logo
logo
تبلیغ کلیکی تاپ سایت 98

طراحی تجربه کاربری (UX) چیست؟ تمام آنچه نیاز است بدانید

طراحی تجربه کاربری (UX) چیست؟ تمام آنچه نیاز است بدانید
هدایت عباسی برندینگ

در این مقاله از تاپ سایت 98 قصد داریم به بحث مهم و کاربردی تجربه کاربری UX بپردازیم. در هر کسب و کاری که هستید باید با UX آشنا باشید چون می تواند باعث تحول کسب و کار شما شود. پس اگر به دنبال فروش بالایی هستید حتما این مقاله را تا انتها بخوانید و مهمتر اینکه، از تجربه کاربری UX برای موفقیت کسب و کار خود استفاده کنید.

UX چیست؟

طراحی تجربه کاربری می تواند باعث موفقیت یا شکست یک برند شود.

طراحی UX چالش برانگیز است و به مجموعه مهارت های بسیار متنوعی نیاز دارد. اگر می خواهید وارد این زمینه شوید، چیزهای زیادی برای یادگیری وجود دارد!

در این راهنما، شما را با طراحی UX آشنا خواهیم کرد و هر آنچه را که باید در مورد شروع کار در این صنعت هیجان انگیز بدانید، به شما خواهیم گفت:

  1. طراحی UX چیست؟
  2. تاریخچه UX
  3. رشته های طراحی UX
  4. یک طراح UX چه کاری انجام می دهد؟
  5. ارزش طراحی UX
  6. چگونه یک طراح UX شویم

قبل از شروع باید یک نکته مهم را بگویم. طراح UX برای تمامی مشاغل نیاز است و تفاوتی نمی کند شما یک محصول نرم افزاری دارید یا سخت افزاری یا اینکه فقط خدمات ارائه می دهید. تجربه کاربری می تواند باعث تحول شرکت یا کسب و کار شما شود.

1. طراحی تجربه کاربری (UX) چیست؟

تجربه کاربری (UX) به هرگونه تعامل کاربر با محصول یا خدمات اشاره دارد.

طراحی UX به تک تک عناصری که این تجربه را شکل می‌دهند، احساس کاربر هنگام استفاده از کالا یا خدمات، و اینکه کاربر چقدر راحت می‌تواند از محصول استفاده کند اشاره دارد.

تفاوتی نمی کند که یک محصول فیزیکی باشد یا دیجیتالی. کاربر باید راحت بتواند از محصول شما استفاده کند.

— دان نورمن، معمار تجربه کاربری می گوید:

هدف طراحی UX باید ایجاد یک تجربه لذت بخش، آسان، کارآمد، مرتبط و همه جانبه برای کاربر باشد.

وظیفه طراحان UX چیست؟

وظیفه اصلی طراحان UX عبارتند از :

تحقیقات بازار – طراح UX باید نیاز بازار را بررسی کند.

توسعه محصول – معایب و مزایای محصول را مشخص کند و به توسعه و بهبود محصول یا خدمات کمک کند. منظور از محصول، فقط یک محصول فیزیکی نیست گاهی شما فقط خدماتی را ارائه می دهید.

استراتژی – کمک به شرکت برای طراحی استراتژی برای فروش بالاتر و بالا بردن کیفیت خدمات یا محصولات.

بررسی رقبا – طراح UX باید رقبا، محصولات و خدمات آنها را بشناسد، نقاط قوت و ضعف آنها را بداند و به شرکت کمک کند تا محصول و خدمات بهتری ارائه دهد.

در نهایت طراح UX باید پلی باشد تا مشتری را به شرکت متصل کند. بسیار مهم است که شرکت بداند باید چه محصول یا خدماتی را ارائه دهد، رقبای آنها چه محصولاتی ارائه می دهند و از چه استراتژی استفاده می کنند. دلیل موفقیت رقبا چیست؟ و این یکی از وظایف تیم UX می باشد.

طراحی UX و UI

هنگامی که در مورد UX (User experience) صحبت می شود، ناخودآگاه اصطلاح طراحی رابط کاربری (UI) به ذهن مان می آید. با این حال، مهم است که بدانیم، علیرغم اینکه اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند، UX و UI دو چیز متفاوت هستند. اما مکمل هم می باشند.

- کن نورتون، شریک در Google Ventures، مدیر سابق محصول در Google می گوید:

«تمرکز UX بر حل یک مشکل است. اما UI بر نحوه ظاهر و عملکرد یک محصول متمرکز است."

طراحی رابط کاربری مشابه UX نیست. UI به رابط و ظاهر یک محصول اشاره دارد. مثلا در یک اپ اندروید، متخصص و طراح UI سعی می کند اپلیکیشنی زیبا را طراحی کند، از رنگ ها، دکمه ها، منوها، تایپوگرافی، انیمیشن و غیره استفاده کند تا کاربر راحت با برنامه کار کند اما طراح UX به دنبال این است که چگونه این برنامه را کارآمدتر کند و باعث فروش بالاتر شود.

اجازه دهید یک مثال و داستان واقعی بگویم. یکی از دوستان می گفت:

من به تیم UI گفتم بجای استفاده از فلان آیکون، از کلمه استفاده کن مثلا بنویس فروش.

تیم UI مخالفت کرد و گفت همه می دانند که معنی آن فروش است. در نهایت این کار را انجام دادند و در کمال تعجب فروش ما 10 درصد افزایش پیدا کرد که رقمی عجیب بود.

این یک تفاوت UI و UX است. طراح UI فقط به دنبال زیبایی است ولی متخصص و طراح UX به دنبال این است که کار کاربر را راحت تر کند و باعث رونق کسب و کار شود.

برای درک اصول طراحی UX، به تاریخچه طراحی UX می پردازیم.

2. تاریخچه طراحی UX

برخی از اساسی ترین اصول UX را می توان تا 4000 سال قبل از میلاد در فلسفه چینی باستانی مشاهده کرد که وسایل اطراف خود را به بهینه ترین، هماهنگ ترین و کاربرپسندترین روش چیدمان می کردند.

همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهد، در اوایل قرن پنجم قبل از میلاد، تمدن های یونان باستان ابزار و محل کار خود را بر اساس اصول ارگونومیک طراحی می کردند.

تجربه کاربری ux چیست

در اواخر قرن نوزدهم، متفکران و صنعتگران بزرگی مانند فردریک وینسلو تیلور و هنری فورد شروع به ادغام اصول طراحی تجربه اولیه در فرآیندهای تولید خود کردند. در مأموریتی برای کارآمدتر کردن نیروی انسانی، تیلور تحقیقات گسترده‌ای در مورد تعاملات بین کارگران و ابزارهای آنها انجام داد درست مانند طراحان UX که امروزه نحوه تعامل کاربران با محصولات و خدمات را بررسی می‌کنند.

یکی دیگر از چهره های کلیدی در تاریخ UX، مهندس صنایع هنری دریفوس است. دریفوس در کتاب خود به نام طراحی برای مردم (1955)، توصیف بسیار دقیقی از آنچه ما اکنون به عنوان طراحی UX می شناسیم ارائه می دهد:

«وقتی مردم از محصول ناراضی باشند آنگاه طراح شکست خورده است. از سوی دیگر، اگر مردم هنگام استفاده از محصول ایمن‌تر، راحت‌تر و مشتاق‌تر برای خرید، باشند طراح موفق بوده است.»

در اوایل دهه 90، دان نورمن به عنوان معمار تجربه کاربری به تیم اپل Apple پیوست و او را به اولین فردی تبدیل کرد که UX را در عنوان شغلی خود داشت.

این روزها، شرکت ها تمایل زیادی برای استخدام طراح UX دارند و به یک شغل بدل شده است.

برای قرن ها، انسان ها به دنبال بهینه سازی محیط اطراف خود، برای راحتی کاربر بوده اند. این روزها، اصطلاح طراحی UX در صنعت دیجیتال، برنامه ها، وب سایت ها، نرم افزارها، ابزارها و فناوری بسیار مطرح می باشد و شاید خود شما نیز در این حوزه فعال باشید و در این مورد، در حال تحقیق هستید.

3. رشته های طراحی UX

UX یک اصطلاح گسترده است که می تواند به چهار رشته اصلی تقسیم شود:

تجربه کاربری ux چیست

ExS - طراحی یک استراتژی جامع کسب و کار است که هم نیازهای مشتری و هم نیازهای شرکت را در بر می گیرد.

IxD - به نحوه تعامل کاربر با یک سیستم با در نظر گرفتن تمام عناصر تعاملی مانند دکمه ها، انتقال صفحه و انیمیشن ها می پردازد. طراحان تعاملی به دنبال ایجاد طرح‌های بصری هستند که به کاربر اجازه می‌دهد وظایف و اقدامات اصلی را بدون زحمت انجام دهد.

UR - طراحی UX مستلزم تحقیق و بازخورد گسترده از مشتریان فعلی یا بالقوه است. در طول مرحله تحقیق، طراحان UX نظرسنجی را راه اندازی می کنند، مصاحبه ها و تست قابلیت استفاده را انجام می دهند تا در نهایت بفهمند کاربر چه نیازی دارد و چه محصولی باید تولید شود. آنها داده‌های کمی و کیفی را جمع‌آوری می‌کنند و از آن برای اتخاذ تصمیمات طراحی استفاده می‌کنند.

IA - معماری اطلاعات عبارت است از سازماندهی اطلاعات و محتوا به شیوه ای معنادار و قابل دسترس. IA استفاده از محصول را آسان می کند.

حال بیایید نگاهی بیندازیم که چگونه این رشته ها به کارهای روزمره یک طراح UX تبدیل می شوند.

4. یک طراح UX چه می کند؟

طراحان UX به دنبال این هستند که محصولات، خدمات و فناوری های روزمره را تا حد امکان کاربر پسند و در دسترس قرار دهند. آنها از تفکر طراحی استفاده می‌کنند تا خواسته‌های کاربر را با امکان‌سنجی فنی و قابلیت تجاری سازگار کنند. نمودار زیر فرآیند تفکر طراحی را نشان می دهد که از مدرسه d.school اقتباس شده است. فرآیند تفکر طراحی را می توان به چهار مرحله مختلف تقسیم کرد: الهام، مفهوم سازی، تکرار و نمایش.

تجربه کاربری ux چیست

در مرحله الهام، طراح UX به دنبال درک و مشاهده است. برای انجام این کار، آنها تحقیقات گسترده و تجزیه و تحلیل رقبا را انجام می دهند تا به طور کامل مشکل یا چالشی را که قصد حل آن را دارند درک کنند. این شامل مصاحبه با کسانی است که مستقیماً با محصول درگیر هستند یا خواهند بود.

سپس طراح از این بازخورد برای شناسایی اهداف، احساسات، نقاط ضعف و رفتار کاربر استفاده می کند. هنگامی که مراحل اولیه تحقیق انجام شد نمونه های اولیه از ظاهر محصول نهایی را ایجاد می کنند.

با در دست داشتن نمونه اولیه، طراح UX شروع به تست محصول می کند تا ببیند کاربر چگونه با محصول تعامل دارد. این نشان می دهد که آیا کاربر می تواند از آن استفاده کند یا اینکه نیاز به تغییر است.

طراحان UX نه تنها راه حل هایی برای مشکلات کاربران ارائه می دهند همچنین باید ایده ها و طرح های خود را به عنوان بخشی از کار روزانه خود، به سهامداران کلیدی ارائه دهند.

این فقط یک نمای کلی از فرآیند طراحی UX است. در واقع، وظایف بسته به اندازه و نیازهای خاص شرکت متفاوت خواهد بود. شرکت های بزرگتر ممکن است تیمی از طراحان را استخدام کنند که هر کدام بر جنبه خاصی از فرآیند مانند تحقیق یا طراحی بصری تمرکز دارند. در شرکت‌های کوچک‌تر و استارت‌آپ‌ها، معمولا یک طراح UX استخدام می شود و همه کارها توسط وی انجام می شود.

سوالاتی که یک طراح UX از خود می پرسد:

  • آیا محصول قابل استفاده است؟ آیا کاربر می تواند راحت از آن استفاده کند؟
  • آیا محصول یا خدمات مشکل کاربر را حل می کند؟
  • آیا برای گروه های مختلف کاربران قابل استفاده است؟
  • آیا محصول یا خدمات مطلوب است؟ آیا تجربه مثبتی ایجاد می کند و رضایت کاربر را دربرخواهد داشت؟

طراحان UX از چه ابزارهایی استفاده می کنند؟

طراحان UX هنگام انجام کار خود از ابزارهای مختلفی استفاده می کنند.

  • در مرحله تحقیق و الهام، آنها از ابزارهای نظرسنجی و همچنین نرم افزار چت تصویری برای مصاحبه با کاربران و جمع آوری اطلاعات تا حد امکان استفاده خواهند کرد.
  • همچنین برنامه‌های خاصی برای وایرفریم، نمونه‌سازی اولیه و تست قابلیت استفاده وجود دارد که Balsamiq، InVision و UsabilityHub از محبوب‌ترین برنامه‌ها در این صنعت هستند.
  • علاوه بر برنامه های خاص طراحی، طراحان از ابزارهای ارتباطی و مدیریت پروژه نیز برای پیگیری کارهای خود در هر زمان استفاده می کنند.

طراحان UX روی چه نوع پروژه هایی کار می کنند؟

همانطور که صنعت فناوری رشد می کند، طراحی UX نیز تغییر کرده است. طراحان UX می توانند بر روی طیف گسترده ای از پروژه ها در زمینه های مختلف کار کنند.

تفاوتی نمی کند که شما یک محصول سخت افزاری می سازید یا یک طراح سایت یا اپلیکیشن هستید یک طراح UX باید در تیم وجود داشته باشد تا به بالا رفتن کیفیت کار کمک کند و محصولی متناسب با نیاز بازار ساخته شود.

قبل از اینکه طراح UI محصول را طراحی کند طراح و متخصص UX باید نظرات و پیشنهادات خود را ارائه دهد و این دو گروه باید با یکدیگر کار کنند یا محصولی ایده آل ایجاد شود در غیر این صورت احتمال شکست زیاد است.

5. ارزش طراحی UX

ارزش طراحی UX بسیار زیاد است نه تنها برای کاربر نهایی، بلکه برای کسب و کار یا برندی که پشت تجربه کاربر قرار دارد.

از دیدگاه کاربر، طراحی UX خوب در نهایت وی را قادر می سازد تا کارهای روزمره خود را تا حد امکان بدون زحمت انجام دهد. از تنظیم زنگ هشدار گرفته تا چت آنلاین با دوستان، گوش دادن به موسیقی یا استفاده از برنامه تقویم، سهولت انجام این اقدامات نتیجه طراحی خوب است.

هنگام طراحی این تجربیات، طراحان UX باید در نظر داشته باشند که چگونه می توانند برای انواع کاربران ارزش ایجاد کنند.

از دیدگاه کسب و کار، طراحی تجربیات کاربری درجه یک، برای اطمینان از رضایت مشتری و ایجاد وفاداری به برند امری ضروری است. تنها در صورتی که یک محصول یا خدمات بدون دردسر و لذت بخش باشد، کاربر مایل به بازگشت خواهد بود.

6. چگونه یک طراح UX شویم

همانطور که دیدیم، طراحی UX یک زمینه بسیار چند وجهی است. کار در UX مستلزم یک مهارت بسیار متنوع است. شغل طراح UX می تواند بسیار متنوع، چالش برانگیز و از نظر مالی سودآور باشد. طبق گفته Glassdoor، متوسط ​​حقوق یک طراح تجربه کاربری در ایالات متحده 97460 دلار است.

برای اینکه به یک طراح UX تبدیل شوید باید مهارت های زیر را داشته باشید:

  • باید مهارت و تخصص خوبی در زمینه ای که قصد فعالیت در آن دارید، داشته باشید.
  • باید بتوانید با مردم ارتباط برقرار کنید و با کاربران تعامل داشته باشید.
  • توانایی تفکر خلاق داشته باشید.
  • علاقه به فناوری و نحوه تعامل با انسان ها
  • مهارت های حل مسئله قوی
  • مهارت های ارتباطی قوی و توانایی همکاری

طراحان UX از همه اقشار جامعه هستند و برای ورود به این حوزه لزوماً نیازی به مدرک دانشگاهی ندارید.

امیدواریم این مقاله برای شما عزیزان مفید باشد.

موفق باشید.

این سایت بفروش می رسد با سئو عالی و بازدید بالا. تماس بگیرید

اگر سوال یا نظری دارید در بخش کامنت ها بنویسید.اگر موضوع خاصی مد نظر شماست که در سایت موجود نیست در بخش کامنت ها بنویسید

دوره ارز دیجیتال تاپ سایت 98

منبع: careerfoundry

تگ:

دوره های آموزشی دوره های آموزشی

نظرات کاربران

از دیدگاه مرتبط با موضوع استفاده نمایید.

از تبلیغ سایت یا شبکه اجتماعی خودداری فرمایید.

برای پاسخ گویی بهتر در سایت ثبت نام نمایید و سپس سوال خود را مطرح فرمایید.