logo
logo
تبلیغ کلیکی تاپ سایت 98

رابط کاربری (UI) چیست؟

رابط کاربری (UI) چیست؟
هدایت عباسی طراحی سایت

در این مقاله از تاپ سایت 98 به بررسی رابط کاربری UI می پردازیم. خیلی از افرادی که وارد حوزه برنامه نویسی، طراحی سایت و اپلیکیشن می شوند یکی از اصطلاحاتی که با آن آشنا می شوند و ذهن آنها را درگیر می کند UI, UX است.

تعریف رابط کاربری (UI)

رابط کاربری (UI) به هر روش یا وسیله ای گفته می شود که از طریق آن کاربر، با یک محصول نرم افزاری یا دستگاه سخت افزاری تعامل برقرار می کند. رابط کاربری خوب باید تعامل بین کاربر و محصول را تا حد ممکن لذت بخش و بی دردسر کند.

این روزها، اکثر برنامه‌های نرم‌افزاری از طریق یک رابط گرافیکی کنترل می‌شوند و به کاربران این امکان را می‌دهند تا با استفاده از ماوس یا صفحه کلید، دستگاه یا برنامه را کنترل نمایند.

یک طراح رابط کاربری چه کاری انجام می دهد؟

یک طراح رابط کاربری مسئول این است که اطمینان حاصل کند که ظاهر نرم افزار یا سخت افزار، زیبا و بهینه باشد و احساس خوبی به کاربر بدهد، استفاده از آن ساده باشد و دستگاه وظیفه خود را بخوبی انجام دهد. ظاهر زیبا نباید روی کارایی برنامه یا دستگاه تاثیر منفی بگذارد و گاهی این مسئله راحت نیست.

طراح UI روی زیبایی و گرافیک، و راحتی استفاده از دستگاه کار می کند ولی طراح تجربه کاربری (UX) وظیفه دیگری بر عهده دارد و باید روی تجربه کاربر کار کند و احساسی که یک کاربر هنگام استفاده از برنامه یا دستگاه خواهد داشت.

طراحی UX رویکرد بسیار جامع تری را در بر می گیرد و هر جنبه ای از تعامل کاربر با محصول، نرم افزار یا سخت افزار (چه گرافیکی یا غیر گرافیکی) را پوشش می دهد. همکاری طراح UI و UX الزامی است.

مواردی که باید برای رابط کاربری خود در نظر بگیرید

هر کسب و کاری رقبای زیادی دارد که براحتی می تواند جایگزین آن شود هنگام طراحی رابط کاربری باید به همه مسائل فکر کنید و باید به همه سلیقه ها احترام بگذارید.

هدف اصلی یک رابط کاربری خوب این است که کاربر پسند یا اصطلاحا user-friendly باشد. ولی زیبایی نباید کارایی را تحت تاثیر بگذارد. اگر دستگاه بخوبی کار نکند رابط کاربری شما هیچ کاربردی نخواهد داشت. به همین دلیل است که ایجاد یک رابط ساده و زیبا برای استفاده، اولین چالش برای هر طراح رابط کاربری است.

در مرحله دوم، یک رابط باید جذاب باشد. این روزها برنامه‌ها و نرم‌افزارها باید ظاهری زیبا داشته باشند بنابراین طراحی شیک و جذاب برای یک رابط کاربری الزامی است.

10 دستورالعمل طراحی رابط کاربری

ایجاد یک رابط کاربری موفق مستلزم اعمال مجموعه ای از دستورالعمل ها و اصول طراحی است.

اصول معروف مختلفی وجود دارد که باید به خاطر داشته باشید، مانند هشت قانون طلایی طراحی UI از بن اشنایدرمن.

در این بخش، 10 دستورالعمل طراحی رابط کاربری Nielsen و Molich را بررسی خواهیم کرد، که نسخه به روز شده ای از اصول Shneiderman هستند و برای اطمینان از اینکه طرح های شما همه الزامات را برآورده می کنند، استاندارد طلایی هستند.

  1. مشاهده وضعیت سیستم: سیستم ها باید بازخورد مناسب را در مدت زمان معقول ارائه دهند. به عنوان مثال: وقتی کاربر روی لینکی کلیک می کند آن صفحه سریع باز شود.
  2. تطابق بین سیستم و دنیای واقعی: از زبانی آشنا استفاده کنید که مخاطب هدف شما می تواند آن را درک کند. رابط کاربری خود را با استفاده از نمادها و اشیاء مرتبط با دنیای واقعی طراحی کنید. به عنوان مثال: یک نماد ذره بین را به نوار جستجو اضافه کنید.
  3. کنترل و آزادی کاربر: به کاربران فضایی بدهید تا به عقب برگردند و اقدامات قبلی را لغو یا دوباره انجام دهند.
  4. سازگاری و استانداردها: هر عنصر UI را استاندارد کنید تا ثبات در سراسر سیستم شما تضمین شود.
  5. پیشگیری از خطا: هر گونه خطای احتمالی را در سیستم خود کاهش دهید و در صورت وقوع آنها را علامت گذاری کنید تا کاربر بتواند فوراً مشکل را برطرف کند.
  6. شناسایی به جای یادآوری: در هر جه که نیاز به راهنمایی بود مقداری اطلاعات در اختیار وی بگذارید از دادن آموزش های طولانی از قبل، به آنها خودداری کنید.
  7. انعطاف‌پذیری و کارایی استفاده: به کاربران اجازه دهید رابط کاربری خود را مطابق با نیازهای خود سفارشی سازی کنند تا بتوان اقدامات مکرر را از طریق میانبرها و حرکات لمسی انجام داد.
  8. طراحی زیبا : محتوا و طراحی بصری خود را ساده نگه دارید. کاربر نباید توسط عناصر غیرضروری که سر راه او قرار می‌گیرند منحرف یا گیج شود.
  9. پیام های خطا را ساده کنید: اگر کاربر در هنگام استفاده از برنامه، خطایی انجام داد بصورت ساده راه حل را بیان کنید. مثلا هنگام آپلود عکس باید حجم فایل باید کمتر از 50 کیلوبایت باشد. یک پیغام خطا و ترجیحا یک لینک برای آموزش کم کردن حجم عکس به وب نشان داده شود.
  10. راهنما و مستندات: مستندات را درست در لحظه ای که کاربر به آن نیاز دارد ارائه کنید.

فرآیند طراحی UI

فرآیند طراحی رابط کاربری پس از انجام تحقیقات کامل توسط تیمی از طراحان، توسعه دهندگان و مدیر محصول اتفاق می افتد.

فرآیند طراحی UI بر اساس آنچه که فرآیند طراحی UX تعریف کرده است، ایجاد می شود و سبک‌ها و تعاملات مناسب را برای ایجاد یک تجربه کاربری ایده‌آل اضافه می‌کند.

پس از طراحی رابط کاربری، دوره آزمایشی شروع می شود و ایرادات مشخص می شود و باید آنها را رفع کرد. همان طور که قبلا گفتیم زیبایی به تنهایی کافی نیست و کارایی نیز به همان اندازه مهم است. مثلا در طراحی سایت شاید طراح تصمیم بگیرد از یک فونت زیبا یا سایز خاصی استفاده نماید ولی مسئول سئو با آن مخالفت نماید. نباید زیبایی را فدای اصول کرد.

عناصر رابط کاربری UI

در اوایل فرآیند، شما باید به مسئل مختلفی فکر کنید از جمله:

محصولات رقبای شما از چه اجزای رابط کاربری برای ارائه صفحه نمایش، تعامل یا جریان کاربر استفاده می‌کنند.

اجازه دهید همه اعضای تیم شما هر جزء را که دوست دارند انتخاب کنند.

هنگامی که تیم شما ایده هایی را جمع آوری کرد، می توانید یک لیست از تمامی ابزارها و اسکرین شات ها تهیه نمایید.

پس از آماده شدن طرح باید آنها را دسته بندی کرد:

  • تصاوير متحرك
  • رنگ
  • ساختارهای معماری اطلاعات
  • اجزای ورودی (به عنوان مثال، دکمه ها، کلیدها و غیره)
  • اجزای اطلاعاتی (به عنوان مثال، راهنمایی ابزار، جعبه پیام، و غیره)
  • تایپوگرافی

سوالات متداول عمومی

طراحی رابط کاربری چیست؟

طراحی رابط کاربری به فرآیند ساخت یک رابط نرم افزار، برنامه کاربردی یا سخت افزار اشاره دارد.

طراح UI چیست؟

یک طراح رابط کاربری مسئول نحوه چیدمان طراحی و ویژگی های گرافیکی محصول و همچنین نحوه تعامل کاربر با آنها است.

آن‌ها تصمیم می‌گیرند که کدام عناصر باید در کجا قرار گیرند، کدام توابع به بهترین نحو در خدمت اهداف کاربر هستند و چگونه می‌توانند تصاویری منسجم را برای یکپارچگی پیاده‌سازی کنند. طراحان رابط کاربری معمولاً با Photoshop، Sketch و ابزارهای مشابه کار می کنند.

تفاوت بین رابط کاربری UI و تجربه کاربری UX چیست؟

رابط کاربری (UI) به نحوه تعامل کاربر با یک نرم افزار، یک ابزار، یک برنامه کاربردی یا یک دستگاه مربوط می شود. این شامل عناصر گرافیکی مانند منوها، دکمه‌ها و سایر کنترل‌های ضروری برای عملکرد یک محصول می‌شود. تجربه کاربری یا UX تجربه ای است که کاربر هنگام استفاده از یک محصول دارد. این شامل واکنش‌های احساسی آن‌ها به محصول، سهولت استفاده، کارایی آن و ارزشی است که احساس می‌کنند برای پول خود دریافت می‌کنند. البته، این دو به هم مرتبط هستند: یک رابط کاربری خوب به تجربه کلی کاربر کمک می کند.

امیدواریم از این مقاله لذت برده باشید.

موفق باشید.

منابع : maze

این سایت بفروش می رسد با سئو عالی و بازدید بالا. تماس بگیرید

اگر سوال یا نظری دارید در بخش کامنت ها بنویسید.اگر موضوع خاصی مد نظر شماست که در سایت موجود نیست در بخش کامنت ها بنویسید

دوره ارز دیجیتال تاپ سایت 98

منبع: airfocus

تگ:

دوره های آموزشی دوره های آموزشی

نظرات کاربران

از دیدگاه مرتبط با موضوع استفاده نمایید.

از تبلیغ سایت یا شبکه اجتماعی خودداری فرمایید.

برای پاسخ گویی بهتر در سایت ثبت نام نمایید و سپس سوال خود را مطرح فرمایید.