logo
logo
تبلیغ کلیکی تاپ سایت 98

مارکت کپ چیست

مارکت کپ چیست
هدایت عباسی ارز دیجیتال

در این مقاله از تاپ سایت 98 قصد داریم به بحث مهم مارکت کپ (market cap) بپردازیم.

مارکت کپ

منظور از مارکت کپ (ارزش بازار) کل ارزش بازار شرکت یا ار دیجیتال است که معمولاً به عنوان " market cap" نامیده می شود ، و از ضرب تعداد کل ارز دیجیتال در قیمت فعلی آن بدست می آید.

مثلا اگر یک رمزارز تعداد 1000 توکن داشت باشد و قیمت آن 50 دلار باشد مارکت کپ آن 50 هزار دلار است.

در بورس ایران نیز همین داستان وجود دارد یعنی تعداد سهم ضربدر قیمت مساوی است با ارزش بازار .

پس همان طور که مشاهده کردید شاید اصطلاحات در بازارهای مالی تغییر کند اما بسیاری از مسائل با هم شباهت دارند.

مارکت کپ ارز دیجیتال

مارک کپ به عنوان شاخصی از تسلط و محبوبیت ارزهای رمزنگاری شده یا ارز دیجیتال استفاده می شود اگرچه این معیار به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد ، اما اطلاعات خوبی جهت تصمیم گیری در مورد معاملات به ما می دهد و به ما کمک می کند رمزارز مناسبی جهت خرید و فروش انتخاب نماییم.

هنگامی که قصد سرمایه گذاری روی رمزارزی را دارید حتما به چند نکته باید توجه کرد:

  1. آیا ارز دیجیتال محدودیت استخراج دارد؟ چون وقتی استخراج آن رو به تمام باشد قیمت آن رشد می کند.
  2. مارکت کپ آن چقدر است و چه رتبه ای در بین ارز دیجیتال های دنیا دارد که در سایت کوین مارکت کپ می توان رتبه آن را مشاهده کرد.

به طور کلی ، هرچه مارکت کپ یا ارزش بازار ارزهای رمزنگاری شده بیشتر باشد ، بیشتر در بازار غالب است. به همین دلیل ، مارکت کپ اغلب به عنوان مهمترین شاخص برای رتبه بندی ارزهای رمزنگاری شده در نظر گرفته می شود.

مارکت کپ Market Cap چگونه محاسبه می شود؟

ارزش بازار ارزهای رمزنگاری شده با قیمت فعلی ضرب در عرضه در گردش تعیین می شود:

مارکت کپ = تعداد توکن در گردش (استخراج شده) ضربدر قیمت فعلی آن

وبسایت Coinmarketcap در حال حاضر محبوب ترین وب سایت است و اطلاعات زیادی از بازار ارزهای رمزنگاری شده در آن وجود دارد و میزان محبوبیت هر ارز را می توان در آن مشاهده کرد.

همچنین محبوب ترین شاخص جهان رمزنگاری را برای همه معیارهای مالی مربوط به ارزهای رمزنگاری شده ارائه می دهد.

در Coinmarketcap همه قیمتها با میانگین وزنی کل قیمتهای مبادلات مختلف محاسبه می شود.

به خاطر داشته باشید که در این سایت ، مارکت کپ بر اساس تعداد کوین های موجود محاسبه می شود نه کل کوین . مثلا بیت کوین قرار است 21 میلیون عدد از آن استخراج شود و تعداد 20 میلیون آن استخراج شده است و رتبه بندی بر این اساس است و امکان دارد در یک روز ، رتبه رمزارز تغییر کند و این رتبه بندی ثابت نیست.

ارزش بازار یک ارز رمزنگاری شده (ارز دیجیتال)، محبوبیت یک رمزارز را در دراز مدت بیشتر نشان می دهد.

آیا مارکت کپ بهترین راه برای سنجش میزان محبوبیت یک ارز رمزنگاری شده است؟

سرمایه گذاران ارز دیجیتال چند گروه هستند بعضی از آنها محافظه کار بود و فقط روی رمزارزهایی سرمایه گذاری می کنند که اعتبار بالایی دارند مثل بیت کوین ، اتریوم ، کاردانو ، سولانا ، ترون و غیره.

اما بعضی از سرمایه گذاران کریپتو (رمزارز) ، بر روی رمزارزهایی سرمایه گذاری می کنند که قیمت آنها پایین تر و مارکت کپ کمی دارند ولی پتانسیل رشد داشته باشند و ریسک پذیر هستند.

دلیل انها این است که وقتی ارز دیجیتالی قیمت پایینی دارد با افزایش قیمت ، سود بالاتری می دهد.

مثلا اگر بیت کوین از 50 هزار به 52500 دلار برسد 5 درصد رشد کرده است اما یک رمزارز با قیمت یک دلار اگر به قیمت 1.1 دلار برسد 10 درصد رشد کرده است.

رمزارزهای باثبات دارای نوسان کمتری نسبت به رمزارزهای کوچک هستند اما نسبت به دارایی های سنتی مانند سهام ناپایدارتر هستند.

ارزهای رمزپایه با سرمایه کوچک اغلب بسیار بی ثبات هستند و سرمایه گذاری بسیار پر ریسک محسوب می شوند ، البته گاهی اوقات با رشد بالقوه (کوتاه مدت) زیادی مواجه می شوند با این حال ، توجه داشته باشید که آنها ممکن است از بین بروند و قیمت آنها به صفر برسد که این مسئله درسال های قبل مشاهده شده است.

اما هر چه بگذرد بازار ارز دیجیتال (کریپتوکارنسی) ، ثبات بیشتری پیدا می کند. تعدادی از رمزارزهای بی ارزش از بین می روند و آنهایی که باارزش هستند نیز ثبات قیمتی پیدا می کنند مانند طلا و ارزهای فیات (دلار ، یورو ، پوند و غیره).

مانند همیشه در مورد ارزهای رمزنگاری شده ، توصیه می کنیم قبل از سرمایه گذاری تحقیقات کاملی انجام داده و همه عوامل حیاتی را در نظر بگیرید. به عنوان مثال ، مارکت کپ در کنار حجم معاملات در 24 ساعت و هفته گذشته دارای ارزش بیشتری است.

در سایت Coinmarketcap حجم معاملات 24 ساعته و هفته گذشته ارز رمزنگاری شده وجود دارد و قابل مشاهده است حتما قبل از سرمایه گذاری آن را نیز بررسی کنید.

مارکت کپ چیست

نکات مهم مارکت کپ

شاید قیمت یک ارز دیجیتال 2 هزار دلار باشد و رتبه 20 را در کوین مارکت کپ داشته باشد ولی یک رمزارز دیگر قیمتش 200 دلار باشد و رتبه آن 10 باشد.

پس مارکت کپ معیار مهمی در اعتبار و بزرگی یک بازار است و قیمت به تنهایی تعیین کننده نیست.

مارکت کپ در بورس ایران نیز از این لحاظ دارای اهمیت است که افرادی می توانند در قیمت سهام شرکت های کوچک تاثیرگذار باشند اما به لحاظ ارزش بازار شرکت های بزرگ این کار برای آنها مقدور نیست.

مارت کپ و نهنگ ها

یکی از مسائلی که در بحث ارز دیجیتال وجود دارد و باید به آن توجه کرد تاثیر نهنگ ها بر روی قیمت ارز دیجیتال است.

اصطلاح نهنگ به افراد و کیف پول هایی گفته می شود که مقادیر زیاد از رمزارز را در اختیار دارند و می توانند روی قیمت تاثیرگذار باشند اما باید توجه داشته باشید آنها فقط نقش منفی ندارند و وظیفه اصلی آنها ایجاد بالانس نیز هست.

مثلا در اواسط سال 2021 قیمت بیت کوین پس از صعودی عالی، در حال سقوط شدیدی بود اما آنها اجازه افت قیمت بیشتر را نداند و با حمایت از آن ، توانستند ارزش بیت کوین را حفظ کنند و با توجه به اهمیت بیت کوین ، دیگر رمزارزها نیز ارزش خود را از دست ندادند.

مارکت کپ و کوین 360

یکی دیگر از سایت های مهم در حوزه ارز دیجیتال ، سایت کوین 360 (coi360.com) است که نمایی کلی از بازار را به شما نشان می دهد.

در این سایت ، مارکت کپ را می توان از اندازه باکس آنها متوجه شد.

در سایت کوین 360 ، رنگ سبز نشان دهنده روند صعودی رمزارز ، رنگ قرمز روند نزولی و اندازه باکس نشان دهنده ارزش بازار آنهاست.

مارکت کپ

موفق باشید.

این سایت بفروش می رسد با سئو عالی و بازدید بالا. تماس بگیرید

اگر سوال یا نظری دارید در بخش کامنت ها بنویسید.اگر موضوع خاصی مد نظر شماست که در سایت موجود نیست در بخش کامنت ها بنویسید

دوره ارز دیجیتال تاپ سایت 98

منبع: تاپ سایت 98

تگ:

دوره های آموزشی دوره های آموزشی

نظرات کاربران

از دیدگاه مرتبط با موضوع استفاده نمایید.

از تبلیغ سایت یا شبکه اجتماعی خودداری فرمایید.

برای پاسخ گویی بهتر در سایت ثبت نام نمایید و سپس سوال خود را مطرح فرمایید.