logo
logo
تبلیغ کلیکی تاپ سایت 98

رم چیست و چرا مهم است؟ | RAM

رم چیست و چرا مهم است؟ | RAM
هدایت عباسی سخت افزار

حافظه با دسترسی تصادفی (RAM) حافظه کوتاه مدت یک کامپیوتر است که از آن برای انجام تمام وظایف و برنامه های فعال استفاده می کند.

هیچ یک از برنامه ها، فایل ها، بازی ها یا استریم های شما بدون RAM کار نمی کنند. در اینجا، دقیقاً توضیح خواهیم داد که RAM چیست، RAM به چه معناست و چرا اینقدر مهم است. سپس بیاموزید که چگونه می توانید بار RAM خود را با تقویت کننده تخصصی کم کنید.

RAM مخفف چیست؟

RAM مخفف "حافظه دسترسی تصادفی" است و اگرچه ممکن است مرموز به نظر برسد، RAM یکی از اساسی ترین عناصر محاسباتی است.

RAM یک فضای ذخیره سازی داده بسیار سریع و موقت است که رایانه در حال حاضر یا در چند لحظه آینده به آن نیاز دارد.

رایانه ها همیشه چیزهایی را برای کار بارگذاری می کنند مانند برنامه ها و داده ها و سپس آنها را برای کارهای بعدی کنار می گذارند.

RAM حافظه کوتاه مدت کامپیوتر شما است. در مقابل، هارد دیسک کامپیوتر یا SDD حافظه بلندمدت آن است، جایی که چیزها کم و بیش به طور دائمی ذخیره می شوند.

هر دستگاه محاسباتی رم دارد، خواه یک رایانه رومیزی (دارای ویندوز، MacOS یا لینوکس)، تبلت یا موبایل، یا حتی یک دستگاه محاسباتی با هدف خاص (مانند تلویزیون هوشمند). تقریباً همه رایانه‌ها نیز راهی برای ذخیره اطلاعات برای دسترسی طولانی‌مدت دارند. اما فرآیندهای کاری در رم انجام می شود.

رم دقیقا چیکار میکنه؟

رم حافظه موقتی است که با قطع برق از بین می رود. پس از رم برای چه استفاده می شود؟ بسیار سریع است، که آن را برای چیزهایی که رایانه فعالانه روی آنها کار می کند، ایده آل می کند، مانند برنامه هایی که در حال حاضر در حال اجرا هستند (به عنوان مثال، مرورگر وب که در حال خواندن این مقاله در آن هستید) و داده هایی که این برنامه ها روی آنها یا با آنها کار می کنند ( مانند این مقاله).

فکر کردن به رم با قیاس یک دسکتاپ فیزیکی می تواند کمک کند. جایی که می خواهید همه چیز در دسترس باشد و نمی خواهید در یافتن چیزی تأخیر داشته باشید. آن رم است.

در مقابل، اگر می‌خواهید چیزی را نگه دارید تا بعداً روی آن کار کنید، آن را روی یک هارد دیسک، به صورت محلی یا در فضای ابری ذخیره می‌کنید.

در نهایت ، RAM به شما امکان می دهد همزمان با سرعت و کارایی به چندین برنامه دسترسی پیدا کنید.

RAM به طور قابل توجهی سریعتر از یک هارد دیسک است بسته به نوع سخت افزار و وظیفه خاص، بیست تا صد برابر سریعتر است.

به دلیل سرعت، RAM برای پردازش فوری اطلاعات استفاده می شود. هنگامی که می خواهید کار خاصی را انجام دهید، سیستم عامل های رایانه داده ها را از هارد دیسک به RAM بارگذاری می کنند تا آن را پردازش کنند، مانند مرتب کردن صفحه گسترده یا نمایش آن بر روی صفحه.

هنگامی که کار انجام شد (گاهی اوقات به دستور شما) آن را در حافظه طولانی مدت ذخیره می کند.

بنابراین، برای مثال، فرض کنید می خواهید با یک صفحه گسترده کار کنید. هنگامی که اکسل را راه اندازی می کنید، رایانه شما برنامه را در RAM بارگذاری می کند.

در صورت بارگیری صفحه گسترده (که روی هارد دیسک شما ذخیره شده است) ، سیستم عامل نیز این اطلاعات را در RAM کپی می کند.

سپس می توانید با Excel کار کنید و اعداد را به شیوه معمول خود خرد کنید. در بیشتر شرایط ، کامپیوتر بسیار سریع پاسخ می دهد ، زیرا RAM سریع است.

وقتی کار با صفحه‌گسترده تمام شد، به اکسل می‌گویید آن را ذخیره کند به این معنی که داده‌ها روی هارد دیسک یا سایر ذخیره‌سازی‌های بلندمدت کپی می‌شوند. (اگر صرفه جویی را فراموش کردید و برق قطع شد ، تمام کار از بین رفت ، زیرا RAM ذخیره موقت است.) و هنگامی که برنامه را می بندید ، سیستم عامل رایانه آن را از RAM خارج کرده و عرشه را پاک می کند تا فضا آزاد شود. برای اینکه شما روی چیز بعدی کار کنید.

یکی از کاربردهای گسترده RAM این است که به اطلاعات زودتر دسترسی سریعتر دسترسی پیدا کند.

هنگامی که برای اولین بار رایانه خود را روشن می کنید و هر برنامه ای مانند پاورپوینت یا اسپاتیفای را راه اندازی می کنید، مدتی طول می کشد تا بارگیری شود.

با این حال، اگر برنامه ای را ببندید و سپس آن را مجدداً راه اندازی کنید، نرم افزار تقریباً بلافاصله باز می شود (مگر اینکه رایانه شخصی شما برای عملکرد بهینه نشده باشد). این به این دلیل است که برنامه به جای هارد دیسک، از رم بسیار سریعتر بارگیری می شود.

یک مثال قابل توجه فرآیند خود سیستم عامل است. به عنوان مثال، اگر از ویندوز استفاده می‌کنید، عملکردهای کلیدی آن مانند قابلیت نمایش تصاویر روی صفحه‌نمایش در RAM کپی می‌شود، زیرا سیستم‌عامل نیاز به دسترسی فوق‌العاده سریع به دستگاه‌هایی دارد که همیشه استفاده می‌کنید. همه درایورهای دستگاه فوراً در RAM بارگذاری نمی شوند، اما بسیاری از آنها بارگذاری می شوند.

مثال دیگر یک ویژگی ویندوز به نام SuperFetch است که الگوهای استفاده شما را ثبت می کند. بر اساس رفتار موجود شما، هنگامی که رایانه شخصی خود را روشن می کنید، به طور خودکار برنامه ها و فایل ها را در RAM بارگذاری می کند. این باعث می شود کار با رایانه شما به طور قابل توجهی سریعتر شود.

هنگامی که یک برنامه به مقدار زیادی رم نیاز دارد، اغلب یک نوار پیشرفت یا گزارش وضعیت دیگر به شما می دهد. وقتی یک بازی یا برنامه قدرتمند را بارگذاری می کنید ، این امر معمول است.

هنگامی که بازی را اجرا می کنید، ممکن است در حالی که رایانه اطلاعاتی مانند نقشه ها، مدل های کاراکتر و اشیاء را در RAM کپی می کند، صفحه "بارگیری" را مشاهده کنید.

این پیام "بارگیری" نمایش داده می شود تا اطمینان حاصل شود که می دانید چیزی در حال رخ دادن است، زمانی که توسعه دهندگان نمی توانند این فرآیند را آنی انجام دهند!

چقدر حافظه رم نیاز دارم؟

هر چه رم یک دستگاه محاسباتی بیشتر باشد، سریعتر اجرا می شود. اگر دستگاه شما قدیمی است ، ممکن است نیاز به ارتقا سخت افزار داشته باشید.

هر برنامه باز (از جمله برگه ها در مرورگر وب) RAM مصرف می کند. اگر رم تمام شود و این اتفاق می افتد، کامپیوتر باید چیزها را روی هارد دیسک جابجا کند، که سرعت کامپیوتر را کاهش می دهد.

توجه داشته باشید که RAM با ذخیره سازی متفاوت است: اگر رایانه شخصی خود را خاموش کنید، اطلاعات از بین می روند در حالی که در حافظه (SSD، HDD ...) آن داده ها ذخیره می شود.

چقدر رم نیاز دارید؟ این بستگی به نوع کاری که انجام می دهید، چند کار را در یک زمان انجام می دهید و میزان بی حوصلگی شما بستگی دارد. مانند بسیاری از بخش‌های دیگر محاسبات، ما همیشه می‌خواهیم دستگاه‌های ما فوراً پاسخ دهند!

با این حال، در بیشتر شرایط، شما به رم بسیار کمتری نسبت به فضای هارد دیسک نیاز دارید. دوباره ، به آن میز اداری فیزیکی فکر کنید. هرچه فضای بیشتری روی دسکتاپ داشته باشید، تکه های کاغذ بیشتری می توانید در اطراف پخش کنید. اما این شما را از داشتن یک کابینت فایل بزرگ برای ذخیره طولانی مدت همه فایلهایی که در طول زمان جمع آوری کرده اید ، باز نمی دارد.

روزی روزگاری - به عنوان مثال ، 25 سال پیش زمانی که سخت افزار رایج بر اساس CPU های پنتیوم ساخته می شد ، شما به ندرت به بیش از 8 مگابایت RAM نیاز داشتید شاید اگر شما یک متخصص فن آوری جدی بودید ، 32 مگابایت. این برای اجرای ویندوز 95، اولین نسخه های ویندوز ورد و Doom کافی بود.

صفحه نمایش یک کامپیوتر با تنها 32 مگابایت رم در مقایسه با 16 گیگابایت رم امروزی.

رم کامپیوتر

امروزه، یک مرورگر وب با 10 تا 20 برگه باز می‌تواند به راحتی بیش از 2200 مگابایت یا 2.2 گیگابایت از رم مصرف کند: Task Manager مرورگری را با چند تب نشان می‌دهد که تنها 2 گیگابایت رم می‌خورند.

رم کامپیوتر

وقتی یک رایانه می‌خرید، معمولاً چندین رم دارید. گزینه ها: 2 گیگابایت ، 4 گیگابایت ، 16 گیگابایت یا حتی بیشتر. انتخاب رایانه: چند گیگابایت RAM نیاز دارید؟ اکثر دستگاه های رده پایین امروزه دارای 4 گیگابایت حافظه هستند ، در حالی که دستگاه های رده بالاتر (و در نتیجه گران تر) دارای 8 گیگابایت یا 16 گیگابایت رم استاندارد. (معمولاً می توانید موارد بیشتری را با قیمت افزایش یافته اضافه کنید.)

رم کامپیوتر

اما واقعا چقدر و برای چه چیزی نیاز دارید؟ در اینجا توصیه های ما وجود دارد که برای هر سیستم عامل یا سخت افزار رایانه شخصی اعمال می شود:

4 گیگابایت رم: اگر فقط در حال مرور وب هستید، با برنامه‌های اصلی آفیس کار می‌کنید و شاید کمی در ویرایش عکس‌های شخصی بپردازید، با 4 گیگابایت حافظه خوب خواهید بود.

8 گیگابایت رم: مالتی تسکرهای سنگین یا گیمرهای سبک باید کامپیوتری با 8 گیگابایت رم انتخاب کنند.

16+ گیگابایت رم: برخی از کارها ذاتاً محاسباتی فشرده هستند، مانند بازی های جدی، ویرایش ویدیو، و برنامه نویسی. کاربران "علاقه مند" که هرگز نمی خواهند کاهش سرعت را تجربه کنند، برای خوشحالی به 16+ گیگابایت رم نیاز دارند.

وقتی رم کافی ندارید چه اتفاقی می افتد؟ از کجا می دانی؟

هنگامی که وظایف محاسباتی از مقدار فعلی حافظه روی رایانه بیشتر شود، سیستم عامل برنامه‌ای که کمتر از آن استفاده می‌شود را به طور موقت روی هارد دیسک منتقل می‌کند. وقتی به آن برنامه برگردید، قبل از اینکه بتوانید با آن کار کنید، باید آن اطلاعات را بازیابی کند. این کار صفحه بندی یا مبادله نامیده می شود و زمان بر است. این فرآیند باعث تاخیر و کاهش عملکرد می شود.

می‌توانید با پاک کردن منظم زباله‌های هدر رفته از رم، رایانه‌تان را سریع‌تر و بهتر کار کنید. شما می توانید این کار را به صورت دستی انجام دهید، اما انجام آن با کمی کمک آسان تر است، مانند عملکرد حالت خواب Avast Cleanup، که سرویس ها و فرآیندهای پس زمینه بیهوده را غیرفعال می کند و RAM از دست رفته به خاطر برنامه های غیر ضروری را به شما باز می گرداند.

برای جلوگیری از افت بیشتر عملکرد هنگام بارگذاری داده ها از روی هارد دیسک ، مطمئن شوید که یک هارد دیسک سریع دارید. بهتر از آن، مطمئن شوید که یک SSD است، نه یک HDD سنتی.

آیا انواع مختلفی از رم وجود دارد؟

بله، انواع مختلفی از رم وجود دارد! مانند سایر اشکال سخت افزار کامپیوتر، دانشمندان همواره در تلاش هستند تا مصرف انرژی را کاهش دهند و در عین حال سرعت و ظرفیت را افزایش دهند.

رم از اولین روزهای محاسبات وجود داشته است و در دوره های اولیه ریزمحاسبات، علاقه مندان را ملزم می کرد که تراشه ها را یکی یکی وصل کنند.

در اواخر دهه 1990 و اوایل دهه 2000، کاربران رم استاتیک (SRAM)، رم دینامیک (DRAM)، یا رم دینامیک سنکرون (SDRAM) را انتخاب می کردند.

امروزه رایج ترین نوع آن DDR-RAM است و تکرارهای مختلفی از جمله DDR2، DDR3، DDR4 و DDR5 وجود دارد. DDR مخفف نرخ دو برابری داده است و امکان انتقال چندین فایل را به طور همزمان فراهم می کند. سرعت فعلی برای آخرین DDR4-RAM حدود 25 گیگابایت در ثانیه است.

همچنین انواع مختلفی از سرعت حافظه DDR4 وجود دارد. به طور پیش فرض، این مموری استیک ها در حدود 2500 مگاهرتز کار می کنند. اگر می خواهید حداکثر عملکرد مطلق را از حافظه خود کم کنید، می توانید RAM با کلاک بالاتری دریافت کنید.

امروزه حافظه هایی از 2333 مگاهرتز تا 5000 مگاهرتز را خواهید یافت (که برای گیمرها و اورکلاکرهای GPU جالب است). هرچه RAM شما مگاهرتزتر باشد ، سریعتر می شود!

در نهایت، DDR5 جایگزین DDR4 خواهد شد، زیرا عملکرد آن حتی بیشتر شده است، حدود 50 گیگابایت بر ثانیه.

همچنین VRAM (حافظه تصادفی دسترسی تصویری) وجود دارد که روی کارت گرافیک شما قرار دارد و برای بارگذاری داده های گرافیکی (مانند بازی ها) استفاده می شود.

RAM ویدئویی حتی سریعتر از حافظه معمولی است و به شکل حافظه GDDR5X یا HBM با پهنای باند بالاتر ارائه می شود.

خوب فهمیدم رم چیست! رام چطور؟

در حالی که شبیه به نظر می رسد، RAM بسیار متفاوت از ROM است. حافظه فقط خواندنی دقیقاً همان چیزی است که می گوید: نوعی حافظه که رایانه می تواند بخواند اما نمی تواند روی آن بنویسد. این محدود به نظر می رسد، اما شما در واقع با آن در قالب سی دی های موسیقی یا DVD-ROM آشنا هستید.

چگونه بدون ارتقاء رم بیشتری دریافت کنم؟

اگر با عملکرد کم رایانه خود دست و پنجه نرم می کنید، یا رایانه شما به 4 گیگابایت رم یا کمتر مجهز است، و نمی خواهید پولی را برای ارتقاء هزینه کنید، بهترین راه برای بهبود سرعت محاسبات آزاد کردن رم موجود است. دو راه برای انجام آن وجود دارد:

برنامه ها را ببندید! اگر به تب باز در Google Chrome نیاز ندارید، آن را ببندید. احتمالاً نیازی نیست که چندین برنامه را همزمان اجرا کنید. اگر به طور فعال از آن استفاده نمی کنید ، آن را ببندید. فقط چیزی را که واقعا استفاده می کنید راه اندازی کنید.

هنگام خرید رم باید به چه نکاتی توجه کنم؟ (برای گیک ها)

همانطور که در بالا ذکر شد، رم DDR4 امروزی در حدود 2133 و 3000 مگاهرتز کار می کند. گیمرها یا سایر کاربران سخت افزار رایانه (مانند برنامه نویسان و ویرایشگرهای فیلم) باید به حافظه با کلاک بالاتر با مشخصات تا 4800 مگاهرتز نگاه کنند. سازندگان حافظه از جمله G.Skill و Corsair .

با این حال، در حالی که سرعت ساعت یک چیز است، عامل دیگری که یک مخاطب خاص (به عنوان مثال، گیمرها) باید در نظر بگیرند تأخیر است، تأخیر زمانی بین زمانی که یک فرمان در حافظه وارد می شود و زمانی که آن اجرا می شود.

هرچه این عدد کمتر باشد، عملکرد بالاتری دارد، زیرا تاخیر کمتری بین دستورالعمل ها دریافت می کنید. برای دریافت بهترین عملکرد ممکن، حافظه شمالی 4000 مگاهرتز با تأخیر حدود CAS (Strobe آدرس ستون) 15-18 را پیدا کنید. (برای کاربران عادی ، بعید است که این تأثیر معنی داری داشته باشد ، اما برای گیمرها پیشنهاد می شود!)

نسخه های 32 بیتی ویندوز را در نظر داشته باشید

آخرین اما نه کم‌اهمیت، باید به خاطر داشته باشید که نمی‌توانید مقدار بی‌نهایت رم را در کامپیوتر شخصی خود نصب کنید و انتظار داشته باشید که کار کند.

برای استفاده از بیش از 4 گیگابایت حافظه، باید نسخه 64 بیتی ویندوز را اجرا کنید، نسخه های 32 بیتی فقط به 3.5 گیگابایت حافظه محدود می شوند.

بسیاری از کاربران ویندوز 7 هنوز در نسخه های 32 بیتی هستند ، بنابراین اگر می خواهید از 4 گیگابایت رم یا بیشتر استفاده کنید ، مطمئناً باید از پهنای باند 64 بیتی استفاده کنید.

اما، مراقب نصب نسخه 64 بیتی روی یک دستگاه بسیار قدیمی با حافظه کمتر باشید، زیرا ممکن است اثر متقابلی داشته باشد. آدرس‌ها در ویندوز به جای فقط ۳۲ بیت، اکنون ۶۴ بیت هستند.

آنچه که به آن خلاصه می شود ، رد پای حافظه بزرگتر هر برنامه است. بسته به برنامه هایی که استفاده می کنید، ویندوز 64 بیتی ممکن است 20 تا 50 درصد بیشتر از حافظه شما استفاده کند. همانطور که می بینید، 64 بیت تنها با حافظه سیستم بزرگتر معنا دارد.

موفق باشید.

این سایت بفروش می رسد با سئو عالی و بازدید بالا. تماس بگیرید

اگر سوال یا نظری دارید در بخش کامنت ها بنویسید.اگر موضوع خاصی مد نظر شماست که در سایت موجود نیست در بخش کامنت ها بنویسید

دوره ارز دیجیتال تاپ سایت 98

منبع: avast

تگ: رم حافظه

دوره های آموزشی دوره های آموزشی

نظرات کاربران

از دیدگاه مرتبط با موضوع استفاده نمایید.

از تبلیغ سایت یا شبکه اجتماعی خودداری فرمایید.

برای پاسخ گویی بهتر در سایت ثبت نام نمایید و سپس سوال خود را مطرح فرمایید.