logo
logo
تبلیغ کلیکی تاپ سایت 98

کامپیوتر چگونه کار می کند؟ - آشنایی با قطعات کامپیوتر

کامپیوتر چگونه کار می کند؟ - آشنایی با قطعات کامپیوتر
هدایت عباسی سخت افزار

کلمه کامپیوتر به شیئی اطلاق می شود که می تواند مقداری ورودی را بپذیرد و مقداری خروجی تولید کند. در حقیقت ، مغز انسان به خودی خود یک کامپیوتر پیچیده است و دانشمندان هر سال با نحوه عملکرد آن بیشتر آشنا می شوند. رایج ترین کاربرد ما از کلمه رایانه ، توصیف یک دستگاه الکترونیکی حاوی ریزپردازنده است.

کامپیوتر چگونه کار می کند

ریزپردازنده یک دستگاه الکترونیکی کوچک است که می تواند محاسبات پیچیده ای را در یک چشم بر هم زدن انجام دهد. می توانید ریزپردازنده ها را در بسیاری از دستگاه هایی که هر روز از آنها استفاده می کنید ، مانند اتومبیل ، یخچال و تلویزیون پیدا کنید.

رایانه شناخته شده ترین دستگاه با ریزپردازنده است. در حقیقت ، مفهوم رایانه تقریباً مترادف با عبارت PC است.

وقتی رایانه را می شنوید ، احتمالاً تصور می کنید که یک دستگاه محصور با صفحه ویدئویی متصل ، صفحه کلید و برخی از دستگاههای اشاره گر مانند ماوس یا صفحه لمسی متصور است.

همچنین ممکن است اشکال مختلفی از رایانه های شخصی مانند رایانه های رومیزی و لپ تاپ ها را در نظر بگیرید.

اصطلاح PC با مارک های خاصی مانند پردازنده های اینتل یا سیستم عامل های مایکروسافت مرتبط بوده است. با این حال ، در این مقاله ، ما یک رایانه شخصی را به عنوان یک دستگاه محاسباتی کلی تر با این ویژگی ها تعریف می کنیم:

طراحی شده برای استفاده توسط یک نفر در یک زمان

یک سیستم عامل را برای رابط بین کاربر و ریزپردازنده اجرا می کند

دارای اجزای داخلی مشترکی است که در این مقاله شرح داده شده است ، مانند CPU و RAM

برنامه های نرم افزاری را طراحی می کند که برای کارهای خاص یا فعالیتهای بازی طراحی شده اند

اجازه می دهد تا در صورت نیاز سخت افزار یا نرم افزار را حذف کنید

رایانه های شخصی تاریخچه خود را به دهه 1970 باز می گرداند زمانی که فردی به نام اد رابرتز شروع به فروش کیت های رایانه بر اساس تراشه ریزپردازنده ای کرد که توسط اینتل طراحی شده بود. رابرتز رایانه خود را Altair 8800 نامید و کیت های مونتاژ نشده را 395 دلار فروخت.

در حالی که Altair 8800 اولین رایانه شخصی واقعی بود ، چند سال بعد عرضه Apple II بود که نشان دهنده راه اندازی رایانه شخصی به عنوان یک لوازم خانگی مورد نیاز بود.

Apple II ، از مخترعان استیو جابز و استیو وزنیاک ، ثابت کرد که تقاضا برای رایانه در خانه ها و مدارس وجود دارد. چندی بعد ، شرکت های رایانه ای قدیمی مانند IBM و Texas Instruments وارد بازار رایانه های شخصی شدند و مارک های جدیدی مانند Commodore و Atari وارد بازی شدند.

در این مقاله ، ما داخل رایانه را بررسی می کنیم تا از قطعات آن و کار آنها مطلع شویم. ما همچنین نرم افزار اصلی مورد استفاده برای بوت و اجرای رایانه را بررسی می کنیم. سپس ، ما رایانه های شخصی تلفن همراه را پوشش می دهیم و آینده را برای فناوری رایانه بررسی می کنیم.

اجزای اصلی کامپیوتر

برای مشاهده نحوه عملکرد کامپیوتر ، بیایید با قطعاتی که برای تشکیل دستگاه کنار هم قرار می گیرند شروع کنیم. موارد زیر اجزای رایج رایانه ها به ترتیب مونتاژ آنها هستند:

کیس (CASE) - اگر از لپ تاپ استفاده می کنید ، کیف کامپیوتر شامل صفحه کلید و صفحه است.

برای رایانه های رومیزی ، قاب معمولاً نوعی جعبه است که دارای چراغ ، دریچه و محل اتصال کابل است. اندازه کیس می تواند از واحدهای رومیزی کوچک تا اندازه بلند متفاوت باشد.

یک مورد بزرگتر همیشه به معنای یک رایانه قوی تر نیست. سازندگان کامپیوتر بر اساس نوع مادربردی که باید داخل آن قرار بگیرد ، یک کیس طراحی یا انتخاب می کند.

مادربرد (Motherboard) - برد اصلی مدار داخل رایانه شما مادربورد آن است. همه اجزای داخل و خارج به طریقی از طریق مادربرد به هم متصل می شوند. سایر اجزای ذکر شده در این صفحه قابل جابجایی و در نتیجه بدون تعویض مادربرد قابل تعویض هستند. هر چند چندین قطعه مهم مستقیماً به مادربرد متصل می شوند و دارای CMOS است که برخی از اطلاعات مانند ساعت سیستم را هنگام خاموش شدن کامپیوتر ذخیره می کند.

مادربردها در اندازه ها و استانداردهای متفاوتی عرضه می شوند که رایج ترین آنها هنگام نوشتن ATX و MicroATX است. از آنجا ، مادربردها با توجه به نوع اجزای قابل جابجایی که برای کنترل داخلی طراحی شده اند و پورت هایی که برای اتصال دستگاه های خارجی در دسترس هستند ، متفاوت هستند.

منبع تغذیه (Power supply) - به غیر از CMOS ، که از باتری قابل تعویض CMOS در مادربرد تغذیه می کند ، هر جزء در رایانه شما به منبع تغذیه متکی است.

در رایانه رومیزی ، می توانید منبع تغذیه نصب شده در داخل کیس را مشاهده کنید که در خارج از آن یک کابل برق و یک مشت کابل متصل در داخل وجود دارد.

برخی از این کابل ها مستقیماً به مادربرد متصل می شوند و برخی دیگر به اجزای دیگر مانند درایو و فن متصل می شوند.

واحد پردازش مرکزی  CPU - غالباً فقط پردازنده نامیده می شود ، جزء حاوی ریزپردازنده است. این ریزپردازنده قلب همه عملیات رایانه شخصی است و عملکرد سخت افزار و نرم افزار به عملکرد پردازنده بستگی دارد.

اینتل و AMD بزرگترین تولیدکننده CPU برای رایانه های شخصی هستند ، اگرچه سایر موارد را نیز در بازار خواهید یافت. دو معماری معمول CPU 32 بیتی و 64 بیتی هستند و متوجه خواهید شد که نرم افزار خاصی بر این تمایز معماری متکی است.

حافظه دسترسی تصادفی (RAM) - حتی سریعترین پردازنده به یک بافر برای ذخیره اطلاعات در حین پردازش نیاز دارد. RAM برای پردازنده به عنوان یک میز آشپز برای آشپز است: این به عنوان مکانی است که در آن مواد و ابزارهایی که با آنها کار می کنید منتظر می مانند تا زمانی که لازم است آنها را بردارید و استفاده کنید.

هم یک CPU سریع و هم مقدار RAM کافی برای یک کامپیوتر سریع ضروری است. هر رایانه دارای حداکثر مقدار RAM است که می تواند از عهده آن برآید و شکاف های موجود در مادربرد نشان دهنده نوع رم مورد نیاز کامپیوتر است.

درایوها (Drives) - درایو دستگاهی است که برای ذخیره داده ها در مواقعی که مورد استفاده نیست در نظر گرفته شده است. یک هارد دیسک سیستم عامل و نرم افزار رایانه را ذخیره می کند ، که بعداً به آنها بیشتر می پردازیم. این دسته همچنین شامل درایوهای نوری مانند مواردی است که برای خواندن و نوشتن CD ، DVD و رسانه های Blu-ray استفاده می شود. یک درایو بر اساس نوع کنترل کننده درایو مورد استفاده از جمله استاندارد قدیمی IDE و استاندارد SATA جدیدتر به مادربرد متصل می شود.

دستگاه های خنک کننده (Cooling devices) - هرچه کامپیوتر شما بیشتر پردازش کند ، گرمای بیشتری تولید می کند. CPU و سایر اجزا می توانند مقدار مشخصی از گرما را تحمل کنند. با این حال ، اگر یک رایانه به درستی خنک نشود ، می تواند بیش از حد گرم شود ، و باعث آسیب های زیادی به قطعات و مدارهای آن شود. فن رایج ترین دستگاهی هستند که برای خنک کردن رایانه استفاده می شوند.

علاوه بر این ، CPU توسط یک بلوک فلزی به نام هیت سینک پوشانده شده است که گرما را از CPU خارج می کند. برخی از کاربران حرفه ای کامپیوتر ، مانند گیمرها ، گاهی اوقات راه حل های گرانتر مدیریت گرما ، مانند یک سیستم خنک کننده با آب ، استفاده می کنند.

کابل ها (Cables) - همه اجزایی که تا کنون ذکر کردیم با ترکیبی از کابل ها به هم متصل می شوند.

این کابل ها برای انتقال داده ، برق یا هر دو طراحی شده اند. رایانه های شخصی باید به گونه ای ساخته شوند که کابل ها به خوبی در داخل کیس جمع شوند و جریان هوا را در سراسر آن مسدود نکنند.

یک رایانه معمولاً بسیار بیشتر از این اجزای اصلی است. در مرحله بعد ، ما به پورت ها و وسایل جانبی که به شما امکان تعامل با رایانه را می دهند و نحوه افزودن اجزای بیشتر با استفاده از شکاف های توسعه ، نگاه می کنیم.

پورت ، شکاف های توسعه

کامپیوتر چگونه کار می کند

اجزای اصلی مورد بررسی ما قدرت پردازشی مرکزی رایانه را تشکیل می دهند. هر چند یک کامپیوتر برای تعامل با کاربران انسانی و سایر رایانه ها به اجزای اضافی نیاز دارد. موارد زیر قطعات رایانه ای هستند که باعث این اتفاق می شوند:

اجزای گرافیکی (Graphics components) - در حالی که برخی از مادربردها دارای گرافیک داخلی هستند ، برخی دیگر شامل اسلات توسعه ای می شوند که در آن می توانید از یک کارت گرافیک جداگانه استفاده کنید. در هر دو مورد ، اجزای ویدئویی در رایانه شخصی برخی از داده های پیچیده گرافیکی را به صفحه پردازش می کنند و بخشی از بار CPU شما را از بین می برند. مادربورد کارت های گرافیک را بر اساس رابط کاربری خاص مانند استاندارد AGP قدیمی یا یکی از استانداردهای جدیدتر PCI می پذیرد.

پورت ها (Ports) - کلمه پورت اغلب برای توصیف مکانی در خارج از رایانه شما استفاده می شود که می توانید کابل را وصل کنید. پورت را با استفاده از آن ، مانند پورت USB یا پورت اترنت ، توصیف کنید. (توجه داشته باشید که کلمه پورت برای توصیف اتصال نرم افزاری هنگام تلاش دو قطعه سخت افزاری برای برقراری ارتباط استفاده می شود.) بسیاری از پورت ها مستقیماً روی مادربرد چسبانده می شوند. برخی از پورت هایی که در رایانه شخصی پیدا می کنید شامل موارد زیر است:

پورت های USB

پورت های شبکه ، معمولاً اترنت و FireWire

پورت های ویدئویی ، معمولاً ترکیبی از VGA ، DVI ، RCA/component ، S-Video و HDMI

پورت های صوتی ، معمولاً برخی جک های صوتی ترکیبی کوچک آنالوگ یا RCA

پورت های قدیمی ، یا پورت هایی که از استانداردهای قدیمی پیروی می کنند و به ندرت در رایانه های مدرن استفاده می شوند ، مانند پورت های چاپگر موازی و پورت های PS2 برای صفحه کلید و موس

لوازم جانبی (Peripherals) - هر قطعه سخت افزاری که داخل کیس رایانه نصب نشده باشد ، جانبی نامیده می شود. این شامل دستگاه های ورودی و خروجی اصلی شما می شود: مانیتور ، صفحه کلید و موس.

همچنین شامل چاپگرها ، بلندگوها ، هدفون ها ، میکروفون ها ، وب کم ها و درایوهای فلش USB است. هر چیزی که می توانید به پورت روی رایانه وصل کنید ، یکی از لوازم جانبی رایانه شخصی است.

اسلات توسعه (Expansion slots) - گاهی اوقات ، شما می خواهید قطعاتی را به رایانه ای اضافه کنید که در جایی از مادربورد شکاف مشخصی ندارند. به همین دلیل مادربورد شامل یک سری اسلات توسعه خواهد بود.

اجزای قابل جابجایی که برای جا دادن در اسلات طراحی شده اند ، کارت نامیده می شوند ، احتمالاً به دلیل ساختار صاف و شبیه کارت آنها. با استفاده از اسلات توسعه ، می توانید کارت های گرافیک اضافی ، کارت های شبکه ، پورت های چاپگر ، گیرنده های تلویزیون و بسیاری از موارد اضافی دیگر را اضافه کنید. کارت باید با نوع اسلات مطابقت داشته باشد ، چه نوع قدیمی ISA/EISA و چه انواع رایج PCI ، PCI-X یا PCI Express.

اکنون که قطعات رایانه شخصی را بررسی کرده ایم ، اجازه دهید دکمه روشن / خاموش را فشار داده و ببینیم چه چیزی باعث بوت شدن آن می شود.

روشن کردن کامپیوتر

هنگامی که برای اولین بار کامپیوتر خود را روشن می کنید ، دستگاه قبل از آماده شدن برای استفاده چندین فرآیند داخلی را طی می کند. این فرآیند بوت یا بوت شدن رایانه نامیده می شود.

Boot مخفف bootstrap است، فرآیند بوت توسط سیستم ورودی-خروجی اصلی کامپیوتر (BIOS) کنترل می شود.

BIOS نرم افزاری است که روی تراشه حافظه فلش ذخیره می شود. در رایانه شخصی ، BIOS روی مادربورد تعبیه شده است. گاهی اوقات ، سازنده کامپیوتر به روزرسانی BIOS را منتشر می کند و می توانید دستورالعمل های مربوط به "فلش BIOS" را با نرم افزار به روز شده با دقت دنبال کنید.

علاوه بر کنترل روند بوت ، BIOS یک رابط پیکربندی اساسی برای اجزای سخت افزاری رایانه فراهم می کند. در آن رابط ، می توانید مواردی مانند ترتیب خواندن درایوها در هنگام بوت و سرعت اجرای پردازنده را پیکربندی کنید.

برای اطلاع از نحوه ورود به رابط BIOS ، اسناد کامپیوتر خود را بررسی کنید. این اطلاعات اغلب هنگام بارگذاری رایانه نیز با پیامی مانند "Press DEL to enter Setup Menu" نمایش داده می شود.

در زیر خلاصه ای از روند بوت در رایانه آمده است:

دکمه پاور منبع تغذیه را در رایانه فعال می کند و برق را به مادربورد و سایر قطعات ارسال می کند.

رایانه شخصی خودآزمایی (POST) را انجام می دهد. POST یک برنامه کامپیوتری کوچک در BIOS است که خرابی های سخت افزاری را بررسی می کند. یک بوق پس از POST سیگنال می دهد که همه چیز خوب است.

دنباله های بوق دیگر نشان دهنده خرابی سخت افزار هستند و متخصصان تعمیر کامپیوتر این توالی ها را با نمودار مقایسه می کنند تا مشخص شود کدام جزء خراب شده است.

رایانه شخصی اطلاعاتی را در مانیتور متصل نشان می دهد که جزئیات مربوط به روند بوت را نشان می دهد. این موارد شامل سازنده و تجدید نظر BIOS ، مشخصات پردازنده ، میزان RAM نصب شده و درایوهای شناسایی شده است.

بسیاری از رایانه های شخصی نمایش این اطلاعات را با صفحه نمایش نشان لوگوی سازنده جایگزین کرده اند. اگر ترجیح می دهید متن را ببینید می توانید صفحه تنظیمات را در تنظیمات BIOS خاموش کنید.

BIOS سعی می کند به اولین بخش درایو که به عنوان دیسک بوت مشخص شده است دسترسی پیدا کند. دیسک بوت معمولاً همان هارد دیسک یا DVD است که شامل سیستم عامل شما است. می توانید دیسک بوت را با پیکربندی BIOS تغییر دهید.

BIOS تأیید می کند که در اولین بخش دیسک بوت ، یک بوت استرپ لودر یا لودر بوت وجود دارد و آن بوت لودر را در حافظه (RAM) بارگذاری می کند. بوت لودر یک برنامه کوچک است که برای یافتن و راه اندازی سیستم عامل رایانه طراحی شده است.

پس از اینکه بوت لودر در حافظه قرار گرفت ، BIOS کار خود را به لودر بوت واگذار می کند ، که به نوبه خود بارگیری سیستم عامل را در حافظه آغاز می کند.

هنگامی که بوت لودر کار خود را تمام می کند ، کنترل کامپیوتر را به سیستم عامل واگذار می کند. سپس ، سیستم عامل آماده تعامل با کاربر است.

راه بعدی چیست؟ مقدار زیادی از نحوه کار رایانه ها به سیستم عامل مورد استفاده شما بستگی دارد. در قسمت بعدی ، نحوه عملکرد سیستم عامل ها بر روی رایانه را بررسی می کنیم.

سیستم عامل کامپیوتر

کامپیوتر چگونه کار می کند

بعد از بوت شدن رایانه شخصی ، می توانید آن را از طریق سیستم عامل کنترل کنید. تا زمان نگارش این مقاله ، اکثر رایانه های شخصی غیر اپل نسخه Microsoft Windows یا توزیع لینوکس را اجرا می کنند. این سیستم عامل ها برای اجرای انواع سخت افزار رایانه طراحی شده اند ، در حالی که Mac OS X عمدتا برای سخت افزار اپل طراحی شده است.

یک سیستم عامل وظایف متعددی را بر عهده دارد. این وظایف در دسته های گسترده زیر قرار می گیرند:

مدیریت پردازنده - وظایف پردازنده را به قطعات قابل تجزیه، تقسیم می کند و قبل از ارسال آنها به CPU آنها را در اولویت قرار می دهد.

مدیریت حافظه - جریان داده ها را به داخل و خارج از RAM هماهنگ می کند.

مدیریت حافظه فرایندی است برای کنترل و هماهنگی حافظه کامپیوتر ، اختصاص بخش هایی به نام بلوک به برنامه های مختلف در حال اجرا برای بهینه سازی عملکرد کلی سیستم.

مدیریت دستگاه - یک رابط مبتنی بر نرم افزار بین اجزای داخلی رایانه و هر دستگاه متصل به کامپیوتر را فراهم می کند. مثالها عبارتند از تفسیر ورودی صفحه کلید یا ماوس یا تنظیم داده های گرافیکی در وضوح صفحه مناسب. رابط های شبکه ، از جمله مدیریت اتصال به اینترنت ، نیز در قسمت مدیریت دستگاه قرار می گیرند.

مدیریت ذخیره سازی - در جایی که باید داده ها به طور دائمی بر روی هارد دیسک ها ، درایوهای حالت جامد ، درایوهای USB و سایر اشکال ذخیره سازی ذخیره شوند ، هدایت می شود. به عنوان مثال ، وظایف مدیریت ذخیره سازی هنگام ایجاد ، خواندن ، ویرایش ، انتقال ، کپی و حذف اسناد کمک می کند.

رابط برنامه - تبادل داده بین برنامه های نرم افزاری و رایانه را فراهم می کند. یک برنامه باید طوری برنامه ریزی شود که با رابط برنامه سیستم عامل مورد استفاده شما کار کند. برنامه های کاربردی اغلب برای نسخه های خاصی از سیستم عامل نیز طراحی شده اند. این مورد را در الزامات برنامه با عباراتی مانند "Windows Vista یا بالاتر" یا "فقط در سیستم عامل های 64 بیتی کار می کند" مشاهده خواهید کرد.

رابط کاربری (UI) - راهی برای تعامل با رایانه برای شما فراهم می کند.

آینده رایانه های شخصی

کامپیوتر چگونه کار می کند

از زمان عرضه اولین رایانه شخصی به بازار ، مدلهای جدیدتر و بهتر، مدلهای قدیمی را در عرض چند ماه تولید منسوخ کرده اند. فناوری های درایو مانند SATA جایگزین IDE و اسلات های توسعه PCI جایگزین ISA و EISA شدند. مهمترین شاخص برای پیشرفت فناوری در رایانه ، CPU و ریزپردازنده آن CPU است.

ریزپردازنده های سیلیکون از دهه 1950 قلب دنیای محاسبات بوده اند. در این مدت ، تولیدکنندگان ریزپردازنده ترانزیستورها و پیشرفتهای بیشتری را روی ریزپردازنده ها قرار داده اند.

در سال 1965 ، گوردون مور ، بنیانگذار اینتل پیش بینی کرد که پیچیدگی ریزپردازنده ها هر دو سال دو برابر می شود. از آن زمان ، این پیچیدگی هر 18 ماه دو برابر می شود.

بسیاری از کارشناسان پیش بینی کرده اند که قانون مور به دلیل محدودیت های فیزیکی ریزپردازنده های سیلیکون به زودی به پایان می رسد.

با این حال ، تا زمان نگارش این مقاله ، ظرفیت ترانزیستور پردازنده ها همچنان در حال افزایش است. این امر به این دلیل است که تولیدکنندگان تراشه، دائماً روشهای جدیدی برای حکاکی ترانزیستورها روی سیلیکون پیدا می کنند.

ترانزیستورهای کوچک اکنون بر حسب نانومتر اندازه گیری می شوند که یک میلیاردم متر است. خود اتمها تقریباً 0.5 نانومتر هستند و جدیدترین فرآیندهای تولید ریزپردازنده ها می توانند ترانزیستورهایی با اندازه 45 نانومتر یا 32 نانومتر تولید کنند.

هرچه این عدد کوچکتر شود ترانزیستورهای بیشتری بر روی تراشه قرار می گیرند و بنابراین ، قدرت پردازش بیشتری تراشه قادر است. از ماه مه 2011 ، اینتل روی یک فرایند تولید 22 نانومتری با نام کد Ivy Bridge کار می کرد که از ترانزیستورهایی با طراحی صرفه جویی در انرژی به نام Tri-Gate استفاده می کند.

بنابراین وقتی به پایان قانون مور می رسیم چه اتفاقی می افتد؟ ابزار جدیدی برای پردازش داده ها می تواند از ادامه پیشرفت اطمینان حاصل کند. جانشینان بالقوه کسانی هستند که ثابت می کنند ابزار قوی تری برای انجام توابع محاسباتی اساسی پردازنده هستند.

ریزپردازنده های سیلیکونی بیش از 50 سال است که به ترانزیستور سنتی دو حالته تکیه می کنند ، اما اختراعاتی مانند کامپیوترهای کوانتومی بازی را تغییر می دهند.

رایانه های کوانتومی به دو حالت 1 یا 0 محدود نمی شوند. آنها اطلاعات را به صورت بیت کوانتومی یا کیوبیت رمزگذاری می کنند. کیوبیت می تواند 1 یا 0 باشد ، یا می تواند در یک ترکیب اضافی که همزمان 1 و 0 است یا جایی بین آنها وجود داشته باشد.

کیوبیت ها نشان دهنده اتم هایی هستند که با هم کار می کنند و هم به عنوان حافظه کامپیوتر و هم به عنوان ریزپردازنده عمل می کنند.

از آنجا که یک کامپیوتر کوانتومی می تواند شامل چندین حالت همزمان باشد ، این پتانسیل را دارد که میلیون ها برابر قدرتمندترین ابر رایانه های امروزی باشد.

فناوری محاسبات کوانتومی هنوز در مراحل اولیه خود است ، اما دانشمندان در حال حاضر این مفهوم را با نتایج قابل اندازه گیری واقعی اثبات کرده اند. برای آشنایی بیشتر با این پیشرفت شگفت انگیز ، نحوه عملکرد رایانه های کوانتومی را حتماً بررسی کنید.

زمان نشان خواهد داد که آیا قدرت رایانه های کوانتومی تا به حال به رایانه های معمولی خواهد رسید یا خیر. در عین حال ، به لطف رایانه های شخصی تلفن همراه ، هنوز می توانید قدرت پردازشی زیادی را با خود حمل کنید ، که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

کامپیوتر قابل حمل

حتی قبل از رایانه شخصی ، تولید کنندگان رایانه در حال طراحی رایانه های قابل حمل بودند. این IBM PC Convertible بود که با تولید لپ تاپ 12 کیلویی اولین لپ تاپ را در 1986 تولید کرد. از آن زمان ، رایانه های لپ تاپ کوچکتر و سبک تر شده و قدرت پردازش آنها در کنار رایانه های رومیزی بهبود یافته است.

امروزه صنعت کامپیوتر کلاس های دیگر رایانه های تلفن همراه را به رسمیت می شناسد.

محاسبات موبایل حتی از نوت بوک ها فراتر می رود. بسیاری از گوشی های هوشمند و رایانه های لوحی به اندازه نوت بوک ها قدرت پردازشی دارند که در بسته های کوچکتر بسته بندی شده اند.

در این مقاله ، ما نحوه عملکرد رایانه شخصی و پیشرفت فناوری کامپیوتر را بررسی کرده ایم. یک چیز مسلم است: رایانه شخصی تکامل خواهد یافت، سریعتر خواهد شد، ظرفیت بیشتری خواهد داشت. و همچنان بخشی جدایی ناپذیر از زندگی ما خواهد بود.

چه کسی اولین کامپیوتر را اختراع کرد؟

فردی به نام اد رابرتز در دهه 1970 فروش کیت های رایانه ای را بر اساس یک تراشه ریزپردازنده که توسط اینتل طراحی شده بود ، آغاز کرد. او رایانه خود را Altair 8800 نامید و کیت های بدون مونتاژ را به قیمت 395 دلار فروخت. در حالی که Altair 8800 اولین رایانه شخصی واقعی بود ، انتشار Apple II بود که رایانه را به یک دستگاه محبوب تبدیل کرد.

هفت قسمت اصلی یک کامپیوتر چیست؟

قطعات اصلی کامپیوتر شامل مادربورد ، واحد پردازش مرکزی (CPU) ، منبع تغذیه ، حافظه دسترسی تصادفی (RAM) ، هارد دیسک ، کیس و دستگاه های خنک کننده است.

رایانه شخصی چیست؟

رایانه شخصی یک دستگاه محاسباتی عمومی با ریزپردازنده است. این دستگاه معمولاً برای استفاده همزمان توسط یک شخص طراحی شده است و یک سیستم عامل را برای ارتباط بین کاربر و ریزپردازنده اجرا می کند. هزینه ، اندازه و قابلیت های آن امکان مالکیت و استفاده را برای افراد ممکن می سازد.

آیا لپ تاپ یک کامپیوتر شخصی است؟

بله ، لپ تاپ یک کامپیوتر شخصی قابل حمل است. این IBM PC Convertible 12 پوندی بود که مفهوم لپ تاپ را در سال 1986 تولید کرد.

تفاوت لپ تاپ و کامپیوتر چیست؟

در حالی که هر دو لپ تاپ و رایانه در گروه رایانه های شخصی قرار می گیرند ، ظاهر کاملاً متفاوتی دارند. رایانه یک دستگاه بسته با صفحه نمایش ویدئویی متصل ، صفحه کلید و برخی از دستگاه های اشاره گر (به عنوان مثال ماوس) است. لپ تاپ ها نه تنها قابل حمل هستند ، بلکه کوچکتر و سبک تر هستند و آنها را برای بسیاری از افراد برای کار و مدرسه انتخاب بهتری می کند.

موفق باشید.

این سایت بفروش می رسد با سئو عالی و بازدید بالا. تماس بگیرید

اگر سوال یا نظری دارید در بخش کامنت ها بنویسید.اگر موضوع خاصی مد نظر شماست که در سایت موجود نیست در بخش کامنت ها بنویسید

دوره ارز دیجیتال تاپ سایت 98
دوره های آموزشی دوره های آموزشی

نظرات کاربران

از دیدگاه مرتبط با موضوع استفاده نمایید.

از تبلیغ سایت یا شبکه اجتماعی خودداری فرمایید.

برای پاسخ گویی بهتر در سایت ثبت نام نمایید و سپس سوال خود را مطرح فرمایید.