logo
logo
تبلیغ کلیکی تاپ سایت 98

صرافی های غیرمتمرکز یا DEX چیست؟

صرافی های غیرمتمرکز یا DEX چیست؟
هدایت عباسی ارز دیجیتال

در این مقاله از تاپ سایت 98  قصد داریم به صرافی غیرمتمرکز (DEX) و مزایا و معایب آن بپردازیم. شاید یکی از بهترین گزینه ها برای ایرانیان باشد چون تحریم ها تاثیر زیادی روی آنها ندارد. نحوه عملکرد صرافی های غیرمتمرکز را بدانید و نحوه دسترسی به آنها از طریق کیف پول خود را بیاموزید.

تعریف صرافی های غیرمتمرکز یا DEX

یک صرافی غیرمتمرکز (که بهتر است به عنوان DEX شناخته شود) یک بازار همتا به همتا است که در آن تراکنش ها مستقیماً بین معامله گران رمزارز انجام می شود. DEX یکی از امکانات اصلی رمزارزها را برآورده می کند: تقویت تراکنش های مالی که توسط بانک ها، کارگزاران، پردازشگرهای پرداخت یا هر نوع واسطه دیگری انجام نمی شود.

از محبوب ترین صرافی های غیرمتمرکز DEX ها می توان از Uniswap و Sushiswap نام برد که از بلاک چین اتریوم استفاده می کنند و بخشی از مجموعه ابزارهای مالی غیرمتمرکز (DeFi) هستند که طیف وسیعی از خدمات مالی را مستقیماً از یک کیف پول ارز دیجیتال سازگار در دسترس قرار می دهند. DEX ها در حال رونق هستند در سه ماهه اول سال 2021، 217 میلیارد دلار تراکنش از طریق مبادلات غیرمتمرکز جریان داشت. تا آوریل 2021، بیش از دو میلیون معامله گر DeFi وجود داشت که نسبت به می 2020 ده برابر افزایش داشت.

DEX ها چگونه کار می کنند؟

برخلاف صرافی‌های متمرکز مانند کوین‌بیس و بایننس و غیره، DEX‌ها اجازه مبادلات بین فیات و کریپتو را نمی‌دهند در عوض، در این صرافی ها فقط می توان ارز دیجیتال را به ارز دیجیتال تبدلی کرد مثلا با استفاده از تتر، می توانید بیت کوین بخرید.

از طریق یک صرافی متمرکز (یا CEX)، می‌توانید فیات را با کریپتو (و بالعکس) یا جفت‌های کریپتو-کریپتو مبادله کنید مثلاً مقداری از بیت‌کوین خود را بفروشید و تتر یا دیگر رمزارزها را خریداری کنید.

همچنین اغلب می‌توانید حرکات پیشرفته‌تری مانند معاملات مارجین یا تعیین سفارش‌های limit انجام دهید. اما همه این تراکنش‌ها توسط صرافی با استفاده از «دفتر سفارش» انجام می‌شود که قیمت یک ارز دیجیتال خاص را بر اساس سفارش‌های خرید و فروش فعلی تعیین می‌کند همان روشی که توسط بورس‌هایی مانند نزدک استفاده می‌شود.

صرافی های غیرمتمرکز با قراردادهای هوشمند کار می کند. آنها قیمت ارزهای دیجیتال مختلف را به صورت الگوریتمی تعیین می‌کنند و از «حوضچه‌های نقدینگی» استفاده می‌کنند که در آن سرمایه‌گذاران در ازای پاداش‌های مشابه، وجوه را قفل می‌کنند تا معاملات را تسهیل کنند.

در حالی که تراکنش‌های یک صرافی متمرکز در پایگاه داده داخلی آن صرافی ثبت می‌شوند، تراکنش‌های DEX مستقیماً در زنجیره بلوکی تسویه می‌شوند.

DEX ها معمولاً بر اساس کد منبع باز ساخته می شوند، به این معنی که هر کسی که علاقه مند است می تواند دقیقاً نحوه عملکرد آنها را ببیند. همچنین به این معنی است که توسعه‌دهندگان می‌توانند کدهای موجود را برای ایجاد پروژه‌های رقیب جدید تطبیق دهند به این ترتیب کد Uniswap توسط کل مجموعه‌ای از DEX با «swap» به نام‌های خود مانند Sushiswap و Pancakeswap تطبیق داده شده است.

مزایای صرافی غیرمتمرکز DEX چیست؟

تنوع بسیار زیاد: اگر علاقه مند به یافتن یک نشانه داغ در ابتدای راه هستید، DeFi مکان مناسبی است. DEX ها تقریباً محدوده نامحدودی از توکن ها را ارائه می دهند، از معروف تا عجیب و غریب و کاملا تصادفی. این به این دلیل است که هر کسی می‌تواند یک توکن مبتنی بر اتریوم ایجاد کند و یک استخر نقدینگی برای آن ایجاد کند، بنابراین مجموعه‌ای از پروژه‌ها، چه بررسی‌شده و چه بررسی نشده، پیدا خواهید کرد. (خریدار حتما مراقب باشید!)

خطرات هک را می توان کاهش داد: از آنجایی که تمام وجوه در یک معامله DEX در کیف پول خود معامله گران ذخیره می شود، از نظر تئوری کمتر در معرض هک هستند.

ناشناس بودن: برای استفاده از اکثر DEX های محبوب به هیچ اطلاعات شخصی نیاز نیست.

سودمندی در جهان در حال توسعه: وام دهی همتا به همتا، تراکنش های سریع و ناشناس بودن که توسط DEX ها امکان پذیر شده است، آنها را به طور فزاینده ای در اقتصادهای در حال توسعه محبوب کرده است جایی که زیرساخت های بانکی محکم ممکن است در دسترس نباشد. هر کسی که تلفن هوشمند و اتصال اینترنت دارد می تواند از طریق DEX معامله کند.

معایب صرافی غیرمتمرکز DEX چیست؟

رابط کاربری پیچیده: رابط‌های کاربری پیچیده‌تر پیمایش در مبادلات غیرمتمرکز به دانش تخصصی نیاز دارد و این رابط‌ها همیشه آسان نیستند برای انجام تحقیقات زیادی آماده باشید و انتظار نداشته باشید که خود DEX اطلاعات زیادی در اختیار شما قرار دهد. به طور کلی باید به دنبال راهنما یا توضیحی خارج از سایت باشید.

ارسال به کیف پول دیگر: احتیاط لازم است زیرا ممکن است یک خطای غیرقابل اصلاح مانند ارسال سکه به کیف پول اشتباهی ایجاد شود.

مشکلات کدنویسی: آسیب‌پذیری قرارداد هوشمند هر پروتکل DeFi فقط به اندازه قراردادهای هوشمندی که آن را تامین می‌کنند امن است و کد می‌تواند دارای اشکالات قابل بهره‌برداری باشد (علی‌رغم آزمایش‌های طولانی) که می‌تواند منجر به از دست رفتن توکن‌های شما شود و در حالی که یک قرارداد هوشمند ممکن است در شرایط عادی همانطور که در نظر گرفته شده است کار کند، توسعه دهندگان نمی توانند همه رویدادهای نادر، عوامل انسانی و هک ها را پیش بینی کنند.

چگونه با یک DEX تعامل دارید؟

می توانید با استفاده از کیف پول رمزنگاری مانند Metamask (برای مرورگر وب خود) یاCoinbase Wallet (برای موبایل) به DEX مانند Uniswap متصل شوید.

در حالی که می‌توانید مستقیماً از مرورگر تعبیه‌شده در کیف پول کوین‌بیس با DEX تعامل داشته باشید، یک راه ساده‌تر این است که وب‌سایت را در مرورگر وب رایانه‌تان بالا ببرید (در مورد Uniswap، آدرس app.uniswap.org است) و روی «اتصال» کلیک کنید. به کیف پول.»

مشابه اتصال واتساپ وب، یک QR کد نمایان می شود، که می توانید آن را با دوربین گوشی خود اسکن کنید. پس از اسکن، کیف پول شما به DEX متصل می شود.

همچنین برای شروع معامله در اکثر DEX ها به مقداری اتریوم نیاز دارید که می توانید آن را از صرافی هایی مانند کوین بیس و غیره دریافت کنید. دلیل اینکه شما به مقداری ETH نیاز دارید، پرداخت کارمزد (معروف به گس) است که برای هر تراکنشی که در بلاک چین اتریوم اتفاق می افتد، لازم است. اینها جدا از هزینه هایی هستند که خود DEX دریافت می کند.

هزینه های DEX چگونه کار می کنند؟

هزینه ها متفاوت است. Uniswap کارمزد 0.3 درصدی را دریافت می کند که بین ارائه دهندگان نقدینگی تقسیم می شود و ممکن است در آینده کارمزد پروتکل اضافه شود. اما توجه به این نکته مهم است که هزینه‌هایی که DEX دریافت می‌کند را می‌توان با هزینه‌های گس برای استفاده از شبکه اتریوم کاهش داد. ارتقای مداوم ETH2 (و همچنین تعدادی از راه حل های "لایه 2" مانند Optimism و Polygon) تا حدی برای کاهش کارمزدها و سرعت بخشیدن به تراکنش ها طراحی شده اند.

این سایت بفروش می رسد با سئو عالی و بازدید بالا. تماس بگیرید

اگر سوال یا نظری دارید در بخش کامنت ها بنویسید.اگر موضوع خاصی مد نظر شماست که در سایت موجود نیست در بخش کامنت ها بنویسید

دوره ارز دیجیتال تاپ سایت 98

منبع: coinbase

تگ:

دوره های آموزشی دوره های آموزشی

نظرات کاربران

از دیدگاه مرتبط با موضوع استفاده نمایید.

از تبلیغ سایت یا شبکه اجتماعی خودداری فرمایید.

برای پاسخ گویی بهتر در سایت ثبت نام نمایید و سپس سوال خود را مطرح فرمایید.