logo
logo
تبلیغ کلیکی تاپ سایت 98

اندیکاتور بولینگر باند - استراتژی و روش معامله با آن bollinger bands

اندیکاتور بولینگر باند - استراتژی و روش معامله با آن bollinger bands
هدایت عباسی ارز دیجیتال

در این مقاله از تاپ سایت 98 قصد داریم به اندیکاتور بولینگر باند (bollinger bands)، استراتژی و روش معامله با آن بپردازیم. در این مقاله یاد می گیرید چگونه با استفاده از اندیکاتور بولینگر باند، روند را تشخیص دهید، حد ضرر را تعیین کنید و معاملات پرسودی را در تمامی بازارهای مالی از جمله فارکس، ارز دیجیتال و بورس انجام دهید. پس با ما باشید.

استراتژی معاملاتی باندهای بولینگر

بسیاری از معامله‌گران جدید فکر می‌کنند که به اندیکاتورهای زیادی نیاز دارند تا بتوانند معاملات سودآور داشته باشند. اما حقیقت این نیست. مهم این است که بتوانیم از هر اندیکاتور، درست استفاده کنیم.

زمانی که یک اندیکاتور سیگنال خرید صادر می کند و دیگری سیگنال فروش، چکار می کنید؟ قیمت بالاتر از دوره 20 MA است اما RSI نشان می دهد که بازار بیش از حد خرید شده است. در عین حال، اندیکاتور ADX روی 25 قرار دارد که یک بازار غیر روندی را نشان می دهد. بنابراین، شما کدام را دنبال می کنید؟ حالا شما گیر کرده اید، درست است؟

باندهای بولینگر می تواند به شما در غلبه بر این مشکل کمک کند.

به همین دلیل است که من این راهنمای استراتژی معاملاتی بولینگر باند Bollinger Bands را ایجاد کرده ام تا به شما نشان دهم این اندیکاتور چقدر مفید است و چگونه می توانید با آن، معاملات سودده انجام دهید.

در این مقاله یاد خواهید گرفت:

  • اندیکاتور بولینگر باند چیست و چگونه کار می کند.
  • استراتژی معاملاتیBollinger Bands  - نحوه خرید در قیمت پایین و فروش در بالاترین قیمت
  • نحوه استفاده از باندهای بولینگر و پیش‌بینی تغییر روند بازار
  • چگونه با استفاده از باندهای بولینگر روند را تشخیص داده و در جهت روند معامله کنیم.
  • باندهای بولینگر و ترکیب آن با  RSIیک تکنیک کمتر شناخته شده است.

اندیکاتور باندهای بولینگر چیست و چگونه کار می کند؟

استراتژی اندیکاتور بولینگر باند

باندهای بولینگر یک اندیکاتور معاملاتی (شامل 3 خط) است که توسط جان بولینگر ایجاد شده است.

می تواند به شما کمک کند:

  • مناطق بالقوه اشباع خرید/فروش بیش از حد را شناسایی کنید
  • نوسانات بازارها را شناسایی کنید
  • روند بازار را تشخیص دهید

از تنظیمات پیش فرض برای باندهای بولینگر استفاده کنید که میانگین متحرک 20 دوره ای و 2 انحراف استاندارد برای باندهای بالا و پایین است که معمولاً برای استراتژی باند بولینگر استفاده می شود.

انحراف معیار باندهای بولینگر یا BB چیست؟ خوب، اساساً اندازه گیری می کند که چقدر از میانگین فاصله دارید.

اگر قیمت نزدیک به باند بولینگر بالایی باشد، "گران" در نظر گرفته می شود زیرا 2 انحراف استاندارد، بالاتر از میانگین است (میانگین متحرک دوره 20) و اگر قیمت نزدیک به باند بولینگر پایین باشد، "ارزان" در نظر گرفته می شود زیرا 2 انحراف استاندارد، کمتر از میانگین است. در اینجا یک مثال است:

استراتژی اندیکاتور بولینگر باند

دقت کنید، به این معنی نیست که همیشه در سقف یا خط بالایی باید بفروشید و نزدیک خط پایینی باید بخرید در صورتی که بازار رنج یا خنثی باشد این کار درست است اما اگر بازار، دارای روند باشد نباید معامله معکوس یا خلاف روند انجام داد. در ادامه با ذکر چند مثال، توضیح خواهیم داد.

متاسفانه در بیشتر آموزش های اندیکاتور باند بولینگر، این گونه توضیح می دهند که باید در قسمت بالا فروخت و در پایین خرید. در صورتی که خط میانی همان موینگ اوریج 20 است و اگر کندل های مثبتی زده شود می تواند نشان دهنده روند صعودی باشد و بالعکس اگر کندل های قوی زیر خط وسط قرار گیرد نشان دهنده بازار نزولی است و خرید کردن اشتباه است.

در مثال های زیر، بازار صعودی می باشد و کندل ها، بالای خط میانی قرار دارند.

استراتژی بولینگر باند

احتمالا این را چندین بار شنیده اید. اگر می خواهید در بازار پول در بیاورید، باید در قیمت پایین بخرید و در قیمت بالا بفروشید.

اما سوال این است که، چگونه؟ خوب، شما می توانید این کار را با Bollinger Bands انجام دهید.

اگر می خواهید با استراتژی بولینگر باند Bollinger Band احتمال موفقیت بیشتری داشته باشید، باید از دیگر ابزارها نیز کمک بگیرید که در ادامه توضیح خواهیم داد.

مثلا: در تصویر زیر موینگ اوریج 200 را مشاهده می کنید که کندل ها در بالای آن قرار دارند که نشان دهنده روند صعودی است. می توانید خطوط حمایت و مقاومت را رسم کنید و در صورت شکست آنها اجازه دهید معامله خرید باز بماند و در صورتی که با کندل های قوی نزولی مواجه شدید معامله را با سود ببندید. همچنین می توانید از اندیکاتورهای دیگر نیز استفاده کنید یا از خط روند، کانال، فیبوناچی و غیره نیز استفاده کنید. مثلا با واگرایی می توانید تغییر روند بازار را پیش بینی کنید که در زیر توضیح داده ایم.

استراتژی اندیکاتور بولینگر باند

بهترین تنظیمات اندیکاتور بولینگر باند

می توانید تنظیمات Bollinger Bands گزینه stdDev خود را روی 3 انحراف استاندارد تنظیم کنید تا سطوح خرید و فروش بیش از حد بیشتری را برای معاوضه شناسایی کنید. این می تواند استراتژی باند بولینگر شما را بسته به شرایط بازار به شدت بهبود بخشد.

روش دیگر تغییر گزینه TimeFrame در تنظیمات اندیکاتور است که میتوانید روی تایم بالاتر بگذارید مثلا اگر تایم فریم شما 15 دقیقه است روی 30 قرار دهید.

بولینگر باند چگونه می تواند معاملات انفجاری در شرف وقوع را شناسایی کند

در اینجا یک واقعیت وجود دارد، نوسانات همیشه در حال تغییر است. بازارها از دوره ای با نوسان زیاد به نوسان کم (و بالعکس) حرکت می کنند.

اگر یک معامله گر جدید هستید، تشخیص نوسانات بازارها می تواند دشوار باشد. بنابراین، اینجا جایی است که استراتژی باندهای بولینگر می تواند کمک کند زیرا زمانی که نوسانات کم است منقبض می شود و زمانی که نوسانات زیاد است گسترش می یابد.  به تصویر زیر نگاه کنید در جاهایی که با Low مشخص شده است بازار دارای نوسان کمتر است و کندل ها از هر طرف قدرتمندتر حرکت کنند می توانیم در همان جهت معامله را باز کنیم.

استراتژی اندیکاتور بولینگر باند

زمانی که کندل ها در کنار هم قرار می گیرند و دو خط بالا و پایینی اندیکاتور، به هم نزدیک می شوند از یک طرف حرکت خود را ادامه می دهند، شما می توانید در همان جهت، وارد معامله شوید.

بنابراین، سوال این است که… چگونه از باندهای بولینگر برای پیش بینی شکست احتمالی استفاده می کنید؟ ساده است.

شما به دنبال باندهای بولینگر هستید تا منقبض شوند (یا فشرده شوند) زیرا به شما می گوید که بازار در یک محیط با نوسان کم قرار دارد. چرا؟ زیرا نوسانات پس از انقباض تمایل به گسترش دارند! یک مثال: قبل از شکست، نفت خام در محیطی با نوسانات کم قرار دارد (همانطور که با انقباض کندل ها نشان داده می شود).

استراتژی اندیکاتور بولینگر باند

نکته حرفه ای:

هر چه انقباض نوسان طولانی تر باشد، شکست بعدی قوی تر خواهد بود.  به نمودار زیر نگاه کنید. به نظر شما بازار در کجا احتمال شکست دارد، بالاتر یا پایین تر؟

استراتژی اندیکاتور بولینگر باند

ادامه روند را در تصویر زیر می بینید. یک حرکت نزولی عالی بعد از فشردگی کندل ها و خطوط اندیکاتور صورت گرفته است.

استراتژی اندیکاتور بولینگر باند

چگونه با استفاده از باندهای بولینگر با روند معامله کنیم؟

خط میانی بولینگر باند، همان موینگ 20 است. اگر به تصویر زیر نگاه کنید کندل ها پایین خط میانی هستند و وارد بخش بالایی نمی شوند و نشان دهنده روند نزولی قوی است. پس با هر برخورد به خط میانی می توانید وارد معامله فروش شوید.

استراتژی اندیکاتور بولینگر باند

حال به تصویر زیر نگاه کنید کندل ها بالای خط میانی هستند و وارد بخش زیرین نمی شوند و نشان دهنده روند صعودی قوی است. پس با هر برخورد به خط میانی می توانید وارد معامله خرید شوید.

استراتژی اندیکاتور بولینگر باند

نکته حرفه ای: اگر می خواهید این روند را دنبال کنید، می توانید با استفاده از 20 MA یا باندهای بولینگر بیرونی، استاپ یا حد ضرر خود را دنبال کنید.

باندهای بولینگر و ترکیب RSI (یک تکنیک کمتر شناخته شده)

اندیکاتور Bollinger Bands برای شناسایی مناطق با ارزش در نمودار شما عالی است.

اما مشکل این است که ... قدرت یا ضعف پشت حرکت را به شما نمی گوید.

به عنوان مثال: چگونه تشخیص می دهید که آیا بازار به معامله های خارج از باندهای بیرونی ادامه می دهد یا به معنای بازگشت است؟

در اینجاست که اندیکاتور شاخص قدرت نسبی (RSI) وارد عمل می شود.

و آنچه شما به دنبال آن هستید یک واگرایی در اندیکاتور RSI است.

احتمالاً تعجب می کنید:

"واگرایی RSI چیست؟"

واگرایی نزولی زمانی است که بازار به اوج بالاتری می‌رسد یعنی قیمت بالاتر از اوج قبلی، اما شاخص RSI رو به پایین حرکت می کند که نشانه ضعف روند است.

واگرایی صعودی به این معنی است که بازار به پایین ترین سطح می رسد، اما شاخص RSI رو به بالا حرکت می کند که نشانه قدرت روند و تغییر آن، است.

چگونه واگرایی RSI را با باندهای بولینگر ترکیب می کنید؟

اگر قیمت در باندهای بولینگر بالایی است، می توانید به دنبال واگرایی RSI نزولی برای نشان دادن ضعف در حرکت اساسی باشید.

یا اگر قیمت در باندهای بولینگر پایین تر است، می توانید به دنبال واگرایی RSI صعودی باشید تا قدرت حرکت اساسی را نشان دهد.

در اینجا یک مثال آورده ایم. بازار رو به بالا حرکت میکند اما اندیکاتور RSI واگرایی را نشان می دهد و ما قبل از اینکه بولینگر باند بخواهد به طرف پایین بیاید حرکت بازار را تشخیص داده ایم.

استراتژی اندیکاتور بولینگر باند

نکته حرفه ای: می توانید این تکنیک را با کشیدن خطوط حمایت و مقاومت ترکیب کنید تا معاملات برگشتی با احتمال بالا را پیدا کنید و استراتژی باندهای بولینگر خود را بهبود بخشید.

نحوه استفاده از باندهای بولینگر و پیش بینی برگشت بازار

روش دیگر برای پیش بینی برگشت بازار، استفاده از خطوط یا منطقه حمایت و مقاومت است. همان طور که در تصاویر زیر می بینید الگوهای کنول استیک به ما کمک می کند تا تغییر روند یا برگشت بازار را تشخیص دهیم.

به دنبال حرکت قوی در منطقه حمایت یا مقاومت باشید. می‌ توانید شمع را در خارج از باندهای بولینگر پایین ببینید.

اگر شمع بعدی الگوی معکوس صعودی باشد، پس احتمالاً بازار به سمت بالاتر معکوس خواهد شد.

افزایش قیمت از حمایت در EUR/CHF روزانه:

استراتژی اندیکاتور بولینگر باند

یا به نموار زیر توجه کنید.

استراتژی اندیکاتور بولینگر باند

نکته حرفه ای:

به طور پیش فرض، باندهای بیرونی 2 انحراف استاندارد از باند میانی (20MA) فاصله دارند.

اگر می خواهید شرایط بازار بیش از حد بیشتر را شناسایی کنید، می توانید انحراف استاندارد را به 3 یا بیشتر افزایش دهید که در بالا نیز توضیح دادیم.

بولینگر باند در چه تایم فریمی بهترین کارایی را دارد؟

واقعاً بهترین تایم فریم برای استفاده از باندهای بولینگر وجود ندارد این اندیکاتور در تمامی تایم فریم ها جواب می دهد.

بنابراین بستگی به سبک و رویکرد معاملاتی شما دارد:

اگر معامله گر روزانه هستید، از باندهای بولینگر در تایم فریم پایین تر مانند بازه زمانی 15 دقیقه یا 5 دقیقه استفاده خواهید کرد یا می توانید در بازه زمانی روزانه یا هفتگی استفاده کنید.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

این سایت بفروش می رسد با سئو عالی و بازدید بالا. تماس بگیرید

اگر سوال یا نظری دارید در بخش کامنت ها بنویسید.اگر موضوع خاصی مد نظر شماست که در سایت موجود نیست در بخش کامنت ها بنویسید

دوره ارز دیجیتال تاپ سایت 98
دوره های آموزشی دوره های آموزشی

نظرات کاربران

از دیدگاه مرتبط با موضوع استفاده نمایید.

از تبلیغ سایت یا شبکه اجتماعی خودداری فرمایید.

برای پاسخ گویی بهتر در سایت ثبت نام نمایید و سپس سوال خود را مطرح فرمایید.