logo
logo
تبلیغ کلیکی تاپ سایت 98

انواع کامپیوترها

انواع کامپیوترها
هدایت عباسی سخت افزار

در این مقاله از تاپ سایت 98 قصد داریم 9 نوع مختلف از کامپیوترها را بررسی کنیم که افراد زیادی احتمالا بعضی از آنها را نشناسند و با آنها آشنا نباشند. امروزه تصور زندگی بدون کامپیوتر غیرممکن است. ما کارمان را انجام می دهیم، خودمان را سرگرم می کنیم و از طریق کامپیوتر به آنچه باید بدانیم پی می بریم.

گاهی اوقات فراموش می کنیم که تلفن هوشمند فقط یک نسخه به اندازه کف دست از رایانه رومیزی است.

در حالی که اصطلاح رایانه می تواند تقریباً برای هر دستگاهی که ریزپردازنده در خود دارد به کار رود، اکثر مردم رایانه را دستگاهی می دانند که ورودی را از طریق ماوس یا صفحه کلید از کاربر دریافت می کند، آن را به نوعی پردازش می کند و نتیجه را روی صفحه نمایش می دهد.

سخت‌افزار و نرم‌افزار درون رایانه‌ها در چند دهه گذشته با سرعتی بی‌سابقه تکامل یافته‌اند.

در مقایسه با رایانه‌های اواخر قرن بیستم، رایانه‌های مدرن امروزی نیز به لطف گسترش بی‌وقفه اینترنت و فناوری‌های مختلف وب، بسیار بیشتر به هم مرتبط هستند و همین ارتباط، خود کامپیوترها را تغییر داده است.

زمان مودم‌های شماره‌گیری گذشته است. اکنون، رایانه‌ها از WiFi و اتصالات باند پهن استفاده می‌کنند تا راه خود را از طریق محتوای چندرسانه‌ای از پخش زنده اخبار گرفته تا فیلم‌ها تا بازی‌های چندنفره و خیلی چیزهای دیگر باز کنند.

اصطلاحات زیادی برای توصیف انواع مختلف رایانه استفاده می شود. بیشتر این کلمات دلالت بر اندازه، کاربرد مورد انتظار یا قابلیت کامپیوتر دارند. بیایید با بدیهی ترین مورد شروع کنیم.

1- دسکتاپ

دسکتاپ

تا اواسط دهه 1980، مصرف کنندگان یک انتخاب برای رایانه شخصی داشتند و آن فرمت دسکتاپ بود. مجهز به مانیتورهای بزرگ CRT ، آنها فضای کاری خانه یا دفتر شما را شلوغ می کنند. انتظاری که در مورد سیستم های دسکتاپ وجود داشت این بود که کامپیوتر را در یک مکان دائمی راه اندازی کنید.

بیشتر رایانه‌های رومیزی قدرت، ذخیره‌سازی و تطبیق‌پذیری بیشتری را با هزینه کمتر نسبت به لپ تاپ ارائه می‌دهند، این همان چیزی بود که آنها را در دهه 1990، زمانی که لپ‌تاپ‌ها هنوز هزاران دلار ارزش داشتند، به رایانه‌های رایج تبدیل کرد.

این روزها، دسکتاپ‌ها بسیار ارزان‌تر از 20 سال گذشته هستند و شما می‌توانید تنها با چند صد دلار یکی داشته باشید. این با هزاران دلاری که در دهه 80 هزینه می کردند بسیار فاصله دارد.

در سال 2017، فروش دسکتاپ در سراسر جهان به زیر 100 میلیون کاهش یافت که بسیار کمتر از 161.6 میلیون لپ‌تاپی بود که در همان سال به فروش رسید.

دسکتاپ ها دارای یک کیس ، همراه با CPU ، مادربورد ، کارت گرافیک، هارد دیسک ، رم و پاور و غیره هستند و هنوز نیز مورد توجه خیلی از افراد است.

2- لپ تاپ

لپ تاپ یک کامپیوتر است که می توان آن را جابجا کرد و در مکان های مختلف از آن استفاده کرد. لپ‌تاپ‌ها طوری طراحی شده‌اند که تمام عملکردهای یک کامپیوتر رومیزی را داشته باشند، فعالیت هر دو مشابه هم است و می توان یک سیستم عامل را روی آن نصب کرد و نرم افزارها را روی آن اجرا کرد. لپ‌تاپ‌ها معمولاً گران‌تر از رایانه‌های رومیزی مشابه هستند.

روزی روزگاری، اگر می خواستید از رایانه شخصی استفاده کنید، باید از دسکتاپ استفاده می کردید.مهندسان به سادگی نمی‌توانستند سیستم‌های پیچیده در رایانه شخصی را در یک جعبه قابل حمل متراکم کنند.

با این حال، در اواسط دهه 1980، بسیاری از تولیدکنندگان بزرگ کامپیوتر تلاش کردند تا کامپیوترهای لپ تاپ را محبوب کنند.

لپ‌تاپ‌ها رایانه‌های قابل حملی هستند که نمایشگر، صفحه‌کلید، دستگاه اشاره‌گر یا توپ، پردازنده، حافظه و هارد دیسک را در بسته‌ای که با باتری کار می‌کند کمی بزرگتر از یک کتاب یکپارچه می‌کنند.

با این حال، اولین لپ‌تاپ تجاری واقعی، با دستگاه‌های شیکی که امروزه در فروشگاه های لپ تاپ مشاهده می کنید، فاصله زیادی داشت.

Osborne 1 که در سال 1981 منتشر شد، حدود 1800 دلار فروخته شد، 64 کیلوبایت حافظه داشت و وزن آن حدود 24 پوند (10 کیلوگرم) بود. صفحه نمایش آن فقط 5 اینچ (12 سانتی متر) بود.

لپ‌تاپ‌ها تا سال 2005 از نظر فروش از رایانه‌های شخصی پیشی نگرفتند.

3- نوت بوک و تبلت

نوت بوک

لپ‌تاپ، یک کامپیوتر قابل حمل است که بسته به اندازه نمایشگر، سخت‌افزار و عوامل دیگر، معمولاً بین ۴ تا ۸ پوند (۲ تا ۴ کیلوگرم) وزن دارد. نوت بوک یک کامپیوتر شخصی است که از برخی عملکردها صرف نظر می کند تا سبک و کوچک بماند. رایانه های نوت بوک معمولاً کمتر از 5 پوند وزن دارند و به اندازه کافی کوچک هستند که به راحتی در یک کوله پشتی یا کیف قرار می گیرند.

در ابتدا، لپ‌تاپ‌ها برای تقلید از عملکرد رایانه‌های رومیزی ساخته شدند. با این حال، تقاضا برای لپ‌تاپ‌ها برای مقاصد سرگرمی منجر به توسعه دستگاه‌های فشرده‌تر مانند نوت‌بوک‌ها و تبلت‌ها شده است.

نوت‌بوک‌ها نیز به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که عملکردی مشابه رایانه‌های رومیزی داشته باشند، اما بیشتر برای استفاده شخصی طراحی شده‌اند تا استفاده تجاری.

مقرون به صرفه بودن نت‌بوک‌ها (تقریباً 200 دلار) به این معنی است که آنها از تقریباً هر لپ‌تاپ کاملاً جدیدی که در فروشگاه‌های خرده‌فروشی پیدا می‌کنید ارزان‌تر هستند.

نت‌بوک‌ها برای اولین بار در سال 2007 ظاهر شدند، عمدتاً به‌عنوان وسیله‌ای برای دسترسی به اینترنت و برنامه‌های مبتنی بر وب، از ایمیل، پخش موسیقی و فیلم و گشت و گذار در وب.

آنها دارای نمایشگرهای کوچک (به اندازه 6 یا 7 اینچ یا 15-18 سانتی متر)، ظرفیت ذخیره سازی کمی (شاید حداکثر 64 گیگابایت) هستند.بسیاری از نوت‌بوک‌ها توسط تولیدکنندگان کوچک ساخته می شوند، زیرا با حاشیه سود کم این ماشین‌های ارزان‌تر نمی‌توان سود بالایی بدست آورد.

از آنجایی که نوت‌بوک‌ها پردازنده‌های نسبتا کند و حافظه کمی دارند، نمی‌توانند برای کارهای سنگین و برنامه‌های گرافیکی یا بازی استفاده کرد.

تبلت‌ها تا حد زیادی جایگزین نت‌بوک‌های خاص شده‌اند. تبلت ها دستگاه های باریک و مسطحی هستند که شبیه نسخه های بزرگتر گوشی های هوشمند هستند. آنها اولین بار در سال 2000 توسط لنوو تولید شدند، اما اپل در سال 2010 با انتشار iPad خود محبوبیت یافت.

تبلت ها تقریباً می توانند تمام عملکردهایی را که لپ تاپ ها انجام می دهند انجام دهند، اما فن های داخلی مانند رایانه های شخصی را ندارند. بنابراین آنها باید به پردازنده‌هایی با عملکرد پایین‌تر تکیه کنند که از گرما یا باتری زیادی استفاده نمی‌کنند. آنها همچنین ظرفیت ذخیره سازی کمتری نسبت به رایانه های شخصی سنتی دارند.

تبلت‌های قدیمی‌تر از سیستم‌عامل‌های مشابه تلفن‌های همراه استفاده می‌کردند، اما تبلت‌های جدیدتر از یک سیستم عامل کامل مانند Microsoft Windows 10 استفاده می‌کنند.

تبلت‌ها قابل حمل‌تر از رایانه‌های شخصی هستند، عمر باتری طولانی‌تری دارند و می‌توانند فعالیت‌هایی شبیه به گوشی‌های هوشمند مانند عکس‌برداری، بازی کردن و طراحی با قلم را نیز انجام دهند. برای کسانی که عملکرد صفحه کلید لپ تاپ را دوست دارند، برخی از تبلت ها دارای صفحه کلید (ضمیمه یا جداشدنی) هستند که به شما امکان می دهد بهترین های هر دو را با هم ترکیب کنید.

4- کامپیوترهای دستی

کامپیوتر دستی

همه عملکردهای رایانه ای که یک گوشی هوشمند می تواند انجام دهد، از جمله گرفتن عکس، شگفت انگیز است.

این روزها، می توانید قدرت پردازش بسیار بیشتری را درست در جیب شلوار خود حمل کنید. کامپیوترهای دستی مانند تلفن‌های هوشمند و PDA یکی از دستگاه‌های نمادین عصر ما هستند.

دستیارهای دیجیتال شخصی (PDA) که در دهه 1990 شروع به کار کردند، رایانه هایی کاملاً یکپارچه بودند که اغلب از حافظه فلش به جای هارد دیسک برای ذخیره سازی استفاده می کردند.

این رایانه ها معمولاً صفحه کلید نداشتند اما برای ورودی کاربر به فناوری صفحه لمسی متکی بودند.

PDA ها بسیار سبک وزن با عمر باتری معقول، برای مدتی آنها ابزارهای مورد استفاده برای تقویم، ایمیل و عملکردهای پیام رسانی ساده بودند.Palm Pilot و BlackBerry را به خاطر دارید؟

اما با شروع انقلاب گوشی های هوشمند، PDA ها درخشش خود را از دست دادند. تلفن‌های هوشمندی مانند iPhone و Samsung Galaxy ویژگی‌های تماس و عملکرد PDA را با قابلیت‌های کامل رایانه ترکیب می‌کنند که روز به روز جذاب‌تر می‌شوند.

آنها دارای رابط صفحه نمایش لمسی، پردازنده های پرسرعت، تعداد زیادی گیگابایت حافظه، گزینه های اتصال کامل (از جمله بلوتوث، وای فای و موارد دیگر)، دوربین های دوگانه، سیستم های صوتی با کیفیت بالا و سایر ویژگی هایی هستند.

5- Workstation

Workstation

مهندسان اغلب از رایانه‌های workstation  استفاده می‌کنند، اگرچه با قوی‌تر شدن رایانه‌های معمولی، محبوبیت آنها در حال کاهش است.

workstation  به سادگی یک رایانه رومیزی است که دارای پردازنده قوی تر، حافظه اضافی، آداپتورهای گرافیکی پیشرفته و قابلیت های پیشرفته برای انجام گروه خاصی از وظایف، مانند گرافیک سه بعدی یا توسعه بازی است.

workstationها ، مانند رایانه های رومیزی معمولی، برای کاربران فردی در نظر گرفته شده است. اما تفاوت آنها با کامپیوترهای رومیزی این است که بسیار سریعتر هستند. به طور معمول، مشاغلی مانند شرکت های مهندسی یا شرکت های چند رسانه ای هستند که این رایانه های شخصی را برای کارمندان خود می خرند.

در حالی که کسب و کارهای کوچک به راحتی می توانند دسکتاپ های معمولی را فقط با چند صد دلار پیدا کنند، workstation ها ممکن است سه برابر بیشتر هزینه داشته باشند.

اما در حالی که دسکتاپ‌های ارزان قیمت با قطعاتی به همان اندازه ارزان ساخته می‌شوند، workstation ها، ماشین‌هایی با کیفیت هستند که برای تجارت حرفه ای در نظر گرفته شده‌اند.

آنها ممکن است یک شبه روشن بمانند تا یک انیمیشن را بسازند. بنابراین، این کامپیوترها از هارد دیسک‌های اضافی برای ایمنی داده‌ها و همچنین پردازنده‌های سریع‌تر و درایوهای حالت جامد با ظرفیت بالا استفاده می‌کنند.

6- سرور

سرور

رایانه ای که برای ارائه خدمات به رایانه های دیگر از طریق شبکه بهینه شده است، سرورها معمولاً دارای پردازنده های قدرتمند، حافظه زیاد و هارد دیسک های بزرگ هستند.

بر خلاف کامپیوترهای رومیزی یا لپ تاپ، شما پشت سرور نمی نشینید و تایپ نمی کنید.

شرکت‌های کوچک و بزرگ برای ارائه اطلاعات، پردازش سفارش‌ها، ردیابی داده‌های حمل‌ونقل، خرد کردن فرمول‌های علمی و بسیاری موارد دیگر به سرورها تکیه می‌کنند. سرورها اغلب بر روی قفسه‌هایی در یک اتاق سرور اختصاصی ذخیره می‌شوند.

مانند رایانه های شخصی معمولی، سرورها دارای اجزای معمولی رایانه هستند. آنها دارای مادربرد، رم، کارت گرافیک، منابع تغذیه و اتصالات شبکه کافی برای هر نیازی هستند. اگرچه آنها معمولاً نمایشگر اختصاصی ندارند. در عوض، کارکنان فناوری اطلاعات از یک مانیتور برای پیکربندی و کنترل چندین سرور استفاده می‌کنند و قدرت محاسباتی آنها را برای سرعت بیشتر ترکیب می‌کنند.

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چگونه سرویسی مانند گوگل می تواند درخواست های جستجوی شما را در زمان واقعی پیش بینی کند و سپس پاسخ عمیق ترین سؤالات شما را در یک لحظه پاسخ دهد؟ همه اینها به خاطر سرورهاست. بر اساس برخی برآوردها، این شرکت تقریباً 2.5 میلیون سرور را در مراکز داده عظیمی که در سراسر زمین پراکنده شده اند نگهداری و راه اندازی می کند.

7- Mainframe

Mainframe

در روزهای اولیه محاسبات، مین‌فریم‌ها رایانه‌های بزرگی بودند که می‌توانستند یک اتاق یا حتی یک طبقه کامل را پر کنند! از آنجایی که اندازه کامپیوترها کاهش یافته و قدرت آنها افزایش یافته است، اصطلاح مین فریم(Mainframe) به نفع سرور سازمانی از بین رفته است.

البته هنوز هم این اصطلاح را می شنوید، به ویژه در شرکت های بزرگ برای توصیف ماشین های عظیمی که هر روز میلیون ها تراکنش را پردازش می کنند، در حالی که به طور همزمان برای برآوردن نیازهای صدها، اگر نه هزاران کاربر فردی کار می کنند.

مین‌فریم‌ها برای اولین بار در دوران پس از جنگ جهانی دوم بوجود آمدند، زیرا وزارت دفاع ایالات متحده انرژی خود را برای مبارزه با جنگ سرد افزایش داد. حتی با افزایش تعداد سرورها، مین‌فریم‌ها همچنان برای خرد کردن برخی از بزرگترین و پیچیده‌ترین پایگاه‌های داده در جهان استفاده می‌شوند.

آنها به ایمن سازی تراکنش های حساس بی شماری، از پرداخت های موبایلی گرفته تا اطلاعات فوق سری شرکت ها کمک می کنند.

در واقع، آی‌بی‌ام، یکی از بادوام‌ترین سازندگان مین‌فریم‌ها در جهان برای بیش از نیم قرن، در سال 2018، برای اولین بار در پنج سال گذشته، شاهد افزایش فروش مین‌فریم‌ها بود.

8- سوپر کامپیوتر

سوپر کامپیوتر

این نوع کامپیوتر معمولاً صدها هزار یا حتی میلیون ها دلار قیمت دارد. اگرچه برخی از ابرکامپیوترها یک سیستم کامپیوتری واحد هستند، اکثر آنها از چندین کامپیوتر با کارایی بالا تشکیل شده اند که به صورت موازی به عنوان یک سیستم واحد کار می کنند. بهترین ابررایانه های شناخته شده توسط Cray Supercomputers ساخته شده اند.

سوپرکامپیوترها با مین فریم متفاوت هستند. هر دو نوع کامپیوتر از قدرت محاسباتی باورنکردنی برای شدیدترین محاسبات صنعتی و علمی زمین برخوردارند. مین‌فریم‌ها معمولاً به گونه‌ای بهینه‌سازی می‌شوند که حداکثر قابلیت اطمینان داده‌ها را فراهم کنند.

از سوی دیگر، ابررایانه‌ها اتومبیل‌های مسابقه فرمول 1 دنیای کامپیوتر هستند که برای سرعت پردازش سرسام‌آور ساخته شده‌اند، به طوری که شرکت‌ها می‌توانند محاسباتی را انجام دهند که ممکن است برای سایر سیستم‌ها روزها، هفته‌ها یا حتی ماه‌ها طول بکشد.

آنها اغلب در مکان‌هایی مانند مراکز تحقیقات اتمی، آژانس‌های جاسوسی، موسسات علمی یا ایستگاه‌های پیش‌بینی آب‌وهوا یافت می‌شوند، جایی که سرعت یک نگرانی حیاتی است. برای مثال، اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده، که برخی از پیشرفته‌ترین قابلیت‌های پیش‌بینی آب‌وهوای جهان را دارد، از برخی از سریع‌ترین رایانه‌های جهان استفاده می‌کند که قادر به انجام بیش از 8 کوادریلیون محاسبه در ثانیه است.

این نوع از قدرت کامپیوتری شگفت‌انگیز با قیمتی به همان اندازه وجود دارد. برای مثال، ابررایانه اجلاس سران آزمایشگاه ملی Oak Ridge وزارت انرژی ایالات متحده 200 میلیون دلار هزینه داشت. این اولین ابررایانه ای است که برای مدیریت برنامه های هوش مصنوعی ساخته شده است.

9- پوشیدنی

ابزار پوشیدنی

بسیاری از ابزارهای پوشیدنی، دیگر علاقه مندان به فضای باز و افراد علاقه مند به تناسب اندام را هدف قرار می دهند و به آنها اجازه می دهند موقعیت مکانی، ارتفاع، کالری سوزانده شده، قدم ها، سرعت و بسیاری موارد دیگر را ردیابی کنند.

اپل iWatch که اکنون در چهارمین نسخه خود قرار دارد، یکی از بهترین پوشیدنی‌هایی است که تا به امروز مورد بررسی قرار گرفته است. این ساعت کوچک بسیاری از قابلیت های یک گوشی هوشمند تمام عیار را دارد.

این به شما امکان می دهد وظایف عادی پیامک و ایمیل را انجام دهید و برخلاف برخی از ساعت های هوشمند دیگر که برای برقراری تماس باید با تلفن همراه شوند، یک تلفن همراه داخلی دارد. حتی یک سنسور الکتریکی قلب داخلی دارد که می توانید از آن برای گرفتن نوار قلب استفاده کنید و آن را فوراً با پزشک خود به اشتراک بگذارید.

اما ساعت ها تازه شروع کار هستند. لوازم جانبی دوخته شده برای لباس، مانند عینک های هوشمند، کمربندهای هوشمند، مانیتورهای خواب، ردیاب های ضربان قلب در حال رشد هستند. شرکتی به نام MC10 حتی در حال تبلیغ تکه‌های پوستی است که فرآیندهای بیولوژیکی مختلفی را که در بدن شما اتفاق می‌افتد را ردیابی می‌کند.

موفق باشید.

این سایت بفروش می رسد با سئو عالی و بازدید بالا. تماس بگیرید

اگر سوال یا نظری دارید در بخش کامنت ها بنویسید.اگر موضوع خاصی مد نظر شماست که در سایت موجود نیست در بخش کامنت ها بنویسید

دوره ارز دیجیتال تاپ سایت 98
دوره های آموزشی دوره های آموزشی

نظرات کاربران

از دیدگاه مرتبط با موضوع استفاده نمایید.

از تبلیغ سایت یا شبکه اجتماعی خودداری فرمایید.

برای پاسخ گویی بهتر در سایت ثبت نام نمایید و سپس سوال خود را مطرح فرمایید.