logo
logo
تبلیغ کلیکی تاپ سایت 98

گپ (GAP) – شکاف قیمتی

گپ (GAP) – شکاف قیمتی
هدایت عباسی ارز دیجیتال

در این مقاله از تاپ سایت 98 قصد داریم به گپ (Gap) یا شکاف قیمتی بپردازیم.

شکاف قیمتی (گپ) چیست؟

در ادامه آموزش تحلیل تکنیکال به شکاف قیمتی (gap) می پردازیم.

نمودارهای قیمت اغلب دارای فضاهای خالی هستند که به عنوان شکاف یا گپ شناخته می شوند، که نشان دهنده زمان هایی است که هیچ سهمی در محدوده قیمتی خاصی معامله نشده است.

معمولاً این اتفاق بین بسته شدن بازار در یک روز و باز شدن روز بعد رخ می دهد. دو نوع اصلی گپ(شکاف) وجود دارد:

  • شکاف های صعودی
  • شکاف نزولی

برای ایجاد شکاف افزایشی، قیمت بسته شدن بازار در روز بعد باید بیشتر از قیمت بسته شدن روز قبل باشد. شکاف های بالا به طور کلی، صعودی در نظر گرفته می شوند. مثلا قیمت امروز بیت کوین 50 هزار دلار است و روز بعد به یکباره و با یک شکاف قیمتی از 52 هزار باز می شود.

شکاف پایین درست برعکس شکاف بالا است. قیمت بالای پس از بسته شدن بازار باید کمتر از قیمت پایین روز قبل باشد. شکاف های پایین معمولاً نزولی در نظر گرفته می شوند.

شکاف‌ها ناشی از علاقه خرید یا فروش فوق‌العاده است که در زمان بسته شدن بازار ایجاد می‌شود. به عنوان مثال، اگر گزارش درآمدی با سود غیرمنتظره بالا، پس از بسته شدن بازار در روز منتشر شود، یک علاقه زیاد برای خرید ایجاد می‌شود و در نتیجه عدم تعادل بین عرضه و تقاضا ایجاد می‌شود.

وقتی بازار صبح روز بعد باز می شود، قیمت سهام در واکنش به افزایش تقاضای خریداران افزایش می یابد. اگر قیمت سهام در طول روز بالاتر از قیمت روز قبل باقی بماند، شکاف افزایشی تشکیل می شود.

شکاف ها می توانند شواهدی را ارائه دهند که نشان می دهد رخ داده است.

شکاف قیمتی

تایم فریم یا بازه زمانی شکاف ها

شکاف های بالا و پایین می تواند در نمودارهای روزانه، هفتگی یا ماهانه شکل بگیرد و زمانی که با حجم بالاتر از متوسط همراه باشد، قابل توجه است.

شکاف ها بیشتر در نمودارهای روزانه ظاهر می شوند. شکاف در نمودارهای هفتگی یا ماهانه نسبتاً نادر است: این شکاف باید بین بسته شدن روز جمعه و باز شدن روز دوشنبه برای نمودارهای هفتگی، و بین آخرین روز بسته شدن ماه و اولین روز باز شدن ماه بعد برای نمودارهای ماهانه رخ دهد.

شکاف کوچک در نمودار قیمت روزانه برای اوراق بهادار بسیار معمول است و باید از آن اجتناب شود.

انواع شکاف ها (GAPS)

شکاف ها را می توان به چهار دسته اصلی تقسیم کرد:

  • Common gaps
  • Breakaway Gaps
  • Runaway Gaps
  • Exhaustion Gaps

شکاف های معمولی (Common Gaps)

ویژگی های Common Gaps:

  • این نوع شکاف معمولا در طول روز اتفاق می افتد
  • در یک محدوده قیمتی اتفاق می افتد یعنی در روند نیست
  • معمولا گپ پر می شود
  • معمولا فرصت های معاملاتی ایجاد نمی کنند

گاهی اوقات به عنوان یک trading gap یا area gap نامیده می شود، شکاف معمولی معمولاً بدون حادثه است. در واقع، آن‌ها می‌توانند ناشی از خروج سهام بدون تقسیم سود باشند که حجم معاملات کم است.

این شکاف ها رایج هستند و معمولاً به سرعت پر می شوند. "پر شدن" به این معنی است که قیمت در زمان بعدی (چند روز تا چند هفته) معمولاً به آخرین روز قبل از شکاف باز می گردد. همچنین به عنوان بستن شکاف شناخته می شود.

در اینجا نموداری از دو شکاف رایج وجود دارد که پر شده است. توجه کنید که چگونه به دنبال شکاف، قیمت ها حداقل به ابتدای شکاف کاهش یافته است. به این کار بستن یا پر کردن شکاف می گویند.

یک گپ معمولی (common gaps) معمولا در یک محدوده معاملاتی یا منطقه ازدحام ظاهر می شود. آگاهی از این نوع شکاف ها خوب است، اما تردید وجود دارد که آنها فرصت های  معاملاتی ایجاد کنند.

شکاف قیمتی

Breakaway Gaps

ویژگی های Breakaway Gaps :

  • معمولا از محدوده قیمتی یا منطقه ازدحام خارج می شود
  • همراه با حجم بالا است
  • معمولا گپ پر نمی شود
  • بهترین کار این است که همراه با یک الگو همراه باشد
  • معمولا باعث ادامه روند می شود اما نه همیشه

شکاف‌های جداکننده (Breakaway Gaps) از جمله موارد هیجان‌انگیز هستند. اینها زمانی اتفاق می‌افتند که اکشن قیمت از محدوده معاملاتی یا منطقه ازدحام خارج می‌شود.

برای درک شکاف ها، باید ماهیت مناطق شلوغ در بازار را درک کرد. یک منطقه ازدحام فقط یک محدوده قیمتی است که در آن بازار برای مدتی، معمولاً چند هفته یا بیشتر، در آن معامله می‌شود و یک ناحیه مقاومتی بالای آن وجود دارد (در حالت صعودی).

در حالت نزولی، یک ناحیه حمایتی قوی ایجاد می شود.

در این حالت و در روند صعودی، خریداران بسیار بیشتر از فروشندگان برای شکست های صعودی اشتیاق دارند و در روند نزولی فروشندگان بسیار بیشتر از خریداران برای شکست های نزولی اشتیاق دارند.

شکاف قیمتی

حجم باید به طور قابل توجهی افزایش یابد. نقطه شکست اکنون به حمایت جدید (در صورت شکست صعودی) یا مقاومت (اگر شکست در جهت نزولی) تبدیل می شود.

Breakaway Gaps رویدادهای قیمتی قدرتمندی هستند. بنابراین، غیر معمول است که آنها بدون رویدادهای زمینه ای شکل می گیرند. (به عنوان مثال، اطلاعیه های مهم.)

رویدادهای اساسی باعث شکل گیری بیشتر شکاف می شود. اگر رویداد مهمی اتفاق بیفتد به تأیید آنها کمک می کند.

این نوع گپ به ویژه برای معامله گرانی بهتر جواب می دهد که تحلیل بنیادی و تکنیکال را با هم ترکیب می کنند یعنی بررسی می کنند که آیا اتفاقی افتاده است یا خیر.

گپ تحلیل تکنیکال

Runaway Gaps

در نظر بگیرید که یک روند صعودی دارید و در یک کانال محصور است و یک Runaway Gaps اتفاق می افتد و سپس یک کانال دیگر ایجاد می شود و روند ادامه پیدا می کند. به نوعی یک حمایت قوی شکل می گیرد.

ویژگی Runaway Gaps :

  • این شکاف ها در میانه یک روند قدرتمند رخ می دهند
  • معمولا شکاف پر نمی شود
  • اوج های بالاتر یا پایین تر ایجاد می کند
  • در وسط یک روند یافت می شود تا در آغاز

گپ تحلیل تکنیکال

Runaway Gaps به بهترین وجه به عنوان شکاف های ناشی از افزایش علاقه به سهام توصیف می شوند.

شکاف های خستگی (Exhaustion Gaps)

ویژگی شکاف خستگی Exhaustion Gaps :

  • در انتهای روند صعودی یا نزولی اتفاق می افتد
  • معمولا با حجم همراه است
  • خیلی زود گپ پر می شود

شکاف‌های خستگی (Exhaustion Gaps) آنهایی هستند که در پایان یک روند صعودی یا نزولی اتفاق می‌افتند. آنها اغلب اولین سیگنال پایان آن حرکت هستند. آنها با حجم بالا و تفاوت قیمت زیاد بین بسته شدن روز گذشته و قیمت افتتاحیه جدید مشخص می شوند. اگر متوجه حجم فوق‌العاده بالا نباشید، به راحتی می‌توان آنها را با شکاف‌های فرار اشتباه گرفت.

گپ تحلیل تکنیکال

امیدواریم این مقاله برای شما مفید باشد.

این سایت بفروش می رسد با سئو عالی و بازدید بالا. تماس بگیرید

اگر سوال یا نظری دارید در بخش کامنت ها بنویسید.اگر موضوع خاصی مد نظر شماست که در سایت موجود نیست در بخش کامنت ها بنویسید

دوره ارز دیجیتال تاپ سایت 98
دوره های آموزشی دوره های آموزشی

نظرات کاربران

از دیدگاه مرتبط با موضوع استفاده نمایید.

از تبلیغ سایت یا شبکه اجتماعی خودداری فرمایید.

برای پاسخ گویی بهتر در سایت ثبت نام نمایید و سپس سوال خود را مطرح فرمایید.