logo
logo
تبلیغ کلیکی تاپ سایت 98

آنچه باید در مورد لنوو، و داستان و دلایل موفقیت Lenovo بدانید

آنچه باید در مورد لنوو، و داستان و دلایل موفقیت Lenovo بدانید
هدایت عباسی موفقیت

در این مقاله از تاپ سایت 98 به بررسی شرکت لنوو، و دلایل موفقیت آن می پردازیم. کمپانی لنوو به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان محصولات کامپیوتری تبدیل شده است و در بیش از 60 کشور نمایندگی دارد. تا امروز بیش از 12 شرکت را خریداری کرده است.

برای اطلاع بیشتر در مورد شرکت لنوو مقاله را تا انتها بخوانید.

چگونه لنوو به بزرگترین سازنده رایانه شخصی در جهان تبدیل شد؟

کمپانی لنوو Lenovo Group در ابتدا در یک خانه دو اتاقه در پکن در سال 1984 تأسیس شد. امروز این شرکت، بزرگترین سازنده رایانه شخصی در جهان و پیشتاز Fortune 500 در دستگاه های هوشمند است و در بیش از 60 کشور کارمند دارد. روحیه اولیه نوآورانه و کارآفرینی در فرهنگ این شرکت وجود دارد.

لنوو بخش معروف کامپیوترهای شخصی (PCD) آی‌بی‌ام را در قراردادی 1.25 میلیارد دلاری خریداری کرد. این شروعی برای تبدیل شدن لنوو از یک شرکت چینی محلی به یک شرکت جهانی بود.

اریک موک، امروز دبیر شرکت و دستیار مشاور عمومی، در مصاحبه ای گفت: «این کار در آن زمان بسیار هیجان انگیز، و یک چالش بزرگ برای شرکت بود".

شنیدن داستان لنوو Lenovo از یک شرکت چینی داخلی به یک شرکت چند ملیتی جالب خواهد بود.

در زمان خرید IBM PCD، لنوو نهمین شرکت بزرگ رایانه‌های شخصی در جهان بود و اساساً یک شرکت چینی با تجارت بسیار محدود در خارج از کشور بود. پس از آن، ناگهان تعداد کارمندان دو برابر شد و افراد جدید زیادی از IBM ایالات متحده وارد شرکت شدند.

شرکت لنوو

پیش از این، هر هفت مدیر هیئت مدیره چینی بودند ترکیب نسبتاً ساده بود. پس از آن، پنج مدیر آمریکایی به هیئت مدیره پیوستند. برخی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری آمریکایی در کسب‌وکار سرمایه‌گذاری کردند و آنها مدیران آمریکایی را برای حضور در هیئت مدیره معرفی کردند.

با پیوستن افراد جدید آمریکایی به هیئت مدیره، زمان بسیار جالبی بود که ببینیم شرق چگونه با غرب همکاری می کند و این نیز یک تجربه چالش برانگیز و قابل توجه بود.

موضوع زبان انگلیسی و تاثیر آن بر پویایی هیئت مدیره

زبان چالش بزرگی بود. در آن زمان، همه متخصصان و مدیران چینی نمی توانستند انگلیسی روان صحبت کنند. این شرکت تصمیم گرفت از زبان انگلیسی به عنوان وسیله ارتباطی در جلسات هیئت مدیره استفاده کند.

شرکت لنوو

در مصاحبه با مدیران لنوو (سوال و جواب):

چرا شرکت چنین تصمیمی گرفت؟

لنوو عزم بسیار قوی برای تبدیل شدن به یک شرکت جهانی و رقابت با بازیگران جهانی داشت. علاوه بر ایجاد تغییرات در کسب و کار و سازمان، این شرکت باید با روش کار در بازار جهانی آشنا می شد.

استفاده از زبان انگلیسی به عنوان یک وسیله ارتباطی به جذب افراد واجد شرایط به هیئت مدیره کمک کرده و طبیعتاً ارتباط با جهان را بهتر می کرد.

مدیران لنوو چگونه با مقررات جهانی و سهامداران بین‌المللی سازگار شدند؟

با نگاهی به گذشته، به نظر من این یک تحول طبیعی بود. همانطور که اشاره کردم، پس از خرید IBM PCD، این شرکت عزم جدی برای تبدیل شدن به یک شرکت جهانی داشت. با این تفکر، ما می دانستیم که باید خود را با قوانین بین الملل سازگار کنیم.

یانگ یوانکینگ (Yang Yuanqing)، مدیر عامل لنوو، توسط Barron's به عنوان یکی از بهترین مدیران عامل جهان شناخته شده است و لیو چوانجی، بنیانگذار آن، قبلاً در سال 2005 توسط فایننشال تایمز به عنوان "قهرمان فناوری پیشرفته چین" معرفی شده بود. کار با این رهبران چگونه است؟

همانطور که ممکن است حدس بزنید، آنها انتظار زیادی از عملکرد شما دارند. شما باید کاملا حرفه ای باشید تا اعتماد آنها را در کار خود جلب کنید.

شما هرگز نمی توانید چیزی را بدون پایه و اساس بگویید. من بسیار خوشحالم که چنین رابطه کاری خوبی با آنها و همچنین با کل هیئت مدیره و تیم مدیریت ارشد دارم.

شرکت لنوو

آیا لنوو توانسته روحیه اولیه کارآفرینی خود را حفظ کند؟

ما هنوز به دنبال فناوری جدید هستیم. صنعت IT بسیار سریع در حال حرکت است و ما تشنه فناوری های نوآورانه جدید هستیم. ما همچنین مشتاق ورود به بازارهای جدید هستیم. امروزه، ما در بیش از 60 کشور کارمند داریم و به دنبال توسعه تجارت در کشورهای بیشتری، به ویژه بازارهای در حال توسعه هستیم. حفظ این روحیه کارآفرینی بسیار مهم است.

10 سال از خرید IBM PCD می گذرد و ما به آنچه در این دهه به دست آورده ایم بسیار افتخار می کنیم.

  • سهم ما از بازار جهانی رایانه های شخصی از 2 درصد به 21 درصد افزایش یافته است
  • گردش مالی ما از 3 میلیارد دلار به 46 میلیارد دلار افزایش یافته است
  • از فروش تنها رایانه های شخصی به سومین سازنده بزرگ تبلت در جهان تبدیل شده ایم.
  • ما همچنین به یک شرکت جهانی فورچون 500 تبدیل شده ایم.

در طول این دهه، ما شاهد تغییرات بسیار بزرگی بودیم و در واقع هشت خرید موفق علاوه بر IBM PCD انجام دادیم.

در ژانویه 2014، ما شرکت سازنده گوشی موبایل Motorola Mobility را از گوگل خریداری کردیم.

فقط چند هفته قبل، سرورهایx86  شرکت IBM را خریداری کردیم.

خرید شرکت ها توسط لنوو

برای خرید موتورولا، تیم ما عمدتاً از نظر فرآیند تأیید و اطمینان از انطباق با قوانین فهرست‌بندی هنگ کنگ و مقررات اوراق بهادار در این معامله شرکت کرد. ما همچنین در مقدمات تکمیل نهایی شرکت کردیم. با توجه به حساسیت معامله، ما تمام شب را بیدار ماندیم تا منتظر امضای قرارداد باشیم.

اگرچه ما قبلاً اطلاعیه ای را آماده کرده بودیم، اما باید برای هر تغییر لحظه آخری در طول شب آماده می شدیم. ما باید مطمئن می شدیم که بیانیه را در زمان مناسب منتشر کرده ایم و همچنین این توافقنامه با تمام مقررات مطابقت دارد.

هیجان انگیز بود و کل تیم ما در برخورد با این نوع تراکنش تجربه داشتیم، زیرا این هشتمین خرید از زمان قرارداد IBM PCD در سال 2005 بود. الزامات و اینکه همه اطلاعات به شیوه ای منصفانه در اختیار عموم قرار گیرد.

زمان بندی حیاتی بود. بورس اوراق بهادار هنگ کنگ یک زمان مشخص برای قرار دادن اطلاعیه ها دارد. اگر مهلت ساعت 8:30 صبح را از دست دادید، قبل از شروع معاملات، باید تا ساعت 12 ظهر منتظر بمانید.

همچنین ممکن است مجبور شوید برای تعلیق معاملات سهام تا ظهر درخواست دهید این یک مشکل بزرگ است.

مشکل دیگر کنترل جریان اطلاعات است. شما باید اخبار معامله را تا زمانی که امضا شود و اعلام شود محرمانه نگه دارید. ما رویه های داخلی بسیار سختگیرانه ای در شرکت برای کنترل این موارد داشتیم.

شرکت لنوو

دفتر مرکزی لنوو در کجاست؟

Lenovo در بیش از 60 کشور فعالیت دارد و دارای چهار دفتر در ایالات متحده، چین، هنگ کنگ و ژاپن است دلیل این تصمیم برای نداشتن یک دفتر مرکزی چه بود؟

ما می خواهیم یک شرکت جهانی باشیم و داشتن یک دفتر مرکزی ما را محدود می کند. به غیر از چهار مکانی که ذکر کردید، ما مراکز عملیاتی داریم که به صورت استراتژیک در سرتاسر جهان قرار دارند تا تجارت جهانی و محلی را هدایت کنند.

ساختار پراکنده ما همچنین ما را به مشتریان نزدیکتر نگه می دارد و ما را قادر می سازد سریعتر به نیازهای بازار محلی واکنش نشان دهیم.

به عنوان یک شرکت جهانی، آیا مسائل مقررات بین المللی اوراق بهادار دیگری وجود دارد که باید در نظر بگیرید؟

از منظر فهرست نویسی، ما هیچ فهرست ثانویه ای نداریم، بنابراین تمرکز ما بر قوانین و مقررات هنگ کنگ است. ما رسیدهای سپرده گذاری آمریکایی (ADR) را در ایالات متحده معامله می کنیم، بنابراین ما نیز ملزم به رعایت قوانین مربوطه در آنجا هستیم. برای سایر قوانین و مقررات بین المللی، ما از تیم حقوقی جهانی این شرکت پشتیبانی می کنیم.

رویکرد شما برای پایداری چیست؟

رویکرد ما به پایداری نشان دهنده میراث منحصر به فرد ما است که ریشه در شرق و غرب دارد. برای هیئت مدیره و مدیریت ارشد، مسئولیت اجتماعی شرکت (CSR) همیشه در دستور کار قرار دارد. ما تیمی متشکل از افرادی داریم که صرفاً روی این موضوعات کار می کنند و رئیس تیم CSR معاون ارشد و مدیر ارشد فناوری ما است.

وقتی در مورد CSR از نظر Lenovo صحبت می کنید، عمدتاً در مورد تولید، رفاه کارکنان و بازیافت قطعات و محصولات صحبت می کنید. به همین دلیل است که ما مدیریت ارشدی داریم که بر CSR تمرکز دارد. ما گزارش CSR خود را سالانه در وب سایت خود منتشر می کنیم و مدیر ارشد فناوری ما در مورد CSR به هیئت مدیره گزارش می دهد.

من معتقدم که ما در این زمینه کار خوبی انجام می دهیم. ما بارها جوایز CSR را دریافت کرده‌ایم.

شرکت لنوو

آیا شما هم درگیر این مسائل هستید؟

"CSR چیزی بیش از تولید است همچنین در مورد حاکمیت شرکتی است بنابراین من بسیار درگیر آن هستم."

علیرغم انتقال لنوو به یک شرکت جهانی، گاهی اوقات این فرض در بازار وجود دارد که مدیر عامل شما قویاً آن را رد کرده است، اینکه لنوو یک شرکت تحت کنترل دولت است نظر شما در مورد این موضوع چیست؟

این درست نیست. ما تحت کنترل هیچ دولتی نیستیم. در واقع، همانطور که می بینید، تمام سهام لنوو به صورت آزاد در بورس اوراق بهادار هنگ کنگ معامله می شود و ما را به سهامداران عمومی خود و طیف گسترده ای از سهامداران در سطح جهان باز، شفاف و پاسخگو می کند.

بزرگترین سهامدار فعلی ما Legend Holdings Corporation است که در بورس اوراق بهادار هنگ کنگ نیز فهرست شده است. Lenovo مدل یک شرکت مدرن و واقعاً جهانی با سهام آزادانه است.

ما ریشه های بین المللی و چینی مشترک داریم. در میان 12 مدیر برتر ما، هفت ملیت مختلف وجود دارد، بیش از 60000 کارمند در 60 کشور، و سرمایه گذاران بین المللی داریم، همچنین ما یک هیئت مدیره بسیار مستقل داریم.

مشکلات یک شرکت بین المللی

گاهی لازم است نیمه شب از خواب بیدار شوم تا به سؤالات مربوط به قوانین فهرست بندی هنگ کنگ به یک همکار در ایالات متحده پاسخ دهم.

ما حداقل چهار جلسه هیئت مدیره را در طول سال برنامه ریزی می کنیم و این جلسات را در شهرهای مختلف جهان برگزار می کنیم. به غیر از هنگ کنگ، ما این جلسات را در مکان هایی مانند پکن، ووهان، هند، برزیل، ایتالیا، ژاپن، نیویورک، رالی و سانفرانسیسکو داشته ایم.

بنابراین تیم من نسبتاً تحرک بیشتری دارد. جلسات می تواند در هتل ها، دفاتر محلی یا حتی در یک کارخانه تولیدی یا یک مرکز تحقیقاتی باشد.

با توجه به ماهیت جهانی شرکت و فهرست هنگ کنگ ما، ما همچنین ملزم به ارائه آموزش به کارکنان مربوطه در سراسر جهان در مورد قوانین فهرست هنگ کنگ و فرآیندهای مورد نیاز برای اطمینان از انطباق با آن هستیم.

ما همچنین اغلب تماس های کنفرانسی با همکاران از سراسر جهان داریم. بنابراین ساعات کاری می تواند بسیار سخت باشد، اما این شرکت به شیوه زندگی ما بسیار اهمیت می دهد.

ما از نظر ساعات اداری و زمان بندی بسیار انعطاف پذیرتر شده ایم. اگر در شب گذشته یک تماس کنفرانسی دیرهنگام داشته اید، قابل درک است که ممکن است روز بعد کمی دیرتر وارد شوید. این منصفانه‌تر است و تعادل کار/زندگی بهتری ایجاد می‌کند.

آیا از کار در یک شرکت جهانی لذت می برید؟

این چالش برانگیز است اما من آن را دوست دارم. بسیاری از مردم فکر می کنند که شغل دبیر شرکت بسیار معمولی است، اما شغل من بسیار هیجان انگیز است.
منابع: successstory

این سایت بفروش می رسد با سئو عالی و بازدید بالا. تماس بگیرید

اگر سوال یا نظری دارید در بخش کامنت ها بنویسید.اگر موضوع خاصی مد نظر شماست که در سایت موجود نیست در بخش کامنت ها بنویسید

دوره ارز دیجیتال تاپ سایت 98
دوره های آموزشی دوره های آموزشی

نظرات کاربران

از دیدگاه مرتبط با موضوع استفاده نمایید.

از تبلیغ سایت یا شبکه اجتماعی خودداری فرمایید.

برای پاسخ گویی بهتر در سایت ثبت نام نمایید و سپس سوال خود را مطرح فرمایید.