logo
logo
تبلیغ کلیکی تاپ سایت 98

Dapp چیست | برنامه های غیرمتمرکز

Dapp چیست | برنامه های غیرمتمرکز
هدایت عباسی ارز دیجیتال

در این مقاله از تاپ سایت 98 قصد داریم به اپلیکیشن یا برنامه های غیرمتمرکز dapps بپردازیم.

سرور متمرکز و غیرمتمرکز

برای درک Dapp یا برنامه غیرمتمرکز (Decentralized application) ابتدا باید با سرور متمرکز و غیرمتمرکز آشنا شوید.

اگر یک بانک یا اپلیکیشن مانند دیوار یا دیجی کالا را در نظر بگیریم که همه شما با آن آشنا هستید این اپ ها اطلاعات را در یک سرور ذخیره می کنند و آن اطلاعات قابل حذف و تغییر است.

اما هدف سیستم غیرمتمرکز این است که اطلاعات قابل تغییر یا حذف نباشد یا به سختی و تحت شرایط خاص این کار انجام شود.

Dapps چیست؟

dapp چیست

Dapp یا برنامه غیر متمرکز ، نرم افزاری است که بر روی شبکه توزیع شده اجرا می شود. این برنامه در یک سرور متمرکز میزبانی نمی شود ، بلکه در یک شبکه غیر متمرکز نظیر به نظیر قرار می گیرد.

یک برنامه غیر متمرکز (dapp) یک برنامه کاربردی است که بر روی یک شبکه غیر متمرکز ساخته شده است و یک قرارداد هوشمند و یک رابط کاربری پیش فرض را ترکیب می کند.

توجه: در اتریوم ، قراردادهای هوشمند قابل دسترسی و شفاف هستند، مانند API های باز ، بنابراین برنامه شما حتی می تواند شامل یک قرارداد هوشمند باشد که شخص دیگری آن را نوشته است.

پیش نیازهای dapp

قبل از آشنایی با dapps ، باید اصول اولیه بلاک چین را بشناسید و در مورد شبکه اتریوم و نحوه غیر متمرکز بودن آن مطالعه کنید.

اتریوم چیست؟

برای درک اینکه Dapp چیست ، ابتدا باید بدانید اتریوم چیست. در حال حاضر ، پروتکل های دیگری وجود دارد که برای ساخت Dapps استفاده می شود ، مانند EOS ، NEO ، Stellar ، Tron و Cardano ، اما مهمترین آنها اتریوم است.

dapp چیست

اتریوم یک پروتکل شبکه است که به کاربران امکان می دهد قراردادهای هوشمند را در یک شبکه غیر متمرکز ایجاد و اجرا کنند. یک قرارداد هوشمند حاوی کدی است که عملیات خاصی را اجرا می کند و با سایر قراردادهای هوشمند تعامل دارد ، که باید توسط توسعه دهنده یا برنامه نویس نوشته شود. برخلاف بیت کوین که عدد را ذخیره می کند ، اتریوم کد اجرایی را ذخیره می کند.

تعریف dapp

یک dapp کد پشتیبان خود را در یک شبکه غیر متمرکز نظیر به نظیر اجرا می کند. این را با برنامه ای که در آن کد پشتیبان روی سرورهای متمرکز اجرا می شود مقایسه کنید.

یک dapp می تواند دارای کد پیش نمایش و رابط کاربری باشد که به هر زبانی (درست مانند یک برنامه) نوشته شده است که می تواند با پشتیبان خود تماس برقرار کند. علاوه بر این ، نمای داخلی آن می تواند بر روی ذخیره سازی غیر متمرکز مانند IPFS میزبانی شود.

تمرکززدایی به این معنی است که آنها مستقل هستند و هیچ کس نمی تواند آنها را به صورت گروهی کنترل کند.

قطعی ، یعنی بدون توجه به محیطی که اجرا می شوند ، همان عملکرد را انجام می دهند.

تورینگ کامل ، به این معنی که با توجه به منابع مورد نیاز ، dapp می تواند هر اقدامی را انجام دهد.

جدا شده ، به این معنی که آنها در یک محیط مجازی معروف به ماشن مجازی اتریوم (Ethereum Virtual Machine) اجرا می شوند تا اگر قرارداد هوشمند دچار اشکال شود ، مانع عملکرد عادی شبکه بلاک چین نشود.

در مورد قراردادهای هوشمند

برای معرفی dapps ، ما باید قراردادهای هوشمند را معرفی کنیم.

قرارداد هوشمند کدی است که بر روی بلاک چین اتریوم قرار می گیرد و دقیقاً طبق برنامه اجرا می شود.

هنگامی که آنها در شبکه مستقر می شوند ، نمی توانید آنها را تغییر دهید. Dapp ها را می توان غیر متمرکز کرد زیرا توسط منطق مندرج در قرارداد کنترل می شوند ، نه یک فرد یا شرکت.

این بدان معناست که شما باید قراردادهای خود را با دقت طراحی کنید و آنها را به طور کامل آزمایش کنید.

مزایای dapp

زمان خرابی صفر - هنگامی که قرارداد هوشمند در هسته برنامه و روی بلاک چین مستقر شود ، شبکه به طور کلی همیشه قادر خواهد بود به مشتریانی که به دنبال تعامل با قرارداد هستند ، خدمات رسانی کند.

بنابراین ، هکرها نمی توانند حملاتی را انجام دهند.

حریم خصوصی : برای استقرار یا تعامل با dapp نیازی به احراز هویت در دنیای واقعی ندارید.

مقاومت در برابر سانسور : هیچ نهادی در شبکه نمی تواند کاربران را از ارسال تراکنش ها ، استقرار dapps یا خواندن داده ها از بلاک چین منع کند.

یکپارچگی کامل داده ها : داده های ذخیره شده بر روی بلاک چین ، تغییر ناپذیر و غیرقابل انکار است. بازیگران مخرب (هکر) نمی توانند معاملات یا داده های دیگری را که قبلاً برای عموم منتشر شده است جعل کنند.

رفتار قابل تأیید : قراردادهای هوشمند را می توان تجزیه و تحلیل کرد و تضمین می شود که بدون نیاز به اعتماد به یک مقام مرکزی به روش های قابل پیش بینی اجرا شوند.

این در مدلهای سنتی صادق نیست. به عنوان مثال ، هنگام استفاده از سیستم های بانکی آنلاین ، باید اطمینان داشته باشیم که موسسات مالی از داده های مالی ما سوء استفاده نمی کنند ، سوابق را دستکاری نمی کنند و هک نمی شوند.

پیامدهای توسعه dapp

تعمیر و نگهداری - نگهداری از برنامه های کاربردی سخت تر است زیرا اصلاح کد و داده های منتشر شده در بلاک چین سخت تر است.

برای توسعه دهندگان سخت است که پس از استقرار dapp های خود (یا داده های اصلی ذخیره شده توسط یک dapp) به روزرسانی کنند، حتی اگر اشکالات یا خطرات امنیتی در نسخه قدیمی شناسایی شوند.

مقیاس بندی: سربار فوق العاده ای وجود دارد و مقیاس بندی واقعا سخت است. برای دستیابی به سطح امنیت ، صداقت ، شفافیت و قابلیت اطمینان مورد نظر اتریوم ، هر گره ای هر تراکنش را اجرا و ذخیره می کند. علاوه بر این ، اثبات کار نیز زمان می برد.

ازدحام شبکه : حداقل در مدل فعلی ، اگر یک dapp از منابع محاسباتی زیادی استفاده می کند ، کل شبکه پشتیبان گیری می شود.

در حال حاضر ، این شبکه تنها قادر به پردازش حدود 10-15 تراکنش در ثانیه است. اگر تراکنش ها سریعتر از این ارسال شوند ، مجموعه معاملات تأیید نشده می تواند به سرعت افزایش یابد.

تمرکز : راه حل های کاربر پسند و سازگار با توسعه دهندگان که در بالای لایه اصلی اتریوم ساخته شده اند ، در هر صورت ممکن است شبیه سرویس های متمرکز باشند: برای مثال ، چنین سرویس هایی ممکن است کلیدها یا سایر اطلاعات حساس سمت سرور را ذخیره کرده و با استفاده از یک مرکز متمرکز به صورت پیش فرض ارائه شوند.

قبل از نوشتن در بلاک چین ، منطق تجاری مهم را بر روی سرور متمرکز اجرا کنید.

باید مراقب بود

زیرا اتریوم نیازی به شخصی برای رسیدگی به معاملات بین افراد ندارد. از آنجا که افراد یا کارمندان با کد جایگزین می شود ، انواع هزینه ها از جمله زمان و پول کاهش می یابد.

همانطور که بیت کوین نیاز به نگه داشتن پول شما را از بین می برد ، اتریوم نیز نیازی به شخصی برای معامله ندارد.

حالا شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که این همه قرارداد هوشمند کجا هستند؟ خوب ، آنها اساساً بر روی چندین گره رایانه در سراسر جهان میزبانی می شوند.

این گره ها حاوی تمام اطلاعات قراردادهای هوشمند جهان از جمله کد ، معاملات و غیره هستند. آنها دائماً در تلاش هستند تا این اطلاعات را به روز نگه دارند تا همه آنها یک نسخه دقیق داشته باشند.

این باعث می شود که قراردادهای هوشمند و به طور کلی ارزهای رمزنگاری شده غیر متمرکز شوند.

و از آنجا که همه گره ها اطلاعات یکسانی دارند و در سراسر جهان پخش شده اند ، حذف یک گره اجرای هیچ قرارداد هوشمند را مختل نمی کند. افزونگی زمان کار را تضمین می کند.

Dapp چگونه کار می کند؟

اکنون که ایده خوبی در مورد اتریوم و قراردادهای هوشمند داریم ، می توانیم به جزئیات آنچه که یک Dapp انجام می دهد بپردازیم.

Dapp درست مانند هر نرم افزار دیگری است که از آن استفاده می کنید. ممکن است وب سایت یا برنامه ای در موبایل شما باشد. چیزی که Dapp را از یک برنامه سنتی متمایز می کند این است که بر روی یک شبکه غیر متمرکز مانند Ethereum ساخته شده است.

وقتی قراردادهای هوشمند اتریوم خود را ایجاد می کنید ، در واقع قسمتی از کد پشتیبان را برای Dapp خود می نویسید. و در حالی که Dapp شما دارای یک رابط کاربری مانند یک برنامه سنتی است ، یا تمام یا بخشی از پشتیبان روی Ethereum ساخته شده است.

Dapp = frontend + پشتیبان قرارداد هوشمند

این کد پشتیبان به زبان مخصوص اتریوم ، از جمله Solidity (محبوب ترین) ، Serpent و Vyper نوشته شده است.

توسعه Dapps گامی دیگر به سوی آینده اینترنت است که معمولاً تحت عنوان وب 3.0 نامیده می شود.

وب 3 و Dapp

از زمان ایجاد اینترنت ، میزان اطلاعات و تعاملات انسانی افزایش یافته است. ما قادر به تولید و مصرف اطلاعات در سطوح بی نهایت هستیم.

متأسفانه ، توانایی کنترل این اطلاعات به مرور متمرکز شده است. این شامل اطلاعاتی در مورد زندگی اجتماعی ، سلامت ، امور مالی و موارد دیگر است. کسانی که این اطلاعات را کنترل می کنند ، صاحبان نهایی آن هستند و می توانند به دلخواه خود از آن استفاده کنند.

اینها اساساً شرکت ها یا اشخاصی هستند که اطلاعات شما را روی سرورهای متمرکز خود نگه می دارند تا بتوانند خدماتی را به شما ارائه دهند ، مانند نگه داشتن پول شما ، میزبانی وب سایت شما ، ارتباط با خانواده و دوستان و غیره و با فشار یک دکمه ، آنها می توانند به طور کامل حذف شوند .

خوشبختانه Web 3.0 همه این موارد را تغییر می دهد و Ethereum Dapps نقش اصلی را ایفا می کنند.

وب 3.0 ، در هسته اصلی آن فناوری مبتنی بر تمرکززدایی است. با تمرکززدایی اطلاعات و خدمات ، شرکتها و دولتهای بزرگ نمی توانند کاربران اینترنت را از طریق تاکتیکهای انحصاری و اقتدارگرا کنترل کنند.

Ethereum Dapps ، با قابلیت تمرکززدایی اطلاعات و خدمات ، به Web 3.0 بستری را ارائه می دهد تا اینترنت کاملاً رایگان (مانند آزادی) و در دسترس همه را ارائه دهد، دیگر نقطه مرکزی کنترل وجود نخواهد داشت زیرا واسطه ها (شرکت و اشخاص) برای تسهیل جریان اطلاعات و خدمات وجود نخواهد داشت.

بستن افکار

از زمان ایجاد بیت کوین ، اولین ارز رمزنگاری شده ، رشد گسترده ای در بازار ارزهای رمزپایه ایجاد شده است.

توانایی ذخیره اطلاعات به صورت غیر متمرکز گامی ضروری برای تمرکززدایی بود.

با اتریوم ، اکنون می توان قراردادهای هوشمند را در سراسر جهان مستقر کرد تا پشتیبان داپ های موجود و آینده باشند.

و با راه اندازی Dapp های بیشتر ، ما به اینترنت رایگان ، عادلانه و در دسترس تر نزدیک تر می شویم.

نمونه ای از برنامه غیرمتمرکز Dapp

Everipedia  مشابه ویکی‌‌پدیا است و در بلاکچین‌‌ EOS  می‌‌باشد. این نرم‌‌افزار یک جمع‌‌کننده متن‌ ‌باز اطلاعات است و توکن اختصای آن IQ است که برای تشویق کاربران به ساخت و نگهداری محتوا استفاده می‌‌کند.

از اینکه دقایقی را در کنار ما بودید از شما سپاسگذاریم.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

موفق باشید.

این سایت بفروش می رسد با سئو عالی و بازدید بالا. تماس بگیرید

اگر سوال یا نظری دارید در بخش کامنت ها بنویسید.اگر موضوع خاصی مد نظر شماست که در سایت موجود نیست در بخش کامنت ها بنویسید

دوره ارز دیجیتال تاپ سایت 98

منبع: ethereum

تگ:

دوره های آموزشی دوره های آموزشی

نظرات کاربران

از دیدگاه مرتبط با موضوع استفاده نمایید.

از تبلیغ سایت یا شبکه اجتماعی خودداری فرمایید.

برای پاسخ گویی بهتر در سایت ثبت نام نمایید و سپس سوال خود را مطرح فرمایید.