logo
logo
تبلیغ کلیکی تاپ سایت 98

شرکتی که اپل از آن میترسد : هواوی

شرکتی که اپل از آن میترسد : هواوی
فرجام خانی موفقیت

چطور هواوی از اپل پیش افتاد، بدون اینکه کسی چیزی متوجه شود؟ و چه درسی می توان از آن گرفت؟

هواوی(Huawei)، یک شرکت چند ملیتی ارتباطات از راه دور چینی، به طور رسمی با تبدیل شدن به دومین تولید کننده ی برتر گوشی هوشمند در جهان، از اپل(Apple) پیشی گرفت که رتبه ی اول در دست سامسونگ است.

طی هفت سال، اولین مرتبه ای است که یک شرکت، دو شرکت اول جهان را از هم جدا می کند. مدیریت این شرکت معتقد است تا سال 2019، میتواند به رتبه ی اول برسد.

چطور هواوی از اپل پیش افتاد و چه درس هایی میتوان از آن شاهکار تاریخی گرفت؟

پیدایش فروتنی

همانند بسیاری از داستان های موفقیت جدید، بنیان گذار هواوی، رن، این شرکت را در بدترین نقطه ی زندگی خود پایه گذاری کرد.

او از ارتش آزادی بخش خلق که به عنوان مهندس در آن کار کرده بود اخراج شد و این درست بعد از زمانی بود که یک مشتری از اوکلاهبرداری کرده بود و در سال 41 در حال بهبود زندگی بعد از طلاق بود.

هیچ چیز مثبتی در زندگی او رخ نمی داد. تنها در تاریک ترین زمان زندگی است که شجاعت پیدا می کنیم همه چیز را به خطر بیاندازیم زیرا چیزی برای از دست دادن نداریم.

با چنین روحیه ای، رن تصمیم گرفت شرکت را با تعدادی از همکاران خود شروع کند و آن را هواوی بنامد.

هواوی تولید دستگاه های ارتباط از راه دور را شروع نکرد. تنها هدف آن این بود که از هر چیزی که بتوان فروخت، پول در بیاورد، حتی سرمایه گذاری خطر پذیر در صنعت قرص رژیمی.

ماجراجویی رن، هوش تجاری و مقدار زیادی خوش شانسی باعث رشد او در بازار چینی ارتباطات از راه دور شد که به طور استثنایی چشمگیر بود.

در نتیجه سوالاتی که باید از خودمان بپرسیم موارد زیر هستند:

  1. چه چیزی باعث موفقیت این شرکت شده است که اپل و سامسونگ بابت آن می ترسند؟
  2. چه چیزی باعث شده است شرکتی که تا چند سال پیش گمنام بود، به یک شرکت ارتباطات جهانی تبدیل شود؟

در زیر نحوه ی دستیابی به موفقیت هواوی را مشاهده می کنید.

نوعی عشق ویژه به نیروی کار

سازمان تا بدون افراد، هیچ چیزی نیستند. در جهان رقابتی که در آن زندگی می کنیم، شرکت های دانش بنیان، که 99.9 درصد از صنعت فناوری را تشکیل می دهند، ارزش کارمندان را درک می کنند.

نوآوری ریشه در کارمندان باهوش، با انگیزه و کنجکاو دارد که احساس می کنند جزئی از شرکتی هستند که در آن کار می کنند.

هواوی مدت ها قبل از اینکه این موضوع به نظریه ی غالب نیروی انسانی سیلیکون ولی تبدیل شود، آن را فهمید.

در دهه ی 1990 میلادی، هواوی یک طرح مالکیت سهام کارمندان را طراحی کرد که درآمد های کارمندان بر اساس سه جزء بود: حقوق، عملکرد و سهام.

هواوی میخواست با چنین رویکردی، اصلی به نام دانش گرایی را به کار گیرد که منشا آن اجازه دادن و تشویق کارمندان به فکر کردن به عنوان کسانی که از کل موفقیت شرکت بهره می برند و نه به عنوان کارمندان قابل جایگزین که سهم آنها کم است، می باشد

تبدیل هواوی به یک شرکت متعلق به کارمندان، باعث شد شرکت برترین استعداد ها را استخدام و حفظ کند و فاصله خود را با رقبا بیشتر کند.

متمرکز بر یادگیری

رن اهمیت بخش تحقیق و توسعه را به عنوان بخشی از استراتژی رقابت هواوی درک کرد. برای انجام این کار، یک حس ضرورت و بحران را در مدیران ارشد خود به وجود آورد. یعنی جوی را به وجود آورد که گویی تمام موفقیت های چند ساله ی هواوی به طور خودکار از بین رفته اند و به عنوان نتیجه به طور پیوسته به نوآوری نیاز دارند.

به همین دلیل است که از ابتدای شروع شرکت، همیشه حداقل 10 درصد از درآمد روی بخش تحقیق توسعه سرمایه گذاری شده است. این مقدار، 5 درصد بیش از اپل و 2.5 درصد بیش از سامسونگ است.

تحقیق و توسعه: یک امر جهانی

هواوی علاوه بر گسترش بخش تحقیق و توسعه در داخل چین، در قسمت های مختلف جهان آزمایشگاه های خود را دایر کرد. در حقیقت این شرکت بین سال های 2002 تا 2010، 57 مرکز نوآوری متعلق به شرکت و مرکز های مشترک در آمریکا، سوئد، آلمان، روسیه، سویس و کانادا باز کرد.

به طور مثال، از آنجایی که اروپا مرکز پیدایش فناوری های 3g است، هواوی یک موسسه در استوکهلم سوئد راه اندازی کرد.

برای ارتقای قابلیت شناسایی رادیویی، یک موسسه متمرکز بر نوآوری دیگر در مسکو، روسیه راه اندازی کرد به طوری که در حال حاضر این مرکز، رهبر چنین حوزه ای است.

در حالیکه تخصص سیلیکون ولی کامپیوتر ابری، برنامه نویسی و ارتباطات از راه دور دیتا است، در آنجا و دالاس مرکز نوآوری راه اندازی کرد.

تا آگوست 2015، هواوی 255 آزمایشگاه مشترک، موسسه ی تحقیق و مرکز توسعه راه اندازی کرد تا در زمینه ی محاسبه ی ابری بیشتر پیشرفت کند. برای انجام این کار، بخش تحقیق و توسعه ی خود را با استخدام 30000 کارمند جدید، بزرگ تر کرد. از میان 180000 کارمندی که دارد، 80000 نفر در بخش تحقیق و توسعه هستند، که 45 درصد از نیروی کار آن را تشکیل می دهد.

هواوی با گسترش بخش تحقیق و توسعه توانست در بازار های خیلی خوبی وارد شود  و مهندسان مختلف و تحصیل کرده ای در اختیار داشته باشد که روی موضوعات پیچیده و تولید فناوری های جدید کار می کنند.

علاوه بر این، موسسات نوآوری هواوی بسیار به هم مرتبط هستند به گونه ای که همراه با هم کار می کنند تا تضمین کننده ی این باشند که اشتراک گذاری دانش رخ می دهد.

در سال 2017 هواوی ششمین سرمایه گذار بزرگ روی بخش تحقیق و توسعه بود و از اپل پیش افتاد.

نفوذ در بازار های دست نخورده

برند اپل روی ثروتمند ها تمرکز می کند؛ کسانی که فورا بیش از 1000 دلار صرف گوشی هوشمند جدید می کنند.

هواوی از سوی دیگر گوشی های خود را به گونه ای قیمت گذاری کرده است که وارد بازار طبقه متوسط جامعه شود، محدوده ای که اپل نتوانست عمل کند.

در حقیقت استراتژی قیمت گذاری مهاجم آن است که رشد سهام آن را در کشور هایی مانند هند، اندونزی، چین، روسیه، آفریقای جنوبی، نیجریه و پاکستان تضمین می کند.

هواوی با وجود تمایل رو به رشد برای کالا ها همراه با سرمایه گذاری در حال رشد در زیرساخت های شبکه سازی و شناسایی برند، راه خود را برای غلبه بر جهان یافته است.

هواوی همچنین موفقیت های بزرگی را در اروپا کسب کرده است. طی چند سال اخیر، این شرکت اکثر بودجه بازاریابی خود را با راه اندازی اسپانسریِ فوتبال روانه ی اروپا کرده است.

به عنوان نتیجه، سهام حجم خرده فروشی گوشی هوشمند هواوی در اروپای غربی  رشد بی سابقه ای را تجربه کرد. در اولین سه ماهه ی 2018، فروش گوشی های هوشمند هواوی نسبت به سال قبل، 38.6 درصد رشد داشت.

مشارکت استراتژیک هواوی

جدا از تلاش های بازاریابی پیش رونده، هواوی مشارکت مداومی با برند های بزرگی مثل لیکا کمرا ای جی، گوگل و پروش دیزاین برقرار کرد تا به بازار طبقه ی متوسط بالاتری که اپل در آن فعالیت می کند، دست یابد. تا اینجای کار، این مشارکت ها تنها نتایج مثبت به همراه داشته اند.

قابلیت عکسبرداری مبتنی بر هوش مصنوعی که هواوی همراه با لیکا کمرا ایجاد کرد، به عنوان یک استراتژی برنده ظاهر شد. جای تعجب نیست که TechRadar، یک انتشارات آنلاین متمرکز بر فناوری، هواوی P20 را که به خاطر سه لنز آن، به گوشی هوشمند سه دوربینه معروف است، بعد از سامسونگ گلکسی S9، بهترین دوربین گوشی دانست.

نوآوری به وسیله ی مشتریان

هواوی طی دو دهه ی گذشته تغییرات شدیدی را تجربه کرد است، و از یک شرکت متمرکز بر فناوری به یک سازمان مشتری گرا تبدیل شد.

ساختار شرکت در سه بخش کسب و کار مشتری محور است: عملیات ها، سرمایه گذاری، پایانه ها. همه ی بخش ها با در نظر گرفتن این اصل، به مشتریان خدمات می دهند. به عنوان نتیجه ی این استراتژی، هواوی 22 دفتر مرکزی در جهان پایه گذاری کرد تا هرچه نوآوری می تواند از مشتریان خود کسب کند.

علاوه بر این بر اساس تحقیقی که گروهی از محققان دانشگاه هانگژو دیانزی انجام دادند، هواوی انتقاد پذیر است و نوآوری ها و ایده های جدید را می پذیرد.

آنها وبسایت بررسی آنلاین را که درآن هزاران مشتری که سه نسل متوالی از گوشی های هواوی را بررسی کرده بودند، هوای میت 7، میت8  و میت9، تحلیل کردند.

آنها سطح رضایت که تعداد رای مثبت بر اساس هفت محصول بود : عملکرد، ظاهر، باتری، سیستم، صفحه، تجربه کاربر، عکس برداری، قیمت، کیفیت، ویدیو و خدمات فروش، تحلیل کردند.

نکته ی جالب این است که ویژگی که سطح رضایت در میت 7 پایین ترین مقدار بود، یعنی عملکرد، باتری و عکسبرداری، در میت 9 به شدت افزایش یافته بود.

شرکتی که اپل از آن میترسد: هواوی

همانطور که این نمودار نشان می دهد، طی نسل های موفق میت 8، عملکرد، ظاهر، باتری، صفحه، کیفیت و صدا و فیلم برداری ارتقا یافته اند که نشان دهنده ی این است که هواوی با دقت به مشتریان خود گوش می دهد.

با در نظر گرفتن تلاش های بی وقفه ی هواوی برای نفوذ به بازار آمریکا، این غول ارتباطات چینی، در حال موفقیت است در حالیکه دیگران فکر نمی کنند اپل سال ها هیچ رقیبی جز سامسونگ که برترین تولید کننده ی گوشی همراه است، نداشت.

امروزه حوزه ی گوشی هوشمند رقابت شدیدی را در خود می بیند و اپل تمامی دلایل برای نگرانی را دارد.

یک مرتبه دیگر، موفقیت هواوی ناشی از ویژگی های زیر است:

  1. نیروی کار با انگیزه و قدرتمند
  2. تمرکز بر تحقیق و توسعه
  3. نفوذ به بازار های دست نخورده
  4. مشارکت استراتژیک با فراهم کننده های خدمات برتر جهان
  5. توجه به نیاز مشتری و بررسی محصولات خود

در پایان : هیچ موفقیتی بی دلیل نیست.امیدواریم این مقاله از تاپ سایت 98 مورد رضایت شما عزیزان باشد.

موفق باشید.

این سایت بفروش می رسد با سئو عالی و بازدید بالا. تماس بگیرید

اگر سوال یا نظری دارید در بخش کامنت ها بنویسید.اگر موضوع خاصی مد نظر شماست که در سایت موجود نیست در بخش کامنت ها بنویسید

دوره ارز دیجیتال تاپ سایت 98
دوره های آموزشی دوره های آموزشی

نظرات کاربران

از دیدگاه مرتبط با موضوع استفاده نمایید.

از تبلیغ سایت یا شبکه اجتماعی خودداری فرمایید.

برای پاسخ گویی بهتر در سایت ثبت نام نمایید و سپس سوال خود را مطرح فرمایید.