logo
logo
تبلیغ کلیکی تاپ سایت 98

تفاوت نسخه های فتوشاپ

تفاوت نسخه های فتوشاپ
هدایت عباسی آموزش فتوشاپ

در این مقاله از تاپ سایت 98 به تفاوت نسخه های فتوشاپ می پردازیم.

تاریخچه فتوشاپ

نرم‌افزار ادوبی فتوشاپ (Adobe Photoshop) یک ویرایشگر تصویر و عکس است که توسط شرکت ادوبی برای سیستم‌عامل ‌های ویندوز و مکینتاش ساخته شده است.

این نرم‌افزار به طور رسمی در سال ۱۹۸۸ توسط توماس و جان نول ساخته شد و اولین نسخه عمومی آن در سال ۱۹۸۹ به بازار عرضه گردید. از آن زمان تاکنون قابلیت‌ها و ابزارهای زیادی به آن افزوده شده و در طول این ۳۰ سال نسخه‌های مختلفی با قابلیت‌های مختلف، ساخته و روانه بازار شده است.

آشنایی و یادگیری این نرم‌افزار ویرایش تصویر برای افرادی که در زمینه گرافیک و نرم‌افزارهای گرافیکی کار می‌کنند، یک امر ضروری به شمار می‌آید؛ تا جایی که امروز فتوشاپ به یک ابزار مهم برای طراحان ، توسعه دهندگان وب ، گرافیست ها ، عکاسان و متخصصان خلاق تبدیل شده که جویای کار هستند.

البته این نرم‌افزار قدرتمند آنقدر بر روی دنیای دیجیتال ما تاثیر گذاشته که امروز حتی افراد غیرفنی که در زمینه طراحی و گرافیک کامپیوتری هیچ تخصصی ندارند هم نام آن را شنیده و حداقل چندین مرتبه با آن کار کرده‌اند.

در ابتدا نرم‌افزار فتوشاپ تنها برای آماده‌سازی عکس در روند چاپ مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما پس از مدتی به یک نرم‌افزار همه‌گیر تبدیل شد که علاقه‌مندان بسیاری پیدا کرد زیرا کاربران می‌توانستند با استفاده از این نرم‌افزار هنر و خلاقیت خود را پیاده‌سازی کنند.

به مرور زمان هنرمندان و طراحان متوجه کمبودهای زیادی در این نرم‌افزار شدند که باعث نارضایتی آن‌ها گردید. همین مسئله باعث شد تا شرکت تولید کننده فتوشاپ یعنی ادوبی (Adobe) به دنبال ساخت نرم‌افزارهای جدید‌تر و توسعه ویژگی‌های موجود در نرم‌افزار فتوشاپ باشد.

بر همین اساس، پس از یک جستجوی ساده در فضای اینترنت متوجه می‌شوید که نسخه‌های متفاوتی از این نرم‌افزار عرضه شده که هرکدام دارای پسوند خاصی هستند؛ از جمله Photoshop CC ، Photoshop Elements ، Photoshop Lightroom و Photoshop Express. اما کدام نسخه فتوشاپ برای شما بهتر است؟ در ادامه مقاله با انواع مختلف فتوشاپ آشنا می شویم و تفاوت نسخه های فتوشاپ را بررسی می‌کنیم تا در پایان بتوانید بهترین گزینه را انتخاب کنید.

نرم‌افزار Photoshop Elements

تفاوت نسخه های فتوشاپ

کار را با ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین نسخه از مجموعه فتوشاپ یعنی Adobe Photoshop Elements شروع می‌کنیم. این نرم‌افزار ویرایش تصویر که ظاهری بسیاری ساده و خلوت‌تر نسبت به نسخه‌های دیگر دارد، در واقع برای عکاسان مبتدی ساخته شده است.

در این نسخه از فتوشاپ تنها ابزارهای کاربردی در زمینه عکاسی و ویراش پایه قرار داده شده است؛ هرچند که برخی ابزارهای پیشرفته‌تر مجموعه فتوشاپ نیز در آن یافت می‌شوند.

به عنوان مثال می‌توان به ویژگی Guided Edits اشاره کرد که به طور خاص برای مبتدیان در نظر گرفته شده است. کاربران پس از فعال کردن این گزینه، دستورالعمل‌های رایج ویرایش تصاویر خام را به صورت گام به گام دریافت می‌کنند، مواردی همچونRotate & Straighten ، Replace Background و Photomerge Panorama در کنار اصلاح رنگ‌بندی و ایجاد نقطه کانونی در تصاویر حرفه‌ای تر.

نرم‌افزار Photoshop Elements همچنان به ویژگی ویرایش سریع نیز مجهز شده است که می‌تواند پرکاربردترین ابزارهای مورد استفاده در زمان ویرایش و اصلاح تصویر را در اختیار کاربر قرار دهد.

این ویژگی که جزو پرکاربردترین ابزارهای این نسخه محسوب می‌شود، شامل حذف قرمزی چشم، برش دادن (Cut)، افزودن متن یا اعمال فریم است. علاوه بر این کاربران می‌توانند با استفاده از گزینه رفع مشکلات به صورت هوشمند (Smart Fix)، برخی تنظیمات از جمله فیلترها، نوردهی عکس یا تغییرات رنگ را بر روی تصویر به شیوه‌ای حرفه‌ای و ساده اعمال کنند.

مجموع این ویژگی‌های باعث شده تا نرم‌افزار Photoshop Elements علاوه بر ظاهر و کاربری ساده بتواند به یکی از بهترین نسخه‌های فتوشاپ برای عکاسان مبتدی تبدیل شود. شما می‌توانید بدون هرگونه دانش اولیه و تنها با سپری کردن مدت زمانی کوتاه در این نرم‌افزار به خوبی با بخش‌های مختلف آن آشنا شده و از امکانات آن استفاده کنید.

حالت پیشرفته یا Expert Mode

لازم به ذکر است که نسخه‌های جدید‌تر نرم‌افزار Photoshop Elements به یک بخش جدید به نام حالت پیشرفته (Expert Mode) نیز مجهز شده که می‌تواند برخی از نیازهای عکاسان حرفه‌ای را هم رفع کند. این بخش بسیار شبیه به نسخه‌های کامل‌تر مجموعه فتوشاپ است و کاربران می‌توانند از لایه‌ها، ماسک‌ها، ابزارهای رنگ‌آمیزی و سایر ابزارهای پیشرفته تدوین تصویر بهره‌مند شوند.

در نهایت به این جمع‌بندی می‌رسیم که نرم‌افزار Adobe Photoshop Elements همانند سایر نسخه‌های فتوشاپ عمل کرده و ابزارهای مختلفی در زمینه ویرایش تصویر ارائه می‌کند، هرچند که نسبت به Photoshop CC ویژگی‌ها و عملکردهای بسیار محدودتری دارد. بنابراین برای اکثر عکاسان آماتور و حرفه‌ای Photoshop Elements می‌تواند بهترین گزینه باشد.

پیشنهاد ما:

اگر به طراحی و گرافیک علاقه مند هستید یکی از منابع خوب آموزشی، فرادرس می باشد. کلیک کنید

مجموعه آموزش فتوشاپ، طراحی و گرافیک کامپیوتری — کلیک کنید

تفاوت نرم‌افزار Photoshop CC و Photoshop CS

تفاوت نسخه های فتوشاپ چیست؟ فتوشاپ CS بهتر است یا CC ؟

اگر نرم‌افزار ویرایش تصویر Photoshop Elements نیازهای شما را برآورده نکرده و به دنبال کنترل بیشتر روی عکس‌های خودتان هستید، قطعاً باید به سمت استفاده از Photoshop CC پیش بروید.

تفاوت نسخه های فتوشاپ

این نرم‌افزار مجموعه‌ای کامل از پیشرفته‌ترین و گسترده‌تری ابزارهای ویرایش را در اختیارتان قرار می‌دهد که نه تنها عکاسان، بلکه نیازهای اغلب مشاغل مرتبط با این حوزه را رفع خواهد کرد. گستردگی ابزارهای ارائه شده در فتوشاپ نسخه CC آنچنان بالاست که بجز ویرایش تصویر، به شما اجازه تصویرسازی و خلق آثار هنری را هم می‌دهد.

از برجسته‌ترین ویژگی‌های Photoshop CC می‌توان به امکان کار کردن با اشیاء سه‌بعدی و سیستم مدیریت رنگ حرفه‌ای نام برد. این نرم‌افزار همچنین با تصاویر مجهز به سیستم رنگ‌بندی CMYK (سیستم چهار رنگ یا Cyan Magenta Yellow Black) سازگار است که Photoshop Elements این قابلیت را ندارد.

البته گستردگی ابزارها و رابط کاربری پیچیده باعث شده تا کار با نرم‌افزار Photoshop CC کمی سخت‌تر از Photoshop Elements باشد و برای یادگیری بخش‌های مختلف آن نیاز به صرف وقت بیشتری داشته باشید. البته اصول ابتدایی کار با هر دو نرم‌افزار شبیه به یکدیگر بوده و در صورت یادگیری یکی از آن‌ها، می‌توانید سریعاً با نسخه دیگر ارتباط برقرار کنید.

شاید پس از بررسی سایت‌های مختلف به نسخه‌های CS فتوشاپ برخورده باشید که ظاهری مشابه فتوشاپ CC دارند. گرچه این دو نرم‌افزار تولید یک شرکت بوده و از نظر ظاهری بسیار شبیه به یکدیگر هستند، اما تفاوت‌های زیرساختی زیادی دارند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

اولین نسخه از Adobe Photoshop CS هشتمین نسخه از مجموعه فتوشاپ بود که در سال ۲۰۰۳ منتشر شد و ویژگی‌های قابل توجهی همچون اضافه شدن پلاگین همراه فتوشاپ به نام camera raw، ارتقای ابزار Slice tool، اضافه شدن Adjustment، اضافه شدن فیلتر Lens Blur، پشتیبانی از اسکریپت نویسی، ارتقاء بخش لایه‌ها و غیره را به همراه داشت.

نرم‌افزار Adobe Photoshop CS (CS مخفف Creative Suite است) از این نظر با نسخه‌های CC تفاوت دارد که قیمت اولیه خرید آن بسیار بالاتر بوده و نیاز به تمدید اشتراک به صورت سالیانه ندارد. به عبارت کاربران با خرید نرم‌افزار فتوشاپ از مجموعه CS یک اشتراک لایف تایم خریداری کرده و در بلند مدت از لحاظ مالی صرفه‌جویی کرده‌اند.

آخرین نسخه از مجموعه Photoshop CS ششمین نسخه یعنی Adobe Photoshop CS6 است که بروزرسانی آن در اکتبر سال ۲۰۱۲ به پایان رسید. از این تاریخ به بعد مجموعه نرم‌افزارهای ویرایش تصویر فتوشاپ به دو دسته CS و CC تقسیم شدند.

تفاوت نسخه های فتوشاپ

نسخه‌های قدیمی‌تر فتوشاپ Creative Suits یا همان CS که از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۲ در شش نسخه منتشر شد؛ و نسخه‌های جدیدتر فتوشاپ که با نام Creative Cloud یا CC از سال ۲۰۱۲ به بعد عرضه شدند.

 بنابراین می‌توان گفت که Photoshop CS گرچه می‌تواند مجموعه‌ای کامل از ابزارهای ویرایش تصویر را ارائه کند، اما برخی عملگرها و ویژگی‌های نسخه‌های جدیدتر یعنی مجموعه Photoshop CC از جمله ارتباط ابری (Creative Cloud) و پشتیبانی از پسوندهای نسل جدید را به همراه ندارد.

البته این مسئله باعث شده تا برخی کاربران همواره به دنبال نسخه‌های قدیمی Photoshop CS باشند، زیرا نبود برخی ویژگی‌های جدید و سنگین باعث شده تا این نرم‌افزار ویرایش تصویر برای رایانه‌های شخصی قدیمی و لپ‌تاپ‌ها کمی بهتر باشد؛ هرچند که شرکت ادوبی پشتیبانی از این مجموعه را به پایان رسانده و خرید قانونی اشتراک آن دیگر ممکن نیست.

لازم به ذکر است که رابط کاربری Photoshop CS و Photoshop CC علی‌رغم وجود تفاوت‌های کوچک، بسیار شبیه به یکدیگر بوده و کاربران نیازی ندارند بر این اساس اقدام به ارتقاء نرم‌افزار مورد استفاده خود کنند. همچنین باید عنوان کرد که نسخه‌های جدید نرم‌افزار فتوشاپ تنها در حالت ۶۴ بیتی عرضه شده و سیستم‌های قدیمی ۳۲ بیتی قابلیت نصب و استفاده از آن‌ها را ندارند.

ویژگی‌های جدید Photoshop CC 2021

Photoshop CC 2021 علاوه بر رفع شدن مشکلات نسخه‌های قبل، دارای ویژگی های جدیدی میباشد از جمله :

  • فیلترهای عصبی (Neural Filters)
  • Sky Replacement
  • جستجوی پیشرفته
  • پیش نمایش پترن‌ها
  • Live Shapes که به ما امکان می دهد شکل ها را مستقیماً روی بوم خود ایجاد و ویرایش کنیم.
  • پلاگین ها و موارد اضافی - این افزونه ها را می توان به صورت مستقیم و فوری در فتوشاپ نصب و استفاده کرد.

این ویژگی‌های برجسته در هیچ کدام از تولیدات شرکت ادوبی وجود نداشته و تنها با نصب Photoshop CC 2021 می‌توانید به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

بحث در رابطه با نسخه‌های مختلف فتوشاپ طولانی و طاقت فرسا است، اما به طور کلی می‌توان گفت که نسخه‌های جدیدتر این نرم‌افزار ویرایش تصویر همانند سایر نرم‌افزارها، به ویژگی‌های جدید و گسترده‌تر مجهز شده است که می‌تواند برخی نیازهای شما را رفع کند.

نرم‌افزار Lightroom Photoshop

تفاوت نسخه های فتوشاپ

نرم‌افزار Adobe Photoshop Lightroom ممکن است اول گیج کننده به نظر برسد، زیرا حاوی کلمه Photoshop است اما تقریباً هیچ وجه تشابهی با سایر نرم‌افزارهای ساخته شده توسط ادوبی از مجموعه فتوشاپ ندارد!

انتخاب بین فتوشاپ یا لایت روم مسئله‌ای است که کاربران طراحی و ادیت عکس همیشه با آن درگیر هستند، چرا که هر دو نرم افزار جزو برنامه‌های قدرتمند ویرایش بوده‌اند اما نسبت به هم نقاط ضعف و قدرت زیادی دارند.

همانطور که از نام Photoshop Lightroom پیداست، این نرم‌افزار همانند یک اتاق تاریک در عکاسی عمل کرده و به شما امکان ویرایش نوردهی، فوکوس، رنگ‌بندی و ترکیب کلی تصاویر را می‌دهد.

نرم‌افزار لایت‌روم را می‌توان یک زیرمجموعه از فتوشاپ توصیف کرد که به قابلیت‌های خاصی مجهز شده که در فتوشاپ نمی‌توان آن‌ها را یافت. فتوشاپ یک ابزار ویرایش تصویر بسیار پیشرفته است، اما وقتی صدها تصویر را ویرایش می‌کنید، سازماندهی آنها به مرور زمان مشکل ساز می‌شود. اینجاست که لایت‌روم به کمک شما می‌آید. این ابزار شرکت ادوبی برای کمک به وارد کردن، پردازش، بررسی و ذخیره ده‌ها هزار عکس طراحی شده است که قابلیت ویرایش تصاویر RAW را هم دارد.

از برجسته‌ترین ویژگی‌هایLightroom  Photoshop می‌توان به قابلیت داخلی برای افزودن اطلاعات اضافی به هر تصویر اشاره کرد. این ویژگی به شما اجازه می‌دهد تا برای هر تصویر کلمات کلیدی، تگ و رتبه‌بندی اضافه کنید.

البته علاوه بر مدیریت تصاویر، نرم‌افزار لایت‌روم شامل مجموعه‌ای از ابزارهای پیشرفته است که به عکاسان اجازه می‌دهد تصاویر را تا حدودی ویرایش کنند، اما این ابزارها نسبت به Photoshop CS بسیار محدود بوده و به چند ویژگی تغییرات رنگ و غیره محدود شده‌اند.

بنابراین Photoshop Lightroom یک ابزار مناسب برای عکاسان حرفه‌ای و سطح متوسط است که قصد ذخیره‌سازی تعداد قابل توجهی تصویر و اعمال تغییرات اساسی بر روی آن‌ها هستند.

پیشنهاد ما:

اگر به دنبال یک منبع آموزشی حرفه ای برای یادگیری فتوشاپ هستید از آموزش فتوشاپ فرادرس استفاده نمایید.

مجموعه آموزش فتوشاپ (Photoshop) — کلیک کنید

تفاوت Lightroom Classic و Photoshop Lightroom CC

به طور خلاصه باید گفت که نرم‌افزار Photoshop Lightroom Classic یک نسخه ساده‌تر و کلی‌تر از نرم‌افزار Photoshop Lightroom CC است. برترین مزیت Lightroom CC آن است که می‌تواند تقریباً از هر نوع دستگاهی پشتیبانی کرده و شما می‌توانید به سادگی از ابزارهای ویرایش آن در گوشی‌های هوشمند، تبلت‌های اندرویدی و حتی گوشی‌های مجهز به سیستم عامل iOS استفاده کنید. البته قدرت و برخی ویژگی‌های پیشرفته Lightroom Classic در این نسخه از لایت‌روم وجود ندارد.

یک سوال اساسی: فتوشاپ یا لایت‌روم؟

شاید برایتان این سوال بوجود آمده باشد که هر دو نرم‌افزار ساخت شرکت ادوبی بوده و برای ویرایش تصویر مورد استفاده قرار می‌گیرند، پس چطور می‌توان بین آن‌ها انتخاب کرد؟

پاسخ ساده : فتوشاپ CC است که دارای قابلیت های فوق العاده ای است که اگر سال ها روی آن کار کنید باز کارهایی را خواهید دید که شما را شگفت زده می کند. بسیاری از افراد به دنبال این هستند که از کدام ورژن فتوشاپ CC استفاده کنند. باور کنید هیچ تفاوتی نمی کند چون حتی افراد حرفه ای نیز از بسیاری امکانات آن استفاده نمی کنند. پس بجای اینکه به دنبال ورژن باشید به دنبال یادگیری آن باشید.

اگر به دنبال ویژگی‌های بیشتر از ویرایش تصاویر هستید، قطعاً باید به دنبال فتوشاپ بروید. نرم‌افزار فتوشاپ علاوه بر ابزارهای ویرایش تصویر، قابلیت‌های طراحی نیز به همراه دارد که می‌توانند در زمینه طراحی پوستر، بنرهای تبلیغاتی، تصاویر سه بعدی و دستکاری‌های پیچیده عکس مورد استفاده قرار گیرند.

پس فتوشاپ را می‌توان یک نرم‌افزار ویرایش تصویر و طراحی، در نظر گرفت که نه تنها برای عکاسان، بلکه برای افراد فعال در حوزه طراحی و گرافیک نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

البته همین پیچیدگی باعث شده تا یادگیری فتوشاپ بسیار سخت‌تر از لایت‌روم باشد. از طرف دیگر، عکاسان مبتدی تا حرفه‌ای از ۹۰ درصد قابلیت‌های فتوشاپ استفاده نمی‌کنند. بر همین اساس اگر یک عکاس حرفه‌ای هستید که به دنبال بهترین نرم‌افزار ویرایش عکس است، بهترین گزینه موجود نرم‌افزار لایت‌روم می‌باشد که فاقد ویژگی‌های غیرضروری خواهد بود.

نسخه های مختلف فتوشاپ

نسخه های مختلف فتوشاپ در چه سالی وارد بازار شدند؟

  • سال 2003 - Photoshop CS (Version 8)
  • سال 2005 - Photoshop CS2 (Version 9)
  • سال 2007 - Photoshop CS3 (Version 10)
  • سال 2008 - Photoshop CS4 (Version 11)
  • سال 2010 - Photoshop CS5 (Version 12)
  • سال 2012 - Photoshop CS6 (Version 13)
  • سال 2013 - Photoshop CC (Version 14)
  • سال 2014 - Photoshop CC 2014 (Version 15)
  • سال 2015 - Photoshop CC 2015 (Version 16 and Version 17)
  • سال 2016 - Photoshop CC 2017 (Version 18)
  • سال 2017 - Photoshop CC 2018 (Version 19)
  • سال 2018 - Photoshop CC 2019 (Version 20)
  • سال 2019 - Photoshop 2020 (Version 21)

امیدواریم از این مقاله لذت برده باشید.

این سایت بفروش می رسد با سئو عالی و بازدید بالا. تماس بگیرید

اگر سوال یا نظری دارید در بخش کامنت ها بنویسید.اگر موضوع خاصی مد نظر شماست که در سایت موجود نیست در بخش کامنت ها بنویسید

دوره ارز دیجیتال تاپ سایت 98

منبع: adobe

تگ:

دوره های آموزشی دوره های آموزشی

نظرات کاربران

از دیدگاه مرتبط با موضوع استفاده نمایید.

از تبلیغ سایت یا شبکه اجتماعی خودداری فرمایید.

برای پاسخ گویی بهتر در سایت ثبت نام نمایید و سپس سوال خود را مطرح فرمایید.