logo
logo
تبلیغ کلیکی تاپ سایت 98

استراتژی معاملاتی RSI | بهترین تنظیم اندیکاتور RSI برای معاملات

استراتژی معاملاتی RSI | بهترین تنظیم اندیکاتور RSI برای معاملات
هدایت عباسی ارز دیجیتال

در این مقاله از تاپ سایت 98 به بررسی اندیکاتور RSI می پردازیم و روش معامله با آن را یاد می گیریم. همچنین یک استراتژی پولساز را با هم بررسی می کنیم. این اندیکاتور از تنظیم پیش فرض 14 استفاده می کند اما ما آن را تغییر می دهیم تا ببینیم نتیجه چه خواهد شد.

اندیکاتور RSI دارای تنظیم پیش فرض 14 می باشد و دارای دو سطح 30 و 70 می باشد و معمولا برای بررسی اشباع خرید و فروش از آن استفاده می کنند اما کارایی این اندیکاتور، بیش از اینهاست. تا انتهای مقاله با ما باشید.

اندیکاتور RSI در تریدینگ ویو

تریدینگ ویو یکی از سایت های مهم برای تریدرها می باشد. برای استفاده از اندیکاتور RSI در تریدینگ ویو باید وارد این سایت شوید و از بخش Indicators آن را جستجو کنید.

در تصویر زیر مشاهده میکنید که من آن را جستجو کرده ام و اولین گزینه که نسخه آپدیت شده آن است نمایش داده می شود روی آن کلیک می کنم.

اندیکاتور RSI در تریدینگ ویو

در نسخه جدید یک خط زرد رنگ نیزاضافه شده است اما خط آبی رنگ، همان عدد 14 می باشد.

تنظیم RSI بر تعداد دفعاتی که اندیکاتور، سیگنال های خرید و فروش و همچنین سیگنال های واگرایی برای خرید و فروش ارائه می کند، تأثیر می گذارد.

RSI 14 به چه معناست؟ تنظیم پیش‌فرض RSI عدد 14 است و بدان معناست که شاخص با استفاده از 14 کندل آخر یا 14 میله آخر در نمودار قیمت، محاسبه می شود.

اگر عدد را تغییر دهید مثلا عدد 5 را انتخاب کنید باعث می شود اندیکاتور تعداد بیشتری به بالای 70 و پایین تر از 30 برود و سیگنال صادر کند، اما این کار همیشه خوب نیست چون احتمال اینکه سیگنال اشتباه صادر شود بیشتر می شود.

به همین ترتیب، اگر RSI را روی عدد بالایی مثل 50 تنظیم کنید بازه زمانی طولانی تر باعث می شود تعداد دفعات کمتری به بالای 70 یا پایین تر از 30 برود. پس نتیجه می گیریم که عددی که وارد می کنیم می تواند باعث موفقیت یا شکست ما شود. پس باید دقت زیادی کنیم.

برای تغییر تنظیم RSI در تریدینگ ویو می توانید روی تنظیمات یا چرخ دنده کلیک کنید و سپس عدد مورد نظر را وارد کنید.

اندیکاتور RSI در تریدینگ ویو

بهترین تنظیم RSI برای معاملات روزانه چیست؟

توسعه دهنده RSI، J. Welles Wilder پیشنهاد می کند از RSI ، 14 دوره ای استفاده کنید. اما سایر تنظیمات RSI نیز بسته به اینکه آیا در حال معامله در بازار فارکس، ارزهای دیجیتال یا سایر بازارهای مالی هستید یا از کدام تایم فریم استفاده می کنید می تواند برای معامله مناسب باشد.

با نگاهی به نمودار زیر، می توانید RSI 14 روزه را در مقابل RSI 5 روزه در مقابل تنظیم RSI 50 روزه مقایسه کنید.

بهترین تنظیم RSI برای معاملات روزانه

می توان مشاهده کرد که RSI پیش فرض 14 دوره ای چندین سیگنال خوب می دهد، RSI با تنظیم 5 دوره ای سیگنال های زیادی می دهد و احتمال اشتباه را بالا می برد و RSI با تنظیم 50 فقط یک سیگنال معاملاتی خوب در طول دوره زمانی انتخاب شده می دهد.

ولز وایلدر در کتاب خود "مفاهیم جدید در سیستم های معاملاتی فنی" تنها از مثال های استراتژی معاملاتی با RSI 14 دوره ای استفاده می کند.

اگرچه سایر تنظیمات RSI مطمئناً ممکن و به طور بالقوه سودآور هستند، از آنجایی که وایلدر این اندیکاتور را ایجاد کرده است، مطمئنا تست های زیادی زده است تا به این نتیجه برسد که عدد 14 بهترین عدد برای این اندیکاتور می باشد.

در بعضی بازارها شنبه و یکشنبه بازار تعطیل است پس 14 دوره حدود دو هفته و نیم می شود پس به این نتیجه می رسیم 14 دوره برابر با دو هفته نیست، این بازه زمانی مربوط به زمان سفر ماه به دور سیاره زمین است. این پدیده های طبیعی مانند دنباله فیبوناچی، روشی برای کار در بازارهای معاملاتی می باشند.

در واقع، وایلدر در کتاب خود می‌گوید که چندین دوره زمانی را آزمایش کرده و با استفاده از نمودارهای تایم فریم روزانه، 14 دوره را برای سبک معاملاتی نوسانی او، موثرترین بوده است. بنابراین وی بر اساس تایم فریم روزانه Daily این عدد را انتخاب کرده است اما به این معنی نیست که نمی توان در تایم فریم های دیگر استفاده کرد.

بهترین تنظیمات اندیکاتور rsi

وایلدر دو سطح 30 و 70 را در اندیکاتور قرار داده است و توصیه می کند که این سطوح را به عنوان سطوح فروش بیش از حد و خرید بیش از حد در نظر بگیرید. این بدان معنی است که وقتی RSI به زیر 30 می رسد، می توانید خرید کنید چون بیش از حد فروخته شده است و زمانی که RSI به بالای 70 می رسد، پس بیش از حد خریداری شده است و میتوانید بفروشید. با این حال، این دو مورد، تنها گزینه ها نیستند و کاربرد دیگری نیز دارد.

نکته :

در هنگامی که روند قوی صعودی یا نزولی داریم این اندیکاتور کاربرد چندانی ندارد و احتمال دارد سیگنال اشتباه صادر کند پس حتما از بقیه ابزارها برای تایید استفاده نمایید.

آیا RSI خوب است یا بد؟ این اندیکاتور در بازار خنثی که در یک محدوده معامله می شود بسیار عالی جواب می دهد و براحتی می توانید پس از رسیدن به مقاومت، اگر RSI بالای 70 بود فروخت، و پس از رسیدن به حمایت و زیر 30 ، خرید.

برخی از معامله گران روزانه برای افزایش دقت خرید و فروش، تنظیمات سطوح فروش بیش از حد و اشباع خرید را به سطوح 20 و 80 تغییر می دهند.مزیت آن، این است که سیگنال های مطمئن تری را به ما می دهد و عیب اصلی استفاده از 20 و 80 برای RSI این است که برخی از فرصت های معاملاتی خوب را از دست می دهید.

پلت فرم تریدینگ ویو به راحتی به شما امکان می دهد سطح اشباع خرید و فروش را تعیین کنید. نمودار زیر تاثیر تغییر تنظیمات بر سیگنال های معاملاتی که از اندیکاتور RSI گرفته می شود را نشان می دهد.

سطوح اشباع خرید و اشباع فروش

ما دو تنظیم مختلف داریم حال نتیجه را در هر دو مشاهده میکنیم:

  • اولین RSI زرد از تنظیم (70/30) با دوره 14 روزه استفاده می کند.
  • نمودار دوم از تنظیم (80/20) برای اشباع خرید و اشباع فروش در همان تنظیم بازه زمانی 14 روزه استفاده می کند.

در تصویر بالا مشاهده می کنید که تنظیم 30/70 فرصت معاملاتی بیشتری بدست آورده است.

نکته حائز اهمیت این است که شما نمی توانید از تمامی فرصت ها در بازار استفاده کنید پس خود را ناراحت نکنید. به دلایل مختلفی ما بسیاری از فرصت ها را از دست می دهیم و حتی گاهی تحلیل ما اشتباه است و دچار ضرر می شویم. مهم این است که ما در نهایت از بازار سود بگیریم.

مهم تعداد معاملات نیست، مهم این است که ما هر ماه، سودی از بازار گرفته باشیم.

نحوه معامله با RSI

در بخش بالا در مورد اشباع خرید و فروش صحبت کردیم. حتی نکته ای نیز گفتیم که این اندیکاتور در بازارهای خنثی بهتر عمل می کند و اگر روند قوی باشد کاربرد چندانی نخواهد داشت.

دومین استفاده از RSI مشاهده واگرایی است که می تواند سود خوبی نصیب ما کند و روند بازار را به ما نشان دهد.

واگرایی زمانی اتفاق می افتد که جهت حرکت اندیکاتور مخالف جهت بازار است. مثلا بیت کوین روند صعودی دارد و قله بالاتر از قله بعدی است ولی اندیکاتور برعکس قیمت است و قله دوم پایین تر از قله اول است. بجر RSI اندیکاتورهای مختلفی برای نمایش واگرایی استفاده می شود که معروف ترین آنها، MACD است.

استفاده از استراتژی معاملاتی واگرایی با چند اندیکاتور از جمله MACD و Stochastic امکان پذیر است. MACD یا RSI کدام بهتر است؟ در واقع تفاوت چندانی نمی کند اما بهترین کار این است که حداقل 2 اندیکاتور واگرایی را نشان دهند.

در تصویر زیر یک نمودار را مشاهده می کنید که واگرایی را نشان می دهد. همان طور که مشاهده میکنید ابتدا سمت چپ، بازار صعودی است ولی اندیکاتور RSI واگرایی را نشان می دهد و بازار تغییر روند می دهد.

در قسمت پایین نیز روند نزولی است ولی اندیکاتور، واگرایی را نشان می دهد و دوباره روند تغییر می کند.

نحوه معامله با RSI

توجه: واگرایی در حالت ایده آل از سطح اشباع خرید یا اشباع فروش در RSI اتفاق می افتد یعنی بهتر است نزدیک یا بالای 70 و پایین تر از 30 اتفاق بیفتد.

نتیجه گیری: آیا RSI اندیکاتور خوبی است؟

RSI یکی از محبوب ترین اندیکاتورها برای معامله گران فارکس، معامله گران ارزهای دیجیتال، معامله گران بورس و معامله گران آتی است. اما این خود اندیکاتور نیست که باعث موفقیت کاربران RSI در معامله می شود.

معامله گران باید زمان خود را صرف آزمایش یک استراتژی معاملاتی RSI کنند تا مطمئن شوند که در گذشته کارآمد بوده است و سپس آن استراتژی را در یک محیط معاملاتی واقعی آزمایش کنند تا بهترین شانس را برای یک استراتژی معاملاتی سودآور داشته باشند که در آینده کارساز باشد.

نکته دیگر این است که در معامله گری نمی توان فقط به یک اندیکاتور بسنده کرد و باید از چندین ابزار دیگر برای تحلیل بازار استفاده کرد.

نکته بعدی استفاده از RSI در تایم فریم های مختلف (Daily و H1 و H4 و غیره) است میتوانید از همان پیش فرض 14 دوره ای استفاده کنید یا آن را تغییر دهید اما به هیچ عنوان تا یک استراتژی را در دمو تست نکرده اید در بازار لایو استفاده نکنید.

شاید بعضی از تریدرها با تنظیماتی خاص، بتوانند از بازار سود بگیرند اما به این معنی نیست که شما هم می توانید از آن سود بگیرید. حتما هر استراتژی را در دمو تست کنید. تریدینگ ویو یکی از بهترین سایت ها برای تست استراتژی می باشد.

امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید. نظر شما در مورد این اندیکاتور چیست؟ در بخش کامنت ها بنویسید.

این سایت بفروش می رسد با سئو عالی و بازدید بالا. تماس بگیرید

اگر سوال یا نظری دارید در بخش کامنت ها بنویسید.اگر موضوع خاصی مد نظر شماست که در سایت موجود نیست در بخش کامنت ها بنویسید

دوره ارز دیجیتال تاپ سایت 98

منبع: flowbank

تگ:

دوره های آموزشی دوره های آموزشی

نظرات کاربران

از دیدگاه مرتبط با موضوع استفاده نمایید.

از تبلیغ سایت یا شبکه اجتماعی خودداری فرمایید.

برای پاسخ گویی بهتر در سایت ثبت نام نمایید و سپس سوال خود را مطرح فرمایید.