ کلیکی تاپ سایت 98

لپ تاپ چگونه کار می کند

لپ تاپ چگونه کار می کند
هدایت عباسی سخت افزار

لپ تاپ ها قابل حمل هستند و قدرت کمتری دارند و سر و صدای کمتری نسبت به مدل های رومیزی دارند. اما ، آنها اغلب کمی کندتر هستند و گرافیک و قدرت پردازش صدای کمتری دارند ، اگرچه این تفاوتها برای بسیاری از کاربران بسیار ناچیز است.

لپ تاپ چگونه کار می کند

لپ تاپ ها نیز گرانتر از رایانه های رومیزی هستند. هرچند شکاف قیمت در حال کمتر شدن است ، قیمت لپ تاپ سریعتر از قیمت دسکتاپ در حال کاهش است و رایانه های شخصی لپ تاپ در واقع برای اولین بار در ماه مه 2005 از مدل های رومیزی بیشتر فروش کردند.

چگونه می توان تمام تجهیزات موجود در یک کامپیوتر رومیزی را در چنین بسته کوچکی جا داد؟ و چگونه لپ تاپ ها می توانند به اندازه کافی کارآمد باشند و تنها با باتری کار کنند؟ در این مقاله ، پاسخ این سوالات و سایر سوالات مربوط به لپ تاپ ها را خواهیم داد.

به طور کلی ، رایانه های رومیزی و لپ تاپ بسیار شبیه به هم هستند. آنها دارای سخت افزار ، نرم افزار و سیستم عامل های اصلی یکسانی هستند. تفاوت اصلی در نحوه ترکیب اجزای آنها با یکدیگر است.

یک رایانه رومیزی شامل یک مادربرد ، کارت گرافیک ، هارد دیسک و سایر اجزا در یک کیس بزرگ است. مانیتور ، صفحه کلید و سایر لوازم جانبی به صورت بی سیم یا با کابل متصل می شوند. این کیس به صورت عمودی یا افقی می باشد ، فضای زیادی برای کارت های اضافی ، کابل ها و گردش هوا دارد.

با این حال ، یک لپ تاپ بسیار کوچکتر و سبک تر از حتی جمع و جورترین کامپیوتر است. صفحه نمایش آن و صفحه کلید آن بخش یکپارچه واحد است. به جای یک کیس بزرگ با فضای زیاد برای گردش هوا ، یک لپ تاپ از یک طرح کوچک و مسطح استفاده می کند که در آن همه قطعات به خوبی با هم قرار گرفته اند.

به دلیل این تفاوت اساسی در طراحی و به دلیل قابلیت حمل ذاتی لپ تاپ ، اجزا باید:

در یک فضای جمع و جور قرار دهید.

قدرت را حفظ کنید.

گرمای کمتری نسبت به اجزای رومیزی تولید کند.

اغلب ، این تفاوت ها اجزا را گران تر می کند ، که می تواند به افزایش قیمت لپ تاپ کمک کند. در بخشهای بعدی ، نحوه برخورد لپ تاپ ها با این تفاوت ها را بررسی می کنیم.

سی پی یو لپ تاپ

ریزپردازنده یا CPU با سیستم عامل برای کنترل کامپیوتر کار می کند. در اصل به عنوان مغز کامپیوتر عمل می کند. پردازنده گرمای زیادی تولید می کند ، بنابراین یک رایانه رومیزی از هوای در حال گردش ، یک فن و یک سینک حرارتی ، یک سیستم از صفحات ، کانال ها و پره های رادیاتور که برای برداشتن گرما از پردازنده استفاده می شود، برای خنک شدن استفاده می کند.

لپ تاپ چگونه کار می کند

از آنجا که لپ تاپ فضای بسیار کمتری برای هر یک از این روش های خنک کننده دارد ، CPU آن معمولاً:

با ولتاژ و سرعت کلاک پایین کار می کند، این باعث کاهش گرما و مصرف برق می شود اما سرعت پردازنده را کند می کند.

اکثر لپ تاپ ها هنگام وصل شدن با ولتاژ بیشتر ، هنگام استفاده از باتری در تنظیمات پایین تری کار می کنند.

بدون استفاده از پین روی مادربرد نصب می شود ، پین ها و سوکت ها فضای زیادی را در رایانه های رومیزی اشغال می کنند.

برخی از پردازنده های مادربرد بدون استفاده از سوکت مستقیماً روی مادربرد نصب می شوند. دیگران از Micro-FCBGA (Flip Chip Ball Grid Array) استفاده می کنند که از توپ به جای پین استفاده می کند.

این طرح ها باعث صرفه جویی در فضا می شوند ، اما در برخی موارد به این معنی است که نمی توان پردازنده را برای تعویض یا ارتقاء از مادربرد حذف کرد.

دارای حالت خواب یا کند شدن سرعت، رایانه و سیستم عامل با هم کار می کنند تا در صورت عدم استفاده از رایانه یا هنگامی که پردازنده به سرعت کار نمی کند ، سرعت CPU را کاهش دهد. پردازنده G4 اپل همچنین داده ها را در اولویت قرار می دهد تا تخلیه باتری را به حداقل برساند.

برخی از لپ تاپ ها از CPU های رومیزی استفاده می کنند که با سرعت کلاک پایین تنظیم شده اند. اگرچه این می تواند عملکرد را بهبود بخشد ، این لپ تاپ ها معمولاً بسیار گرمتر کار می کنند و عمر باتری آنها به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

هیت سینک و فن لپ تاپ

لپ تاپ ها معمولاً دارای فن های کوچک ، سینک های گرمکن ، پخش کننده های حرارتی یا لوله های حرارتی هستند که به دفع گرمای CPU کمک می کند. برخی از مدلهای لپ تاپ با کیفیت بالاتر گرمای بیشتری را با مایع خنک کننده در مجاورت لوله حرارتی دفع می کنند.

همچنین ، اکثر پردازنده های لپ تاپ در نزدیکی لبه دستگاه هستند. این به فن اجازه می دهد تا گرما را مستقیماً به خارج، منتقل کند.

لپ تاپ چگونه کار می کند

حافظه و ذخیره سازی در لپ تاپ

حافظه لپ تاپ می تواند بخشی از عملکرد کاهش یافته ناشی از کندتر پردازنده را جبران کند. برخی از لپ تاپ ها دارای حافظه پنهان روی CPU یا نزدیک آن هستند که به آنها اجازه می دهد سریعتر به داده ها دسترسی پیدا کنند.

لپ تاپ چگونه کار می کند

برخی از آنها دارای bus های بزرگتر هستند که اجازه می دهد داده ها سریعتر بین پردازنده ، مادربرد و حافظه حرکت کنند.

لپ تاپ ها اغلب از ماژول های حافظه کوچکتر برای صرفه جویی در فضا استفاده می کنند. انواع حافظه مورد استفاده در لپ تاپ ها عبارتند از:

ماژول کوچک حافظه داخلی دو خطی (SODIMM)

RAM دوگانه نرخ داده همزمان (DDR SDRAM)

RAM واحد همزمان (SDRAM)

ماژول های حافظه اختصاصی

برخی از لپ تاپ ها دارای حافظه قابل ارتقا هستند و دارای پنل های جداشدنی برای دسترسی آسان به ماژول های حافظه هستند.

مانند یک رایانه رومیزی ، یک لپ تاپ دارای یک هارد دیسک داخلی است که سیستم عامل ، برنامه ها و پرونده های داده را ذخیره می کند.

با این حال ، لپ تاپ ها به طور کلی فضای دیسک کمتری نسبت به کامپیوترهای رومیزی دارند. هارد دیسک لپ تاپ از نظر فیزیکی کوچکتر از هارد دیسک است. علاوه بر این ، اکثر هارد دیسک های لپ تاپ با سرعت بیشتری نسبت به هارد دیسک های رومیزی می چرخند و هم گرما و هم مصرف برق را کاهش می دهند.

رایانه های رومیزی دارای چندین محفظه برای نصب درایوهای اضافی مانند درایوهای CD و DVD ROM هستند. با این حال ، فضای موجود در لپ تاپ بسیار کمتر است.

بسیاری از لپ تاپ ها از طراحی ماژولار استفاده می کنند و به درایوهای مختلف اجازه می دهند در یک قسمت قرار بگیرند. این درایوها دارای سه نام مختلف هستند:

Hot swappable - رایانه می تواند در حین تغییر درایو روشن بماند.

Warm swappable - رایانه می تواند هنگام تغییر درایو روشن بماند ، اما گذرگاه مربوطه (مسیری که درایو برای ارسال داده به CPU استفاده می کند) باید غیرفعال باشد.

Cold swappable - کامپیوتر باید در حین تعویض خاموش باشد.

در برخی موارد ، این محفظه های درایو فقط به درایو محدود نمی شوند بلکه باتری های اضافی را نیز می پذیرند.

در مرحله بعد ، ما قابلیت های پردازش و نمایش یک لپ تاپ را بررسی می کنیم.

مانیتور لپ تاپ ، گرافیک و صدا

واحد پردازش گرافیکی (GPU) یک ریزپردازنده است که محاسبات لازم برای ارائه گرافیک سه بعدی را انجام می دهد. GPU نیز مانند CPU گرمای زیادی تولید می کند.

لپ تاپ چگونه کار می کند

اکثر لپ تاپ ها دارای قابلیت گرافیک داخلی مادربرد هستند یا دارای کارت های گرافیکی کوچکتر با GPU مخصوص استفاده از لپ تاپ هستند.

پردازنده های گرافیکی ATI و nVidia هر دو GPU را مخصوص لپ تاپ ها می سازند. لپ تاپ ها اغلب حافظه را بین CPU و GPU به اشتراک می گذارند و باعث صرفه جویی در فضا و کاهش مصرف برق می شوند.

بسیاری از افراد متوجه کاهش عملکرد گرافیکی لپ تاپ نمی شوند. لپ تاپ ها قدرت پردازشی زیادی برای گشت و گذار در وب و برنامه های کاربردی دارند.

با این حال ، آنها ممکن است با جدیدترین بازی های سه بعدی مشکل داشته باشند. چند لپ تاپ تخصصی که برای علاقه مندان به بازی طراحی شده است ، شامل GPU های قدرتمندتر و حافظه گرافیکی اضافی است.

یک لپ تاپ گرافیک خود را روی صفحه نمایش کریستال مایع (LCD) نمایش می دهد. اندازه اکثر صفحه نمایش ها بین 12 تا 17 اینچ است و اندازه صفحه نمایش روی اندازه کلی لپ تاپ تأثیر می گذارد. علاوه بر این ، صفحه نمایش لپ تاپ می تواند موارد زیر باشد:

سیاه و سفید (مقیاس خاکستری 16) یا رنگی (65،536 رنگ)

ماتریس فعال یا غیرفعال

بازتابنده یا دارای نور پس زمینه

نمایشگرهای ماتریس فعال، تصاویر واضح تری دارند و خواندن آنها راحت تر است و صفحه نمایش های دارای نور پس زمینه برای شرایط نوری سطح پایین، بهتر است.

این نمای پشتی از صفحه LCD توشیبا لوله فلورسنت را نشان می دهد که نور را تامین می کند و صفحه ای که نور را به طور مساوی روی سطح پخش می کند.

لپ تاپ چگونه کار می کند

اکثر لپ تاپ ها دارای کارت صدا یا پردازش صدا یکپارچه بر روی مادربرد و همچنین بلندگوهای کوچک و داخلی هستند.

با این حال ، به طور کلی فضای کافی در داخل لپ تاپ برای کارت صدا و یا بلندگوی با کیفیت بالا وجود ندارد.

علاقه مندان به بازی و افراد صوتی می توانند قابلیت های صدای لپ تاپ خود را با کنترل کننده های صوتی خارجی که از پورت های USB یا FireWire برای اتصال به لپ تاپ استفاده می کنند ، تکمیل کنند.

باتری های لپ تاپ

لپ تاپ و رومیزی هر دو با برق کار می کنند. هر دو دارای باتری های کوچک برای حفظ ساعت در زمان واقعی و در برخی موارد RAM CMOS هستند. با این حال ، برخلاف رایانه رومیزی ، لپ تاپ قابل حمل است و می تواند تنها با باتری کار کند.

باتری های نیکل-کادمیوم (NiCad) اولین نوع باتری هایی بودند که معمولاً در رایانه های لپ تاپ استفاده می شدند و لپ تاپ های قدیمی گاهی اوقات هنوز از آنها استفاده می کنند.

عمر آنها بین دو بار تقریباً دو ساعت است ، اما این عمر با هر بار شارژ بر اساس اثر حافظه کاهش می یابد. حباب های گاز در صفحات سلول ایجاد شده و کل فضای سلول موجود برای شارژ را کاهش می دهد. تنها راه حل این امر تخلیه کامل باتری قبل از شارژ مجدد آن است. اشکال دیگر NiCad این است که اگر باتری بیش از حد طولانی شارژ شود ، می تواند منفجر شود.

باتری های نیکل-متال هیدرید (NiMH) پل ارتباطی بین NiCad و باتری های جدید لیتیوم-یون (LiIon) هستند. آنها بین شارژها بیشتر از NiCad دوام می آورند ، اما در کل طول عمر کوتاه تری دارند. آنها از اثر حافظه رنج می برند ، اما به میزان کمتر از باتری های NiCad.

باتری های LiIon استاندارد فعلی رایانه های لپ تاپ هستند. آنها سبک هستند و عمر طولانی دارند.

آنها از اثر حافظه رنج نمی برند ، می توانند به طور تصادفی شارژ شوند و اگر بیش از حد شارژ شوند بیش از حد گرم نمی شوند.

آنها همچنین از هر باتری دیگری که برای لپ تاپ ها موجود است نازک تر هستند و آنها را برای نوت بوک های فوق العاده نازک ایده آل می کند. باتری های LiIon می توانند برای هر چیزی از حدود 950 تا 1200 بار شارژ کنند.

بسیاری از لپ تاپ های دارای باتری LiIon عمر باتری 5 ساعته دارند ، اما بسته به نحوه استفاده از رایانه ، این اندازه گیری می تواند بسیار متفاوت باشد.

هارد دیسک ، سایر درایوهای دیسک و صفحه LCD همه از قدرت قابل توجهی از باتری استفاده می کنند. حتی حفظ اتصال بی سیم به اینترنت به مقداری انرژی باتری نیاز دارد.

بسیاری از مدل های رایانه لپ تاپ دارای نرم افزار مدیریت قدرت برای افزایش طول عمر باتری یا کاهش مصرف باتری در زمان کم بودن باتری هستند.

نکات خرید

لپ تاپ ها در تنوع بسیار زیادی از تنظیمات ، با طیف گسترده ای از گزینه ها و قابلیت ها در دسترس هستند. در هنگام خرید لپ تاپ به چند نکته توجه کنید:

سرعت و حافظه پردازنده - این دو عامل بر عملکرد لپ تاپ تأثیر زیادی می گذارد.

اندازه صفحه نمایش - صفحه بزرگتر می تواند لپ تاپ را برای بازی کردن یا تماشای فیلم مناسب تر کند.

وزن - با افزایش قدرت لپ تاپ ها ، آنها همچنین بزرگتر و سنگین تر می شوند.

قابلیت ارتقا - گزینه هایی برای افزودن حافظه یا هارد دیسک سریعتر می تواند عملکرد را بهبود بخشد.

امنیت - اندازه کوچک و وزن سبک یک لپ تاپ آن را به سادگی برای دزدان هدف قرار می دهد ، بنابراین بسیاری از مدل ها دارای پورت هایی برای قفل کابل یا حسگرهای حرکت هستند.

whitebookها

بسیاری از افراد رایانه شخصی سفارشی برای خود یا مشتریان می سازند. این رایانه های خانگی ، که whiteboxes نامیده می شوند ، بخش قابل توجهی از بازار کامپیوتر را در دست دارند.

برخی از افراد نیز رایانه های خود را برای عملکرد بالاتر تغییر می دهند. به این می گویند modding.

اما ساخت یا اصلاح لپ تاپ چطور؟

یک لپ تاپ مود شده یا خانگی را Whitebook می نامند. وایت بوک حدود 5 درصد از بازار نوت بوک را در حال حاضر در دست دارد و این تعداد به آرامی در حال افزایش است.

این صنعت کار بسیار خوبی را انجام داده است تا کاربران نهایی نتوانند لپ تاپ را دستکاری کنند آنها باز کردن ، تغییر و دریافت قطعات لپ تاپ را دشوار کرده اند. علاوه بر این ، بازکردن شاسی لپ تاپ در اکثر موارد گارانتی سازنده را باطل می کند.

یافتن قطعات برای ساخت لپ تاپ از ابتدا هنوز مشکل است ، اما فروشندگان مانند ASUS و ECS به برخی از مشتریان اجازه می دهند پوسته های خالی لپ تاپ را سفارش دهند. آنها به ویژه برای فروشندگانی که وایت بوک می سازند و به مشتریان می فروشند مناسب هستند.

علاوه بر این ، افراد می توانند آنچه را که همراه پوسته است اصلاح یا ارتقا دهند. شرکت هایی مانند TechStyle یکی از آنهاست.

پوسته لپ تاپ شامل موارد زیر است:

شاسی

مادربرد

درایو نوری

صفحه نمایش

صفحه کلید

کارت گرافیک

این بدان معناست که هرکسی که مایل به ساخت وایت بوک است باید موارد زیر را بیابد:

ریزپردازنده

رم

کارت بی سیم

در این مرحله ، هیچ استاندارد واقعی برای فاکتور فرم (شکل و طراحی) قطعات لپ تاپ وجود ندارد.

پردازنده های طراحی شده برای لپ تاپ برای فروش در دسترس هستند ، اما یافتن مادربرد برای این تراشه ها داستان متفاوتی است. هارد دیسک ها تقریباً استاندارد هستند و حافظه سیستم SODIMM به راحتی قابل دستیابی است.

در ادامه ، تاریخچه کامپیوترهای لپ تاپ را بررسی می کنیم.

تاریخچه لپ تاپ

در دهه 1970 ، آلن کی از مرکز تحقیقات زیراکس پالو آلتو چشم اندازی برای یک رایانه قابل حمل بی سیم تقریباً به اندازه یک نوت بوک داشت. او آن را Dynabook نامید.

در سال 1979 ، ویلیام موگرید از Grid Systems Corporation اولین رایانه قابل حمل کاربردی را ایجاد کرد: The Grid Compass Computer 1109 دارای 340 کیلوبایت حافظه ، یک محفظه منیزیم قالب گیری شده و یک صفحه نمایش گرافیکی الکترولومینسنت تاشو بود. ناسا تعداد انگشت شماری از آنها را برای استفاده در برنامه فضایی به قیمت 800 دلار خریداری کرد.

شرکتهای دیگر مانند Gavilan Computer و Apple در سالهای بعد رایانه های قابل حمل دیگری را معرفی کردند. با این حال ، اولین ماشین تجاری مناسب ، IBM PC Convertible بود که در سال 1986 معرفی شد. PC Convertible دارای ویژگی های زیر است:

ریزپردازنده 8088

256 کیلوبایت حافظه

دو فلاپی درایو 3.5 اینچی (8.9 سانتی متری)

یک صفحه نمایش LCD

پورت های موازی و سریال چاپگر

فضا برای مودم داخلی

مجموعه نرم افزاری شامل پردازش کلمات اولیه ، تقویم قرار ملاقات ، دفترچه تلفن/آدرس و نرم افزار ماشین حساب

PC Convertible با وزن 12.5 پوند (5.4 کیلوگرم) به قیمت 3500 دلار فروخته شد. این اولین رایانه قابل حمل با طراحی تاشو بود که در لپ تاپ های امروزی استفاده می شد. موفقیت PC Convertible کاتالیزور رقبایی مانند Compaq و Toshiba بود تا در رایانه های قابل حمل خود به طراحی تاشو بپردازند. و به این ترتیب عصر کامپیوترهای لپ تاپ آغاز شد.

تفاوت بین رایانه شخصی و لپ تاپ چیست؟

رایانه شخصی براحتی قابل ارتقا است ، قوی تر از لپ تاپ با همان مشخصات است، متخصصین بیشتری برای تعمیر آن وجود دارد اما لپ تاپ قابل حمل است و برای جابجایی مناسب تر است مخصوصا برای کارهای تیمی.

عملکرد لپ تاپ چگونه است؟

لپ تاپ ها تمام قابلیت های ورودی و خروجی و اجزای یک رایانه رومیزی ، از جمله صفحه نمایش صفحه کلید ، صفحه کلید ، بلندگوها ، ذخیره اطلاعات ، درایوهای دیسک و دستگاه های اشاره گر (صفحه لمسی یا ترک پد) ، با پردازنده و سیستم عامل را در دارند و به دلیل وزن و اندازه برای جابجایی مناسب تر هستند.

چگونه لپ تاپ را انتخاب کنم ؟

شما می خواهید چندین عامل را در نظر بگیرید ، از جمله بودجه خود ، آنچه که از رایانه برای آن استفاده می کنید (برای بازی ، برای استفاده خانوادگی ، برای مدرسه و غیره) ، خواه ترجیح Mac یا PC دارید ، طول عمر باتری آن ، تنظیمات دلخواه شما چیست و چقدر می خواهید لپ تاپ شما ، به ویژه صفحه نمایش شما ، بزرگ باشد.

قطعاتی مانند سی پی یو و رم دارای اهمیت بیشتری است و در CPUها حتما به نسل آن توجه نمایید.

رم ها نیز دارای انواع مختلفی هستند سعی کنید با یک متخصص مشورت کنید و بر اساس نیاز خود خریداری نمایید چون براحتی قابل ارتقا نیست.

در این مقاله سعی کردیم موارد مهم را توضیح دهیم اگر با دقت مطالعه کرده باشید مطمئنا نکات مهم را برای خرید لپ تاپ در نظر می گیرید.

موفق باشید.

این سایت بفروش می رسد با سئو عالی و بازدید بالا. تماس بگیرید

اگر سوال یا نظری دارید در بخش کامنت ها بنویسید.اگر موضوع خاصی مد نظر شماست که در سایت موجود نیست در بخش کامنت ها بنویسید

دوره ارز دیجیتال تاپ سایت 98
دوره های آموزشی دوره های آموزشی

نظرات کاربران

از دیدگاه مرتبط با موضوع استفاده نمایید.

از تبلیغ سایت یا شبکه اجتماعی خودداری فرمایید.

برای پاسخ گویی بهتر در سایت ثبت نام نمایید و سپس سوال خود را مطرح فرمایید.