logo
logo
تبلیغ کلیکی تاپ سایت 98

ده ارز دیجیتال مهم بجز بیت کوین

ده ارز دیجیتال مهم بجز بیت کوین
فرجام خانی ارز دیجیتال

در این بخش از ارز دیجیتال از تاپ سایت 98 به سراغ این مقاله می رویم: ده ارز دیجیتال مهم بجز بیت کوین

 بیت کوین تنها یک پیشگام نبوده است که موجی از ارزهای رمزنگاری شده ساخته شده بر اساس یک شبکه ی همتا-همتا غیر متمرکز را به وجود آورده باشد، بلکه به معیار غیررسمی برای ارزهای رمزنگاری شده تبدیل شده است که الهام بخش گروه همیشه در حال رشد از دنبال کننده ها و محصولات فرعی شده است.

ارزهای رمزنگاری شده چه هستند؟

 قبل از اینکه به طور دقیق تر به این گزینه های فرعی بیت کوین بپردازیم، کمی به عقب بر می گردیم و به طور خلاصه آنچه از ارز رمزنگاری شده و آلتکوین منظورمان است را بررسی می کنیم.

بنا بر تعریف کلی، ارز رمزنگاری شده یک پول دیجیتال یا مجازی است که به شکل توکن یا "سکه" در می آید.

در حالی که برخی از ارزهای دیجیتال ( ارزهای رمزنگاری شده ) به وسیله ی کارت های اعتباری یا سایر پروژه ها به دنیای فیزیکی ورود کرده اند، تعداد زیادی از آنها به طور کلی ناملموس باقی مانده اند.

عبارت "رمزنگاری شده" در ارزهای رمزنگاری شده به رمزنویسی پیچیده ای اشاره دارد که امکان ایجاد، ذخیره، تبادل امن و به طور معمول ناشناس توکن دیجیتال به خصوصی را فراهم می کند.

همراه با این ویژگی مهم رمزنگاری در این ارز ها، التزام به غیر متمرکز بودن وجود دارد؛ ارزهای دیجیتال ( ارزهای رمزنگاری شده ) به طور معمول به عنوان کد توسط تیم هایی ایجاد می شوند که مکانیسم هایی را برای انتشار  (اغلب، گرچه همیشه نه، از طریق روندی به نام استخراج) و سایر کنترل ها می سازند.

موارد مهم ارزهای رمزنگاری شده

  •  بنا بر تعریف کلی، ارز رمزنگاری شده یک پول دیجیتال یا مجازی است که به شکل توکن یا "سکه" در می آید.
  •  فراتر از آن، زمینه ی ارز رمزنگاری شده همیشه در حال گسترش است  و توکن دیجیتال بزرگ بعدی ممکن است فردا منتشر شود، علی رغم اینکه هرکسی در جامعه ی رمزنگاری از آن اطلاع دارد.
  • بیت کوین در عرصه ی ارزش بازاری، مبتنی بر کار بر بودن و معروفیت همچنان پیشرو است.
  •  ارز های دیجیتال همانند اتریوم و ریپل که بیشتر برای راه حل های سرمایه گزاری استفاده می شوند، به تدریج مشهور می شوند.
  • برخی آلتکوین ها برای ویژگی های پیشرفته تر و بهتر در مقابل بیت کوین معرفی می شوند.

ارزهای رمزنگاری شده تقریبا همیشه با این هدف طراحی می شوند که دولت ها آنها را کنترل یا تغییر ندهند، گرچه با معروفتر شدن آنها، این جنبه ی بنیادی از این صنعت بیش از پیش به باد انتقاد گرفته می شود. ارز هایی که بعد از بیت کوین مدل سازی شدند را به طور جمعی آلتکوین می نامند. این ارز ها سعی کرده اند خود را به عنوان نسخه های اصلاح شده یا بهتر شده ی بیت کوین معرفی کنند. در حالی که استخراج کردن برخی از این ارز ها نسبت به بیت کوین ساده تر است، اما تعادل وجود دارد، به این شکل که به خاطر نقدینگی، پذیرش و حفظ ارزش کمتر، ریسک بیشتری دارند.

در ادامه به برسی برخی از مهمترین ارزهای دیجیتال بجز بیت کوین می پردازیم. توجه داشته باشید که غیر ممکن است که لیستی مانند این، به طور کامل جامع و فراگیر باشد. دلیل آن این است که بیش از در زمان نوشتن این مطلب،1600 ارز رمزنگاری شده وجود دارند و و بسیاری از آن توکن ها و سکه ها  از معروفیت ویژه ای در میان جامعه ی اختصاصی از شرکا و سرمایه گزاران برخوردار هستند.

فراتر از آن، زمینه ی ارز رمزنگاری شده همیشه در حال گسترش است  و توکن دیجیتال بزرگ بعدی ممکن است فردا منتشر شود، علی رغم اینکه هرکسی در جامعه ی رمزنگاری از آن اطلاع دارد. در حالیکه بیت کوین به طور گسترده به عنوان یک پیشگام در دنیای ارز رمزنگاری شده به شمار می رود، اما تحلیلگران روش های بسیاری را برای ارزیابی توکن هایی بجز بیت کوین پذیرفته اند. به طور مثل برای تحلیلگران رایج است که اهمیت زیادی را به رتبه بندی سکه ها نسبت به یکدیگر در حیطه ی ارزش بازاری قائل شوند. ما این مسئله را در در مبحث خود فاکتور گرفته ایم اما دلایل دیگری وجود دارند که چرا یک تومن دیجیتال باید در این لیست قرار گیرد.

1- لایتکوین (LTC)

 لایتکوین (Litecoin ) در سال 2011 منتشر شد که جزو ارزهای رمزنگاری شده ابتدایی بود که به دنبال بیت کوین منتشر شد و اغلب آن را نقره و بیت کوین را طلا می نامند.

سازنده ی آن چارلی لی، فارغ التحصیل ام آی تی و مهندس سابق گوگل می باشد.

لایتکوین بر اساس شبکه ی پرداخت جهانی اپن-سورس است که هیچ مرجع قدرت مرکزی آن را کنترل نمی کند و از اسکریپت به عنوان اثبات کار استفاده می کند که میتوان آن را با کمک سی پی یو های عادی رمزگشایی کرد.

گرچه لایت کوین از جنبه های مختلفی مانند بیت کوین است، اما نرخ ایجاد بلاک سریعتری دارد و در نتیجه تایید تراکنش سریعتری را ارائه می کند.

غیر از توسعه دهندگان، تعداد روز افزونی از تاجر ها هستند که لایتکوین را می پذیرند. در تاریخ 5 دسامبر 2019، لایتکوین ارزش بازاری 2.85 میلیارد دلار داشته است که هر توکن ارزشی حدود 44.71 دلار دارد.

2- اتریوم ( ETH )

اترویم (Ethereum ) در سال 2015 منتشر شد و یک پلتفرم نرم افزار غیر متمرکز است که امکان قرارداد های هوشمند و اپلیکیشن های توزیع شده (DApp) را فراهم می کند که بدون از کار افتادگی، کلاه برداری، کنترل یا اخلال از جانب شخص ثالث ساخته شود و کار کند.

اپلیکیشن ها روی اتریوم روی توکن رمزنویسی ویژه ی پلتفرم آن یعنی اتر راه اندازی می شوند. اتر همانند وسیله ای برای حرکت کردن در پلتفرم اتریوم است و بیشتر به وسیله ی توسعه دهندگانی دنبال می شود که میخواهند اپلیکیشن هایی درون اتریوم ایجاد و راه اندازی کنند یا اکنون سرمایه گزارانی به دنبال آن هستند که میخواهند سایر ارز های دیجیتال که از اتر استفاده می کنند را خریداری کنند.

طی سال 2014، اتریوم یک پیش فروش برای اتر راه اندازی کرد که واکنش پرقدرتی را دریافت کرد؛ این کار باعث شد اتر در عصر عرضه اولیه سکه پیشگام باشد.

بنا بر اتریوم، میتوان  برای رمزی کردن، غیر متمرکز کردن، امن کردن و تبادل هر چیزی از آن استفاده کرد. به دنبال حمله به DAO  در سال 2016، اتریوم به دو بخش تقسیم شد: اتریوم (ETH) و اتریوم کلاسیک(ETC).

در تاریخ 5 دسامبر 2019، اتریوم ارزش بازاری 16.11   میلیارد دلار داشته است که هر توکن ارزشی حدود 148.03 دلار دارد.

3- زی‌کش (ZEC)

 زی کش ( Zcash ) ، یک ارز رمزنگاری شده اپن سورس و غیر متمرکز که نیمه ی دوم 2016 راه اندازی شد و به نظر نوید بخش می رسد.

زی کش برای تعریف خود از یک مقایسه استفاده می کند: اگر بیت کوین مانند HTTP برای پول است، زی کش HTTPS است.

زی کش حریم خصوصی و شفافیت انتخابی تراکنش ها را ارائه می دهد. در نتیجه، همانند https، زی کش ادعا می کند امنیت بیشتر یا حریم خصوصی بیشتری را فراهم می کند که تراکنش ها روی یک بلاکچین ثبت و منتشر می شوند اما جزئیات مانند ارسال کننده، دریافت کننده و مقدار آن به صورت خصوصی باقی می ماند.

زی کش به کاربرنش تراکنش های حفاظت شده را ارائه می کند که باعث می شوند محتوا با استفاده از یک روش رمزنویسی پیشرفته یا ساختار اثبات دانش صفر به نام زی کی اسنارک که به وسیله ی تیم آن توسعه یافته است، رمزنویسی شود.

در تاریخ 5 دسامبر 2019، زی کش ارزش بازاری 226.45 میلیون دلار داشته است که هر توکن ارزشی حدود 28.31 دلار دارد.

4- دش (DASH)

 دش (در اصل به نام دارک کوین شناخته می شود) یک نسخه ی مخفی تر از بیت کوین است. دش میزان ناشناسی بیشتری را ارائه می کند زیرا روی شبکه مستر کد غیر متمرکز کار می کند که تراکنش ها را تقریبا غیر قابل ردیابی می کند.

در ژانویه 2014 راه اندازی شد و مدت زمان کوتاهی طرفداران روز افزونی را تجربه کرد/پ. این ارز رمزنگاری شده به وسیله ی ایوان دافیلد ایجاد شد و میتوان آن را با استفاده از سی پی یو یا جی پی یو استخراج کرد.

در مارس 2015، دارک کوین به دش تغییر برند داد که به معنای پول دیجیتال است. این تغییر برند باعث تغییر کارایی هیچ یک از ویژگی های فنی آن از جمله داک سند و اینستنت ایکس نشد. 

در تاریخ 5 دسامبر 2019، دش ارزش بازاری 468.51 میلیون دلار داشته است که هر توکن ارزشی حدود 50.96 دلار دارد.

5- ریپل (XRP)

 ریپل ( Ripple ) یک شبکه ی پرداخت جهانی است که پرداخت های بین المللی ارزان قیمت، مطمئن و سریع را ارائه می کند.

در سال 2012 راه اندازی شد و این امکان را برای بانک ها فراهم می کند که پرداخت های برون مرزی را در زمان واقعی با شفافیت پایانه به پایانه و با هزینه ی کم انجام دهند.

دیتابیس توافق ریپل (روش توافق آن) منحصر به فرد است زیرا به استخراج نیازی ندارد. به این شکل، ریپل خود را از بیت کوین و بسیاری از آلتکوین ها جدا می کند.

از آنجایی که ساختار ریپل به استخراج کردن نیازی ندارد، استفاده از قدرت محاسباتی را کاهش می دهد و دوره عکس العمل شبکه را به کمترین حالت ممکن می رساند. 

ریپل باور دارد که توزیع کردن ارزش یک راه قدرتمند برای برانگیخته کردن رفتار های مشخص است و در نتیجه در حال حاضر هدف آن این است که XRP  را اساسا از طریق معاملات توسعه ی تجارت توزیع کند، فراهم کنندگان نقدینگی را تشویق کند که پراکندگی های متراکم تری برای پرداخت ها ارائه می کنند و XRP  را به خریداران شرکتی که به سرمایه گذاری روی XRP  علاقه مند هستند، بفروشد. 

تا اینجا، ریپل با این مدل موفق عمل کرده است؛ یکی از وسوسه کننده ترین ارزهای دیجیتال در میان شرکت های مالی سنتی که به دنبال روش های برای تغییر و تحول در پرداخت های برون مرزی هستند، می باشد. در تاریخ 5 دسامبر 2019، ریپل ارزش بازاری 9.37  میلیارد دلار داشته است که هر توکن ارزشی حدود 0.216 دلار دارد.

6- مونرو (XMR)

 مونرو (Monero) یک ارز ایمن، محرمانه و غیر قابل ردیابی است.

این ارز رمزنگاری شده اپن سورس در آوریل 2014 راه اندازی شد و خیلی زود توجه زیادی را در میان مشتاقان و جامعه رمزنویسی به سمت خود جلب کرد.

توسعه ی این ارز رمزنگاری شده به طور کامل مبتنی بر کمک و وابسته بر اجتماع است. مونرو با یک تمرکز شدید روی غیر متمرکز سازی و قابلیت مقیاس پذیری راه اندازی شد و امکان حریم خصوصی کامل را با استفاده از روش ویژه ای به نام امضای رینگ فراهم می کند.

با این روش، گروهی از امضا های رمزنویسی شامل حداقل یک شرکت کننده حقیقی پدیدار می شود اما از آنجایی که آنها تماما معتبر هستند، آن مورد حقیقی را نمیتوان جدا کرد. به علت مکانیسم های امنیتی استثنایی مانند این، مونرو به شهرت ناخوش آیندی دست یافته است؛ این ارز به عملیات های خلافکاری در سراسر جهان ارتباط داده می شود.

با این حال، چه برای اهداف خوب به کار برده شود چه برای اهداف بد، نمیتوان انکار کرد که مونرو پیشرفت های فنی مهمی را به فضای ارز رمزنگاری شده معرفی کرده است. در تاریخ 5 دسامبر 2019، مونرو ارزش بازاری 913.74 میلیون دلار داشته است که هر توکن ارزشی حدود 52.69 دلار دارد.

7- بیت کوین کش (BCH)

 بیت کوین کش ( Bitcoin Cash ) جایگاه مهمی را در تاریخ آلتکوین ها به خود اختصاص داده است زیرا یی از اولین و موفق ترین شاخه ها با تغییر شدید از بیت کوین اصلی به شمار می رود.

در دنیای ارز رمزنگاری شده، یک شاخه به عنوان نتیجه ی دیتابیس ها و بحث ها بین توسعه دهندگان و استخراج کنندگان رخ می دهد.

به علت ماهیت غیر متمرکز ارزهای دیجیتال، تغییرات عمده فروشی در کد زیر لایه ی توکن یا سکه در دست به خاطر توافق عمومی باید ایجاد شود؛ مکانیسم ها برای این روند بر اساس ارز رمزنگاری شده ویژه با هم تفاوت دارند.

زمانی که گروه های مختلف نمیتوانند باهم توافق کنند، گاهی اوقات ارز دیجیتال جدا می شود، به صورتیکه ارز اصلی بر اساس کد اصلی خود باقی می ماند و نسخه ی کپی به عنوان نسخه ی جدید از ارز قبلی به همراه تغییراتی در کد، به وجود می آید.

بیت کوین کش زندگی خود را از آگوست 2017، به عنوان نتیجه ی این جدایی ها آغاز کرد. بحثی که به خلق شدنِ BCH  منجر شد، به موضوع مقیاس پذیری مربوط می شد؛ بیت کوین محدودیت شدیدی روی اندازه ی بلاک ها، یعنی 1 مگابایت دارد.

BCH اندازه ی بلاک را از 1 مگابایت به 8 مگابایت افزایش داد. ایده ی این افزایش این بود که آن بلاک های بزرگتر باعث سریعتر شدن تراکنش می شوند.

همچنین تغییرات دیگری را نیز ایجاد می کند، از جمله حذف پروتوکل Segregated Witness که روی فضای بلاک تاثیر می گذارد.

در تاریخ 5 دسامبر 2019، BCH  ارزش بازاری 3.81 میلیارد دلار داشته است که هر توکن ارزشی حدود 210.37 دلار دارد.

8- نئو (NEO)

 نئو ( NEO ) در سال 2014 زندگی خود را آغاز کرد. در اصل AntShares نامیده می شد اما بعدا خالق آن، دا هونگفی نام برند را تغییر داد.

تا الان، این بزرگترین ارز رمزنگاری شده ای است که از چین پدیدار شده است و گاهی اوقات به آن اتریوم چینی می گویند زیرا استفاده از قرارداد های هوشمند آنها مشابه است.

سال 2017، موفق ترین سال برای نئو بوده است. از ارزش 0.15  دلار به ازای هر توکن در ژانویه 2017، به 168 دلار به ازای هر توکن در سال بعد رسید.

این یعنی بازدهی 112000 درصد. یکی از دلایل موفقیت نئو، حمایت آن از برنامه نویسی در بسیاری از زبان های موجود است، از جمله Go, Java, C++ و غیره.

علاوه بر این، نئو مزایایی را در نتیجه ی ارتباط خوب با دولت چین دریافت کرد که عموما به خاطر موقع خیلی سخت آن نسبت به ارزهای رمزنگاری شده شناخته می شود. در تاریخ 5 دسامبر 2019، زی کش ارزش بازاری 609.73 میلیون دلار داشته است که هر توکن ارزشی حدود 8.64 دلار دارد.

9- کاردانو (ADA)

 چارلز هاسکینسون، یکی از بنیان گزاران اتریوم در سپتامبر 2017 کاردانو (Cardano) را راه اندازی کرد. ADA برای حمایت کنندگان ارز دیجیتال تمامی مزایای اتریوم و بسیاری چیز های دیگر را ارائه می کند. کاردانو، پلتفرمی برای Dapp و قرارداد های هوشمند ارائه می کند، مانند اتریوم پیش از آن. فراتر از آن، ADA  قصد دارد برخی از مشکلات جدی که مایه دردسر ارزهای رمزنگاری شده است را حل کند، از جمله مقیاس پذیری و قابلیت همکاری با قسمت های دیگر.

همچنین کاردانو امیدوار است موضوعات مربوط به پرداخت های بین المللی که معمولا هم زمان بر و هم پر هزینه هستند را حل کند.

به لطف تمرکز آن روی این حوزه، قادر بوده است زمان پردازش پرداخت بی المللی را از چندین روز، به چند ثانیه کاهش دهد.

در تاریخ 5 دسامبر 2019، کاردانو ارزش بازاری 964.20 میلیون دلار داشته است که هر توکن ارزشی حدود 0.037 دلار دارد.

10- EOS

 یکی از جدید ترین ارزهای دیجیتال که در لیست ما جای گرفته است، EOS  است.

در ژوئن 2018 توسط پیشگام ارز رمزنگاری شده، دن لاریمر ایجاد شد. لاریمر قبل از کار کردن روی EOS ، بورس ارز دیجیتال Bitshares و همچنین پلتفرم شبکه اجتماعی مبتنی بر بلاکچین Steemit را بنیان گزاری کرد.

EOS همانند سایر ارزهای رمزنگاری شده در این لیست، بعد از اتریوم طراحی شده است، در نتیجه پلتفرمی را ارائه می کند که توسه دهندگان می توانند روی آن اپلیکیشن های غیر متمرکز را بسازند. EOS به دلایل متعدد دیگری قابل توجه است.

اول، عرضه اول سکه آن، یکی از طولانی ترین و پر سود ترین ها در تاریخ بوده است که به سرعت رکورد 4 میلیارد دلار را در بودجه های سرمایه گزاری از طریق  تلاش های برونسپاری که یک سال طول کشید، به دست آورد.

EOS یک مکانیسم اثبات سهام ارائه می کند که امیدوار است بتواند مقیاس پذیری را فراتر از رقبایش ارائه دهد.

EOS از EOS.IO ساخته شده است، مشابه با سیستم عامل یک کامپیوتر و همانند شبکه بلاکچین برای ارز دیجیتال و همچنین سکه های EOS کار می کند. EOS همچنین به خاطر کمبود مکانیسم استخراج برای تولید سکه، تحول آور است. در عوض، تولید کنندگان بلاک بر اساس نرخ تولید خود، توکن های EOS  دریافت می کنند.

EOS  شامل یک سیستم پیچیده از قوانین برای مدیریت کردن این روند است، با ایده ی اینکه شبکه در نهایت بیشتر دموکرات و غیر متمرکز تر از سایر ارزهای رمزنگاری شده می شود. در تاریخ 5 دسامبر 2019، EOS ارزش بازاری 2.52 میلیارد دلار داشته است که هر توکن ارزشی حدود 2.67 دلار دارد.

نتیجه ی نهایی

 بیت کوین در عرصه ی ارزش بازاری، مبتنی بر کار بر بودن و معروفیت همچنان پیشرو است.

با این حال، ارز های دیجیتال همانند اتریوم و ریپل که بیشتر برای راه حل های سرمایه گزاری استفاده می شوند، به تدریج مشهور می شوند، در حالیکه برخی آلتکوین ها برای ویژگی های پیشرفته تر و بهتر در مقابل بیت کوین معرفی می شوند.

بنا بر روند فعلی، ارزهای رمزنگاری شده اینجا هستند تا بمانند اما اینکه چه تعدادی از آنها در میان رقابت رو به رشد در فضا به عنوان پیش رو ظاهر خواهد شد را تنها زمان آشکار خواهد کرد.

این سایت بفروش می رسد با سئو عالی و بازدید بالا. تماس بگیرید

اگر سوال یا نظری دارید در بخش کامنت ها بنویسید.اگر موضوع خاصی مد نظر شماست که در سایت موجود نیست در بخش کامنت ها بنویسید

دوره ارز دیجیتال تاپ سایت 98
دوره های آموزشی دوره های آموزشی

نظرات کاربران

از دیدگاه مرتبط با موضوع استفاده نمایید.

از تبلیغ سایت یا شبکه اجتماعی خودداری فرمایید.

برای پاسخ گویی بهتر در سایت ثبت نام نمایید و سپس سوال خود را مطرح فرمایید.